در گفتگو با فردا مطرح شد؛

بخشایش اردستانی: سفر مورا به ایران آخرین تلاش برای احیای برجام نیست

کد خبر: 1145924

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: سفر انریکه مورا به ایران آخرین تلاش برای احیای برجام نیست، زمان می گذرد تا دوباره یک مسئله ای اتفاق بیفتد و احیای برجام موضوع نخست همه طرف ها بشود.

بخشایش اردستانی: سفر مورا به ایران آخرین تلاش برای احیای برجام نیست

گروه سیاسی فردا: مورا نماینده اتحادیه اروپا چند روزی را در تهران می خواهد به رایزنی دیپلماتیک بپردازد تا بن بست ایجادشده در روند مذاکرات را بکشند، برخی تحلیلگران معتقدند این آخرین فرصت برای احیای برجام است.

احمد بخشایش اردستانی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره آخرین فرصت احیای برجام همزمان با سفر نماینده اتحادیه اروپا به تهران گفت: تیم جو بایدن دچار نوعی تحیر است، متأسفانه در چند روز گذشته کنگره با رأی بالا 2 مصوبه علیه ایران تصویب کرد؛ معنی و مفهوم این مسئله آن است که آمریکا هر چند به نظام جمهوری اسلامی ایران علاقه ندارد اما این نظام را مقتدر می داند که مصداق بارزش را در قدرت موشکی ایران می توان یافت.

وی با بیان اینکه دولت بایدن نمی تواند تصمیم بگیرد بالاخره به برجام بپیوندد یا نپیوندد، افزود: آمریکایی ها هم می خواهند به برجام بپیوندند و هم تمایل دارند از برجام دوری کنند. این مشکل مربوط به داخل نظام حاکمیتی آمریکا است ولی نمی خواهند این مشکل داخلی را نشان دهند بنابراین سعی در فرافکنی دارند و می گویند «ایران برای حصول توافق بر سر احیای برجام مشکل دارد» تا بین مردم ایران دو دستگی ایجاد کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به سفر بشار اسد به ایران، یادآور شد: او آمد تا از تهران بخواهد 12 پایگاه نظامی روسیه در سوریه را ایران پر کند چون روسها به دلیل جنگ با اوکراین نیروهای نظامی اش را نیاز دارد، البته این اتفاق مطلوب اسرائیل نیست. آمریکا برای آنکه از اسرائیل حمایت کند تمایل دارد برجام احیا شود اما با این وجود دوست ندارد امتیاز به ایران بدهند.

وی با اشاره به مأموریت های سفر انریکه مورا به تهران ادامه داد: نخست او می آید تا پیامی به جامعه ایران باشد که آمریکا خیلی مقصر عدم احیای برجام نیست و ایران باید امتیاز بدهد، دوم آنکه پیشنهاد می دهد «نام سپاه پاسداران از گروه تروریستی آمریکا خارج می شود اما نام سپاه قدس می ماند» که این پیشنهاد جدیدی نیست.

بخشایش اردستانی گفت: در مجموع اتحادیه اروپا نمی خواهد شکست مذاکرات را بپذیرد و می خواهد گفتگوها را سرانجام به یک نتیجه ای برساند تا وزن و تأثیرگذاری خودش را در عرصه های دیپلماتیک نشان دهد. با این وجود معتقدم احیا یا عدم احیای برجام تغییری در وضعیت ایجاد نمی کند.

وی افزود: ایران نفت زیادی برای فروش ندارد، آن مقداری هم که داریم به چین می فروشیم و چینی ها نیز در مقابل به ما کالا و پول نقد می دهند، به فرض که برجام احیا شود کشورهای اروپایی در نهایت مقدار کمی نفت از ما خریداری خواهند کرد. در گاز نیز که سرمایه گذاری برای استخراج و فروش آن انجام ندادیم.

این تحلیلگر مسائل بین الملل اظهار کرد: سفر انریکه مورا به ایران آخرین تلاش برای احیای برجام نیست، زمان می گذرد تا دوباره یک مسئله ای اتفاق بیفتد و احیای برجام موضوع نخست همه طرف ها بشود چون روس ها امروز در اوکراین مشغول اند، آمریکا بر مسائل مربوط به چین و روسیه تمرکز کرده است و ایران نیز مستقل از گفتگوها مسائل اقتصادی اش را جلو می برد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها