«فردا» گزارش می‌دهد

پشت پرده تحرکات ضد ایرانی در شورای حکام

کد خبر: 1152300

در شرایطی که مذاکرات وین در جریان است، تحرکات غربی‌ها به ویژه در شورای حکام نشان از تمایل آنها برای امتیازگیری از ایران با ابزار تحت فشارقراردادن ایران دارد.

پشت پرده تحرکات ضد ایرانی در شورای حکام

گروه سیاست سایت فردا: وضعیت مذاکرات هر روز پیچیده‌تر می‌شود و این نیز ناشی از زیاده‌خواهی‌های آمریکا و البته اروپایی‌های عضو برجام است. اقدامات اینچنینی آنها تا جایی پیش رفته که در میانه مذاکرات قطعنامه‌ای ضد ایرانی را به شورای حکام برده‌اند.

آخرین قطعنامه‌ای که در شورای حکام علیه ایران منتشر شد، به دو سال قبل بر می‌گردد و در این مدت قطعنامه جدیدی علیه ایران صادر نشده است. به خصوص در شرایطی که مذاکرات وین در جریان بود و این امید وجود داشت که طرفین به توافق جدیدی برسند اما دو ماه از توقف مذاکرات هسته‌ای می‌‌گذرد و هفته گذشته اعلام شد واشنگتن، لندن، پاریس و برلین، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را آماده کرده‌ و در آن از ایران خواسته‌اند «با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور کامل همکاری کند.» صدور این قطعنامه مورد حمایت آمریکا و سه عضو اروپایی برجام (انگلیس، فرانسه و آلمان) است و تاکنون تنها روسیه و چین با آن مخالفت کرده‌اند. اگرچه بسیاری می‌گویند احتمال صدور قطعنامه جدید علیه ایران بالاست.

سیدحسین نقوی حسینی، نماینده پیشین مجلس و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره ابعاد صددور احتمالی قطعنامه شورای حکام به «فردا» گفت: «سوابق مذاکرات نشان می‌دهد که مذاکرات هم مخالفان و هم موافقان سرسختی دارد و می‌بینیم هر دوی آنها در راستای تحقق تمایل خود فعالیت می‌کنند؛ مشخصا می‌بینیم که در چندوقت اخیر فعالیت‌های ضدایرانی رژیم صهیونیستی با محور مخالفات با مذاکرات تا چه حد گسترش یافته و لابی‌های زیادی از سوی این رژیم در جریان است. تمایل آمریکا و رژیم صهیونیستی آن است که با بهانه‌هایی واهی بر سر راه به نتیجه‌رسیدن مذاکرات مانع‌تراشی کنند تا در این مسیر ایران متعهد به مواردی شود که اساسا ربطی به برجام ندارد».

او ادامه داد: «اروپایی‌ها و آمریکا می‌خواهند فشارها را بر ایران افزایش دهند اما در عین حال می‌دانند که مهم‌ترین پیشرفت‌های ایران در صنعت هسته‌ای در دوران تحریم‌ها رقم خورده است؛ بنابراین هم‌زمان تمایل هم دارند که به توافقی با ایران دست یابند اما می‌دانیم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به جای آنکه مرجعی تخصصی و فنی در امر هسته‌ای باشد، به یک بنگاه سیاسی تبدیل شده است و همواره همسو با غربی‌ها و مشخصا آمریکا حرکت کرده است. مدیرکل آژانس به ایران می‌آید و بعد از بازدیدهای متعدد در کنفرانس خبری می‌گوید که ایران حداکثر همکاری را با آژانس انجام داده است اما به محض آنکه از ایران خارج می‌شود، حرف‌های دیگری می‌زند و گزارش‌های دیگری صادر می‌کند».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «در مجموع از بیانیه شورای حکام چنین بر می‌آید که غربی‌ها می‌خواهند ایران را تحت فشار حداکثری قرار دهند تا ایران عقب‌نشینی کند. در حقیقت آنها در ادامه سیاست چماق و هویچ، اکنون چماقی بزرگ‌تر به نام شورای حکام را وسط آورده‌اند زیرا متوجه شده‌اند که ایران از خط قرمزهایش عبور نمی‌کند؛ هرچند دو نکته را باید بدانند؛ نخست آنکه تحت هر شرایطی جمهوری اسلامی از مواضع برحقش یک قدم هم عقب‌نشینی نمی‌کند و ثانیا حتی اگر قطعنامه‌ای در شورای حکام تصویب شود، در نهایت با وتوی روسیه و چین در شورای امنیت مواجه می‌شود زیرا روسیه و چین در شدیدترین تقابل خود با آمریکا به سر می‌برند».

نقوی حسینی در پایان گفت: «من پیشتر هم گفته‌ام تا زمانی که آمریکا و اروپایی‌ها سر عقل نیایند و نخواهند به زبان منطق سخن بگویند، بعید است مذاکرات به نتیجه برسد».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها