قنادباشی: حضور ما در قطر فقط برای رفع‌تحریم‌هاست نه بحث دیگری

کد خبر: 1158583

جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با سایت «خبرسراسری» گفت: کار هوشمندانه‌ای که ایران اتخاذ کرده این است که تأکید کرده که ادامه مذاکرات باید به عنوان مذاکراتی برای لغو تحریم‌ها باشد.

قنادباشی: حضور ما در قطر فقط برای رفع‌تحریم‌هاست نه بحث دیگری

به گزارش سایت فردا، به نقل از سایت «خبرسراسری»، جعفر قنادباشی، کارشناس روابط بین‌الملل، در آغاز درباره علت تصمیم اروپا برای بازگشت به مذاکرات گفت: «اروپایی‌ها مدت‌هاست به این نتیجه رسیده‌اند ادامه فشارها بر علیه ایران بر ضرر آنهاست یعنی از دست‌دادن شانس های فراوان که از طریق ایران می توانند داشته باشند را از دست می‌دهند و به این نتیجه رسیده‌اند باید از فشار علیه ایران پایان دهند منتهی یکی از موانع آنها آمریکاست بخصوص زمان ترامپ که سعی می‌کرد کشورها را مجبور به اجرا سیاست‌های خودش بکند یکی دیگر از موانع آنها لابی‌های صهیونیستی هستند که بر اساس نفوذ بر رسانه‌ها و چهره‌های اروپایی سعی می‌کنند با وعده‌هایی آنها را قانع کنند یا حتی آنها را بترسانند لذا ترس سران اروپایی از محافل صهیونیستی یا وعده اینکه آنها را به درآمدهای نفتی متصل کنند سبب شده بود مواضع ضد ایرانی را دنبال کنند البته خود اروپایی‌ها نیز توهمی دارند که شاید فشارها علیه ایران نتیجه دهد و این توهم کم‌کم از بین می‌رود اما گذشت زمانی‌که ایران تسلیم می‌شد و الان ناامیدی در اروپا هست. البته این به معنی این نیست که آمریکا و صهیونیست‌ها کارشان را متوقف کرده باشند».

او در ادامه درباره مطالبات ایران در این دور از مذاکرات افزود: «کار هوشمندانه‌ای که ایران اتخاذ کرده این است که تأکید کرده که ادامه مذاکرات باید به عنوان مذاکراتی برای لغو تحریم‌ها باشد؛ یعنی هرگونه بحث دیگری در این مذاکرات پذیرفته نیست ما درباره چگونگی لغو صحبت خواهیم کرد و سیاست و حضور ما در مذاکرات قطر فقط در راستای لغو تحریم هاست وضعیت فعلی نیز شرایط مثبتی به نفع ایران است.گویا زبان نرمش و همکاری برای اروپایی ها کارگر نیست و مقاومت توانسته آن ها را تغییر دهد».

قنادباشی در پایان درباره احتمال دستیابی به نتیجه در قطر گفت: «مذاکرات در شرایط فعلی چالش بسیار سختی است چون هرگونه توافق اروپایی‌ها به معنا به صدا درآمدن طبل پیروزی ایران بعد از 40سال تحریم است و اگر آن را بپذیرند یعنی سیاست‌های‌شان از زمان کارتر تا به الان شکست خورده است یعنی همین که توافق ایجاد شود یعنی شکست دنیای غرب درباره موضع ایران اعلام می شود. اروپایی‌ها نیز به این دلیل خیلی دیر تن می دهند چون مسئله کوچکی نیست.40سال تلاش غرب برای فروپاشی ایران و تغییر موضع ایران در منطقه در صورت توافق بر باد می رود. آنچه امید می رود این است که دورنمای آینده ایران در مقابل غرب مقاومت است و ناگزیر تسلیم خواهند شد البته ممکن است طول بکشد اما این راهی است که تاکنون در تقویت موضع ما نقش داشته است».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها