خبر به روایت «فردا»

حصر کمرنگ/ موقعیت محسن/ آشوب در فرانسه/ آیت عشق

کد خبر: 1143082

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

حصر کمرنگ/ موقعیت محسن/ آشوب در فرانسه/ آیت عشق

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

کیهان/ شورش‌های انتخاباتی در فرانسه

«کیهان» اوضاع و احوال فرانسه بعد از انتخابات و اعتراضاتی که منجر به کشته شدن دو نفر شده را تیتر یک کرده و نوشته: «نتایج جالب یک نظرسنجی تلویزیونی در فرانسه درباره علت رای آوردن «امانوئل ماکرون» نشان می‌دهد که این امر به خاطر آرای سلبی مردم بوده و نه محبوبیت ماکرون.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش که با عنوان «ایران را با تحریم و خرابکاری هسته‌ای نمی‌توان مهار کرد» تیتر دو شده نیز به نقل از هاآرتص نوشته: «روزنامه صهیونیستی با طرح اینکه «مهار ایران یک چالش چندنسلی است و احتمالاً برای چندین دهه ادامه خواهد داشت» گزینه‌های آمریکا و اسرائیل در قبال ایران را بر شمرد و نوشت که ایران را با تحریم و خرابکاری هسته‌ای نمی‌توان مهار کرد.»

کیهان

صبح نو/ آشوب در فرانسه

«صبح نو» تصویری از معترضان فرانسوی را برای جلد امروز خود انتخاب کرده و با اشاره به اینکه «پس از پیروزی مکرون، اعتراض‌های انتخاباتی فرانسه با کشته و مجرو شدن مخالفان همراه شد» تیتر زده: «آشوب در فرانسه». این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری نیز با اشاره به اظهارات دیروز سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان و ذیل عنوان «مذاکرات رو به جلوی تهران – ریاض» نوشته: «بغداد، ایران و عربستان سعودی به یادداشت تفاهم دست پیدا کردند».

این روزنامه البته در بخش سیاست خود به موضوعات دیگری هم پرداخته است. مثلا با اشاره به کاهش محدودیت‌های کوچه «اختر»، واکنش‌ها به این موضوع را بررسی کرده و از «سردرگمی رادیکال‌های اصلاح‌طلب» نوشته است».

صبح نو

وطن امروز/ آیت عشق

«وطن امروز» مثل همیشه متفاوت عمل کرده است. از موضوعات سیاسی و بین‌المللی و ... گذشته و برای عکس یک امروز خود تصاویر از وداع علامه جوادی آملی با همسر مرحومش را انتخاب کرده است. تاثیر شدید او را «جلوه‌ای از آیین محبت در شریعت اسلام» خوانده و تیتر زده «آیت عشق».

این روزنامه اصولگرا البته در تیترهای کناری به آنچه دیگر روزنامه‌ها پرداخته‌اند هم پرداخته. مثلا وضعیت فرانسه بعد از انتخابات را با عنوان «طالع نحس مکرون» منعکس کرده است. همچنین برداشته شدن محدودیت‌های فیزیکی مقابل منزل یکی از محصورین در خیابان پاستور را سوژه گزارشی کرده و با تیتر «اختربازی!» ضمن مرور آنچه از 88 تا حالا گذشت، نوشته: «در شرایطی حصر آنها به مراحل پایانی خود می‌رسد که برخلاف تمام ادعاهای اصلاح‌طلبان، پایان این حصر با هیچ بازخورد ملموسی از سمت جامعه مواجه نشده است به گونه‌ای که موسوی و کروبی حتی برای حامیان سال 88 خود نیز چندان در شمایل یک قهرمان تعریف نمی‌شوند.»

وطن امروز

جوان/ خشکسالی با دست خالی

«جوان» دوز توجه به محیط زیست را افزایش داده و در تیتر یک خود گزارشی دارد با عنوان «دومین سال خشکسالی با دست‌خالی!». در این گزارش آمده است: «بحران آب جدی است. امسال دومین سال آبی است که کشورمان با تنش آبی و خشکسالی مواجه شده و این تکرار موجب شده تا لب‌های زمین بیش از همیشه خشک شود و ذخیره آب سد‌ها به کمتر از نصف کاهش یابد. وضعیت چشمه‌های زیر‌زمینی هم از وضعیت رودخانه‌ها و سد‌ها بدتر نباشد، بهتر نیست! برداشت‌های پیاپی از آب‌های زیر‌زمینی برای جبران خشکسالی‌ها موجب‌شده کسری بزرگی در مخازن آب زیرزمینی کشور رخ دهد و این کسری سال به سال هم به ویژه در مناطق مرکزی، خشک و نیمه خشک بیشتر شده‌است، چنانکه شاهد فرونشستی چندین متری در مناطق مرکزی کشور هستیم.» این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری هم به کشته شدن پلنگ قائمشهری واکنش نشان داده و تیتر زده: «حیوان‌آزاری ناجوانمردانه همراه با لبخند مسئولان!»

جوان

ایران/ اتاق فرار!

«ایران» عکس یک امروز خود را به تاکید بر تأکید معاون اول رئیس جمهور بر احیای خلیج گرگان، تالاب‌های میانکاله و گمیشان اختصاص داده و تیتر زده: «دولت در حفاظت از محیط‌زیست کوتاه نمی‌آید».

این روزنامه دولتی اما در گزارش دیگری به بررسی فعالیت‌های «مشکوک و فسادزای» اتاق بازرگانی پرداخته و تیتر زده «اتاق فرار!». در این گزارش آمده است: «نهادهای نظارتی، بر اساس اسناد و مدارکی که از فعالیت نادرست اتاق‌های بازرگانی در اختیار دارند، ثابت می‌کنند که طی سال‌های گذشته برخی از اعضا وتعداد محدودی از اعضای هیأت رئیسه اتاق بازرگانی با همدستی و همراهی، تصمیم‌هایی را گرفتند که در راستای آن بخش قابل توجهی از پول‌ها از نهاد بخش خصوصی که برخی‌ها ۱۵۰۰ میلیارد تومان و برخی دیگر ۲ هزار میلیارد تومان اعلام می‌کنند، گم شده است. نهادی که همواره منتقد دولت‌ها است و اصرار دارد که تصمیم‌هایی که خودش می‌گیرد و یا رسانه‌ای می‌کند، بهترین است؛ این روزها در مقام پاسخگویی قرار گرفته است.»

ایران

اعتماد/ کوچه اختر باز شد حصر رفع نشد

«اعتماد» برداشته شدن محدودیت‌های فیزیکی از کوچه «اختر» که منزل میرحسین موسوی است را عکس یک کرده اما به رفع حصر امیدی ندارد! این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «کوچه اختر باز شد حصر رفع نشد» ضمن اشاره به نحوه بازنشر این خبر در خبرگزاری ایرانا که دیروز بسیار مورد توچه قرار گرفته بود، نوشته: « امیرحسین ثابتی از فعالان رسانه‌ای اصولگرا نیز همچون خبرگزاری ایرنا سعی کرده انتشار این خبر را جزو دستاوردهای دولت رییسی به حساب آورد. او در حساب توییتر خود نوشته: «رفع حصر مهدی کروبی و میرحسین موسوی شعار دیگری که حسن روحانی داد اما رییسی عمل کرد.» اما اصلاح‌طلبان واکنش متفاوتی به انتشار این خبر نشان داده‌اند. قربان بهزادیان‌نژاد، مشاور میرحسین موسوی به سایت دیدبان ایران گفته: «تا این لحظه هیچ تغییری به لحاظ ماهوی در حصر و وضعیت محصورین کوچه اختر ایجاد نشده است. فقط یک در اضافه آهنی را برداشته‌اند که به گفته خودشان رفت‌و‌آمد همسایه‌ها به سر کوچه راحت بشود. حتی خبرگزاری قوه قضاییه هم گفته است که همچنان حفاظت ادامه دارد.» 

اعتماد

شرق/ حصر کم‌رنگ

«شرق» به نسبت اعتماد خوشبینانه‌تر با موضوع برداشته شدن در آهنی کوچه «اختر» برخورد کرده و در تیتر یک امروز خود با عنوان «حصر کم‌رنگ شد» نوشته: «درِ آهنین کوچه اختر بعد از 11 سال برداشته شد و این‌گونه امید به رفع حصر محصورین در دولت اصولگرایان قوت گرفت؛ هرچند همچنان محصورین امکان تردد و رفت‌وآمد آزادانه ندارند و اعمالشان تحت نظر نیروهای امنیتی خواهد بود. از این‌رو باید گفت تحقق شعاری که روحانی داد و رئیسی عمل کرد، باعث شد بارقه‌ای از امید به گشایشی در حصر ایجاد شده و علی‌الحساب قدمی تا رفع کامل حصر برداشته شود. در این بین نباید فراموش کرد که مسئله حصر هرگز مسئله اصولگرایان نبوده و حتی برخی از چهره‌های شاخص این جریان، بارها شعار حصر جایگزین مجازات‌های سنگین محصورین است، سر داده‌اند. حال اینکه رسانه‌های اصولگرا خبر از رفع حصر می‌دهند و هم‌زمان از ادامه تحت‌نظر بودن محصورین آن‌هم برای حفاظت‌ از آنها می‌گویند، با آنچه مطالبه برای رفع حصر است تفاوت بسیار دارد، اما همین اقدام هم با استقبال افکار عمومی مواجه شده است.»

شرق

آرمان ملی/ ترمیم کابینه

«آرمان ملی» تغییرات اخیر در کمیسیون اقتصادی دولت را سوژه گزارشی کرده و به بررسی «پیام حذف محسن رضایی با امضای مخبر» پرداخته است. این روزنامه اصلاح‌طلب که معتقد است «ترمیم کابینه» دیگر شایعه نیست... نوشته: «این تحول در حالی رخ داد که خبرها از اختلاف نظر مخبر و رضایی درباره سیاست‌های اقتصادی دولت حکایت داشت و کارشناسان یکی از دلایل ناهماهنگی دولت در حوزه اقتصادی که گرانی روزافزون از پیامدهای پرچالش آن بوده را تفاوت رویکردها و راهکارهای این دو عضو ارشد کابینه می‌دانستند. ... باید منتظر تغییرات تازه در تیم اقتصادی دولت باشیم. رئیسی نشان داده که چندان تمایل ندارد تا مخبر به تنهایی تصمیم گیر تیم اقتصادی دولت باشد؛ معاون اقتصادی بعدی رییس جمهور چه کسی خواهد بود؟ کدام وزارتخانه ها و چند استاندار، تغییر می کنند؟ اتفاقات محتملی که دیگر از مرز شایعه عبور کرده است».

آرمان ملی

سازندگی / موقعیت محسن

«سازندگی» برای جلد امروز خود کارتونی که هادی حیدری از محسن رضایی کشیده را انتخاب کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب حکم اخراج را در دستان معاون اقتصادی رئیس جمهور قرار داده و با تیتر «موقعیت محسن» این سوال را مطرح می‌کند که «آیا عدم عضویت محسن رضایی معاون رئیس جمهور در کمیسیون اقتصادی دولت منجر به شکاف در تیم اقتصادی دولت می‌شود؟» سازندگی نوشته: «شکی نیست که محسن رضایی در دولت سیزدهم غریبه به حساب می‌آید. همان طور که جریان اصلی در این دولت، فرهاد رهبر و داود دانش جعفری را به حاشیه راند، محسن رضایی نیز به حاشیه خواهد رفت. نخستین جرقه اختلاف‌نظرها زمانی زده شد که محسن رضایی تلاش زیادی کرد تا نقشی اثرگذار در چیدمان کابینه داشته باشد. اما محمد مخبر او را کنار زد و افراد مورد نظر خود را به دولت فرستاد. البته اینکه محسن رضایی در دولت بماند یا کناره‌گیری کند، صرفا یک رویداد سیاسی است و برای اقتصاد و جامعه موضوعی علی السویه است».

سازندگی

دنیای اقتصاد/ گارانتی نفت ۱۰۰ دلاری؟

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با اشاره به اینکه «بهای طلای سیاه همزمان با نگرانی درباره چین کاهش یافت» نوشته: «سایه جنگ در شرق اروپا میان روسیه و اوکراین همچنان بر سر بازار جهانی نفت‌خام سنگینی می‌کند. واحد اطلاعات مجله اکونومیست در گزارش جدید چشم‌انداز جهانی خود بر اهمیت این جنگ برای بازار کامودیتی‌ها و به‌ویژه طلای سیاه تاکید کرده است و می‌گوید که تا زمان ادامه پیدا کردن درگیری‌ها در اوکراین که احتمالا تا پایان۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت، نمی‌توان منتظر کاهش معنادار قیمت‌ها بود. به تعبیری دیگر، از نگاه آنان ادامه جنگ میان روسیه و اوکراین به مثابه گارانتی حفظ سطح قیمتی ۱۰۰ دلار بر بشکه یا بیشتر برای نفت‌خام خواهد بود. از سوی دیگر، وضعیت مشابهی در بازار گاز، فلزات اساسی و کالاهای غذایی که روسیه از تامین‌کنندگان اصلی آنهاست به وجود آمده و این کامودیتی‌ها نیز روندی مشابه نفت‌خام خواهند داشت.»

دنیای اقتصاد

 

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها