امیررضا واعظ آشتیانی در گفت‌وگو با «فردا»:

شفافیت آرا ذیل شفافیت قوا محقق می‌شود

کد خبر: 1141673

واعظ آشتیانی به نتیجه نرسیدن طرح شفافیت آرای نمایندگان را ناشی از رویکرد غیرمنصفانه و غیرکارشناسانه برخی مجلسی‌ها دانست و تاکید کرد که طرح جدید زمینه‌ساز تحقق شفافیت آرا نیز خواهد بود.

شفافیت آرا ذیل شفافیت قوا محقق می‌شود

گروه سیاست سایت فردا - «شفافیت» این روزها اسم رمز بسیاری از هجمه‌ها به مجلس شده و اصلاح‌طلب و عدالتخواه و ... هم ندارد. رادیکال‌ها در هر سو دست به دست هم داده و قصد دارند که اکثریت مجلس را به عدم شفافیت متهم کنند. حال آنکه در این زمینه بارها پیگیری‌های لازم شده است و اکنون نیز در چارچوب طرح شفافیت قوای سه‌گانه امید به حصول این مهم افزایش یافته است. با این حال برخی اصرار دارند که طرح جدیدی که دو فوریت آن به تصویب نمایندگان رسیده را به حاشیه کشیده و آن را مبهم جلو دهند. واقعیت اما پنهان نمی‌ماند لذا شاهدیم که طیف گسترده‌تری از کارشناسان و تحلیلگران به استقبال این طرح رفته و امیدوار شده‌اند که شفافیت به عنوان یک عنصر مهم در اداره بهتر کشور و تعامل بهتر بین مسئولان و مردم، محقق شود. یکی از این کارشناسان امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا است. او در گفت‌وگو با «فردا» از طرح شفافیت قوای سه‌گانه استقبال کرد و گفت: «ما در کشوری زندگی می‌کنیم که مردم آن غالبا مسائل و اخبار کشور را رصد می‌کنند. طبیعی است که وقتی مردم مدام در صحنه حضور دارند، قوا هم باید با مردم شفاف بوده و مسائل را با آنان در میان بگذارند. این رویکرد حتما ثمرات خوبی دارد. وقتی مردم بدانند که قوای سه‌گانه در زمینه‌های مختلف با آنها صادق بوده و شفاف هستند، در حوزه‌های مختلف از آنان حمایت می‌کنند».

وی افزود: «دیگر امتیاز ایجاد شفافیت این است که از گمانه‌زنی‌ها و حدس‌های ناصواب هم جلوگیری می‌شود. ضمن اینکه ایجاد شفافیت در قوا و بخش‌های مختلف حتما برای مردم امیدآفرین است. اینکه ما بخواهیم پنهان‌کاریی‌هایی داشته باشیم حتما تبعات خواهد داشت. همین که امروز شاهد رسانه‌های بیگانه و معاند در خارج از کشور هستیم که مرتب تولید خبر می‌کنند، دلیلش عدم شفافیت در موضوعاتی است که از قضا عمدتا هم مسائل ساده‌ای هستند. آنها با استفاده از عدم شفافیت موجود به بزرگ‌نمایی مسائل پرداخته و به خورد جامعه می‌دهند و بخشی از جامعه هم می‌پذیرد. در مجموع ایجاد شفافیت می‌تواند کمک بزرگی باشد تا نسبت به برخی موضوعات برخوردهای غیرمنصفانه نشود. حداقل نتیجه شفاف‌سازی این است که از صحبت‌های بیهوده و غیرکارشناسی در موضوعات مختلف کاسته خواهد شد».

این تحلیلگر مسائل سیاسی تاکید کرد: «البته روشن است که اگر در موارد بحث امنیت کشور مطرح باشد باید محرمانگی آن را حفظ کرد».

واعظ آشتیانی دوگانه سازی بین طرح شفافیت قوای سه‌گانه و بحث شفافیت آرای نمایندگان را نادرست خواند و گفت: «به نظر من بحث شفافیت آرای نمایندگان به این خاطر به نتیجه نرسید که برخی نمایندگان درباره آن کارشناسانه و منصفانه عمل نکردند لذا امروز دستاویز برخی افراد شده که بگویند آن بحث رها شده است. درحالی که اولا شفافیت آرا هم می‌تواند طی سازوکار مناسب در دستور کار بوده و پیگیری شود. ضمن اینکه شفافیت قوا خود زمینه ساز شفافیت آرای نمایندگان است. به هرحال مجلس هم یکی از قوا است و وقتی قرار باشد که شفاف باشد، شفایت آرا هم ذیل همان تامین خواهد شد».

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها