حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد

مناسبات رو به رشد با مسکو

کد خبر: 1156995

هانی‌زاده در تحلیل سفر لاوروف به تهران گفت: در حقیقت این سفر یک سفر کاملا راهبردی است که در مناسبات آینده ایران و روسیه اثرگذار خواهد بود.

مناسبات رو به رشد با مسکو

گروه سیاست سایت فردا - سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه دیشب به تهران آمده و با سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان دیدار کرد. چرایی این سفر و اهداف او اما از دیروز مورد بحث و بررسی در رسانه‌ها قرار گرفته است.

حسن هانی‌زاده، تحلیلگر مسائل بین‌المللی در این‌باره به «فردا» گفت: «سفر آقای سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به تهران در چارچوب مناسبات رو به رشد تهران – مسکو قابل تجزیه و تحلیل است».

وی تصریح کرد: «مسائل مختلفی مثل اینکه بحران اوکراین وارد چهارمین ماه خود شده و فشارها از هر سو به روسیه افزایش یافته است، همچنین با توجه به دخالت قدرت‌های خارجی در بحران اوکراین و شرایطی که در منطقه به وجود آمده است، به اضافه تحریم‌های ظالمانه‌ای که از سوی آمریکا و غرب به ایران و روسیه تحمیل شده است، از سوی دیگر با توجه به اینکه اخیر در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای علیه ایران تصویب شد و روسیه به این قطعنامه رای منفی داد؛ نشان می‌دهد که روسیه در آستانه ورود به مرحله‌ای است که این مرحله اقتضا می‌کند تا ایران و چین و روسیه به عنوان سه کشور مهم برای تقابل با هژمونی و زیاده‌خواهی آمریکا رایزنی داشته باشند.»

هانی‌زاده افزود: «از سوی دیگر، با توجه به اینکه اخیر رژیم صهیونیستی دامنه حملات هوایی خود را علیه سوریه تشدید کرده و به فرودگاه بین المللی دمشق هم حمله کرده و خشم روسیه را برانگیخته، روسیه درصدد تصویب پیش‌نویس قطعنامه‌ای در شورای امنیت است و بنابراین سفر آقای لاوروف به تهران می‌تواند در تقویت محور مقاومت و همچنین تقویت روابط تهران – مسکو موثر باشد و یک بلوک بندی جدیدی در منطقه به وجود خواهد آورد.»

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی ادامه داد: «ضمن اینکه ممکن است که در این سفر، مسکو از ظرفیت ایران برای پادرمیانی در بحران اوکراین و پایان دادن به آن استفاده کند. به خصوص که حجم مبادلات اقتصادی ایران و روسیه در آینده به دلیل شرایط منطقه و تحریم‌هایی که اعمال شده افزایش خواهد یافت».

وی تاکید کرد: «در حقیقت این سفر یک سفر کاملا راهبردی است که در مناسبات آینده ایران و روسیه اثرگذار خواهد بود».

هانی‌زاده در پاسخ به این سوال که رایزنی‌های لاوروف در تهران چه تاثیری در مذاکرات هسته‌ای دارد؟ گفت: «روسیه تمام تلاش خود را برای پیش برد مذاکرات وین بین ایران و کشورهای 1+4 به کار گرفته است. احتمال دارد که برخی قدرت‌ها مثل آمریکا و انگلیس یا فرانسه و آلمان بخواهند که پرونده هسته‌ای ایران را به شورای امنیت منتقل کنند اما در آن صورت روسیه و چین به صورت موازی به شدت در برابر چنین قطعنامه‌ای ایستادگی کرده و وتو خواهند کرد. به همین دلیل به نظر می‌رسد که رایزنی‌های ایران و روسیه در این مرحله حساس بسیار مهم خواهد بود و مانع از این خواهد شد که آمریکا بخواهد به صورت موزای به ایران، روسیه و چین فشار وارد کند».

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها