فردا گزارش می‌دهد؛

پالس‌های مثبت برجامی

کد خبر: 1158386

بعد سفر جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکرات برجامی از بن بست خارج شد و امروز رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و علی باقری مسئول تیم مذاکرکننده جمهوری اسلامی به دوحه رفتند تا دور جدیدی از گفتگوها را در شکل و قالبی جدید آغاز کنند.

پالس‌های مثبت برجامی

گروه سیاسی فردا: ازسرگیری مذاکرات برجامی بعد از ماه ها توقف، گرچه نمی تواند دلیلی برای حصول قطعی توافق باشد اما از نظر بسیاری کارشناسان گامی رو به جلو تحلیل و تفسیر می شود. تنها سئوالی که در این میان باقی می ماند، آن است که در نبود نمایندگان روسیه، چین و سه کشور اروپایی، آیا مذاکره ایران و آمریکا می تواند به جسم در حال احتضار برجام روحی جدید بدمد؟

حسین سبحانی نیا در گفتگو با خبرنگار فردا درباره نتیجه مذاکرات گفت: بعد مدتی که مذاکرات متوقف بود، از سفر آقای بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران و مذاکرات او می توان این پیام را دریافت که غرب به ویژه آمریکا به این نتیجه رسیده است که باید مذاکرات ازسر گرفته شود.

وی افزود: انتخابات میاندوره ای کنگره نزدیک است و حزب دموکرات وضعیت خوبی ندارد، همچنین موضوع تأمین انرژی و سایر مشکلات به وجود آمده برای غرب و نگرانی های شان درباره پیشرفت های ایران در مسائل هسته ای و موشکی شرایطی را رقم زد که آمریکایی ها متوجه شدند باید مذاکرات با ایران از سر گرفته شود.

این نماینده ادوار مجلس یادآور شد: آقای بورل در تهران اعلام کرد «سفرش با آنچه درگذشته بوده متفاوت است چون شرایط متفاوت شده است»، نتیجه سفر او هم آماده کردن زمینه آغاز سریع مذاکرات در دوحه بود. قطر به ایران نزدیک است و دو کشور نیز روابط خوبی با هم دارند. حالا بناست مذاکرات در قطر ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به مواضع برخی طرف های دخیل در مذاکرات مثل وزیر خارجه روسیه و مقامات چینی، افزود: خوشبینی درباره جمع بندی بهتر از گذشته مذاکرات، در دوحه بیشتر شده است. به نظر می رسد این دور از مذاکرات زمینه مناسبی را می تواند برای حصول توافق فراهم کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به اخبار مثبت رسانه های غربی درباره مذاکرات برجامی در دوحه، یادآور شد: رویترز در همین هفته نوشت «بایدن برای رفع تحریم ها، خروج سپاه از لیست سیاه آمریکا و آزادسازی منابع مالی ایران از کره و دیگر کشورهای به جمع بندی رسیده و تحقق همه این موضوعات را به نتیجه بخشی مذاکرات پیش رو منوط کرده است».

وی افزود: شرایط حاکم بر دنیا همچون موضوع تأمین انرژی، جنگ روسیه و اوکراین و تبعات این جنگ برای اروپا و آمریکا و مسائلی که خود آمریکا در آینده با آنها مواجه خواهد بود، دورنمایی از مذاکرات می دهد که این دور از مذاکرات متفاوت از گذشته خواهد بود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها