خبر به روایت «فردا»

سران قوا؛ همکاری بدون حاشیه / مذاکرات دوحه / نامه اصلاح‌طلبان / شکاف طبقات درآمدی

کد خبر: 1158166

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

سران قوا؛ همکاری بدون حاشیه / مذاکرات دوحه / نامه اصلاح‌طلبان / شکاف طبقات درآمدی

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ حراج آثار تاریخی

«اعتماد» در تیتر یک امروز خود از حاشیه‌های هفتمین حراج ملی در حوزه هنر کلاسیک و اسلامی گزارش داده و با عنوان «حراج آثار تاریخی چرا؟» نوشته: «در مورد تصاویر اخیر منتشر شده در حراج ملی، مرتضی ادیب‌زاده، رییس اداره کل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی در واکنشی که در فضای مجازی داشت، اعلام کرد این برنامه مجوزی از این وزارتخانه نداشته و «با توجه به قدمت و نفاست این آثار، خروج آنها از کشور ممنوع بوده و برابر با ماده ۵۶۱ مجازات اسلامی جرم محسوب می‌شود» اما سوال این است که چرا مسوولان میراث فرهنگی کشور ترجیح می‌دهند در مورد دوره‌های گذشته این حراجی، فرش‌هایی با قدمت بیش از 150 سال، نقاشی‌های کمال‌الملک و آثار مربوط به دوره صفویه و زندیه که در دوره‌های قبل ارایه یا فروخته شده‌اند، سکوت کنند و بر همین موج اخیر رسانه‌ای سوار شوند و خود را مخالف این اتفاق نشان دهند. آنچه همچنان قابل تامل است، غیبت معنادار متولی اصلی میراث فرهنگی کشور در چنین رویدادهایی و در عین حال بی‌توجهی به نقش قانونی وزارت میراث فرهنگی از سوی برگزار‌کنندگان حراج ملی است.»

اعتماد

جوان/ بدون حاشیه

«جوان» عکس یک امروز خود را به حضور سران قوا و اظهاراتشان در نشست گرامیداشت قوه قضاییه که دیروز برگزار شد، اختصاص داده و تیتر زده: «تصمیم گرفتیم گرفتار حاشیه‌ها نشویم»؛ جمله‌ای که ابراهیم رئیسی از قول خودش و دو رئیس قوه دیگر گفت. 

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری نیز به دیپلماسی و اوضاع مذاکرات برجامی پرداخته و با عنوان «تعهد امریکا ۱‌+‌۲ را به دوحه برد» نوشته: «خیلی سریع و نه چندان پیش‌بینی شده، از امروز قرار است مذاکرات احیای برجام بعد از حدود سه‌ماه‌ونیم دوباره کلید بخورد. رابرت مالی دیروز به قطر رفت و علی باقری و تیم همراهش هم امروز راهی دوحه می‌شوند تا در حضور نماینده اتحادیه اروپا به عنوان تسهیل‌کننده، در چارچوبی جدید که می‌توان نام «۱+۲» روی آن گذاشت، مذاکرات از سرگرفته شود. مذاکرات البته نه مستقیم، بلکه از طریق ردوبدل کردن Non-Paper انجام می‌شود و آنگونه که سخنگوی وزارت خارجه ایران از قول طرف اروپایی گفته، امریکایی‌ها متعهد شده‌اند به تعهدات‌شان پایبند باشند و چرخه انتفاع اقتصادی ایران را تضمین کنند.»

جوان

شرق/ اتحاد سه قوه

«شرق» همایش بزرگداشت قوه قضاییه که دیروز برگزار شد را نمادی از اتحاد سه قوه برای غلبه بر مشکلات تلقی کرده و در گزارشی که عکس یک شده، تحت همین عنوان نوشته است: «مراسم امسال ورای سال‌های گذشته با شکوه خاصی برگزار شد و شاید بتوان از نظر سطح برگزاری و حضور میهمانان ویژه و سخنانی که مطرح شد، آن را کمی متفاوت‌تر از سال‌های قبل دانست. دلیل آن هم شرایط خاص اقتصادی است که دامن‌گیر کشور شده و برای غلبه بر مشکلات باید همه قوا یک‌صدا شوند تا بتوانند شرایط ایجاد‌شده را مدیریت کنند. از‌این‌رو همه صحبت‌ها در اجلاسیه بوی همدلی داد و سران سه قوه تا انتهای کلام یکدیگر را شنیدند و کوشیدند با تکیه بر یک‌صدایی، فضایی را ترسیم کنند که افق پیش‌روی کشور را امیدوارکننده‌تر کند؛ اتفاقی که مجالس گذشته تا این حد از همدلی میان قوا را به خود ندیده بود. ... یکی از نکات مثبتی که بیش از سایر موارد در این همایش به چشم آمد، حمایت سران قوا از یکدیگر و یک‌صدا‌بودن آنها در بیان موارد بود.»

شرق

کیهان/ تورم بی‌سابقه

«کیهان» تیتر و عکس یک امروز خود به همایش گرامیداشت قوه قضاییه و تاکید سران قوا بر عدم ورود به حاشیه اختصاص داده است. این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری اما از تورم گفته و با نگاهی به دولت قبل، نوشته: «طی روزهای گذشته به ویژه پس از انتشار گزارش تورم خرداد ماه مرکز آمار، رسانه‌های حامی دولت قبل با موج‌سواری بر رشد مقطعی تورم در اثر اصلاح یارانه‌ها، دولت سیزدهم را ناتوان از کنترل تورم معرفی کردند. در واکنش به روند رو به گسترش این دروغ‌پردازی‌ها، بانک مرکزی اقدام به انتشار آمارهایی کرد که بر اساس مصوبه مسئولان دولت قبل، غیرقابل انتشار شده بود.  در ماه‌های پایانی دولت روحانی برخی منابع مطلع از افزایش نرخ تورم به بیش از 50 درصد گزارش داده بودند اما آن‌طور که در روایت رسمی بانک مرکزی آمده، نرخ تورم در پایان دولت روحانی به 58 و سه دهم درصد رسیده بوده که این آمار طی 70 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. همچنین در این گزارش اشاره شده که نرخ تورم نقطه به نقطه در بهمن ماه 1399 به رقم بی‌سابقه 65 و سه دهم درصد رسیده بود.»

کیهان

آرمان ملی/ برجام در مسیر احیا

«آرمان ملی» در مصاحبه با صباح‌زنگنه از مثبت شدن چشم‌انداز احیای برجام گفته است. همچنین گزارشی دارد با عنوان «بــرجام در مسیر احیـــا» و نوشته: «در دو ماه گذشته فضایی سرد بر حوزه دیپلماسی سایه افکنده بود و تقریبا همه تحلیل‌ها به یک نتیجه واحد منتهی می‌شد که گویا مذاکرات وین و احیای برجام به بن‌بست رسیده است. اقدام خارج از منطق و غیر سازنده رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهیه و تدارک یک قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام نیز موید این جمع بندی بود. با این همه پس از واکنش تند ایران نسبت به قطعنامه شورای حکام و ابراز نگرانی‌های کشور‌های اروپایی و سایر طرف‌های توافق هسته‌ای ایران نسبت به ناکام ماندن و از بین رفتن برجام، مجددا تحرکات جدیدی در این عرصه اتفاق افتاد که از آن جمله می‌توان به سفر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و بلافاصله پس از آن سفر جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران اشاره کرد.»

آرمان ملی

ایران/ امروز، از سرگیری مذاکرات رفع تحریم

«ایران» با اشاره به اینکه علی باقری‌کنی مذاکره کننده ارشد کشورمان راهی دوحه می‌شود، در تیتر یک امروز خود با عنوان «امروز، از سرگیری مذاکرات رفع تحریم» نوشته: «مذاکرات رفع تحریم، امروز از سر گرفته می‌‌شود. دو روز پس از سفر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران با هدف بن‌بست شکنی از مذاکرات وین، قرار است این گفت‌وگوها با توافق طرفین به میزبانی قطر برگزار شود.»

در این گزارش آمده است: «به نظر می‌رسد دو مسأله باعث شده است که غربی‌ها بار دیگر برای حصول به توافق از خود اشتیاق نشان دهند. مسأله اول اقدامات مبتکرانه ایران پس از قطعنامه ضدایرانی آژانس علیه کشورمان بود که دسترسی‌های ویژه آژانس و نظارت‌های فراپادمانی را پایان داد و دیگری بحران انرژی در جهان بوده که کشورهای غربی را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است. اعتراض کشورهای مختلف جهان به عدم صدور نفت ایران به بازار جهانی و کاستن از فشار تقاضا بارها خود را نشان داده است.»

ایران

وطن امروز/ دختران‌مان توانستند

«وطن امروز» تیم ملی تکواندوی بانوان ایران که در آسیا با 3 مدال طلا قهرمان شد را عکس یک کرده و تیتر زده: «دختران‌مان توانستند». 

این روزنامه اصولگرا در گزارشی که تیتر یک کرده نیز با عنوان «سایه چین بر اجلاس جی7» این سوال را طرح کرده که «شانس موفقیت غرب در مقابل پروژه «کمربند و جاده» چقدر است؟» در این گزارش آمده است: «رهبران 7 کشور قدرتمند اقتصادی به‌ جای پرداختن به جنگ اوکراین و تلاش برای پایان دادن به این جنگ تنها به مسخره کردن عکس‌های جدید پوتین که او را در حال سوارکاری نشان می‌داد، پرداختند و در نهایت به سیاستی رای دادند که جو بایدن برای مقابله با چین به این گروه پیشنهاد کرده بود؛ برنامه‌ «شراکت برای سرمایه‌گذاری و زیرساخت جهانی» توسط بایدن در این اجلاس که در جنوب آلمان برگزار شده بود، پیشنهاد شد که براساس آن رهبران گروه جی ۷ به این نتیجه رسیدند ۶۰۰ میلیارد دلار در طول ۵ سال آینده برای کشورهای در حال ‌توسعه که محل عبور پروژه کمربند و جاده هستند در نظر گرفته شود.»

وطن ملی

سازندگی/ نامه به رئیسی جمهور

«سازندگی» بهزاد نبوی را عکس یک کرده و دلیلش نامه‌ای است که جبهه اصلاحات به ریاست او خطاب به رئیسی نوشته و یک رونوشت آن را نیز برای قالیباف فرستاده است. جبهه اصلاحات در این نامه 4 خطای این دولت را گوشزد کرده و 6 راهکار به رئیس جمهور ارائه داده است. راهکارهای مورد اشاره اصلاح‌طلبان اما عبارت است از: احیای برجام و رفع تحریم‌ها،  اعمال سیاست تنش‌زدایی در روابط بین‌الملل ایران و گسترش و عادی‌سازی روابط کشور با کشورهای منطقه و غربی و شرقی، بازسازی روابط بانک‌های ایرانی با بانک‌های بین‌المللی، افزایش صادرات نفت در سقف ظرفیت‌های تولید قبلی، استفاده از دانش، تکنولوژی و منابع مالی خارجی در کوتاه‌مدت و جلب سرمایه‌های خارجی در میان‌مدت. 

اصلاح‌طلبان به این هم تاکید کرده‌اند که «توجه به تورم بالا و شرایط سخت جامعه، هر نوع اصلاح ساختاری در اقتصاد ایران و آزادسازی احتمالی قیمت‌ها (به فرض صحت) باید پس از اجرای پنج راهکار و سیاست مذکور و افزایش درآمد سرانه کشور و بازسازی قدرت خرید مردم و البته به صورت تدریجی و مرحله و مرحله به انجام برسد.»

سازندگی

دنیای اقتصاد/ گسل تورم در طبقات درآمدی

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با عنوان «گسل تورم در طبقات درآمدی» به بررسی «عامل شکاف رشد قیمت در سبد مصرفی کم درآمدها و پر درآمدها» پرداخته و نوشته: «شکاف تورمی میان خانوارهای پردرآمد و خانوارهای کم‌درآمد در سومین ماه سال۱۴۰۱ رکوردشکنی کرد. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم ماهانه دهک کم‌درآمد (دهک اول) در خردادماه به ۵/ ۱۹درصد رسیده که این رقم برای دهک پردرآمد (دهک دهم) به میزان ۴/ ۸درصد گزارش شده است. بنابراین نرخ تورم کم‌درآمدها در این ماه ۳/ ۲برابر تورم پردرآمدها است. این گسل تورم در شاخص نقطه به نقطه، نیز مشاهده می‌شود. نرخ تورم نقطه به نقطه دهک اول در خرداد ماه به میزان ۶۴درصد گزارش شده که این رقم در دهک دهم ۴۹درصد بوده است. افزایش قابل توجه قیمت خوراکی‌ها، یکی از دلایل ایجاد گسل تورمی میان خانوارهای پردرآمد و کم‌درآمد است. به این دلیل که خوراکی‌ها سهم قابل توجهی از سبد مصرفی کم‌درآمدها را تشکیل می‌دهد، اما این سهم در هزینه‌های خانوار پردرآمد به نسبت خانوارهای کم‌درآمد کمتر است.»

دنیای اقتصاد

صبح نو/ مذاکره در دوحه

«صبح نو» جلد امروز خود را به دور جدید مذاکرات هسته‌ای اختصاص داده است. این روزنامه اصولگرا علی باقری و رابرت مالی را عکس کرده و با تیتر «مذاکره باقری – مالی در دوحه» نوشته: «مذاکرات رفع تحریم‌ها بین ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم در قطر از سرگرفته می‌شود».

صبح نو البته به همایش بزرگداشت قوه قضاییه که دیروز با حضور سران قوه برگزار شد نیز توجه ویژه داشته و برای پوشش آن از تیتر «همکاری قوا برای افزایش کارآمدی» استفاده کرده است. 

این روزنامه اصولگرا در گزارش‌های دیگر به موضوعات غیرسیاسی نیز پرداخته است. مثلا با تیتر «بودجه به ذینفعان نرسید» این سوال را در مرکز توجه قرار داده که «حمایت 90 درصدی برای درمان ناباروری محقق می‌شود؟»

صبح نو


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها