خبر به روایت «فردا»

ناامیدی مردم و بازی در زمین دشمن/ مدیریت کرونا و سهم کادر درمان/ رالی بهاری سه بازار

کد خبر: 1156676

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

ناامیدی مردم و بازی در زمین دشمن/ مدیریت کرونا و سهم کادر درمان/ رالی بهاری سه بازار

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ سناریوی تخریب سینماگران

«اعتماد»  نامه سرگشاده الیاس حضرتی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را تیتر یک کرده و با عنوان «سناریوی تخریب سینماگران» نوشته: «آقای وزیر، مواظب باشید در دام این پروژه نیفتید!» حضرتی در این نامه آورده است: «مسوولیت ذاتی وزارتخانه تحت امر شما حمایت و همراهی با هنرمندان است و نه نگاه قهری و سلبی. متاسفانه فقط در یک ماه اخیر بیش از سی هنرمند - میانگین هر روز، یک هنرمند-  مورد هجمه، تخریب و تهدید ظاهرا سازماندهی شده‌ای قرار گرفته‌اند. تخریب چهره‌های فرهنگی تاثیرگذار دقیقا چه دستاوردی برای کشور دارد؟ آیا بعد از پروژه تخریب چهره‌های سیاسی/  اجتماعی تاثیرگذار، اکنون نوبت به هنرمندان رسیده است؟ متاسفانه در باور عمومی این تصور در حال تقویت است که چنین تخریبی برای انحراف افکار عمومی از ناکارآمدی‌های اقتصادی، گرانی و تورم کمرشکن و اتفاقاتی همچون فرار از مسوولیت‌پذیری در حوادثی نظیر متروپل است که زدودن این تصور یکی از ماموریت‌های وزارتخانه شماست و نه دامن زدن به آن. »

اعتماد

جوان/ نا امید کردن مردم به سود دشمن است

«جوان» رهبری را عکس یک کرده و با تیتر «نا امید کردن مردم به سود دشمن است» نوشته: «رهبر معظم انقلاب در دیدار دست اندرکاران کنگره ملی شهدای عشایر: امروز هر کس مردم را از آینده ناامید یا ایمان‌های مردم را تضعیف یا مردم را به تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های مسئولان بی‌اعتقاد یا بدبین کند، چه بداند و چه نداند به سود دشمن کار می‌کند».

این بخش از سخنان رهبری در انتقاد از عملکرد صداوسیما طرح شده بود و با عذرخواهی رئیس این سازمان همراه بود. جوان نیز عذرخواهی جبلی را در صفحه یک امروز خود پوشش داده و به نقل از او نوشته: «غفلت در انتشار گزارش پلیس را جبران می‌کنیم».

این روزنامه اصولگرا در یک گزارش دیگر از وضعیت حمل و نقل عمومی در پایتخت گزارش داده و تیتر زده: «دود کمبود 1467 واگن مترو در چشم پایتخت‌نشینان» 

جوان

آرمان ملی/ مطالبه زنان از دولت

«آرمان» گفت‌وگویی دارد با زهرا نژادبهرام عضو شورای شهر پنجم که عکس یک شده. این گفت‌وگو حول محور مطالبات زنان از دولت است و نژاد بهرام می‌گوید: مهم‌ترین مطالباتی که زنان از دولت آقای رئیسی دارند حول سه محور مهم است. نخست ایجاد امنیت اجتماعی برای زنان و دختران ایرانی، دو ایجاد فرصت‌های شغلی برای زنان جویای کار است. این در حالی است که میزان بیکاری در بین زنان تحصیلکرده نسبت به مردان دو برابر است که این وضعیت نیازمند برنامه‌ریزی و تدبیر جدی است. این وضعیت به خصوص درباره زنان سرپرست خانوار و زنان خود سرپرست صدق می‌کند و سوم اینکه دولت در این جراحی اقتصادی که آغاز کرده باید تسهیلات ویژه رفاهی و خدماتی برای زنان سرپرست خانوار در نظر بگیرد تا بتوانند با این شرایط زندگی را ادامه بدهند.»

آرمان ملی

کیهان/ کاهش سیزده درصد تورم

«کیهان» امروز بیشتر خبری است. تیتر و عکس یک خود را به سخنان رهبری که در دیدار دست‌اندرکاران کنگره ملی شهدای عشایر بیان شد، اختصاص داده و تیتر زده: «هرکس مردم را از آینده نا امید کند برای دشمن کار می‌کند».

در گزارشی که تیتر دو شده نیز اظهارات وزیر اقتصاد را پوشش داده و نوشته: «سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به کاهش 13درصدی نرخ تورم از شهریور پارسال تاکنون گفت: در سال ۱۴۰۱ سیاست مهار تورم از اولویت‌های ستاد اقتصادی دولت است.»

این روزنامه اصولگر در یکی دیگر از مطالب امروز خود نیز به واردات نفت چین پرداخته و با تیتر «چین واردات نفت از ایران و روسیه را افزایش داد‌» نوشته: «بنابر گزارش موسسات خارجی، چین واردات نفت از روسیه، ایران و ونزوئلا را افزایش داده و در عوض واردات نفت از آفریقا، برزیل و آمریکا را کاهش داده است.» 

کیهان

سازندگی/ چرا توقیف؟

«سازندگی» سعید روستایی تهیه کننده فیلم «برادران لیلا» را عکس یک کرده و با این سوال که «چرا توقیف» نوشته: «سازمان سینمایی می‌توانست به جای توقیف فیلم «برادران لیلا» ساخته‌ی سعید روستایی تهیه کننده را مشمول جریمه کند. چرا خطای احتمالی یک نفر را باید به پای یک جمع نوشت؟» این روزنامه اصلاح‌طلب در مقام دفاع از فیلم مورد بحث و در نقد توقیف نوشته است: «مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی به خوبی در تمام این سال‌ها دریافته‌اند که توقیف نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه مشکلات تازه‌ای را بر سر راه همان مدیران می‌گذارد. از جنجال رسانه‌ای در خارج و داخل کشور که بگذریم، توقیف تنها به هیاهو و کنجکاوی بیشتر برای تماشای فیلم می‌افزاید».

سازندگی البته به موضوعات دیگری هم پرداخته است، مثلا اظهارات جنجالی و پرحاشیه ابراهیم رئیسی درباره مدیریت کرونا در کشور را مورد توجه قرار داده و با اشاره به نامه انتقادی رئیس سازمان نظام پزشکی به رئیس جمهور تیتر زده: «شما چرا آقای رئیسی؟»

سازندگی

دنیای اقتصاد/ رالی بهاری سه بازار

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با عنوان «رالی بهاری سه بازار» نوشته: «پرونده بازار دارایی‌ها در بهار۱۴۰۱ در حالی بسته شد که شاخص کل بورس تهران با وجود ثبت رشد بیش از ۱۲درصدی اما عملکرد چندان دلچسبی نداشت. سبقت گرفتن رقبای بورس در ماه پایانی بهار به بهانه‌هایی همچون اخبار ناامیدکننده از احیای برجام و تقویت انتظارات تورمی از مهم‌ترین دلایل جاماندن سهام از دیگر گزینه‌های سرمایه‌گذاری بود که به خروج گسترده سرمایه از گردونه معاملات بورس تهران منجر شد. این در حالی بود که دلار هرچند موقت، توانست سقف تاریخی جدیدی را ثبت کند و درمجموع بهار ۲۱درصد گران‌تر شد. سکه اما با ثبت بازدهی افزون بر ۲۶درصد، بازار برنده در اولین فصل۱۴۰۱ بود. افزایش شکاف میان نرخ غیررسمی دلار و سامانه نیما، دخالت‌ها و سیاستگذاری‌های خلق‌الساعه دولتی و بلاتکلیفی وضعیت مذاکرات احیای برجام از جمله مهم‌ترین مسائلی بود که خردادماه ‌رکودی برای بورس تهران رقم زد. ماهی که نتیجه آن افت ۵/ ۲درصدی دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای و همزمان خروج گسترده سرمایه‌های خرد بود.»

دنیای اقتصاد

ایران/ قدردانی عملی دولت ازکادر درمان

«ایران» به انتقادات گسترده اخیر از سخنان ریس جمهور درباره مدیریت کرونا در کشور واکنش نشان داده و در گزارشی که امروز تیتر یک کرده، از «قدردانی عملی دولت ازکادر درمان» گفته است. این روزنامه دولتی بدون اشاره به حواشی اخیر، قدردانی‌های رئیسی از کادر درمان طی یک سال اخیر را مرور کرده و همچنین به شرح اقدامات دولت در حوزه سلامت پرداخته است. ایران نوشته: «بدون تردید افکار عمومی یکی از بهترین عملکردهای دولت رئیسی را در حوزه سلامت کشور می‌دانند. رئیس دولت سیزدهم در عمل نشان داده دغدغه اولش سلامت و بهبود وضع بهداشت و درمان مردم است و ترجیح می‌دهد تمرکز اصلی‌اش خدمت به مردم باشد. حل معضل کرونا بدون شک بدون همراهی کادر بهداشت و درمان میسر نمی‌شد چه آن زمان که نیروهای درمان در مراکز درمانی، شبانه‌روز مشغول رسیدگی به بیماران کرونایی بودند تا تلفات را کم کنند و همچنین نیروهای بهداشتی در مراکز بهداشت خدمات سطح یک به بیماران ارائه می‌دادند و چه زمانی که با پای کار آمدن همه جانبه نیروهای بهداشت پس از واردات گسترده واکسن، واکسیناسیون با سرعت قابل توجهی پیش رفت.»

ایران

وطن امروز/ یک تیر و دو نشان

«وطن امروز» تیتر و عکس یک امروز خود را به سخنان رهبری درباره امیدی آفرینی و سود دشمنان در ناامید شدن مردم اختصاص داده است. این روزنامه اصولگرا در مطالب دیگری هم به سایر موضوعات روز پرداخته و مثلا با تیتر «یک تیتر و دو نشان» به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت هسته‌ای ایران پرداخته و نوشته: «در میانه سر و صدای رژیم صهیونیستی مبنی بر تشدید اقدامات علیه برنامه هسته‌ای ایران، به نظر می‌رسد تهران یک گام عملی و روی زمین در پاسخ به تهدیدات انجام می‌دهد.» در این گزارش آمده است: «شتاب غنی‌سازی در فردو از سوی ایران که یک گام دیگر در تکمیل چرخه بازدارندگی هسته‌ای به شمار می‌رود بیش از همه برای رژیم صهیونیستی و آمریکا معنادار خواهد بود، بویژه اینکه برنامه غنی‌سازی ایران به عنوان یک گزینه واقعی و اهرم حقیقی در مقابل اقدامات جبهه واشنگتن- تل‌آویو کاربردی است.»

وطن امروز

صبح نو/ پیشران باشید

«صبح نو» جلد امروز خود به محمدعلی کریمخانی مداح معروف که همه با نواهایش خاطره دارند، اختصاص داده و تیتر زده «ای شاه پناهش بده». این روزنامه اصولگرا سخنان رهبری و پیام ایشان به اساتید بسیجی را نیز در صفحه یک امروز خود دیده و با عنوان «در همه زمینه‌ها پیشتران باشید» بازتاب داده است.

صبح نو در نوار پایین صفحه نیز مثل هر روز به سایر موضوعات سیاسی و غیرسیاسی داغ روز پرداخته است. مثلا به نقل از رئیس مجلس وعده داده که مالیات فعالیت‌های تولیدی به حداقل برسد. 

این روزنامه اصلوگرا در گزارش دیگری هم هب مصرف گرایی و مسیری که جامعه در حال طی کردن آن است ، پرداخته و آن را «ویروس پنهان» می‌نامد.

صبح نو

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها