خبر به روایت «فردا»

بازدارندگی در کارائیب/ پیمانکاران سارق/ خودتحویل‌گیری بانک‌ها

کد خبر: 1160293

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بازدارندگی در کارائیب/ پیمانکاران سارق/ خودتحویل‌گیری بانک‌ها

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

جوان/ پیمانکاران سارق!

«جوان» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده با اشاره به اظهارات اخیر سردار حسین رحیمی، تیتر زده «پیمانکاران سارق!» و نوشته: «گزارش‌های پلیس پایتخت پس از کشف بسیاری از سرقت‌های صورت گرفته نشان می‌دهد بسیاری از مرتکبان پیمانکاران سازمان‌های دولتی هستند که با لباس و تجهیزات سازمانی، اموال عمومی را سرقت می‌کنند به طوری که فرمانده انتظامی تهران بزرگ تأکید کرده که بیشتر سرقت اموال شهرداری، شرکت برق و آب و فاضلاب از پیمانکاران همان مجموعه‌ها هستند.»

این روزنامه اصولگرا عکس یک خود را نیز به دیدار دیروز امیرعبداللهیان و همتای قطری‌اش در تهران اختصاص داده و به نقل از وزیرخارجه کشورمان تیتر زده: «امریکا «تضمین‌خواهی» ما را زیاده خواهی می‌داند!»

جوان

اعتماد/ تیر تندروها به سنگ خورد

«اعتماد» مخالفت مجمع با طرح اصلاح آیین دادرسی دیوان عدالت اداری را بررسی کرده و در گزارشی که با عنوان «تیر تندروها به سنگ خورد» تیتر یک شده، آورده است: « برخی از تحلیلگران حوزه حقوقی و قضایی ضمن اشاره به این واقعیت که مصوبه مجلس برای محدودسازی دایره نظارت‌های دیوان هر چند برخلاف منافع ملت تصویب شد، اما از نظر شکلی مداخله مجمع تشخیص در فرآیند تایید مصوبات مجلس زیانبار بوده و همواره مورد انتقاد واقع شده است. باید دید در ادامه ورود هیات عالی به مصوبات مجلس بدون واکنش از سوی شورای نگهبان، چه سرانجامی پیدا خواهد کرد؟ هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام اما در جلسه روز گذشته خود به ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی، مصوبه مذکور را از حیث انطباق با سیاست‌های کلی بررسی کرد و آن را مغایر با سیاست‌های کلی نظام دانست. ... این طرح اما در میان اهالی بهارستان نیز مخالفینی جدی داشت».

اعتماد

کیهان/ رزمایش مشترک

«کیهان» از «رزمایش ایران، روسیه، چین و 10 کشور دیگر در حیاط خلوت آمریکا» خبر داده و نوشته: «یک وبگاه آمریکایی نوشت؛ رزمایش نظامی که با عنوان «رزمایش تک‌تیرانداز مرز» شناخته می‌شود، نشان می‌دهد که حکومت‌های ضدآمریکا از سراسر جهان در حال متحد شدن هستند و آماده می‌شوند تا این پیام را به وضوح برسانند که منطقه آماده پذیرش نیروی چندقطبی است.» در این گزارش آمده است: «امروز دیگر نه تنها پایگاه‌های آمریکایی در منطقه خلیج‌فارس یا حتی در محدوده خاورمیانه در تیررس نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران هستند بلکه گستره حضور نیروهای نظامی کشورمان به دورترین آب‌ها و یا به عبارتی به حیاط خلوت آمریکا نیز رسیده چنان‌که یک سایت خبری-تحلیلی آمریکایی در این باره نوشته است: «این نخستین بار در تاریخ است که قرار است واحدهایی از نیروی دریایی ایران، در چند ده کیلومتری آب‌های آمریکا در نیمکره غربی و در یک رزمایش نظامی شرکت کند.»

کیهان

شرق/ قطر در انتظار چراغ سبز ایران

«شرق» گفت وگویی دارد با محمد‌علی سبحانی، سفیر سابق ایران در قطر  و به بررسی دلایل تحرکات میانجیگرایانه دوحه برای احیای برجام پرداخته است. وی در این مصاحبه که عکس یک هم شده، می‌گوید: «سطح روابط راهبردی قطری‌ها در همه ابعاد سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی، تجاری، نظامی، دفاعی و امنیتی با آمریکا به گونه‌ای است که شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر هر لحظه که اراده کند با یک تماس تلفنی با جو بایدن می‌تواند درخصوص مذاکرات برجامی رایزنی کند. به همین دلیل دوحه این توان را دارد که دوباره واشنگتن را به سمت برگزاری نشست مجدد با تهران بکشاند، اما این مهم منوط به آن است که قطر بتواند چراغ سبزی را از جمهوری اسلامی ایران برای تغییر نگاهش در مذاکرات بگیرد. پس اگر وزیر امور خارجه قطر در سفر دیروز خود به ایران توانسته باشد نگاه تهران را برای برگزاری نشست دیگری با آمریکا تغییر دهد، علی‌رغم برخی ادعاهای مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه ایالات متحده پس از ناکامی در نشست قبلی دوحه دیگر تمایلی برای برگزاری نشست مجدد با تهران در دوحه یا هیچ جای دیگر را ندارد، به راحتی قطری‌ها می‌توانند نشست جدیدی را در دوحه برگزار کنند».

شرق

ایران/ «خود تحویل گیری» به شیوه بانکی

«ایران» در شماره امروز خود با اشاره به اینکه «بانک‌ها 100 هزار میلیارد تومان به خودشان وام دادند» نوشته: «براساس اطلاعات ارائه شده از سوی بانک مرکزی، 10 بانک کشور،  حدود 100 هزار میلیارد تومان به شرکت‌های زیرمجموعه و اشخاص مرتبط با خود وام داده‌اند. روزگذشته بانک مرکزی، «فهرست تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط» 19 بانک و مؤسسه اعتباری غیربانکی به همراه فهرست تسهیلات و تعهدات کلان و تسهیلات غیرجاری دو بانک «خاورمیانه» و «سرمایه» را منتشر و اعلام کرد که اطلاعات» 11 بانک باقیمانده در حال دریافت و بررسی است و متعاقباً انتشار می‌‌یابد.»

این روزنامه دولتی در گزارش دیگری با تیتر «سلامت کنکور ۱۴۰۱ تأیید شد» نوشته: «پس از بررسی دقیق تمامی گزارش ها و مستندات ارائه شده از سوی دستگاه‌های مذکور، صحت برگزاری این آزمون در بخش‌های مختلف شامل طراحی سؤالات، چاپ، قرنطینه، توزیع و دیگر مراحل فرایند اجرایی، هیچ‌گونه شائبه و کمبودی نداشته و با توجه به اقدامات سازمان سنجش آموزش کشور و همکاری تمامی دستگاه‌های دست‌اندرکار در امر برگزاری این آزمون، سلامت کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ در تمامی رشته‌ها و گروه‌ها مورد تأیید قطعی است.»

ایران

آرمان ملی/ قانــون چــه می‌گویــد؟

«آرمان ملی» در تیتر یک امروز خود  دستور دادستانی مشهد درباره ممنوع کردن ورود بانوان بدحجاب به اماکن عمومی را مورد توجه قرار داده و با عنوان «قانون چه می‌گوید؟» نوشته: «در شرایطی که خدمات ندادن به بانوان، زیرپا گذاشتن حقوق شهروندی به‌حساب می‌آید، طبق قانون معاونت دادستانی و دادستانی که یکی از وظایف ذاتی آن، حفظ و حراست از حقوق شهروندی است قادر است این محدودیت را اعمال کند. یک حقوقدان در گفت‌وگو با «آرمان ملی» با استناد به قانون اساسی درباره نامه اخیر می‌گوید: «دادستان‌ها یا همان مدعی‌العموم در سیستم کیفری ما وظایف، تکالیف و اختیارات فراوانی دارند. ماده 11 قانون دادرسی کیفری عنوان می‌کند که تعقیب متهم و اقامه دعوا از جهت حیثیت عمومی بر عهده دادستان است. در واقع مهم‌ترین وظیفه دادستان پیگیری جرائم است، اگر جرمی اتفاق افتاد و جنبه عمومی داشت، دادستانی وارد صحنه شود و درواقع کار اصلی او حمایت از حقوق شهروندان در مقابل تعدی مجرمین است. اما این نامه‌ای که معاون دادستان مشهد عنوان می‌کند که نوشته است، درواقع با اختیارات دادستان همخوانی ندارد.»

آرمان ملی

وطن امروز/ بازدارندگی از کارائیب

«وطن امروز» در گزارشی که تیتر یک کرده با عنوان «بازدارندگی از کارائیب» نوشته: «مانورهای نظامی ایران، روسیه و چین به عنوان 3 بازیگر اثرگذار در ایجاد نظم جهانی آینده، یک نمایش قدرت با دستور کار موازنه قواست». در این گزارش آمده است: «خبری که روز گذشته منابع آمریکایی درباره رزمایش قریب‌الوقوع ایران، چین و روسیه در آمریکای لاتین در نزدیکی مرزهای ایالات متحده منتشر کردند جدای از حیرت‌انگیز بودن آن، پرسش‌های جدیدی درباره تغییر سیاست بین‌الملل از یک طرف و از سوی دیگر انگاره از قواره افتادن نظم موجود آمریکایی جهان که حاصل نظام تک‌قطبی پساجنگ سرد است را تقویت می‌کند؛ و این یک نشانه دیگر است که بپذیریم آمریکا در حال واگذاری ردای هژمون-Super Power- است و با یک رده نزول تبدیل به قدرت بزرگ-Great Power – شده است. »

وطن امروز

سازندگی/ آخرین فرصت

«سازندگی» جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را عکس روی جلد کرده و با عنوان «آخرین فرصت» به نقل از وی نوشته: «پنجره احیای برجام در حال بسته شدن است». در این گزارش آمده است: «پس از شکست رایزنی‌های غیر مستقیم میان ایران و آمریکا در دوحه، تهران و غرب تفاسیر متفاوتی از پایان گفت‌وگوها ارائه کردند، ایران گفت‌وگوهای دوحه را موفقیت‌آمیز قلمداد کرد و گفت که پیشرفت‌هایی حاصل شده است با این همه غرب استدلال متفاوتی داشت و از شکست رایزنی‌ها خبر داد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب سرمقاله امروز راه هم به موضوع حجاب و دستورات اخیر در راستای برخورد با بدحجابات اختصاص داده است. شهربانو امانی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با در این یادداشت عنوان «بدحجاب کیست» تاکید کرده که «نباید با بخشنامه‌، دستور و فرمان جامعه را چندپاره کرد».

سازندگی

دنیای اقتصاد/ فضای مه‌آلود بازارهای جهان

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با عنوان «فضای مه‌آلود بازارهای جهان» نوشته: «بازارهای جهانی در هوای مه‌آلود قدم می‌گذارند. پس از شیوع تورم جهانی، بانک‌های مرکزی دنیا سیاست انقباضی را فعال کردند. حال پس از معضل تورم، احتمال وقوع رکود نیز اقتصادهای بزرگ را تهدید می‌کند. وقوع جنگ اوکراین و قیمت‌ بالای انرژی در کنار احتمال ظهور دوباره کرونا دلایل دیگری هستند که احتمال وقوع رکود در اقتصادهای دنیا را تقویت می‌کند. با پررنگ‌تر شدن احتمال وقوع رکود نشانه‌های آن در بازارهای جهانی قابل رؤیت است. سقوط قیمت نفت دربازار‌های آتی به زیر صددلار در هر بشکه و کاهش قیمت طلا و ریزش سنگین بازارهای جهانی سهام از نشانه‌های این رکود است. این روند در بعضی بازارهای داخلی نیز دیده می‌شود. ریزش سنگین قیمت‌ها در بازارهای جهانی برای کالاهایی نظیر نفت و فلزات اساسی سبب شده است در بورس تهران نمادهای فعال در صنایع فولادی، مس، پتروشیمی و پالایشی با افزایش احتمال افت قیمت روبه‌رو شوند. با این حال با وجود کاهش قیمت طلای جهانی، این موضوع در قیمت سکه بازار داخل انعکاسی پیدا نکرد.»

دنیای اقتصاد

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها