اخبار تحولات اوکراین/استقبال مسکو از حل و فصل بحران در اوکراین

کد خبر: 1148231

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه امروز اعلام کرد: فعلاً راه‌اندازی خط لوله «نورد استریم ۲» چشم‌اندازی ندارد.

اخبار تحولات اوکراین/استقبال مسکو از حل و فصل بحران در اوکراین

به نقل از مسکو تایمز، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) امروز پنجشنبه درباره آینده سرزمین های آزاد شده اوکراین اعلام کرد: بدون ابراز اراده ساکنان آن، هیچ کاری را نمی توان انجام داد.

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه اضافه کرد: فعلاً راه‌اندازی خط لوله «نورد استریم ۲» چشم‌اندازی ندارد؛ اما اروپا صرف‌نظر از موضع گیری که در حال حاضر دارد، به آن نیاز مبرمی دارد.

دیمیتری پسکوف در این ارتباط اضافه کرد: کرملین هنوز از جزئیات طرح پیشنهادی ایتالیا برای اوکراین خبر ندارد؛ اما از حضور کسانی که می‌توانند در حل و فصل اوکراین کمک کنند، استقبال می‌کند.

این در حالیست که نخست وزیر ایتالیا اموز در حالی خواستار آتش بس جدی در اوکراین شد، که کشورش از حامیان تسلیحاتی جدی کی یف و تشدید جنگ در اوکراین بوده است.

«ماریو دراگی» در اظهاراتی آتش بس فوری در اوکراین را خواستار شد و گفت: تا پس از آتش بس، مذاکرات جدی برای پایان دادن به جنگ آغاز شود. ایتالیا کماکان به حمایت از اوکراین ادامه خواهد داد.

نخست وزیر ایتالیا، که از زمان حمله روسیه به اوکراین موضع سختی علیه روسیه اتخاذ کرده، معتقد است که حفظ فشار تحریم‌های اقتصادی بر روسیه مهم است، زیرا ما باید مسکو را به میز مذاکره بکشانیم./مهر

 انگلیس تسلیحات توپخانه‌ای دوربرد و پهپاد به اوکراین می‌فرستد

نخست‌وزیر انگلیس در تماس با رئیس جمهور اوکراین گفت، کمک‌های جدید لندن برای کی‌یف شامل تسلیحات توپخانه‌ای دوربرد و پهپاد خواهند بود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس روز پنجشنبه در تماس با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین، وعده ارسال توپخانه دوربرد را مطرح کرد.

به نوشته وبگاه دولت انگلیس، زلنسکی در این تماس تلفنی اطلاعات جدیدی درباره وضعیت شرق اوکراین (منطقه دونباس) فراهم کرد و جانسون نیز بر حمایت از کی‌یف تأکید و از روسیه خواست با اسرای ماریوپل با احترام رفتار کند.

در بیانیه دفتر جانسون درباره این تماس تلفنی آمده است: «نظر به اعلام اخیر اختصاص ۱.۳ میلیارد پوند کمک نظامی دیگر انگلیس به اوکراین، نخست‌وزیر حمایت‌های انگلیس از اوکراین را برشمرد که شامل تسلیحات توپخانه‌ای دوربرد، موشک‌های خشکی به دریا و پهپادهای بدون سرنشین هستند».

طبق این بیانیه، جانسون «حمله غیرقانونی روسیه به اوکراین و مسدود شدن بنادر دریای سیاه» را علت افزایش قیمت مواد غذایی در کشورهای در حال توسعه عنوان کرده و مدعی شد برای گشوده شدن دوباره مسیرهای زمینی و دریایی حیاتی تلاش خواهد کرد.

دلسوزی جانسون برای کشورهای در حال توسعه در حالی صورت می‌گیرد که «لیز تراس» وزیر امور خارجه دولت او روز چهارشنبه گفته است، کشورش در وضعیت اقتصادی «بسیار بسیار دشواری» قرار گرفته است.

«ریشی سوناک» ریاست خزانه داری انگلیس گفت، دولت هیچ کاری نمی تواند انجام دهد تا از افزایش تورم و تاثیر آن بر خانواده های انگلیسی جلوگیری کند.

از سوی دیگر «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا روز چهارشنبه گفت تحرکات احمقانه اقتصاد کلان کشورهای غربی امنیت غذایی جهانی را از بین برده و مشکلات در این زمینه مدت‌ها قبل از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین آغاز شده است.

 ورود ترمیناتورهای روسی به منطقه دونباس اوکراین

یک مقام نظامی روسی گفته است، خوردوهای زرهی برای پشتیبانی از تانک‌ها معروف به ترمیناتورها، برای انهدام مواضعی در اوکراین به کار گرفته شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شماری از روزنامه‌های انگلیسی به نقل از خبرگزاری روسی «ریا نووستی» نوشتند، روسیه خوردوهای زرهی موسوم به ترمیناتور خود را وارد منطقه دونباس (شرق اوکراین) کرده است.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، یک مقام نظامی مطلع روس به ریانووستی گفته است: «در کنار جوخه‌های تانک، خودروهای زرهی بی‌ام‌پی‌تی (خوردوهای زرهی برای پشتیبانی از تانک‌ها) برای انهدام مواضع، خودروهای زرهی و خدمه سامانه‌های موشکی ضد تانک اوکراینی به کار گرفته شده‌اند».

 آلمان: عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا شاید سال‌ها طول بکشد

صدراعظم آلمان ضمن حمایت از عضویت کشورهای غرب بالکان در اتحادیه اروپا گفت با این حال عضویت اوکراین ممکن است سال‌ها طول بکشد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان ضمن اعلام حمایت از عضویت کشورهای غرب بالکان در اتحادیه اروپا، پیوستن اوکراین به این اتحادیه را زمان‌بر دانست.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، شولتز در جمع قانون‌گذاران آلمانی گفت، کشورهای غرب بالکان شامل مونتنگرو، صربستان، آلبانی، مقدونیه شمالی، بوسنی و هرزگوین و کوزوو، سال‌ها درگیر طی کردن روند اصلاحات هستند.

صدراعظم آلمان در جلسه بوندستاگ افزود قصد دارد پیش از شرکت در جلسه اتحادیه اروپا که ماه آینده برگزار خواهد شد، به کشورهای غرب بالکان سفر کند.

شولتز با اشاره به تأثیرگذاری «قدرت‌های خارجی» در این منطقه از جمله روسیه گفت: «ارج گذاشتن به تعهدات ما به آن‌ها فقط مسئله اعتبار ما نیست. امروز بیش از همیشه همبستگی با آن‌ها همسو با منافع ما قرار گرفته است».

به نوشته خبرگزاری «ریا نووستی»، شولتز در بخش دیگری از سخنانش اظهارات «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه درباره پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا را تأیید کرد.

صدراعظم آلمان با اشاره به اینکه درخواست اوکراین ماه آینده میلادی بررسی خواهد شد گفت: «در عین حال، ماکرون حق دارد که اشاره کرده روند پیوستن [اوکراین] مسئله و ماه و سال نیست».

حدود دو هفته پیش ماکرون که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد درباره اوکراین گفت: «حتی اگر با نامزدی این کشور همین فردا موافقت کنیم، همه کاملاً می‌دانیم که روند اجازه دادن به این کشور برای ملحق شدن [به اتحادیه اروپا] ممکن است چند سال یا احتمالاً چند دهه طول بکشد».

کشورهای عضو اتحادیه اروپا از زمان شروع درگیری‌های اوکراین، حجم بسیار زیادی از تجهیزات و تسلیحات نظامی را به این کشور ارسال کرده و از سوی دیگر پنج بسته گسترده تحریمی را علیه روسیه اعمال کرده‌اند.

با وجود هیزمی که اروپایی‌ها به بهانه حمایت از رژیم کی‌یف به آتش درگیری‌های اوکراین می‌ریزند، اتحادیه اروپا از سال‌ها قبل از پذیرفتن این کشور به عنوان یکی از اعضا امتناع کرده است.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین، علاوه بر اینکه درخواست رسمی عضویت کشورش در اتحادیه اروپا را تحویل داده، از ناتو نیز درخواست کرده با عضویت کی‌یف در این اتحاد نظامی ضد روسی موافقت کند.

ایندیپندنت نوشت، این ترمیناتورها که قادر به درگیر شدن هم‌زمان به چند هدف در ارتفاع‌های مختلف هستند، در چند ویدئو حضور دارند که از ناحیه «سِوِرودونتسک» واقع در منطقه خودمختار لوهانسک منتشر شده‌اند.

به گفته این مقام روس، ترمیناتورهای روسی از تجهیزات خود علیه مواضع دشمن استفاده کرده و ارتش روسیه را قادر می‌سازد تاکتیک‌های مختلف را به اجرا بگذارند و استفاده آن‌ها در اوکراین نشان داده حضور این خودروهای زرهی برای بالا بردن ثبات رزمی نیروهای روس لازم است.

این خوردوهای نظامی روسی اولین بار در سال ۲۰۱۳ در نمایشگاه توان نظامی روسیه به نمایش درآمدند و پس از آن در رژه نظامی سال ۲۰۲۰ این کشور نیز دیده شدند. علاوه بر این، به نوشته ایندیپندنت، این خودروهای زرهی پشتیبانی از تانک در سال ۲۰۱۷ در سوریه نیز حضور داشته‌اند.

 مسکو پنجم اسفندماه سال گذشته از شروع «عملیات نظامی ویژه در اوکراین» خبر داد. مقام‌های روس هدف این عملیات را محافظت از جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک»، نازی زدایی و خلع سلاح اوکراین خوانده‌اند.

نیروهای روسی از زمان ورود به اوکراین توانسته‌اند بخش‌هایی از شرق و جنوب این کشور را تصرف کنند و اخیرا پس از چند هفته محاصره بندر جنوبی ماریوپل توانسته‌اند خط ارتباطی شبه‌جزیره کریمه و دونباس را تکمیل کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها