فردا گزارش می دهد؛

اقتصاد بیمار درمان می‌شود؟

کد خبر: 1148868

اقتصاد ایران از دردهای کهنه‌ای رنج می‌برد، در میان بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی یارانه‌های آشکار و پنهان را زمینه‌ساز بسیاری از فسادها، رانت‌ها، اتلاف منابع و ناکارآمدی‌های می‌دانند که روز به روز رنج‌ها و ضعف‌های اقتصاد بیمار ایران می افزایند.

اقتصاد بیمار درمان می‌شود؟

گروه سیاسی فردا: دولت سیزدهم با توزیع عادلانه یارانه و شعار مبارزه با رانت و فساد، جراحی اقتصادی را استارت زد و امید دارد با حذف ارز ترجیحی گام بلندی را برای درمان اقتصاد کشور بردارد. با وجود اعتراض ها و انتقادها، عزم دولت برای پیشبرد جراحی اقتصادی جزم است اما سئوال اصلی آن است که این جراحی چه سرنوشتی پیدا می کند و آیا دولت موفق به انجام آن خواهد شد؟

عزت الله یوسفیان ملا در گفتگو با خبرنگار فردا درباره سرنوشت جراحی اقتصادی گفت: موثر بودن این جراحی بستگی به آن دارد که دولت چقدر بتواند در مقابل کارشکنی ها و اعتراض ها مقاومت کند. اگر دولت علاوه بر آزادسازی قیمت ها، مولفه های دیگر را هم جلو ببرد به نتیجه کار خوش بین هستم.

وی با اشاره به حذف ارز ترجیحی افزود: این کار بزرگی بود، منتها انتظار می رفت که آقایان اول مقدمات کار را فراهم و بعد به انجام جراحی اقدام می کردند. معتقدم دولت در گام نخست باید کالابرگ صادر می کرد، در گام دوم تعریف روشنی از دهک های درآمدی ارائه می داد، در گام سوم باید با انتشار اطلاعات و اخبار صحیح و به موقع به اقناع عمومی می پرداخت و در نهایت طرح حذف ارز ترجیحی و آزادسازی قیمت ها را به اجرا در می آورد.

این فعال سیاسی اصولگرا اظهار کرد: اگر دولت گام های مقدماتی را برمی داشت این اطمینان برای جامعه فراهم می شد که امکان تهیه کالاهای اساسی با قیمت مناسب برای خانوارها وجود دارد. الان بخشی از مشکلاتی که برای دولت پیش آمده است به بی اطلاعی مردم از طرح دولت بر می گردد، مثلا برخی ها می گویند «با وجود دریافت حقوق کم یا بازنشستگی، به آنها یارانه پرداخت نشده چون جزء دهک پردرآمدها محاسبه شده اند».

وی افزود: گرچه دولت قیمت 4 قلم کالا را آزادسازی کرد اما از هر کدام این کالاها محصولاتی تولید می شود مثلا وقتی قیمت شیر آزاد شد، طبیعتا قیمت کره، پنیر، بستنی و ماست نیز افزایش پیدا می کند. البته فقط ایران نیست که دست به آزادسازی قیمت ها زد بلکه در اکثر کشورهای دنیا این طرح به اجرا درآمده است.

یوسفیان با بیان اینکه در اجرای جراحی اقتصادی دولت خیلی به زحمت افتاد، یادآور شد: اگر این کار به تدریج و با اولویت بندی به اجرا درمی آمد خیلی از زحمت دولت و حجم بی تابی مردم کاسته می شد اما به هر حال این کار شروع شد و خوشبختانه دولت می خواهد سریع کالابرگ را نیز توزیع کند. در مجموع باید اجرای این طرح جلو برود و راه برگشتی هم نیست.

وی افزود: اگر طرح اقتصادی دولت آغاز حساب شده ای نداشت اما همه باید دست به دست هم دهند و دولت را کمک کنند تا این کار پیش رود و به نتیجه برسد چون توفیق دولت، توفیق کشور است. خدای نکرده اگر شکستی اتفاق بیفتد تبعات و مشکلاتش نصیب مردم می شود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها