جمالی نوبندگانی در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد

مسیر توافق هموارتر می‌شود

کد خبر: 1117040

محمد جواد نوبندگانی اقدامات اخیر ایران را نشانه مثبتی تعبیر کرد و گفت که هرچه طرفین مذاکره در مسائل مربوط به لغو تحریم و اقدامات هسته‌ای انعطاف به خرج دهند، مسیر توافق هموارتر خواهد شد.

مسیر توافق هموارتر می‌شود

گروه سیاست سایت فردا – ادامه مذاکرات به 10 روز بعد موکول شده اما فضای مذاکره به نسبت قبل امیدوارکننده‌تر است. اقدام داوطلبانه ایران در قبال آژانس بین المللی انرژی اتمی و دستیابی به پیش‌نویس جدید در جریان مذاکرات وین این وضعیت را ایجاد کرده است. تحلیلگران نیز معتقدند که این مقدمه انعطاف بیشترین طرفین مذاکره و دستیابی به توافق است. 

محمدجواد جمالی نوبندگانی، تحلیلگر مسائل بین‌المللی در گفت‌وگو با «فردا» با اشاره به اینکه « این پیشرفت‌های هسته‌ای ایران بوده که از حدود یک دهه قبل تا کنون 1+5 را پای میر مذاکره کشانده است» گفت: «می توان گفت که مذاکرات جدی با غرب وقتی شروع شد که ایران به غنی سازی 20 درصد رسیده بود و آن مذاکرات منجر به برجام شد. اکنون هم اگر دقت کرده باشیم همه کشورهای اروپا در دفاع از برجام اعلام می کنند که ما با این توافق به سطحی از امنیت جمعی رسیده‌ایم گو اینکه در این مورد هزینه ای پرداخت نکرده‌اند».

وی افزود: «با هیمن نگاه است که هر آنچه که در موضوع هسته‌ای توافق شود، قطعا باعث خوشنودی طرف مقابل خواهد بود و به نظر می‌رسد که یک نشانه‌هایی باشد از اینکه طرف مقابل هم از مواضع خود قدری کوتاه بیاید، مشاهد بشود».

این نماینده پیشین مجلس در تحلیل شرایط فعلی مذاکرات گفت: «این شرایط فعلی مذاکرات  شرایط فشار دوجانبه و چندجانبه است و همچنین موقعیت چانه زنی است. بعد از این است که به انعطاف‌های طرفین می‌انجام و می‌توان خوشبین شد که مذاکرات به نتیجه برسد».

جمالی نوبندگانی اقدامات اخیر ایران هم نشانه مثبتی تلقی کرد و گفت: «در جریان مذاکرات دو موضوع اصلی مطرح است. یکی بحث لغو تحریم و یکی هم پیشرفت‌های هسته‌ایی ایران لذا هر انعطاف و تصمیم درباره این موضوعات از اهمیت ویژه برخوردار است و هر چه طرفین در این موضوعات انعطاف بیشتری به خرج دهند مسیر توافق هموارتر می‌شود». 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها