خبر به روایت «فردا»

بوی خوش نفت/ اجاره‌های کمرشکن/ ادامه کار در میانکاله!

کد خبر: 1140889

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بوی خوش نفت/ اجاره‌های کمرشکن/ ادامه کار در میانکاله!

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ اجاره‌‌های کمرشکن

«اعتماد» عکس یک امروز خود را به موضوع اجاره‌های مسکن و فاصله آمار اعلامی در این باره و واقعیت اختصاص داده است. این روزنامه اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه «در دهه 90 اجاره خانه جهش 5150 درصدی داشته است» نوشته: «داده‌های رسمی نشان می‌دهد که متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهرهای کشور سال 90 حدود 775 هزار تومان بود که در سال 99 به 7 میلیون و 671 هزار تومان رسید؛ 890 درصد جهش. همزمان با افزایش متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در کشور، مبلغ اجاره‌بها به ازای هر مترمربع نیز افزایش یافت. به گونه‌ای که در مدت مذکور از حدود 4 هزار تومان به 210.8 هزار تومان افزایش یافت؛ جهشی 5150 درصدی. براساس گزارش‌های رسمی استان‌های تهران و ایلام با متوسط نرخ اجاره به ازای هر مترمربع 50 و 49 هزار تومان رکورد بالاترین نرخ اجاره کشور در سال 99 را از آن خود کردند.»

اعتماد

جوان/ کارگران مشغول کارند

«جوان» عکس یک امروز خود را به موضوع پتروشیمی میانکاله اختصاص داده و تیتر را هم به سبک «وطن امروز» زده؛ این روزنامه اصولگرا در گزارشی با عنوان «کارگران در میانکاله روی مخ محیط زیست مشغول کارند!» نوشته: «پیگیری «جوان» از میانکاله نشان می‌دهد کارگران پتروشیمی غیرقانونی همچنان به دستور مدیران پشت صحنه مشغول کارند! گویا همه چیز یک بازی است تا پس از فروکش کردن تب‌و‌تاب‌ها مجوز قانونی از محیط زیست هم گرفته شود. آن‌چنان که یکی از مسئولان محیط زیست نیز در گفتگو با «جوان» امکان تأیید ساخت این پتروشیمی را رد نکرده است. همین دو روز پیش بود که رهبر انقلاب به کارگزاران نظام فرمودند خوشامد دیگران را بر منافع ملی مقدم نکنند. پای برخی از نمایندگان مجلس در میان است!»

جوان

شرق/ اقتصاد و معیشت گروگان سیاست

«شرق» گفت‌وگویی دارد با حسین راغفر، اقتصاددان که با عنوان «اقتصاد و معیشت گروگان سیاست» منتشر شده است. راغفر در این مصاحبه می‌گوید:« در همه کشورهای دنیا اساسا سیاست و دیپلماسی پارامتر بسیار تعیین‌کننده‌ای بر سمت‌و‌سودهی به اقتصاد و معیشت قلمداد می‌شوند. اما مسئله‌ای که در این بین وجود دارد این است که تأثیر سیاست بر اقتصاد در ایران تأمین منافع و طبقه خاصی است، نه منافع جمعی و عموم مردم. اینجاست که تأثیر سیاست و دیپلماسی بر اقتصاد ایران یک تأثیر تلخ است؛ چرا‌که نتایج آن شرایطی را برای اقتصاد کشور به‌خصوص در یک سال اخیر با روی‌کارآمدن دولت سیزدهم رقم زده است که شاهد اوج‌گیری تضاد طبقاتی و حتی می‌توان گفت گسل طبقاتی هستیم تا جایی که من معتقدم این فاصله طبقاتی یک فاصله ‌بی‌سابقه در تاریخ اقتصاد و معیشت کشور است.»

شرق

کیهان/ نفس‌های آخر اسرائیل

«کیهان» که امروز بیشتر خبری است، در تیتر یک خود گزارشی از روزنامه اسرائیلی هاآرتص را آورده است. این روزنامه اصولگرا با تیتر «اسرائیل نفس‌های آخرش را می‌کشد» را نوشته: «رژیم صهیونیستی بر خلاف نمایش‌هایی که مدتی بود علیه ایران و هم پیمانانش می‌داد و مثلا در صحرای «نقب» برخی کشورها را علیه ایران دور هم جمع می‌کرد، وضعیت بدی را تجربه می‌کند. اکنون که در حال مطالعه این گزارش هستید، این سرزمین اشغال شده به شدت ناآرام است و جوانان فلسطینی چندین عملیات استشهادی کم سابقه با تلفات بالا از آنها گرفته‌اند. ... «هاآرتص» مقاله‌ای به قلم «آری شبیت» نویسنده سرشناس اسرائیلی منتشر کرده که در آن آمده: «ظاهرا ما با سرسخت‌ترین ملت تاریخ مواجه هستیم و تنها راه‌حل موجود با آن‌ها، به رسمیت شناختن حقوقشان و پایان اشغالگری است... گویا ما از نقطه غیرقابل بازگشت عبور کرده‌ایم و اسرائیل دیگر قادر به پایان اشغالگری، توقف شهرک‌‌سازی و تحقق صلح نیست و دیگر امکان اصلاح صهیونیسم و نجات دموکراسی و تقسیم انسان‌ها در این سرزمین وجود ندارد.» 

کیهان

آفتاب یزد/ منتقدان و حاشیه‌سازان

«آفتاب یزد» عکس امروز خود را به رئیسی داده و دستوری که دیروز در جلسه هیات داد؛ یعنی شناسایی پشت‌پرده گرانی. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری که تیتر یک شده اما از منتقدان منتقدان دولت انتقاد کرده و با تیتر «حمله به منتقدان دولت حاشیه‌سازی است» نوشته: « دو دیدگاه و تفکر در حوزه ی نقد با رفتارهای خود به دولت سیزدهم فشارهای بی‌دلیلی وارد آورده اند:

ـ نخست کاسه‌های گرم‌تر از آش یعنی همان‌هایی که اساساً نقدِ دولت را تحریم کرده از جانبِ دولت و به نمایندگی از دولت(!) به جای پاسخ دادن، روش هجمه و منکوب را در پیش می‌گیرند.

ـ دو دیگر کسانی که دایره ی نقد را به «خودی» و «غیرخودی» تقسیم‌بندی کرده اند. ...

هر دو دسته که شوربختانه درشت اندام و قوی پنجه و درازدامن نیز هستند طیِ هشت ماهی که از عمرِ دولتِ سیزدهم گذشته با حمله به منتقدین آقای رئیسی و سیاست‌های عموماً اقتصادی دولت سیزدهم، نه تنها منتقدین را متقاعد نکرده که بی‌دلیل برای کابینه ی سیزدهم حاشیه‌های عجیب و غریبی به وجود آورده اند.»

آفتاب یزد

ایران/ مولفه‌ها و دستاوردهای دیپلماسی

«ایران» عکس یک خود را به ضیافت افطاری و دیدار رئیسی و فعالان دانشجویی اختصاص داده اما انتشار جزئیات این دیدار را در اقدامی غیرمعمول، به شماره بعدی خود موکول کرده است! 

این روزنامه دولتی در گزارش دیگی که تیتر یک شده هم به «مؤلفه‌های سیاست‌ خارجی دولت سیزدهم» پرداخته و با عنوان «بازگشت دیپلماسی به ریل انقلاب» نوشته: «دولت سیزدهم در چند ماه گذشته از آغاز به کار خود، دیپلماسی کشور را از انحصار در مذاکرات هسته‌ای خارج کرد و موفق شد دستاوردهای فراوانی را در این بازه زمانی کوتاه به‌دست آورد. تغییر جهت فرمان دیپلماسی و سرمشق جدید وزارت امور خارجه باعث شد تا موانع برای پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای از بین برود و بالاخره بعد از سال‌ها پیگیری، جمهوری اسلامی ایران به عضویت این سازمان مهم درآید. بهبود روابط با کشورهای متعدد و قدرت‌های نوظهور جهانی مانند چین منجر به آن شد تا دو کشور رسماً از اجرایی شدن توافق همکاری جامع راهبردی 25 ساله سخن بگویند. همچنین افزایش درآمد ارزی و افزایش فروش نفت کشور را می‌توان از ثمرات مهم این نگاه برشمرد.»

ایران

سازندگی/ بیم و آمید آینده ایران

«سازندگی» گفت‌وگویی دارد با رضا داوری اردکانی، فیلسوف و متفکر ایرانی و استاد بازنشسته گروه فلسفه دانشگاه تهران که با عنوان «به ندانم کاری عادت کرده‌ایم» منتشر شده است. او در این مصاحبه که به صورت مکتوب انجام شده، به پرسش‌های سازندگی از بیم و امید آینده پاسخ داده و می‌گوید «ما با خیال راحت مشغول دوره کردن روز و شب هستیم و دل نگرانی چندان آزارمان نمی‌دهد» او همچنین می‌گوید «روزنامه‌نگاران وظیفه دشوار بیدارگری را بر عهده دارند، آنها باید خودآگاهی را رد جامعه ایجاد کنند».

سازندگی.25 فروردین

دنیای اقتصاد/ ایست به ماشین پولشویی

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با عنوان «ایست به ماشین پولشویی» نوشته: «در سال‌های قبل، بانک‌ها هر زمان که دچار کمبود منابع می‌شدند، به استقراض از بانک مرکزی روی می‌آوردند و بانک مرکزی برای تامین این منابع مجبور به خلق پول بود. در نهایت خلق پول بی‌قاعده، یکی از دلایل افزایش نرخ تورم در سال‌های گذشته بوده است. بر اساس آمارهای دی‌ماه سال قبل، از رشد ۳۵درصدی پایه پولی، ردیف «بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی» سهمی معادل با ۲/ ۱۳درصد داشته است. بنابراین یکی از عوامل تورم ساختاری، سهل‌الوصول بودن استقراض از بانک مرکزی و رشد پایه پولی از این محل بوده است. حال بانک مرکزی می‌گوید، اضافه برداشت از این نهاد باید در ازای وثیقه‌گذاری باشد. در این شرایط تمام بانک‌ها باید برای استقراض، اوراق دولتی تهیه کنند و تنها با وثیقه‌گذاری این اوراق می‌توانند از منابع بانک مرکزی بهره ببرند.»

دنیای اقتصاد

وطن امروز/ بوی خوش نفت

«وطن امروز» در گزارشی که تیتر یک کرده با اشاره به اینکه «بر اساس گزارش اوپک، ایران در ماه اخیر میلادی 2 میلیون و 546 هزار بشکه نفت در روز تولید کرده است»  تیتر زده: «بوی خوش نفت» و نوشته: «این میزان تولید بعد از اجرای کامل بازگشت تحریم‌ها به اقتصاد ایران و با خروج یکجانبه آمریکا از برجام، در ۳ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. در کنار این افزایش تولید، قیمت نفت خام سنگین ایران که یکی از نفت‌های شاخص در قیمت‌گذاری سبد اوپک به شمار می‌رود نیز با رشد همراه بوده ... موضوع وابستگی درآمدهای دولت به فروش نفت، مساله‌ای نیست که در کوتاه‌مدت قابل تغییر باشد، بنابراین ضروری بود دولت‌ جهت مقابله با تحریم‌های ایالات متحده به سوی صادرات نفت از راه‌های مختلف و غیررسمی برود. بر اساس تخمین شرکت‌های ناظر بر صادرات و واردات نفت، صادرات نفت خام ایران در ماه‌های اخیر با وجود تحریم‌های آمریکا، برای نخستین‌بار در ۳ سال گذشته به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسیده است.»

وطن امروز

 

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها