خبر به روایت «فردا»

خون طلبه‌های جهادی/ بنزین گران نمی‌شود/ علم بهتر است یا سلامتی؟ / دوقطبی مشارکت - انفعال

کد خبر: 1139058

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

خون طلبه‌های جهادی/ بنزین گران نمی‌شود/ علم بهتر است یا سلامتی؟ / دوقطبی مشارکت - انفعال

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

جوان/ خون طلبه‌های جهادی

«جوان» سه طلبه‌ای که دیروز در حرم رضوی مورد سوءقصد قرار گرفتند را عکس یک کرده و با تیتر «خون طلبه‌های جهادی دشمن را رسواتر می‌کند» نوشته: « این سه طلبه از فعالان جبهه جهادی برای رفع محرومیت بودند بود که شهادت آن‌ها به این شیوه مورد اقبال رسانه‌های معاند قرار گرفت. این رسانه‌هاکه گویا منتظر انجام چنین عملیاتی بودند خیلی زود باپیونددادن آن به حادثه شهرستان گنبد که به قتل شخصی دو طلبه سنی منجر شده بود تلاش کردند خط سیر جدایی بین سنی و شیعه را دنبال کنند. ... موضوع دیگر که از سوی رسانه‌های معاند در حال دنبال شدن است انتشار گسترده تصاویر حادثه از سوی حساب‌های توییتری گروهک‌های تروریستی است. این گروهک‌ها به صورت سازماندهی شده تصاویر منتشر شده از حادثه را در شبکه‌های اجتماعی منتشر و برای بهره برداری از اهداف خود موضوعات مورد نظر خود را به مخاطبان القا می‌کنند. اختلاف‌افکنی بین دو ملت ایران و افغانستان موضوع دیگری است که همچنان اقبال به آن از سوی شبکه‌های معاند وجود دارد.»

جوان

اعتماد/ جنایتی که ساختگی نبود

«اعتماد» عکس یک امروز خود را به بوچا اختصاص داده است. شهری که در روزهای گذشته به خاطر کشته‌های رها شده در مرکز توجه افکارعمومی جهان قرار گرفت و روس‌ها آن وضعیت دردناک را ساختگی خواندند. روزنامه اعتماد در شماره امروز خود با تیتر «تصاویر ماهواره‌ای خط پایان دروغ‌ها» نوشته: « تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده از بوچا نشان داد برخلاف ادعای روس‌ها نه تنها اجساد غیرنظامیان در خیابان پس از خروج نظامیان روسیه از شهر در آنجا رها نشده‌اند بلکه از چند روز قبل از عقب‌نشینی روس‌ها نشانه‌های وجود این اجساد مشهود است.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری با اشاره به نامه 17 نماینده به رهبری در حمایت از علم‌الهدی نوشته: طی روزهای گذشته، بدون آنکه اهانتی به آیت‌الله علم الهدی شده باشد، موج حمایتی عجیبی از او میان نیروهای سیاسی اصولگرا در استان خراسان رضوی شکل گرفته است. این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته:«شاید بتوان گفت که این موج حمایتی، بی‌ارتباط به مسائل رخ داده بعد از مسابقه  فوتبال  ایران و لبنان  نیست.»

اعتماد

کیهان/ تضمین بگیرید و عقب‌نشینی نکنید

«کیهان» نامه‌ای که 190 نماینده مجلس درباره مذاکرات هسته‌ای و اهمیت اخذ تضمین از آمریکایی‌ها خطاب به رئیس جمهور نوشتند را تیتر یک کرده و نوشته: «تأکید دولت مبنی بر کوتاه نیامدن ایران از خطوط قرمز که در چارچوب رویکرد انقلابی دستگاه دیپلماسی کشورمان فرمول‌بندی و مطرح می‌شود حاکی از آن است که دولت سیزدهم برای استیفای حقوق ملت ایران به ‌هیچ‌وجه از شروط اصلی‌اش (لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و ارائه تضمین از سوی طرف غربی) عقب‌نشینی نمی‌کند. تجربه کشورمان در مذاکرات با غربی‌ها پیش از این نشان داده که برای غرب هیچ چیزی مهم نیست جز منافع خودش و به چیزی نیز پایبندی ندارد. ممکن است غربی‌ها همه تحریم‌ها را به جز یکی لغو کنند و انتخاب آن یک تحریم به‌گونه‌ای باشد که بنا بر آن بتوانند تحریم‌های ظاهرا لغو شده را همچنان کارآمد نگه دارند.»

این روزنامه اصولگرا عکس یک خود را نیز به سه طلبه مشهدی که دیروز مورد سوءقصد قرار گرفتند اختصاص داده است. 

کیهان

شرق/ ادعای ماست‌مالی اتفاقات مشهد

«شرق» مدعی است که مسئولان می‌خواهند اتفاقات ورزشگاه مشهد را «ماست‌مالی» کنند، آن هم در حالی که این موضوع با واکنش جدی از سوی سران قوا مواجه و تاکید شد که بعد از بررسی‌های دقیق با خاطیان برخورد شود! این روزنامه اصلاح‌طلب در شماره امروز خود با اشاره به اظهارات انیسه خزعلی که گزینه عمدی بودن اتفاقات مشهد را رسما مطرح کرد، نوشته: «با وجود گذشت قریب به هشت روز از آن اتفاق، هنوز خبری از برخورد با مقصران این پرونده نیست و به نظر می‌رسد به‌طور نامحسوسی قرار است این پروژه مشمول گذر زمان شود تا واکنش‌های تند موجود، نرم‌تر شوند. این در حالی است که مسئولان شهر مشهد تحت هیچ شرایطی تقصیر موجود را گردن نمی‌گیرند و همه چیز را به تهران مرتبط می‌کنند.» «شرق» در ادامه به سخنان دیروز وزیر کشور در این باره نقد کرده و نوشته: «صحبت‌های روز گذشته وزیر کشور، نگاه به این اتفاقات را به سمتی برده که زمینه برای رفع و رجوع کردن این پرونده بدون معرفی‌کردن مقصری فراهم شود.»

شرق

ایران/ بنزین گران نمی‌شود

«ایران» در تیتر یک امروز خود خبر خوبی دارد و آن این است که بنزین گران نمی‌شود. این روزنامه دولتی نوشته که آب برق و گران خواهد شد اما فقط برای پرمصرف‌ها. در گزارش «ایران» آمده است: « قرار است که امسال قیمت حامل‌های انرژی از جمله گاز و برق و همین‌طور آب هدفمندتر از سال‌های اخیر اصلاح شود. به طوری که پرمصرف‌ها جریمه می‌شوند و کم مصرف‌ها پاداش خوش مصرفی می‌گیرند. در این میان قیمت بنزین نیز تغییری نخواهد داشت، یعنی سقف 3 هزار تومان برای هر لیتر را حفظ خواهد کرد. در این خصوص وزیر نفت به «ایران» می‌گوید: «در سال 1401 هیچگونه افزایش قیمتی برای بنزین نخواهیم داشت.»

این روزنامه گزارشی هم از دلایل ناکامی خودکفایی در محصول استراتژیک روغن دارد و با تیتر «مافیای روغن علیه تولید» نوشته: « رسیدن به خودکفایی ۷۰ درصدی تا ۳ سال آینده رؤیایی بیش نخواهد بود. در کنار تمام موانع اقتصادی،‌حضور و نفوذ دست های پشت‌پرده و مافیا در این بخش باعث شده تا خودکفایی محقق نشود و همچنان وابسته باشیم.»

ایران

آفتاب یزد/ پیشنهاداتی برای باز کردن گره مذاکرات

«آفتاب یزد» پیشنهادات سیدحسین موسویان دیپلمات سابق عضو تیم مذاکره کننده برای باز کردن گره مذاکرات احیای برجام را عکس یک کرده است. او در یادداشتی که وبسایت «میدل‌ایست‌آی» منتشر کرده، نوشته: «دولت بایدن از دولت ایران به دلیل ترور غیرقانونی ترامپ عذرخواهی کند و واشنگتن و تهران متعهد شوند که به اصل عدم مداخله و عدم استفاده از زور تحت منشور سازمان ملل متحد پایبند باشند.» 

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری که تیتر یک کرده با مجید ابهری، رفتار شناس درباره بیانیه بازیگران زن سینما گفت‌وگو کرده و به نقل از او نوشته: «برای اصلاح و پاکسازی دامن اصیل هنر اسلامی ایرانی باید صاحب نظران و کارشناسان عرصه‌های مختلف دورهم جمع شده و هنر را از اسارت ننگ در این کشور نجات دهند. آنان که فکر می‌کنند با اندک هنر خود توانسته‌اند جامعه را فریب داده و به نان و نوایی برسند باید بدانند هنگام حساب رسی آن‌ها این گونه قصر ها، ویلاها و... از آن‌ها گرفته شده و به هنرمدان واقعی بازگردانده خواهد شد. یکی از هنرمندان بزرگ و اصیل به اینجانب می‌گفت حداقل دلمان خوش است که در پایان عمرمان در قطعه هنرمدان آرام میگیریم، آن هم اگر باز مافیای هنر اجازه دهد.»

آفتاب یزد

دنیای اقتصاد/ متهم زیان‌دهی تولید

«دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه «رشد پیش‌نگر تولید برای پنجمین ماه متوالی منفی شد» در گزارشی که تیتر یک کرده با عنوان «متهم زیان‌دهی تولید» نوشته: « گزارش پژوهشکده پولی و بانکی نشان می‌دهد‌ رشد شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی برای پنجمین ماه متوالی در محدوده منفی قرار گرفته است. این شاخص به‌دلیل داشتن نیمی از وزن شرکت‌های صنعتی، می‌تواند به‌عنوان شاخص پیش‌نگر، وضعیت آینده تولید را ترسیم کند. ... سودآوری برخی شرکت‌های صنعتی تولیدی، در سال۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته و به تعداد شرکت‌های زیان‌ده افزوده شده است. ... کاهش ارزش حقیقی سود این صنایع و افزایش تعداد شرکت‌های زیان‌ده، می‌تواند ریشه در قیمت‌گذاری دستوری صنایع داشته باشد. ... اغلب برنامه تثبیت قیمتی با هدف مهار تورم به‌کار گرفته شد؛ اما نه تنها باعث تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها نشد، بلکه این سیاست‌ها با عدم عرضه کالاها، افزایش احتکار و تعطیلی کارخانه‌ها به جهش قیمت‌ها دامن زد.»

دنیای اقتصاد

وطن امروز/ علم بهتر است یا سلامتی؟

«وطن امروز» بازگشایی مدارس و حضوری شدن آموزش را سوژه گزارشی کرده که عکس یک شده. در این گزارش با عنوان «علم بهتر است یا سلامتی؟» آمده است: «آموزش مجازی جایگزین مناسبی برای آموزش حضوری دانش‌آموزان نیست اما شروع کلاس‌های حضوری بلافاصله پس از سفرهای نوروزی نگرانی‌ها را درباره وقوع پیک هفتم کرونا افزایش داده است».

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری که تیتر یک هم شده به اوضاع و احوال تورمی اقتصاد ترکیه پرداخته است و با اشاره به اینکه «نرخ تورم سالانه در ترکیه با شکستن رکورد 20 ساله به 61.4 درصد رسید» نوشت: «حتی قبل از حمله روسیه به اوکراین که باعث افزایش قیمت‌‌ها شد، ترکیه با بالاترین نرخ تورم از زمان روی کار آمدن حزب اردوغان در ۲ دهه اخیر دست و پنجه نرم می‌کرد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد افزایش هزینه‌های زندگی، محبوبیت اردوغان- کسی که بیشتر موفقیت‌های اولیه انتخاباتی خود را بر پایه ایجاد رفاه اقتصادی برای میلیون‌ها نفر به دست آورده بود - را کاهش داده است.»

وطن امروز

سازندگی/ روس حریص

«سازندگی» با پایان سریال خاتون به بررسی آرایش نیروهای سیاسی حضور بیگانگان و رودرویی نیروهای داخلی در این سریال پرداخته است. این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «روس حریص» نوشته: «روس‌ها در سریال خاتون به عنوان مهم‌ترین نیروی سیاسی و خارجی در ایران نه‌تنها پا بر این خاک گذشته و متجاوز هستند بلکه چشم بر تمامیت ایرانیان و ناموس این کشور دارند. از شمال ایران تا مرکز تهران را خاک خود می‌دانند و ضمیمه روسیه می‌خوانند. خاتون به ما یادآور می‌شود که انفعال در برابر روس‌ها نه‌تنها جایز نیست بلکه آنها را حریص‌تر می‌کند تا بیشتر چنگ‌اندازی کنند. روس‌ها هیچ ابایی برای کشتن و خشونت ندارند. آنچه را که می‌خواهند با خشونت و البته تحقیر افراد روبه‌روی خود به دست می‌آورند. تجربه گذشته‌ی ایران با آنها و نگاهی به تحولات امروز اوکراین این تعریفی که خاتون از روس‌ها به دست می‌دهد را تایید می‌کند.»

روس حریص

صبح نو/ دو قطبی مشارکت - انفعال

«صبح نو» جلد امروز خود را به فیلم سینمایی «روز صفر» اختصاص داده و در گزارشی با تیتر «روایت شکار یک تروریست» به بررسی آن پرداخته است. این انتخاب هنری اما به معنی نادیده گرفتن مسائل سیاسی و اقتصادی و ... نیست. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری با اشاره به اظهارات اخیر سعید حجاریان و حسین مرعشی پیش‌بینی کرده که اصلاح‌طلبان در انتخابات 1404 به اختلاف برخورد کنند و از «آغاز دوقطبی مشارکت-انفعال» نوشته است. 

صبح نو همچنین سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم رضوی را مورد توجه قرار داده و تاکید کرده که تحقیقات و بررسی‌ها در این باره در حال انجام است.

صبح نو

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها