خبر به روایت «فردا»

هشدار رهبری / وقت شفافیت/ روز پیروزی/ چالش گرانی

کد خبر: 1100565

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

هشدار رهبری / وقت شفافیت/ روز پیروزی/ چالش گرانی

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«کیهان» تیتر و عکس یک خود را به ارتباط تصویری رهبری با مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح در دانشگاه افسری امام حسین علیه‌السلام که دیروز انجام شده اختصاص داده و با انتخاب این جمله که «تکیه‌کنندگان به بیگانه برای تأمین امنیت به‌زودی سیلی می‌خورند» هشدار ایشان آذربایجان که این روزها در مرزهای شمال غربی کشورمان تنش ایجاد کرده را پررنگ کرده است.

این روزنامه اصولگرا در گزارشی نیز به مساله واردات لوازم خانگی کره‌ای که این روزها ممنوع و خبرساز شده پرداخته و به نقل از معاون گمرک نوشته که «واردات لوازم خانگی کره‌ای از مسیر کوله‌بری و ته‌لنجی صورت می‌گیرد».

کیهان 12 مهر

«شرق» سخنان دیروز رهبری را عکس یک کرده و تیتر یک امروز خود گزارشی دارد درباره پرونده کرسنت که در روزهای اخیر به خاطر جریمه اعلامی در مرکز توجه بوده است. محمد آزاد با تیتر «کرسنت به روایت اسناد» آنچه ویکی‌لیکس در این باره ثبت کرده را آورده و روایتی قابل توجه از ماجرا ارائه می‌دهد.

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری نیز از «اپوزیسیون‌سازی از رؤسای جمهور» گفته و دنبال مقصر می‌گردد. در این گزارش به بهانه اظهارات اخیر رحیم‌پورازغندی که گفته بود قرار است روحانی هم اپوزیسیون شود، نوشته شده و در آن آمده است: «ازغدی در حالی ادعای اپوزیسیون‌شدن رؤسای سابق جمهوری را مطرح کرده بود که در خودش توان و لزومی برای توضیح‌دادن درباره مصادیق و نمونه‌ها ندیده است. برای نمونه، کدام رفتار محمد خاتمی در همه این سال‌ها رنگی از اپوزیسیون داشته است؟ رئیس‌جمهوری که سال‌هاست ممنوع‌التصویر است و کمتر سخنرانی تند و ساختارشکنانه‌ای از او شنیده یا خوانده شده است! این به‌طور مشخص درباره مرحوم هاشمی‌رفسنجانی هم صدق می‌کند. اگرچه در این سال‌ها نقدها و اعتراض‌هایی جدی داشت، اما کنش سیاسی او که سال‌ها یکی از ستون‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی بوده است، هیچ قرابتی با تعریف اپوزیسیون نداشت.»

شرق 12 مهر

«وطن امروز» بخش عمده‌ای از صفحه یک خود را به سخنان دیروز رهبری اختصاص داده و آن را با تیتر «هشدار فرمانده» بازتاب می‌دهد. این روزنامه اصولگرا همچنین گفت‌وگویی دارد با عزت‌الله اکبری‌تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره فرصت‌های سازمان شانگهای. او می‌گوید: «رفته رفته باید در اقتصاد به سمت شرق نگاه داشته باشیم و به سمت آنها حرکت کنیم، البته این صحبت امروز نیست، من از مجلس هشتم بر این موضوع تاکید داشته‌ام. همین مسیر را باید ادامه دهیم. آمریکا پس از عضویت کشورمان در شانگهای رودست خورده است و بخش عظیمی از تحریم‌ها بی‌اثر شده است.»

این روزنامه اصولگرا برد حسن یزدانی بر تیلور، کشتی‌گیر آمریکایی در مسابقه دیشب را نیز «غرور یک ملت» نامیده است.

وطن امروز 12 مهر

«اعتماد» عکس یک خود را به مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح اختصاص داده و این نکته از سخنان رهبری در این مراسم را پررنگ کرده که بر «جلوگیری از دخالت ارتش‌های بیگانه» تاکید کردند.

این روزنامه اصلاح‌طلب برد دو کشتی‌گیری ایرانی و طلایی که گرفتند را نیز «انتقام به سبک ایرانی» خوانده است.

ضمن اینکه در گزارشی به طرح «شفافیت آرا نمایندگان» پرداخته و از حمله به رئیس مجلس که عادت روزنامه‌های اصلاح‌طلب شده نیز غفلت نکرده است. گزارش نویس «اعتماد» نوشته است: « اتفاق جالبی که دیروز در نخستین دقایق نشست علنی مجلس و در جریان ایراد نطق پیش از دستور رییس قوه مقننه رقم خورد، تاکید رییس مجلس بر لزوم تصویب این طرح بود. محمدباقر قالیباف دیروز درحالی که بررسی جزییات طرح تسهیل صدور مجوز برخی کسب‌وکارها از مهم‌ترین دستورکارهای نمایندگان بود و البته هنوز مجلس وارد دستور نشده بود، پیشاپیش از تصویب این طرح سخن گفت و با استقبال از آن، بی‌توجه به مخالفت‌های چندین ماهه جامعه حقوقی ایران، این اتفاق را که البته ساعتی بعد با تصویب طرح رنگ واقعیت به خود گرفت، ازجمله مهم‌ترین اقدامات مجلس یازدهم عنوان کرد و پیشاپیش درباره تصویب طرح جدید شفافیت آرای نمایندگان نیز نطق کرد. طرحی که البته به ‌گفته رییس مجلس طی هفته‌های آینده در دستورکار صحن قرار می‌گیرد تا نمایندگان درباره کلیات و جزییاتش تصمیم‌گیری کنند و درحالی قالیباف اینچنین پیش از تصویب، آن را نیز کنار تسهیل صدور مجوز برخی کسب‌وکارها از «ستاره درخشان و ماندگار سپهر قانونگذاری ایران» توصیف کرد که دست‌کم نوبت پیش همین مجلس و همین نمایندگان به آن روی خوش نشان نداده بودند و برخلاف آنچه شعار می‌دادند، عمل کردند. حال اینکه این نوبت چه سرنوشتی در انتظار شفافیت مطلوب اصولگرایان است، چند هفته دیگر روشن خواهد شد.»

اعتماد 12 مهر

«جوان» هشدار دیروز رهبری به آنهای که در مرزهای ایران تنش ایجاد کرده‌اند را با عکسی بزرگ و تیتری ساده بازتاب داده است؛ «سیلی خواهند خورد». بخش قابل توجهی از صفحه یک خود را نیز به برد کشتی‌گیران ایرانی داده و تیتر زده «جهان پهلوان مثل حسن مثل امیرحسین».

این روزنامه اصولگرا البته مطلبی هم درباره طرح شفافیت آرا دارد و با تیتر «شفافیت، جهان‌بینی نمایندگان را نشان می‌دهد!» نوشته است: « برخی دعوا‌هایی که بر سر شفافیت یا عدم آن در سال‌های اخیر شد، نشان می‌دهد که بیشتر نگرانی‌ها از آن جهت است که هم شفافیت و هم عدم شفافیت مستقیماً ممکن است نماینده را به سوء‌استفاده یا انحراف بکشاند این یعنی دعوای اصلی بر سر اخلاق انسانی و دینی و اعتقادات و اصولی‌بودن نمایندگان است و، چون هیچ‌کس نمی‌تواند روی نماینده‌ای که وارد مجلس می‌شود، قسم جلاله بخورد، این طرح که در ظاهر امری معقول و پسندیده به نظر می‌رسد، مخالفانی دارد که معتقدند شفافیت موجب می‌شود آرای برخی نمایندگان واقعی نباشد یا نمایندگان از شفاف‌شدن آن بهره‌برداری شخصی کنند! عجیب اینکه نظیر همین حجت و دلیل را موافقان شفافیت هم می‌آورند و این جدال مانند جدال سعدی و مدعی، برنده و پایان ندارد. البته این امکان وجود داشت و از نظر منطقی نیز مهم بود که برخی بحث‌ها بر سر «کدام رأی‌گیری‌ها شفاف و کدام غیر‌شفاف؟» باشد، اما کمتر چنین شد و بحث‌ها همیشه صفر و صدی بود. »

جوان 12 مهر

«آفتاب یزد» امروز بیشتر اقتصادی است. تیتر یک خود را که به موضع اخیر «کیهان» درباره حل مشکلات اقتصادی از جمله تورم اختصاص داده و با عنوان «آب پاکی کیهان روی دست مردم» از ادامه دار بود گرانی – حداقل فعلا- نوشته است. سیدعلیرضا کریمی هم در سرمقاله امروز این روزنامه به همین موضوع پرداخته و نوشته است: «ای کاش آقای ابراهیم رئیسی همین امروز بیانیه‌ای و اطلاعیه‌ای صادر کنند و اعلام نمایند آن مطلبی که روزنامه کیهان در مورد استمرار گرانی به عنوان بزرگترین حامی این دولت منتشر کرده سراسر خلاف واقع است! »

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری که عکس یک شده اما سراغ مساله سرمایه‌گذاری ایرانیان در ترکیه و خرید ملک که به قول برخی اقتصاد ترکیه را نجات داده، رفته با تیتر «هفت نکته پیرامون آن هفت‌ میلیارد دلار» سعی دارد به این پرسش پاسخ دهد که آیا واقعا خریداران خانه در ترکیه اقتصاد این کشور را نجات داده‌اند؟

آفتاب یزد 12 مهر

«ایران» یک تصویر بزرگ از رهبری در صفحه یک امروز خود دارد و به نقل از ایشان تاکید می‌کند که «راه‌حل حوادث شمال غرب جلوگیری از دخالت ارتش‌های بیگانه در این کشورها است».

این روزنامه دولتی در گزارش دیگری به بازار رمزارزها پرداخته و با تیتر «معاوضه آپارتمان و پمپ بنزین با بیت کوین» نوشته است: « فعالیت استخراج کنندگان غیرقانونی رمزارزها بخصوص بیت‌کوین باعث شده است تا ارزهای مجازی قابل معامله در بازار غیررسمی ایران افزایش قابل توجهی پیدا کند. بر اساس گزارش‌های وزارت صمت استخراج جهانی سالانه بیت‌کوین ۳۲۴ هزار معادل ۱۱.۹ میلیارد دلار است که برآورد می‌شود استخراج فعلی این رمز ارز به‌صورت غیر‌رسمی در ایران سالانه حدود ۴ تا ۶ درصد تولید جهانی، یعنی حدود ۱۹ هزار و ۵۰۰ بیت کوین باشد. بر اساس آمار و اطلاعاتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت خرداد امسال اعلام کرده است تاکنون 3 هزار و 327 جواز تأسیس در زمینه استخراج رمز ارز صادر شده که 2 هزار و477 مورد از آنها معتبر است و مابقی باطل شده است. درهمین راستا درکنار کانال‌های بسیاری که درفضای مجازی درزمینه خرید و فروش رمزارزها فعال هستند، گشتی درسایت‌های خرید و فروش کالا و خدمات مشهور، آگهی‌های متنوعی را در ارتباط با ارزهای مجازی ازآموزش و استخدام تریدر با بیمه تا خرید و فروش ارز و دستگاه‌های استخراج آن نشان می‌دهد. توسعه روزافزون بازار ارزهای مجازی درکشورباعث شده تا این روزها، بازارمعاوضه با این ارزهای نوین نیز داغ شود. برهمین اساس برخی مشاوران املاک، واحدهای مسکونی را برای معاوضه با بیت‌کوین آگهی کرده‌اند. از یک دفتراداری 490 میلیون تومانی درتهران تا معاوضه ویلای 190 میلیارد تومانی. البته معاوضه با بیت‌کوین تنها به واحدمسکونی و دفتر اداری محدود نیست و درمیان آگهی‌های متنوع این بخش، چندین درخواست برای معاوضه پمپ بنزین سه منظوره شهری و بین راهی نیزدیده می‌شود. دایره معاوضه با بیت کوین به کالاها هم رسیده است، به طوری که یکی از شرکت‌های تولیدکننده ایزوگام برای معاوضه محصول صادراتی خود با بیت کوین اعلام آمادگی کرده است. با توجه به استقبال از استخراج رمزارزها نیز، بازار اجاره و فروش مزارع یا نیروگاه‌های با مجوز برای این کار داغ شده است. حتی برخی صاحبان مزارع دستگاه‌های ماینر دیگران را قبول می‌کنند. درکنار این‌ها، برخی افراد بیت کوین‌های گم یا فراموش شده را بازیابی می‌کنند. »

ایران 12 مهر

«آرمان ملی» برخلاف بسیاری از روزنامه‌ها که روی هشداآمیز سخنان دیروز رهبری را تیتر کرده‌اند روی توصیه‌ای آن را برای تیتر انتخاب کرده و با انتخاب این جمله که «همسایگان را به بیگانگان ترجیح دهید» این وجه را پررنگ‌تر بازتاب داده است.

این روزنامه اصلاح‌طلب در تیتر یک امروز خود به طرح شفافیت آرای نمایندگان پرداخته و ضمن اینکه معتقد است این آرا شفاف نمی‌شود، نوشته است: «نمایندگان مجلس یازدهم در حالی که با شعار «شفافیت آرای نمایندگان» به پارلمان رسیدند و با نطق‌های آتشین، خود را مدافع اصلی شفافیت تلقی کردند، اما پس از کش و قوس‌های فراوان با طرح اصلاح موادی از قانون آئین‌نامه داخلی مجلس تحت عنوان «شفافیت آرای نمایندگان» در نشست علنی روز چهارشنبه ۱۵ بهمن مخالفت کردند که با واکنش کاربران فضای مجازی روبه‌رو شد. پس از اعمال فشار بر نمایندگان برای موافقت با طرح، مجدداً طرح شفافیت آرا به کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس ارجاع داده شد تا نظرات مخالفان این طرح به صورت دقیق‌تر بررسی شود. پس از گذشت دو سال از آغاز مجلس یازدهم در حالی که نمایندگان سعی داشتند تصمیم‌گیری در خصوص طرح صیانت به بهانه استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی را به دور از رسانه‌ها و در کمیسیون بررسی و تصویب کنند، مجددا موضوع شفافیت آرای نمایندگان مطرح شد.»

آرمان ملی 12 مهر

«سازندگی» عادل فردوسی‌پور را عکس روی جلد کرده و از تولد دوباره او می‌گوید. مهدی‌ امیرپور در این گزارش با توجه به واکنش‌های گسترده‌ای که سخنان جبلی رئیس جدید صداوسیما درباره منع نداشتن بازگشت عادل فرودسی‌پور به تلویزیوین به همراه داشت، ابهامات موجود درباره بازگشت وی را بررسی کرده و نوشته است: «خروج فروغی از شبکه سه اولین گام برای بازگشت نود است. بعید است کسی بتواند تصور کند که با تمدید حضور فروغی در شبکه، نود برگردد. ... تاکید رئیس صداوسیما روی این است که «از نظر ما منعی نداد» ایا این را باید به این تعبیر کنیم که غیر از رئیس صداوسیما افراد دیگری هم باید درباره بازگشت عادل چراغ سبز نشان دهند. ... عادل تهیه کننده می‌ماند یا تنها اجازه اجرا را می‌گیرد؟ آیا عادل ترجیح می‌دهد پس از رفع این ممنوعیت به صداوسیما برگردد یا اینکه در پلتفرم‌های اینترنتی برنامه‌سازی خواهد کرد؟ آیا در صورت بازگشت او آزادی عمل سابق را خواهد داشت؟»

سازندگی 12 مهر

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها