ظهره‌وند: آژانس دچار سیاسی‌کاری شده است

کد خبر: 1153202

یک کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به سیاسی کاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: طی ۲دهه اخیر همگان شاهد بودند که آژانس برخلاف روحیه فنی و حقوقی خود همواره موضوع هسته‌ای ایران را با نگاه سیاسی نگاه کرده و دچار سیاسی‌کاری شده است.

ظهره‌وند: آژانس دچار سیاسی‌کاری شده است

ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل بین المللی با اشاره به تصویب قطعنامه علیه ایران در سازمان بین المللی آژانس انرژی اتمی، اظهار داشت: به نظر بنده ارائه پیش نویس قطعنامه از طرف کشور اروپایی عضو برجام به همراه آمریکا علیه ایران آخرین ترفندی بود تا فشارها را بر ایران بیفزایند.

وی افزود: هدف از تصویب قطعنامه توسط سه کشور اروپایی و آمریکا این بود تا به ایران فشار بیاورند تا خواسته های غیرمنطقی آمریکا را در برجام قبول کند.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: با توجه به ترکیبی که در آژانس بین المللی اتمی وجود دارد قابل پیش‌بینی بود که پیش نویس قطعنامه علیه ایران تصویب شود و برخی طرف‌ها انتظار داشتند که بعد از تصویب این قطعنامه به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع شود که این موضوع پیش بینی شده بود که این قطعنامه فعلاً فشاری بر روی ایران باشد.

ظهره‌وند تصریح کرد: اهداف طرف مقابل ارائه کننده پیش نویس به خاک سپردن برجام نبود بلکه در صدد بودند تا ایران از حقوق حقه خود کوتاه بیاید زیرا فعلاً برجام یک اهرم فشاری برای آمریکا است و اگر این موضوع را از دست بدهد دیگر نمی تواند بر روی ایران فشاری بیاورد.

وی تاکید کرد: اما موضوعی که در تصویب این قطعنامه مشخص شد این بود که روسیه و چین به این قطعنامه رای منفی دادند و کشورهای دوست همچون هند، پاکستان و لیبی نیز رای ممتنع دادند که این نشان دهنده آن است است که طرف مقابل نتوانست یک اجماع هماهنگ علیه ایران ایجاد کند.

این کارشناس مسائل بین الملل بیان داشت: زمانی قطعنامه شورای حکام آژانس می‌تواند به شورای امنیت سازمان ملل ارسال شود که یک اجماع جهانی نسبت به آن قطعنامه وجود داشته باشد که این موضوع نشان داد که قطعنامه تصویب شده هیچ اجماع نسبت به خود ندارد و فقط یک شوی تبلیغاتی برای فشار بر ایران بوده است.

ظهره وند با اشاره به سیاسی کاری آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت: طی ۲ دهه اخیر همگان شاهد بودند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر خلاف روحیه فنی و حقوقی خود همواره موضوع هسته‌ای ایران را با نگاه سیاسی نگاه کرده است. لذا همواره دچار سیاسی‌کاری شده است.

وی تاکید کرد: تمامی مدیران کلی که متصدی ریاست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بودند درباره مسئله هسته‌ای ایران همواره سیاسی‌کاری کرده‌اند و این موضوع را یک موضوع سیاسی، و نه فنی دیده اند فلذا رویه آقای گروسی نیز همانند مدیران کل سابق بوده است.

این کارشناس مسائل بین الملل بیان داشت: در اثبات این موضوع نیز می‌توان به این مورد اشاره کرد که وقتی آقای گروسی سفری به ایران دارد بر صلح آمیز بودن مسئله هسته‌ای ایران تاکید می کند اما وقتی که سفری به سرزمین های اشغالی یا در مقر آژانس دارد خلاف این صحبت ها بیان می کند!

ظهره وند تاکید کرد: ایران تنها کشوری است که بیشترین نظارت ها را بر مسئله هسته‌ای خود پذیرفته است و این موضوع به نظر بنده اشتباه بوده است زیرا هر چقدر ایران انعطاف از خود نشان داده طرف مقابل گستاخ‌تر شده است.

به گزارش فارس، قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) به همراه آمریکا با موضوع درخواست از ایران برای همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چهارشنبه شب با ۳۰ رأی موافق، ۲ رای مخالف روسیه و چین و ۳ رای ممتنع هند، پاکستان و لیبی به تصویب شورای حکام رسید. «محمدرضا غائبی» سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران، ضمن محکومیت شدید این اقدام با انگیزه سیاسی و مغرضانه از سوی برخی از کشورهای عضو شورای حکام، مواضع ایران را در این خصوص گوشزد کرد.  

گفتنی است روز چهارشنبه ۱۸ خرداد ماه سازمان انرژی اتمی در واکنش به تلاش برای تصویب قطعنامه علیه ایران و همچنین گزارش اخیر غیرمتوازن و غیرمنصفانه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از قطع فعالیت‌ تعدادی از دوربین‌‌های فراپادمانی آژانس خبر داد و اعلام کرد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه‌گیری برخط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع می‌شود که دستور آن به مسؤولان مربوط داده شده است.

منبع: فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها