خبر به روایت «فردا»

توپ مذاکرات در زمین روس‌ها/ بازار نفت و سهم ما / سناریو دووجهی اصلاح‌طلبان

کد خبر: 1134933

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

توپ مذاکرات در زمین روس‌ها/ بازار نفت و سهم ما / سناریو دووجهی اصلاح‌طلبان

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

اعتماد/ ایران جایگزین روسیه

«اعتماد» با اشاره به اینکه «تحریم نفتی روسیه توسط امریکا تبدیل به سهم‌خواهی از بازار جهانی نفت شده است» در گزارشی که تیتر یک کرده از ظرفیت بالقوه ایران برای جایگزینی نفت روسیه نوشته. همچنین به تلاش آمریکا برای استفاده از ظرفیت ونزوئلا در این زمینه اشاره کرده و نوشته: «مقایسه آنچه در فضای دیپلماسی میان امریکا و ونزوئلا رخ داده و گزارش‌‌هایی که از تولید نفت این کشور منتشر می‌شود، نشان می‌دهد که امریکا با هدف ارتقای تولید این کشور پا به ونزوئلا گذاشته ... این امر می‌تواند گویای این موضوع نیز باشد که نفت ایران فاصله معناداری تا ورود به بازارها حتی در شرایط تحریم نفت روسیه توسط امریکا دارد. این فاصله را طولانی‌تر شدن روند مذاکرات و خواسته‌های روسیه، سخت‌تر نیز کرده است. در حالی عمده اعضای اوپک‌پلاس در حال استفاده از مزایای نفت 131 دلاری هستند که ایران نمی‌تواند از آن بهره‌ای ببرد.از سوی دیگر امریکا مشغول رایزنی‌های دیپلماتیک با ونزوئلا برای پر کردن جای خالی روسیه است، کشوری که بارها محموله‌های سوخت و میعانات گازی از ایران وارد کرده بود.»

اعتماد 19 اسفند

جوان/ توپ در زمینه روسیه

«جوان» اولیانوف مذاکره کننده ارشد روس‌ها و رابرت مالی نماینده آمریکا در وین را رو در روی هم قرار داده و تیتر زده: «امریکا توپ تعلیق وین را به زمین روسیه انداخت». در این گزارش آمده است: «وین از دو شنبه که علی باقری به تهران برگشت و سه شنبه شب دوباره به آنجا رفت، معلق بین زمین و آسمان است. ... طرف امریکایی که تا الان توپ عدم توافق را به زمین ایران می‌انداخت، حالا ترجیح داده آن را به زمین روس‌ها بیندازد. روس‌ها در کشاکش جنگ اوکراین که با تحریم امریکا روبه‌رو شده‌اند، می‌خواهند بندی به توافق احتمالی اضافه و در آن طرف‌های امریکایی و اروپایی تضمین کنند که تحریم‌های اعمالی بر روسیه در چارچوب جنگ اوکراین، شامل مناسبات تجاری و نظامی با ایران نخواهد شد، درخواستی که طرف امریکایی با آن مخالفت کرده است. بعد از اینکه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا درخواست تضمین را که از زبان سرگئی لاوروف، همتای روس او مطرح شده بود «بی‌ربط»، خواند، حالا ویکتوریا نولاند، معاون سیاسی وزیر خارجه امریکا روسیه را متهم کرده که در تلاش است خواسته‌های خود را در مورد توافق هسته‌ای ایران افزایش دهد.»

جوان 19 اسفند

شرق/ دست رد رفقای سابق به سینه بایدن

«شرق» جو بایدن رئیس جمهور آمریکا را با چهره‌ای ناراحت عکس یک کرده و دلیلش چالش‌هایی است که او اکنون در حوزه انرژی دارد. این روزنامه اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه عربستان و امارات به تماس تلفنی بایدن پاسخ ندادند، نوشته: «هر اندازه مذاکرات ابتدایی دولت بایدن و ونزوئلا مثبت بوده، تلاش‌های رئیس‌جمهوری آمریکا برای تماس با مقام‌های عربستان و امارات بی‌نتیجه بود. ... احتمال احیای توافق هسته‌ای با ایران بدون در‌نظر‌گرفتن نگرانی‌های امارات و عربستان و امتیازهای فراتر از تصور واشنگتن به تهران، عدم حمایت واشنگتن از جنگ ائتلاف عربستان در یمن و خارج‌کردن حوثی‌ها از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا از‌جمله دلایل سردی روابط واشنگتن با این دو کشور مهم منطقه محسوب می‌شود. علاوه‌بر‌این، بایدن در دوران تبلیغات انتخاباتی مواضع تندی علیه عربستان و محمد بن سلمان اتخاذ کرد و پس از آن هم پرونده‌هایی در آمریکا درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت عربستان، گشوده شده و این مسئله خشم ولیعهد عربستان را در پی داشته است.»

شرق 19 اسفند

کیهان/ جنگ تحریم‌ها

«کیهان» با اشاره به اینکه «بایدن نفت و گاز روسیه و پوتین صادرات مواد خام را تحریم کرد» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده با عنوان «جنگ تحریم‌ها بین پوتین و بایدن و جهش تاریخی قیمت بنزین در آمریکا» نوشته: «در حالی که جنگ اوکراین دیروز چهاردهمین روز خود را پشت سر گذاشت، رئیس‌جمهور آمریکا ممنوعیت واردات نفت و گاز روسیه را اعلام و در طرف مقابل، پوتین نیز صادرات مواد خام به کشورهای ایستاده کنار آمریکا را امضاء کرد. حالا نفت در برخی ایالت‌های آمریکا به هر گالن بیش از 5 دلار رسیده است؛ رقمی که این کشور در تاریخ به خود ندیده بود!»

کیهان 19 اسفند

آفتاب یزد/ دولت و دلواپسان

«آفتاب یزد» عدم پخش برنامه ثریا را سوژه گزارشی کرده که با تیتر «نشانه‌های شکاف میان دولت و دلواپسان» تیتر یک شده، کرده و نوشته «پخش مهمترین برنامه منتسب به پایداری‌ها در تلویزیون که با موضوع مذاکرات وین بود کنسل شد». در این گزارش آمده است: «هر چند عدم انتشار این برنامه به مذاق خیلی‌ها به ویژه پایداریچی‌ها که محسن مقصودی، مجری برنامه ثریا تریبون دار رسمی آن‌ها در صدا و سیما است خوش نیامد اما همین مسئله نشان می‌دهد شکاف پایداریچی‌ها با اصولگرایان عمیق‌تر شده است؛ اظهار نظر مقصودی درباره لغو این برنامه نیز حاکی از آن است که هر لحظه امکان دارد اعتراضات به برجام علنی‌تر مطرح شود.»

در ادامه این گزارش به نقل از داریوش قنبری آمده است: «این عده با تندروی به دنبال این هستند که منافع بیگانگان را تحت عنوان دفاع از کشور و نظام به پیش ببرند؛ خیلی باید مراقب این‌ها بود. این افراد در طیف‌های مختلف سیاسی حضور دارند و اصولگرایان در حال حاضر خیلی باید مواظبت کنند که کارشکنی‌های این افراد کاری دستشان ندهد.»

آفتاب یزد 19 اسفند

ایران / سناریو دووجهی اصلاح‌طلبان

«ایران» علی باقری‌کنی مذاکره کننده ارشد کشورمان را عکس یک کرده و با تیتر «ایستاده در غبار» به تشریح وضعیت مذاکرات هسته‌ای وین پرداخته است. در عین حال نقدی دارد بر رویکرد رسانه‌ای در قبال گفت‌وگوهای وین و از «نتیجه مذاکرات و سناریوی دو وجهی مخالفان دولت» می‌گوید. این روزنامه دولتی به یادداشت اخیر محمدجواد جوادی‌حصار در روزنامه اعتماد، اشاره کرده و نوشته: « آنچه از تصویرپردازی رسانه‌ای و محتوای نشست‌های محفلی جریان موسوم به اصلاح‌طلب می‌توان کشف کرد، این است که این جریان سیاسی برای سرانجام مذاکرات لغو تحریم‌ها، دو سناریوی کلان طراحی کرده است؛ در صورت تحقق یک توافق خوب، این تصویر بازنمایی خواهد شد که «توافق موجود، محصول وین ۶ و فتح بابی است که در دولت قبل صورت گرفت و حاکمیت و دولت فعلی صرفاً میوه همان برجام روحانی و ظریف را چیدند» و در صورت شکست مذاکرات و عدم حصول توافق، این گزاره القا خواهد شد که «جریان انقلابی زبان دنیا و دیپلماسی را بلد نیست و منافع جناحی و ایدئولوژیک را بر منافع ملی ترجیح می‌دهد».

ایران 19 اسفند

آرمان ملی/ روسیه؛ کدام طرف میز؟

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با یوسف مولایی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل که با تیتر «روسیه از «آن طرف میز» به «این طرف میز» پرید» عکس یک شده است. مولایی در این گفت‌وگو با بیان اینکه به قدری این خواسته غیرمنطقی و نامتعارف است که گمان می‌کنم سوءتعبیر یا سوءتفاهم یا حتی سوءترجمه صورت گرفته، این درخواست روسیه را نوعی باج‌خواهی دانست و ادامه داد که روسیه که با دیگر اعضای برجام در آن سوی میز بود، اکنون به این طرف میز آمده است. موضوعی که برای ایران هم خوشایند نیست و نقض حاکمیت ملی ایران محسوب می‌شود. مولایی با بیان اینکه جنگ روسیه با اوکراین نیز به صلح و امنیت و نظم بین‌الملل ضربه می‎زند، بهترین اتفاقی که در این مورد می‌تواند بیفتد را دست کشیدن روسیه از جنگ دانست که به مرزهای خود بازگردد، به اوکراین غرامت دهد و عذرخواهی کند که البته بعید به نظر می‌رسد. وی ایران را هم در اینکه وفاداری خودش را به اصول و روابط حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد نشان دهد، ذینفع دانست و افزود که باید این عمل را محکوم کند.

آرمان ملی 19 اسفند

وطن امروز/ دست به دامان مادورو

«وطن امروز» نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا را عکس یک کرده و در گزارشی با عنوان «دست آمریکا به دامان مادورو» نوشته: «اگرچه روز گذشته اقدام دولت ونزوئلا در آزاد کردن دست‌کم ۲ شهروند آمریکایی زندانی در این کشور از سوی رسانه‌های غربی به عنوان گامی در مسیر حسن‌نیت تلقی شد اما گزارش‌ها نشان می‌دهد مذاکرات میان واشنگتن و کاراکاس درباره تامین انرژی پیشرفت چندانی نداشته است. بنا به گزارش رویترز، واشنگتن در تلاش بود «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا را به پایان دادن اتحادش با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه متقاعد کند اما با خواسته «حداکثری» از سوی ونزوئلا مواجه شده است. روزنامه نیویورک‌تایمز نیز با اشاره به سفر انجام شده، گزارش داد: دولت بایدن اقداماتش را برای دور کردن متحدان روسیه از مسکو در بحبوحه جنگ در اوکراین افزایش داده است. این گزارش می‌افزاید واشنگتن معتقد است اگر بن‌بست فعلی با روسیه گسترش یابد، آمریکای لاتین می‌تواند تهدیدات امنیتی برای آمریکا به همراه داشته باشد.»

وطن امروز 19 اسفند

سازندگی / حیران جیران

«سازندگی» جلد امروز خود فارغ از همه مسائل سیاسی و اقتصادی و ... در جهان به یک سریال اختصاص داده و آن «جیران» است. این روزنامه اصلاح‌طلب در واقع سعی کرده به این سوال پاسخ دهد که چرا سینماگران ایرانی به ناصرالدین‌شاه و دوره قاجار علاقه‌مند هستند؟ بعد هم سعی کرده با یک روایت تاریخ داستان واقعی جیران و شاه قاجار را شرح دهد. ایرادی هم به سریال اخیری که حسن فتحی ساخته، گرفته و نوشته: «حسن فتحی در سریال «جیران» زندگی او (ناصرالدین شاه قاجار) با سوگلی‌اش، جیران را به تصویر کشیده است. جدا از دراماتیزه کردن تاریخ برای جذابیت، اما دیالوگ‌های نویسندگان سریال مغشوش است. بدین معنا که ادبیات گفتاری شخصیت‌های سریال در میان ادبیات رسمی کهن و ادبیات عامیان و گاه عوامانه در نوسان است. شاید بتوان گفت دیالوگ‌نویسی‌های فتحی در سریال‌های تاریخی بر خلاف دیالوگ نویسی‌های علی حاتمی یک‌دست نیست».

سازندگی 19 اسفند

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها