«فردا» گزارش می‌دهد

توافق بعید است یا نزدیک؟

کد خبر: 1156411

برخلاف ماههای گذشته دیگر کمتر موضعی از سوی طرفین مذاکرات مبنی بر اینکه توافق در دسترس است دیده می‌شود و بیشتر ابراز نظرها بیانگر پیچیده‌تر شدن شرایط پس از صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران و تحریم‌های جدید آمریکاست.

توافق بعید است یا نزدیک؟

گروه سیاست سایت فردا - برخلاف ماههای گذشته دیگر کمتر موضعی از سوی طرفین مذاکرات مبنی بر اینکه توافق در دسترس است دیده می‌شود و بیشتر ابراز نظرها بیانگر پیچیده‌تر شدن شرایط پس از صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران و تحریم‌های جدید آمریکاست.

در این باره روزنامه وطن امروز بر این نظر است که از احیای برجام چیزی جز یک سایه محو باقی نمانده است و مجموعه پیام‌های سیاسی و اقدامات عملی‌ای که مقامات آمریکایی در روزها و هفته‌های اخیر صادر کرده‌اند به معنای دور شدن هر چه بیشتر از توافقی است که در نگاه اول قابل دسترس به نظر می‌رسید.

وبگاه هیل که تمرکز اصلی آن بر خبرهای مربوط به مجلس نمایندگان و مجلس سناست، در گزارشی نوشت: «قانون‌گذاران (کنگره) می‌گویند توافق جدید هسته‌ای ایران، بعید است».

«باب منندز» رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا هم گفته من خوشبین نیستم که چنین توافقی انجام شود. دولت معتقد است از نظر استراتژیک منطقی است که این پیشنهاد را روی میز نگه داریم اما از نظر من این مسیر رو به جلو نیست. این دیدگاه من است.

روزنامه صبح نو نیز با اشاره به اینکه مذاکرات هسته‌ای علی‌رغم فرازوفرودهای چندماه اخیر، هنوز هم به نتیجه نهایی نرسیده، به نقل از امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین‌الملل نوشته: علی‌رغم خبرهایی که منتشر می‌شود بازگشت به مذاکرات در وین دور از انتظار است. همه طرف‌ها می‌گویند آماده بازگشت به مذاکرات هستند اما می‌بینیم که سه ماه از توقف مذاکرات می‌گذرد و اختلافات آن‌قدر زیاد است که اتفاق مهمی نمی‌افتد.

این روزنامه همچنین ادامه داده: اگرچه «جوزپ بورل»، مسوول هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزهای اخیر گفت که شرایط اساسی برای بازگشت به برجام و اجرای کامل آن روی میز است و باید در این مورد تصمیم‌گیری شود اما مرور سخنان وی نشان می‌دهد که در بیان مواضع خود مذبذب است و چشم به طرف آمریکایی دارد.  این در حالی است که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش‌تر گفته بود که احتمال دستیابی به توافق با ایران روبه‌کاهش است.

لازم به ذکر است که این به معنی ناامیدی از احیای برجام یا بستن دفتر مذاکرات نیست. کما اینکه دیروز هم سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری خود تاکید کرد که به رغم بدعهدی‌های آمریکا همزمان در مسیر دیپلماسی قرار داریم و این قطار از ریل خارج نشده است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها