خبر به روایت «فردا»

لاوروف در تهران/ تورم خرداد / خانه همسایه لرزید

کد خبر: 1156983

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

لاوروف در تهران/ تورم خرداد / خانه همسایه لرزید

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ تورم خرداد

«اعتماد» در یکی از گزارش‌های امروز خود به تورم خرداد که به بالاترین رقم در تاریخ اقتصاد ایران رسید، پرداخته و به نقل از وحید شقاقی شهری، اقتصاددان نوشته: «با ورود به سال 1401 اتفاقاتی رخ داد که مجددا موتور تورمی در اقتصاد ایران روشن شد ... یکی از این عوامل مربوط به بودجه سال 1401 بود که بودجه‌ای شکننده با ناترازی بالاست و علامتی که به اقتصاد می‌داد ... همچنین در اواخر سال گذشته تصمیم نادرستی گرفته شد و حقوق کارمندان 57 درصد رشد کرد. موضوع دیگر بحث تورم وارداتی است و با جنگ اوکراین و روسیه و دوران پساکرونایی در دنیا یک تورم قابل ملاحظه‌ای در دنیا شکل گرفت . ... عامل دیگر به ناترازی بانک‌ها برمی‌گردد و اینکه بانک‌ها مدام اضافه برداشت دارند ... ضمن آنکه تا پایان سال 1400 هر روز این علامت به جامعه صادر می‌شد که برجام به مرحله نهایی رسیده و قرارداد برجام امضا خواهد شد این در حالی است که در سال 1401 به یک‌باره ورق برگشت . ... دولت تصمیم به حذف ارز 4200 تومانی گرفت و به یک‌باره قیمت 7 قلم کالای اساسی در دستور آزاد‌سازی قرار گرفتند و این افزایش قیمت 7 قلم کالای اساسی به سایر کالای دیگر تسری یافت».

اعتماد

جوان/ خرد شدن تابوی هسته‌ای زیر چرخ جنگ اوکراین

«جوان» در گزارشی که امروز عکس یک کرده با تیتر «خرد شدن تابوی هسته‌ای زیر چرخ جنگ اوکراین» نوشته: «کشور‌های عضو پیمان منع سلاح‌های هسته‌ای در شرایطی از بالا گرفتن تهدید‌ها درباره استفاده از تسلیحات هسته‌ای ابراز نگرانی کرده‌اند که مسکو احتمال استفاده از سلاح هسته‌ای را رد نکرده است. از طرفی برلین هم تمایلی ندارد به معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای بپیوندد. به عبارتی، قدرت‌های جهانی پس از سال‌ها تلاش در محدود کردن صحبت درباره استفاده از چنین تسلیحاتی، این روز‌ها بیش از هر زمانی با صراحت بیشتر از لزوم تسلیح هسته‌ای سخن می‌گویند. بعد از دهه ۱۹۷۰ بحث درباره استفاده از سلاح هسته‌ای به تابو تبدیل شده بود. حساسیت موضوع به حدی بود که حتی کشور‌هایی که سلاح هسته‌ای داشتند، به ندرت جرئت می‌کردند درباره احتمال استفاده از آن صحبت کنند ... حالا جنگ اوکراین دارد این تابو را نابود می‌کند. مسکو با صراحت هرچه بیشتر می‌گوید که اگر حاکمیت‌شان به خطر بیفتد، در استفاده از سلاح هسته‌ای تردید نخواهند کرد. ... خطر تکرار فاجعه هیروشیما و ناگازاکی سایه جنگ اوکراین به شدت بر نشست اخیر کشور‌های عضو پیمان منع هسته‌ای سنگینی می‌کرد.»

جوان

شرق/ یک سفر با چند هدف کلیدی

«شرق» لاوروف را که برای رایزنی به تهران آمده، عکس یک کرده و در گزارشی با عنوان «یک سفر با چند هدف کلیدی» نوشته: «این حضور وزیر امور خارجه روسیه در ایران که در عین حال اولین سفر وی به تهران بعد از حمله پوتین به اوکراین قلمداد می‌شود، با چند هدف عمده و کلیدی صورت گرفته است؛ نخستین هدف تلاش برای موازنه‌سازی دیپلماتیک از سوی کرملین بین تهران و کشورهای حاشیه خلیج فارس است. ... ضمن اینکه هم روسیه و هم ایران به دلیل تحریم‌های سنگین جامعه جهانی به همکاری‌های بلندمدت و توسعه مناسبات اقتصادی دوجانبه نیاز وافر دارند؛ آن‌هم در شرایطی که به دلیل کمبود تولید گندم و غلات در سایه جنگ اوکراین، تهران می‌تواند واردات این کالای راهبردی از روسیه را کلید بزند. ... هدف دیگر از حضور لاوروف در ایران به تلاش روس‌ها برای مدیریت تهران پس از صدور قطع‌نامه باز‌می‌گردد.»

شرق

کیهان/ مدیریت وآرامش بازار ارز بدون ارزپاشی

«کیهان» در تیتر یک امروز خود از «مدیریت وآرامش بازار ارز بدون ارزپاشی» گفته و نوشته: «بانک مرکزی به پشتوانه مجوزهای شورای اقتصادی سران قوا، توانست با استفاده از منابع ارزی موجود در بازار و بدون ارزپاشی از ذخایر ارزشمند کشور، التهابات هفته‌های گذشته را با آرامش جایگزین کند.» در این گزارش آمده است: «در هفته‌های اخیر موج تقاضای گذرایی در بازار شکل گرفت و نرخ دلار هم تحت‌تأثیر همین فضا، با شکست سقف تاریخی ۳۲ هزار تومان به طور موقت وارد کانال ۳۳ هزار تومان شد. برخی تحلیلگران هم‌راستا با نوسان‌گیران در مواجهه با موج جدید تقاضا مدعی شدند دلار نرخ‌های خیلی بالاتری را خواهد دید اما شرایط آن‌طور که فکر می‌کردند پیش نرفت.همزمان با اتفاقات جدید، شورای هماهنگی سران قوا هم اختیارات جدیدی به بازارساز داد تا قدرت مانور بانک مرکزی را در بازار ارز بیشتر شود. بلافاصله پس از جلسه سران قوا، بانک مرکزی دست ‌به ‌کار شد و ضمن برگزاری جلسه مشترک با صرافی‌های بزرگ کشور در روز یکشنبه ۲۲ خردادماه، اعلام کرد از این ‌پس خرید ارزهای صادرکنندگان از سوی صرافی‌ها مجاز است.»

کیهان

آرمان ملی/ خانـــه همسایه لرزیـــد

«آرمان ملی» زلزله افغانستان را عکس یک کرده و تیتر زده: «خانـــه همسایه لرزیـــد». این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری که تیتر یک شده از کمبود برق گفته و با عنوان «زور وزارت نیرو به کمبود برق نمی‌رسد» نوشته: «با فرارسیدن تابستان خاموشی‌های مکرر صدای برخی از مشترکان از مناطق مختلف تهران را درآورده است و درهفته‌های گذشته گزارش‌های مختلفی مبنی بر قطع برق داده شده، همچنین شهروندان تعدادی از شهرهای جنوبی نیز طی هفته‌ها قبل اعتراضاتی نسبت به قطع برق شبکه خانگی داشتند این درحالی است که مسئولان به ویژه وزارت نیرو وعده تابستان بدون خاموشی را می‌دهند این درحالی است که وزارت نیرو مدعی این است که تاکنون برنامه‌ای مبنی بر خاموشی برنامه‌ریزی شده در دستور کار قرار نگرفته و اگر خاموشی وجود داشته ناشی از حوادث طبیعی یا آسیب تجهیزات در حین برق رسانی است و با برنامه‌هایی نظیر تغییر ساعت اداری، تغییر تعرفه مصرف برق و طرح‌های تشویقی صنایع و کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است، اما کارشناسان معتقدند اگر کمبودی وجود نداشت نه طرح‌های تشویقی برای مصرف کمتر صورت می‌گرفت و نه برنامه‌های ادواری خاموشی برای قطعی صنایع رخ می‌داد.»

آرمان ملی

ایران/ رکوردشکنی بهار

«ایران» تصویری از دیدار دیشب سرگئی لاوروف و ابراهیم رئیسی را عکس یک کرده و تیتر زده : «مقابله با تحریم‌ها در دستورکار تهران مسکو». این روزنامه دولتی در گزارشی که تیتر یک کرده اما به شرح دستاوردهای دولت در حوزه صادرات پرداخته و با عنوان «25/5 میلیارد دلار تجارت در بهار» نوشته: «در سه ماهه نخست امسال تجارت خارجی ایران 5/ 19 درصد و صادرات غیرنفتی 21 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است». در این گزارش آمده است: «رکوردشکنی در تجارت خارجی و صادرات غیرنفتی در دولت سیزدهم ادامه دارد. با فاصله اندکی از آغاز به کار دولت سیزدهم، ثبت رکوردهای تاریخی در تجارت خارجی نیز شروع شد به طوری که برآیند آن در کل سال گذشته به تجارت بی‌سابقه 101 میلیارد دلاری و صادرات نزدیک به 50 میلیارد دلاری منجر شد. در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری نیز تراز مثبت تجاری حفظ شد. بر اساس آمار اعلام شده گمرک، تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال ارزش تجارت خارجی کشور به ۱۶ میلیارد و ۶۳۱ میلیون دلار رسید که سهم صادرات کالاهای غیرنفتی با رشد ۳۷ درصدی به ۸ میلیارد و ۵۱۶ میلیون دلار رسید و تراز تجارت خارجی کشور ۴۰۱ میلیون دلار مثبت شد».

ایران

دنیای اقتصاد/ رکورد تورم ماهانه شکست

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با عنوان «رکورد تورم ماهانه شکست» نوشت: «گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نرخ تورم ماهانه خرداد سال جاری با ثبت رقم ۲/ ۱۲درصد به بیشترین میزان از ابتدای انتشار آن رسیده است. این نهاد، به شکل رسمی آمار تورم ماهانه را از ابتدای دهه۸۰ ارائه کرده است. علاوه بر تورم ماهانه، نرخ تورم نقطه به نقطه نیز با ثبت رقم ۵/ ۵۲درصد بیشترین میزان در مقایسه با سال‌های دو دهه گذشته است. یکی از عوامل اصلی افزایش تورم در خرداد، تغییر سیاست در پرداخت ارز ترجیحی است؛ اما تورم مزمن و بلندمدت اقتصاد ایران، ریشه در کسری بودجه دارد. کارشناسان معتقدند که سیاستگذار می‌تواند با یک استراتژی دو وجهی مهار تورم را در دستور کار قرار دهد. این استراتژی، دو بال سیاستی را دربرمی‌گیرد. سیاست بودجه‌ای باید به کار گرفته شود تا ضمن توازن بین درآمد و هزینه بودجه، پایداری تورم را از بین ببرد. سیاست پولی نیز به‌عنوان ابزاری که فورا می‌تواند به‌کار گرفته شود، باید به شکلی تهاجمی، شوک قیمتی چند محصول را استرلیزه کند و نگذارد این عامل تبدیل به تورم در سطح اقتصاد ملی شود.»

دنیای اقتصاد

سازندگی/ سرزمین غم

«سازندگی» زلزله در افغانستان را عکس روی جلد کرده و با تیتر «سرزمین غم» نوشته: «زلزله در افغانستان باعث مرگ بیش از 1000 نفر و زخمی شدن حداقل 600 نفر شد. رهبر طالبان از جامعه جهانی درخواست کمک کرد». 

سرمقاله امروز سازندگی را اما محسن هاشمی نوشته و با تیتر «کار غلط شهرداری» به نقد ماجرای خرید اتوبوس دست دوم پرداخته است. او نوشته: «مدیران فعلی که می‌گویند مشکلات ارزی نداریم و می‌توانند تحریم‌ها را دور بزنند. بنابراین با توجه به اینکه می‌توانیم با تولید داخل 50 درصد نیاز کشور را برطرف کنیم، اجازه دهند که 10 کارخانه اتوبوس‌سازی به دلیل نبود سفارش در حالت نمیه تعطیلی بوده و کارگران آن‌ها هم بیکار هستند. در دوره شورای شهر سابق آقای حناچی، شهردار سابق تهران با ایران‌خودرو دیزل قرارداد امضا کرد و حدود 250 اتوبوس و 250 مینی بوس از این شرکت خرید. حالا هم می‌شود همین کار را کرد نه اینکه اتوبوس دست دوم خارجی وارد کنیم».

سازندگی

وطن امروز/ ارّه در صحنه جرم

«وطن امروز» سفر بن سلمان به ترکیه را با تیتر «ارّه در صحنه جرم» پوشش داده و در گزارشی که عکس یک شده، نوشته: « آنچه باعث می‌شود ۲ دشمن متنفر از همدیگر، ناگهان هم را در آغوش بکشند، عشق نیست، بلکه سرخوردگی آنها از وضعیت تنفرآمیز و رقت‌بار خود است. سلطان پرزیدنت نوعثمانی طی یک فصل برای دومین بار دستان خونین آقای اره سعودی را فشرد و همان کسی را که از نزدیک 4 سال پیش تلویحا به عنوان قاتل یک روزنامه‌نگار برجسته عربستانی- و همسر یک شهروند ترک- معرفی می‌کرد، تمام‌قد در خانه‌اش در آغوش کشید. هر چه باشد رجب طیب اردوغان نمی‌خواست از جو بایدن، رئیس‌جمهور کشوری که مدعی اول دموکراسی در جهان است و قرار است بزودی دستان همین آقای اره را در ریاض بفشارد، جا بماند. »

این روزنامه اصولگرا درگزارش دیگری که تیتر یک شده با عنوان «دیوان؛ هم ناظر هم راهنما» به نقل از رئیس مجلس نوشته: «دیوان محاسبات در تصمیم‌گیری ماه‌های پیش رو می‌تواند به اخذ بهترین تصمیم کمک کند، اطلاعات دقیق در تنظیم برنامه تأثیرگذار است بذرپاش: تنها ۳۰ درصد احکام برنامه ششم محقق شده و انحراف در برخی شاخص‌های تدوین‌شده در برنامه ششم مشهود است».

وطن امروز

 

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها