خبر به روایت «فردا»

خون و قلم / دور دوم شفافیت/ بلاتکلیفی؛ از ارز ترجیحی تا مذاکرات هسته‌ای

کد خبر: 1142019

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

خون و قلم / دور دوم شفافیت/ بلاتکلیفی؛ از ارز ترجیحی تا مذاکرات هسته‌ای

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

شرق/ زخم توحش

«شرق» عکس یک خود را به انفجارهای دیروز در افغانستان اختصاص داده و در گزارشی با تیتر «زخمی که توحش می‌زند» نوشته: «به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان برخلاف آنچه رهبران این گروه افراط‌گرا و خشونت‌طلب ادعا می‌کردند، نه تنها امنیت را به کشور جنگ‌زده افغانستان بازنگرداند، بلکه رقابت طالبان با دیگر گروه‌های تندرو از جمله داعش، افغانستان را به صحنه رویارویی و نمایش قدرت این جریان‌ها تبدیل کرده و مردم افغانستان قربانی خشونت‌طلبی حاکمان جدید و گروه‌های رقیب‌اش شده‌اند. در تازه‌ترین این خون‌ریزی‌ها، حمله به چند مرکز آموزشی در غرب کابل پایتخت افغانستان، حداقل 30 کشته برجا گذاشت که اغلب آنها دانش‌آموز بودند. رشته انفجارهایی در پایتخت افغانستان باز هم توانایی شبه‌نظامیان طالبان در ایجاد امنیت در این کشور و عدم فعالیت مؤثر داعش را زیر سؤال برد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین در گزارش دیگری موانع موجود بر سر راه مبارزه با فساد را در گفت‌وگو با عطریانفر و ظریفیان بررسی کرده و تیتر زده: «قد کوتاه تحزب، دیوار بلند فساد».

شرق

کیهان/پاسخ شریعتمداری به کرده جنوبی

«کیهان» در تیتر یک امروز خود سخنان دیروز سخنگوی دولت در نشست خبری را با تیتر «منابع ارزی آزاد‌شده هنوز هم خرج بدهی دولت روحانی می‌شود» پوشش داده است. 

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول این روزنامه که پیش‌تر پیشنهاد بستن تنگه هرمز به روز کره جنوبی را مطرح کرد و سبب شده بود این کشور ، سفیر ایران را احضار کند؛ در برنامه «رویداد» رادیو به ارائه توضیحاتی در این باره پرداخت. آنچه او گفته است در شماره امروز کیهان با عنوان «اگر آمریکا پرسید چرا تنگه هرمز را به روی شما بسته‌اند بگو‌یید چون ایران خواسته است» منتشر شده و آمده است: «مدیر مسئول کیهان گفت: هیچ قانون و گزاره بین‌المللی مانع پرداخت بدهی کره جنوبی به ایران نیست وقتی از آنها علت را می‌پرسیم، می‌گویند چون آمریکا خواسته است! خُب ما هم تنگه هرمز را به روی آنها می‌بندیم و اگر آمریکا پرسید چرا؟ بگویند چون ایران خواسته است!»

کیهان

جوان/ شیعه‌کشی در افغانستان

«جوان» در گزارشی که تیتر و عکس یک کرده با عنوان «چشم‌های بسته مقابل شیعه‌کشی در افغانستان» نوشته: «انفجار‌های دیروز طی هشت ماه حکومت طالبان در افغانستان، سومین حمله تأمل‌برانگیز به مناطق شیعه‌نشین در افغانستان است. طالبان مثل دو عملیات قبلی، این بار هم حمله به شیعیان را محکوم کرده و در حالی که یک هیئت آن طی همین روز‌ها به تهران سفر خواهد کرد، احتمالاً تأسفی دیپلماتیک هم تقدیم میزبانان ایرانی خود خواهد کرد. اما در پس این تعارفات دیپلماتیک، انفجار دیروز نشان از ناتوانی طالبان در تأمین امنیت هزاره‌هایی است که چند دهه متوالی هدف کشتار سیستماتیک قرار گرفته‌اند. روزنامه «هشت صبح» کابل در توصیف حمله دیروز به بزرگ‌ترین مکتب دشت برچی که برای چندمین بار دانش‌آموزان را هدف گرفت، عبارت «خون کرد کتابم و شکست قلمم» را برجسته کرد».

جوان

اعتماد/ اعتراضات محیط زیستی

«اعتماد» عکس یک خود را به یک گزارش محیط زیستی اختصاص داده و از «کوه زباله پشت وعده‌های انجام نشده» گفته؛ اشاره‌اش به سایت زباله منطقه جنگلی سراوان است که گویا ارتفاع زباله‌های 38ساله آن به 110 متر رسیده و طی روزهای اخیر موجب اعترضات مردمی شده است. در این گزارش با اشاره به پیگیری و درخواست‌های نمایندگان استان و مجلس، آمده است: «سوال مهم این است که اگر واقعا دولت سیزدهم خواستار و مصر به حل معضلی بود که به قول مسوولان استانی و نمایندگان مجلس، میراث دولت‌های گذشته بوده، چرا همان دی ماه پارسال که نماینده رشت خطاب به وزیر نیرو و وزیر کشور گفت که 20 هزار هکتار جنگل در بخش سنگر در رشت به سایت بزرگ زباله در سراوان تبدیل شده، هیچ اقدامی برای حل این معضل صورت نگرفت و تا امروز که مثل همیشه، معترضان برای رساندن صدای خود به گوش دولتمردان و تصمیم‌گیران، چاره‌ای جز خیابانی کردن اعتراضات خود ندارند».

اعتماد

وطن امروز/ بلاتکلیفی ارز ترجیحی

«وطن امروز» درگزارشی که تیتر یک کرده با عنوان «بلاتکلیفی ارز ترجیحی» به بررسی بایسته‌ها و ملاحظات اجرای سیاست اصلاح ارز ترجیحی پرداخته و تاکید کرده که «باید درباره وضعیت فعلی تخصیص دلار4200 تومانی تصمیم قاطع گرفت». 

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری هم به سیاست خارجی و وضعیت مذاکرات هسته‌ای پرداخته است. وطن امروز با تیتر «زیر و رو کشی واشنگتن» نوشته: «در حال حاضر مذاکرات به دلیل عدم پذیرش خطوط قرمز ایران توسط آمریکا در وضعیت نامشخصی قرار گرفته است. دولت بایدن تلاش می‌کند خواست تهران درباره خارج کردن سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی را مساله‌ای غیرهسته‌ای و خارج از موضوع برجام بنامد و به همین خاطر ایران را مسؤول بن‌بست کنونی معرفی کند. اما همه داستان این نیست؛ واشنگتن با دیگر خواست‌های مشروع ایران که ارتباط مستقیم با انتفاع اقتصادی از توافق دارد، نظیر خروج افراد و نهادها از لیست تحریم‌ها نیز مخالفت کرده است. »

وطن امروز

سازندگی/ خواسته سپاه

«سازندگی» سردار علایی را عکس یک کرده و دلیلش گفت‌وگویی است که با او دارد. وی در این مصاحبه که با تیتر «خواسته سپاه رفع تمامی تحریم‌ها است» می‌گوید: «اگر آمریکا می‌خواهد مذاکرات و نی به نتیجه برسد و به برجام برگردد چاره‌ای ندارد به جز اینکه کلیه تحریم‌های دوران ترامپ از جمله تحریم سپاه را بردارد.» او همچنین تاکید می‌کند که پیش از تحریم‌های سپاه، سابقه نداشته که نیروی مسلح یا ارتش یک کشور تحت تحریم‌ها واقع شود و این بدترین اقدام آمریکا بود و تنش‌ها را افزایش داده است.

سازندگی

دنیای اقتصاد/ دور دوم شفافیت

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با عنوان «اقتصاد دولتی زیر نورافکن» نوشته: «سامانه کدال روزی تاریخی را به خود دید. روز سه‌شنبه در راستای تحقق وعده ابتدای هفته وزیر اقتصاد مبنی بر اعلام یک خبر مهم در حوزه شفافیت اقتصادی، برای نخستین‌بار صورت‌ مالی بیش از ۳۰۰ شرکت دولتی با انتشار روی سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران، در دسترس عموم مردم قرار گرفت. ... شاید بتوان زلزله دیروز کدال را آغاز دور دوم شفاف‌سازی عملکرد دولت دانست. رخدادی که سال‌هاست به مطالبه‌ای عمومی تبدیل شده بود؛ اما با وجود الزامات قانونی، چندان مورد توجه قرار نمی‌گرفت. افشای حساب و کتاب سال‌های اخیر شرکت‌های دولتی در اتاق شیشه‌ای اما دستپخت مدیریت دولتی در اقتصاد ایران را عیان کرد. جایی که اکثر قریب به اتفاق شرکت‌ها خبر از زیان‌های انباشته‌شده دادند و روشن شد در تاریک‌خانه اقتصاد دولتی چه می‌گذرد. اما آیا این اقدام کافی است؟ گام بعدی چه باید باشد؟»

دنیای اقتصاد

صبح نو/ حریم سلطان

«صبح نو» امروز به سریال جیران پرداخته و نگاه حسن فتحی به عهد ناصری را بررسی کرده است. تیتر هم زده «حریم سلطان»؛ همان سریال ترکیه‌ای معروف که تقریبا همه ایرانی‌ها چند قسمتی از آن را دیده یا درباره‌اش شنیده‌اند. 

این تمرکز بر هنر اما موجب غفلت از موضوعات داغ ایران و جهان نشده است. مثلا انفجارهای تروریستی اخیر در افغانستان با تیتر «تکرار یک داغ» پوشش داده شده است.

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری هم به افزایش چشمگیر تعرفه‌های پزشکی که این روزها خیلی سروصدا به پا کرده پرداخته و تیتر زده «نسخه‌ها گران».

صبح نو

ایران/ حساب شرکت‌ها دولتی

«ایران» در تیتر یک امروز خود از انتشار صورت‌های مالی 313 شرکت دولتی برای نخستین‌بار در اقتصاد ایران گزارش می‌دهد و تیتر زده «حساب شرکت‌های دولتی روی میز». این روزنامه دولتی عکس یک خود را نیز به افغانستان و انفجارهای تروریستی اخیر اختصاص داده است. ایران با تیتر «خون و قلم» نوشته: «روز گذشته انفجارهای مهیبی غرب کابل را لرزاند. برهمین اساس روز سه‌شنبه منابع خبری در غرب کابل اعلام کردند که در حملات انتحاری به مدرسه «عبدالرحیم شهید» واقع در منطقه شیعه‌نشین شهر کابل دست‌کم 25 دانش‌آموز شهید شدند. «ذکریا الفت» یکی از استادان مدرسه «عبدالرحیم شهید» به رسانه محلی  «اطلاعات روز» گفت که حمله انتحاری اولی زمانی رخ داد که شاگردان در حال ترک مدرسه بودند. وی افزود که تنها در انفجار نخست نزدیک به 20 تا 25 دانش‌‌آموز شهید شدند و وقتی استادان مدرسه در تلاش برای متفرق‌کردن دانش‌‌آموزان و نجات آنها از مسیرهای مصون بودند، انفجار دومی رخ داد. الفت ادامه داد که انفجار دوم زمان انتقال شهدا و زخمی‌ها رخ داد اما اظهار داشت که درباره تلفات انفجار دوم آماری ندارد.»

ایران


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها