جزئیات جلسات امروز کمیسیون های تخصصی مجلس/طرح جریمه ساخت و سازهای غیرقانونی

کد خبر: 1158387

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص بار مالی طرح ساماندهی کارکنان دولت گفت: نامه‌ای کتبی در رابطه با تبدیل وضعیت نیروهای فعلی شاغل در دستگاه‌های اجرایی به سازمان برنامه و بودجه ارسال شود تا اختلاف نظر کمیسیون و سازمان امور اداری و استخدامی در خصوص این طرح حل و فصل شود.

جزئیات جلسات امروز کمیسیون های تخصصی مجلس/طرح جریمه ساخت و سازهای غیرقانونی

 نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص بار مالی طرح ساماندهی کارکنان دولت گفت: نامه‌ای کتبی در رابطه با تبدیل وضعیت نیروهای فعلی شاغل در دستگاه‌های اجرایی به سازمان برنامه و بودجه ارسال شود تا اختلاف نظر کمیسیون و سازمان امور اداری و استخدامی در خصوص این طرح حل و فصل شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، ولی اسماعیلی در گفت‌وگویی در تشریح نشست امروز اظهار کرد: در نشست امروز کمیسیون پس از رأی بالای صحن علنی مجلس به طرح ساماندهی استخدامی کارکنان دولت، این طرح با توجه به اینکه یکی از مطالبات مهم مردمی است در اولویت رسیدگی کمیسیون قرار گرفت و در نشست امروز با حضور معاون سازمان اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه و مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی شد.

نماینده مردم گرمی اضافه کرد: در نشست امروز در بسیاری از موارد با دولت به تفاهم رسیدیم و ایرادات ویرایشی و شکلی که مورد نظر معاونت قوانین مجلس نیز بود برطرف شد ولی به طور کلی تغییری در محتوای طرح ایجاد نشد.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در خصوص بار مالی این طرح نیز مقرر شد، نامه‌ای کتبی در رابطه با تبدیل وضعیت نیروهای فعلی شاغل در دستگاه‌های اجرایی به سازمان برنامه و بودجه ارسال شود تا اختلاف نظر کمیسیون و سازمان امور اداری و استخدامی در خصوص بار مالی این تبدیل وضعیت حل و فصل شود.

 از ظرفیت نظام اجاره داری حرفه‌ای در طرح ساماندهی قیمت اجاره بها املاک مسکونی استفاده می‌شود

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: برای بهبود طرح ساماندهی و کنترل اجاره بها املاک مسکونی و افزایش اثر بخشی آن، مواردی به طرح اولیه اضافه شده که یکی از مهمترین آنها نظام جامع اجاره داری حرفه‌ای است.

به گزارش حوزه پارلمانی ایرنا، عبدالجلال ایری در گفت و گویی در تشریح نشست روز سه شنبه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: طرح ساماندهی و کنترل اجاره بها املاک مسکونی با حضور مسئولان مربوطه در نشست امروز کمیسیون عمران مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده مردم ترکمن بیان داشت: برای بهبود طرح مذکور و افزایش اثر بخشی آن مواردی به طرح اولیه اضافه شده است که یکی از مهمترین آنها نظام جامع اجاره داری حرفه ای بوده که به دو بخش شرکت های" اجاره داری "و شرکت های مدیریت و بهره برداری" تقسیم می‌شود.  

 ایری تصریح کرد: شرکت‌های اجاره داری با خرید واحدهای مسکونی و اجاره دادن آنها یا با ساخت واحدهای مسکونی با دو شیوه استفاده از اراضی شخصی و اراضی دولتی در حوزه اجاره داری حرفه ای فعالیت می‌کنند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: یکی دیگر از موضوعات بسیار مهمی که به طرح ساماندهی و کنترل اجاره بها املاک مسکونی اضافه می‌شود، تسهیلات حمایتی کمک به مستاجران نظیر وام ودیعه مسکن بوده که در سال‌های اخیر با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا به مستاجران پرداخت می‌شود. طبق گزارش های ارائه شده وام ودیعه مسکن برای تهرانی‌ها ۱۰۰ میلیون، برای کلانشهرها ۷۰ میلیون و برای سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده که تاکنون ۳۰۵ هزار متقاضی برای دریافت وام ثبت نام کردند و از این تعداد حدود ۸۰ هزار نفر به بانک‌ها معرفی و تعدادی نیز وام خود را پس از تکمیل مدارک طی ۱۰ روز کاری دریافت کرده اند.

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع  مدیریت بازار اجاره بها املاک مسکونی و نبود قانون مدون و جامع در این حوزه، کمیسیون عمران مجلس با حساسیت بسیار بالا موضوعات را بررسی کرده و برای این مهم حتما از ظرفیت نخبگانی و کارشناسی استفاده خواهد کرد.

لوایح ایجاد مناطق آزاد سرخس و دوغارون در کمیسیون اقتصادی تصویب شدند

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: با تصمیم اعضای کمیسیون اقتصادی در نشست امروز با لوایح ایجاد مناطق آزاد سرخس و دوقارون موافقت شد.

به گزارش حوزه پارلمانی ایرنا، مهدی طغیانی  در گفت‌وگویی در تشریح نشست امروز کمیسیون متبوع خود گفت: در گذشته لایحه‌ای تحت عنوان ایجاد منطقه آزاد اقتصادی سرخ و دوغارون در کمیسیون اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته بود، دولت با تفکیک لایحه مذکور دو لایحه مجزا برای تشکیل مناطق آزاد سرخس و دوغارون ارائه کرد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در نشست امروز اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با توجه به بررسی لوایح قدیمی به این نتیجه رسیدند که این دو منطقه مدنظر قرار گرفته شده به استانداردهای لازم برای ایجاد منطقه آزاد نزدیک هستند.

طغیانی با اشاره به اینکه مناطق آزاد سرخس و دوغارون صادراتی هستند و به هاب واردات تبدیل نمی‌شوند، ادامه داد: در سرخس زیرساخت‌های مناسبی از جمله فرودگاه و خط ریلی وجود دارد و به نوعی یک منطقه آماده است و دوغارون نیز از ظرفیت خوبی برای تبدیل شدن به دروازه صادراتی کشور به افغانستان برخوردار است.

وی تصریح کرد: با تصمیم اعضای کمیسیون اقتصادی با لوایح ایجاد مناطق آزاد سرخس و دوقارون موافقت شد.

فعالیت دولت در تعامل با همسایگان باعث افزایش رشد مبادلات تجارتی ایران شد

 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: فعالیت‌های دولت سیزدهم در تعامل با همسایگان، تسهیل تجارت و پیمان‌های منطقه‌ای باعث رشد و افزایش تجارت ایران شد.

مهدی طغیانی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا در مورد افزایش حجم مبادلات اقتصادی و جایگاه ترانزیتی ایران در دولت سیزدهم گفت: بعد از شوک ناشی از کرونا که تجارت کشور را دچار بحران کرده بود از اواخر سال ۹۹ و به ویژه در سال ۱۴۰۰ وارد دوره بهبودی از سطح مبادلات اقتصادی شدیم و فعالیت های دولت آیت الله رئیسی در تعامل با همسایگان، تسهیل تجارت، پیمان های منطقه‌ای و حل کردن مشکلات چند ساله با برخی از همسایگان باعث شد که شاهد رشد و افزایش تجارت ایران باشیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عملکرد سازمان توسعه و تجارت در رفع موانع صادرات را موفقیت آمیز عنوان کرد و بیان داشت: این سازمان تلاش زیادی برای بهبود وضعیت حوزه کاری خود انجام دادند و در جلسه هفته پیش هم با ارائه گزارشی مواردی را مطرح کردند که حجم مبادلات اقتصادی ایران با  همسایگان بهبود پیدا کرده است و عملکرد قابل دفاعی در این زمینه دارند.

نماینده مردم اصفهان با بیان اینکه ایران ظرفیت و پتانسیل زیادی در حوزه تامین کالاهای مورد نیاز همسایگان دارد به بازار بزرگ روسیه به عنوان شریک استراتژیک ایران اشاره کرد و گفت: روسیه سالانه  ۲۳۰ میلیارد دلار واردات در حوزه های مختلف دارد که ایران می تواند خیلی از کالاهای مورد نیاز بازار روسیه را تامین کند این در حالی است که میزان بهره مندی ایران از بازار روسیه کمتر از یک میلیارد دلار است و لازم است که در این بازارها فعال شویم و دولت هم به این موضوع توجه کند.

طغیانی با تقدیر از تلاش های دولت سیزدهم در توجه به دیپلماسی اقتصادی بیان داشت: اقدامات دولت در این زمینه مطلوب و نوید بخش بوده است و تلاش های آیت الله رئیسی در تعامل با همسایگان باعث شد که دستاوردهای خوبی در زمینه صادرات داشته باشیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به سخنان رئیس جمهور در مورد پرداخت بخشی از بدهی دولت که میراث دولت سابق بوده است، تصریح کرد: کسری بودجه و بدهی در دولت وجود داشته است و حجم بدهی ها  هم بالا می رفت به خاطر شرایط بحرانی کرونا و تحریم این بدهی ها اضافه شد، اما دولت سیزدهم در بودجه ۱۴۰۱ حرکت خوبی انجام داد و مجلس هم همراهی کرد بحث رشد بدهی را متوقف کرد و بازپرداخت بدهی دولت قبل را آغاز کرد و گزارشی که رئیس جمهور ارائه داد نشان می دهد که نمی توان کشور را با بدهی اداره کرد.

نماینده مردم اصفهان اضافه کرد: میزان بدهی در گزارشات مالی اقتصاد ایران  عدد بزرگی است نباید اجازه دهیم که این مبلغ بیشتر شود البته دولت در این زمینه مطلوب عمل کرده است و گزارشات خوبی  برای تامین منابع مالی دولت برای انجام تعهداتش ارائه کرده است و اینکه برای تامین منابع مالی به سراغ خزانه و بانک مرکزی نمی رود تا پایه پولی را گسترش دهد  و تنخواه گردان خزانه را زیاد کند این موضوعات مهمی است که کمک می کند تا نرخ تورم در کشور افزایش پیدا نکند.

طغیانی گفت وگوی مستقیم رئیس جمهور با مردم را امید بخش خواند و گفت: مردم  وقتی می بینند رئیس جمهور در مورد مشکلات آنها  صحبت می کنند نوعی آرامش خاطر پیدا می‌کنند و می دانند که مسوولان پیگیر مشکلات آنها هستند.

 

لوایح ایجاد مناطق آزاد سرخس و دوغارون در کمیسیون اقتصادی تصویب شدند

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: با تصمیم اعضای کمیسیون اقتصادی در نشست امروز با لوایح ایجاد مناطق آزاد سرخس و دوقارون موافقت شد.

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح نشست امروز (سه‌شنبه 7 تیرماه) کمیسیون متبوع خود، گفت: در گذشته لایحه‌ای تحت عنوان ایجاد منطقه آزاد اقتصادی سرخ و دوغارون در کمیسیون اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته بود، دولت با تفکیک لایحه مذکور دو لایحه مجزا برای تشکیل مناطق آزاد سرخس و دوغارون ارائه کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، افزود: در نشست امروز اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با توجه به بررسی لوایح قدیمی به این نتیجه رسیدند که این دو منطقه مدنظر قرار گرفته شده به استانداردهای لازم برای ایجاد منطقه آزاد نزدیک هستند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مناطق آزاد سرخس و دوغارون صادراتی هستند و به هاب واردات تبدیل نمی‌شوند، ادامه داد: در سرخس زیرساخت‌های مناسبی از جمله فرودگاه و خط ریلی وجود دارد و به نوعی یک منطقه آماده است و دوغارون نیز از ظرفیت خوبی برای تبدیل شدن به دروازه صادراتی کشور به افغانستان برخوردار می‎‌باشد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با تصمیم اعضای کمیسیون اقتصادی با لوایح ایجاد مناطق آزاد سرخس و دوقارون موافقت شد./

موضوع نیروهای قراردادی ۸۹ روزه در کمیسیون بهداشت مجلس بررسی شد

موضوع نیروهای قراردادی ۸۹ روزه در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به جزئیات جلسه امروز سه شنبه ۷ تیر این کمیسیون اظهار داشت: با توجه به دغدغه این کمیسیون در زمینه چالش‌ها و مشکلات حوزه درمان و بهداشت امروز جلسه ای با حضور ریاست محترم مجلس داشتیم.

وی افزود: در این جلسه موضوعات مختلف اعم از بحث ارز دارویی، موضوع نیروهای قراردادی ۸۹ روزه و... مورد بررسی قرار گرفت.

شیخی عنوان کرد: در این جلسه مقرر شد در اسرع وقت نسبت به برگزاری جلسه ای با حضور رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه کشور و همچنین وزیر محترم بهداشت اقدام شود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه گفت: بناست در جلسه ای که با حضور وزیر بهداشت و رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار می‌شود، موضوعات مطرح شده در جلسه امروز کمیسیون بررسی و مصوبات و تصمیماتی در این باره اتخاذ شود.

 طرح کمیسیون قضایی برای جریمه ساخت و سازهای غیرقانونی

نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس گفت: امروز در کمیسیون قضایی کلیات طرحی به تصویب رسید که در آن برای کسانی که با کوتاهی‌های خود زمینه‌ساز ساخت‌وسازهای غیرقانونی می‌شوند، جریمه در نظر گرفته شده است.

حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده رباط کریم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با  اشاره به نشست امروز کمیسیون قضایی مجلسآ اظهار کرد: در جلسه امروز طرح اصلاح قانون مجازات استفاده‌ غیرمجاز از انشعابات آب، برق، گاز و تلفن مورد بحث و بررسی گرفت و کلیات آن به تصویب اعضای کمیسیون رسید.

وی افزود: جزئیات طرح برای بررسی بیشتر و کارشناسان طرح به کارگروه تخصصی ارجاع شد تا نتیجه بررسی‌ها برای تصمیم‌گیری به صحن کمیسیون ارجاع شود.

نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در طرح اصلاح قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز از انشعابات، آب، برق، گاز و تلفن برای کسانی که با کوتاهی‌ها و اهمال‌های خود زمینه‌ساز ساخت و سازهای غیرقانونی شوند، جریمه در نظر گرفته شده است.

نوروزی خاطرنشان کرد: همچنین در این طرح آمده اگر ساختمانی بدون جواز ساخته شود به صاحب آن ساختمان انشعاب داده می‌شود و پس از اجرای تخریب انشعابات به نرخ روز از صاحب ساختمان خریداری خواهد شد.

وی افزود: همچنین در این جلسه لایحه تأسیس نهاد حقوق بشر و حقوق مدنی مورد بحث و بررسی قرار گرفت اما رأی‌گیری در مورد آن  انجام نشد و بنا شد تا این لایحه در کارگروه تخصصی مورد بحث و بررسی قرار گیرد و نتیجه بررسی‌ها برای تصمیم‌گیری به صحن کمیسیون ارجاع شود.

 سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس: برای تعیین شاخص‌ها در انتصاب مدیران قانون وجود دارد

حسن لطفی گفت:‌ ما برای تعیین شاخص‌ها به منظور انتصاب مدیران در سمت‌های مختلف قانون داریم و به این شاخص‌ها در قانون مدیریت خدمات کشوری تصریح شده است.

حسن لطفی نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، اظهار کرد: ما برای تعیین شاخص‌ها به منظور انتصاب مدیران در سمت‌های مختلف قانون داریم.

وی افزود: یکی از قوانین شاخص و مهم که این موارد مورد نظر برای انتصاب مدیران اعم از سابقه، مدرک تحصیلی و ... در آن تصریح شده، قانون مدیریت خدمات کشوری است.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: قانون مدیریت خدمات کشوری در کنار قوانین دیگر همگی شاخص‌ها برای انتصاب مدیران را مشخص کرده‌اند و باید به طور دقیق اجرا شود.

به گزارش فارس، جمعی از مخاطبان سایت خبرگزاری فارس با ثبت پویشی خواستار تصویب قانون جامع و تعیین شاخص‌ها برای انتصاب مدیران در سمت‌های مختلف شده‌اند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها