فردا گزارش می‌دهد؛

اقتصاد مستقل از مذاکرات اداره شد؟

کد خبر: 1159351

گره‌نخوردن اقتصاد کشور به مذاکرات از شعارهایی دولت سیزدهم بود که طی یکسال گذشته همواره از زبان عالی‌ترین مقامات دستگاه اجرایی شنیده شده است و آنها آنقدر باورمند این هدف آرمانی را بیان می کنند و بر تحقق آن تأکید می‌ورزند که به نظر نمی‌رسد «پلن بی» دیگری را مدنظر داشته باشند.

اقتصاد مستقل از مذاکرات اداره شد؟

گروه سیاسی فردا: برخلاف دولت حسن روحانی که آب را هم به وجود برجام گره می زد، دولت سیدابراهیم رئیسی نگاه دیگری به مدیریت کشور دارد. از همان مناظرات انتخاباتی وعده رئیسی این بود که دولتش مذاکرات را عزتمندانه دنبال می کند اما آینده کشور و معیشت مردم را به مذاکرات برجامی گره نمی‌زد.

راهبرد سیاست خارجی دولت سیزدهم طی 11 ماه اخیر آن بود که در سایه گسترده تعامل با دنیا به‌ویژه همسایگان نیازهای کشور را مرتفع سازد. این جمله صریح و روشن را بارها از لسان سیدابراهیم رئیسی شنیدیم که «اقتصاد کشور را به مذاکره و مانند آن گره نمی‌زنیم. ما به آنچه تعهد کردیم پایبند هستیم». حال این سئوال مطرح است که گرچه این دولت در مقام تئوری رویکردش را 180 درجه متفاوت از دولت حسن روحانی تعریف می کند اما آیا توانسته در جهت اجرای آن گام‌های عملی بردارد؟

مجیدرضا حریری در گفتگو با خبرنگار فردا درباره عملکرد دولت سیزدهم در اداره مستقل اقتصاد کشور از مذاکرات برجامی گفت: هیچ چیزی در دنیا غیرممکن نیست اما باید دید این هدف چقدر در دسترس است. به هر حال تحریم به ما تحمیل می شود چون ما که داوطلبانه خود را تحریم نمی کنیم، در این وضعیت همزمان ما باید به دو شکل به موضوع تحریم بنگریم، نخست رفع تحریم ها از طریق مذاکره و دوم خنثی کردن اثرات تحریم در اقتصاد کشور است.

وی افزود: تحقق مورد نخست 100 درصد تحت اختیار ما نیست اما مورد دوم کاملا در اختیار مدیریت کشور است، یعنی می شود اثرات تحریمی را در کشور خنثی کرد، به همین خاطر می گویند «بخشی از وضعیت نامناسب اقتصاد کشور برآمده از تحریم و بخشی ناشی از سوءمدیریت است».

این تحلیلگر مسائل اقتصادی یادآور شد: تحریم اثر بسیار بسیار بارزی بر اقتصاد کشور دارد و این واقعیت غیرقابل انکار است و هر کس هم این را انکار کند، عملا چشمش را بر واقعیت می بندد. با این اوضاع سئوال آن است که آیا در وضعیت تحریمی ما توانستیم از حداکثر ظرفیت کشورمان بهره ببریم؟ اینجا هم جای شک است. معتقدم می توان به انحای مختلف اثرات تحریمی را روی سفره مردم کم و کمتر کرد.

وی ادامه داد: اداره اقتصاد کشور مستقل از مذاکرات عملی است اما کار خیلی سختی است. آیا این دولت موفق بوده اثرات تحریم را در اقتصاد کشور خنثی کند؟ آمار نشان می دهد که چنین اتفاقی نیفتاده است و اقتصاد ما نسبت به سال گذشته این موقع در تمام شئون وضعیت مناسب تری ندارد و بدتر شده است.

حریری اظهار کرد: باید نگاه کنیم ببنیم با همه این شعارهایی که می دهیم آیا به یک استراتژی و راهبرد خنثی کردن تحریم رسیدیم؟ آیا اساسا برنامه ای وجود دارد؟ اگر برنامه ای هست، آیا تیم منسجمی برای اجرای این برنامه است؟ این ها همه موضوعاتی هستند که جای بحث دارند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها