«فردا» گزارش می‌دهد

احیای برجام؛ نیاز مشترک ایران و غرب

کد خبر: 1157907

شرایط جهانی به نحوی تغییر کرده و می‌کند که بازیگران برجامی نیاز بیشتری به احیای توافق هسته‌ای احساس می‌کنند. تکاپوی غربی‌ها برای ازسرگیری مذاکرات نیز شاهد این مدعا است.

احیای برجام؛ نیاز مشترک ایران و غرب

گروه سیاست سایت فردا - سفر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران و رایزنی‌هایی که نتیجه آن اعلام ازسرگیری مذاکرات بود، موجب افزایش خوشبینی‌ها نسبت به احیای برجام شده است. نه اینکه همه چیز را به برجام گره زده یا مثل برخی تنها موئلفه موفقیت و گشایش در امور اقتصادی و ... را در احیای برجام بدانیم اما نمی‌توان انکار کرد که گره‌گشایی از این پرونده می‌تواند به پیشبرد بهتر امور و مدیریت بهتر جامعه کمک کند. به همین خاطر هم بعد از تحولات برجامی اخیر این امیدواری پدید آمده که حصول توافق ممکن باشد. 

درست است که تا رسیدن به آن مرحله راه بسیاری باقی مانده اما به گفته تحلیلگران همین احیای مذاکرات نیز روزنه امیدی است. توافق طرفین برجامی به ادامه گفت‌وگوها حداقل نشان دهنده اراده متقابل طرفین برای احیای برجام است و این خود شاخص مهمی است. 

داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در همین راستا به «فردا» گفت: « با توجه به بحران اوکراین و نیاز غرب به انرژی نمی‌شود که اروپایی‌ها و آمریکا همزمان هم نفت روسیه را تحریم کنند و هم نفت کشورهایی مانند ایران و به اینکه به نوعی بحران را مدیریت کنند، نیاز دارند تا مشکل‌شان را حل کنند. بنابراین به نفع جهان غرب و آمریکاست که به نوعی به سمت احیای برجام حرکت کنند».

وی سفر بورل را در همین راستا ارزیابی کرد و گفت: « البته مشخص نیست که واقعا بورل تا چه حد با آمریکایی‌ها در این‌باره هماهنگ کرده است».

این نماینده پیشین مجلس با اشاره به تغییر مکان مذاکرات از وین به یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز گفت: « به نظر می‌رسد به احتمال زیاد هماهنگی‌هایی از طرف بورل با آمریکا انجام شده. قطری‌ها رابطه خیلی خوبی با آمریکا دارند و از متحدان غیرعضو ناتوی آمریکا به حساب می‌آیند و جزو معدود کشورهای جهان هستند که در خارج از ناتو با آمریکا اتحاد دارند. آمریکایی‌ها نیز اعتماد خاص و ویژه‌ای نسبت به قطر دارند. از طرف دیگر ایران هم در مقایسه با سایر کشورهای حوزه حاشیه جنوب خلیج فارس روابط نسبتا بهتری با دو کشور قطر و عمان دارد. به هر حال انتخاب قطر نشان می‌دهد که از قبل نوعی توافق ضمنی صورت گرفته و بورل رایزنی‌های لازم را احتمالا با آمریکایی‌ها برای احیای برجام انجام داده است.»

وی خاطرنشان کرد: «در مجموع امید به‌اینکه راهکار میانه‌ای در نظر گرفته شود که خواسته‌های حداقلی دو طرف را برآورده کند، زیاد به نظر می‌رسد و می‌توان براساس خواسته‌های حداقلی به یک تفاهمی در شرایط فعلی رسید.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها