خبر به روایت «فردا»

آغاز نظارت‌های ستادی/ حواشی کنکور/ سایه گرانی بر سر غرب

کد خبر: 1160068

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

آغاز نظارت‌های ستادی/ حواشی کنکور/ سایه گرانی بر سر غرب

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ اعتماد در برابر قانون

«اعتماد» پاسخ کمیسیون اصل نود مجلس به گزارش‌هایش درباره کنکور را تیتر یک کرده و با عنوان «اعتماد در برابر قانون» نوشته: «کمیسیون اصل نودم از باب اصلاح طرز کار سازمان سنجش به موضوع ورود کرده و رویه ناصواب ایجاد شده توسط این سازمان را اصلاح کرد. با ورود کمیسیون اصل نودم از تضییع حقوق و آبروی بیش از ۲۵۰۰ دانشجو که اغلب آنها از شرکت‌کنندگان در آزمون‌های پیش از سال 1400 بودند، جلوگیری شد. اگر روزنامه اعتماد تنها و تنها گزارش قرائت شده کمیسیون اصل نود را می‌دید، موضعی نمی‌گرفت که علیه قانون باشد و اعتبار اعتماد را تنزل دهد.»

در این گزارش آمده است: « آنچه درنهایت به عنوان نظر کمیسیون اصل نود مصوب و در قالب گزارش رسمی این کمیسیون در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به منظور اطلاع عموم قرائت شد؛ ضمن تایید و حمایت از برخورد با متخلفان یا متقلبان کنکور سراسری، بر لزوم اجرای دقیق قانون توسط سازمان سنجش آموزش کشور تاکید کرده بود.»

روزنامه ها 15 تیر

جوان/ مافیای آموزشی متقلب‌پرور!

«جوان» نیز امروز به موضوع تقلب در کنکور پرداخته و با تیتر «مافیای آموزشی متقلب‌پرور!» نوشته: «امسال نیز مانند سال‌های گذشته خبر لو رفتن سؤالات کنکور منتشر شد و حواشی پیش آمده، خستگی چند سال درس خواندن را روی دوش کنکوری‌ها باقی گذاشته‌است؛ ... با حواشی پیش آمده درباره لو رفتن سؤالات کنکور و اظهار نظر مسئولان دو شائبه مدنظر است؛ یکی اینکه سؤالات کنکور قبل از برگزاری آزمون در اختیار عده‌ای از افراد بوده‌است که از این طریق پول‌های کلانی به جیب زده‌اند، چراکه برخی از کانال‌های تلگرامی ادعا داشتند سؤالات را قبل از جلسه کنکور به قیمت ۵۵۰ میلیون تومان ارائه می‌کنند. دوم اینکه عده‌ای به محض رسیدن در جلسه آزمون، موفق به گرفتن عکس از سؤالات و انتشار آن در فضای مجازی شده‌اند. بنابراین باید مشخص شود داوطلبان گوشی تلفن همراه به داخل جلسه برده‌اند یا اینکه مراقبان حوزه‌های برگزاری کنکور اجازه استفاده از تلفن همراه را داشته‌اند؟».

روزنامه ها 15 تیر

شرق/ بایکوت مجردها

«شرق» در گزارشی که امروز عکس یک کرده به بررسی امتیازدهی تأهل و فرزندآوری در ارائه تسهیلات و فعالیت‌های دولتی پرداخته و با تیتر «بایکوت مجردها» نوشته: «تجرد که انگار هنجارشکنی خودخواسته جوانان است، بار دیگر زیر فشار قانون‌گذاری‌ها قرار گرفت و دختر و پسر مجرد، طردشدگان حقوق شهروندی شدند. در واقع بار دیگر پررنگ‌تر از گذشته، انزوای افراد مجرد به بهانه تحقق افزایش جمعیت رقم خورد. پس از آنکه امتیاز تأهل و فرزندآوری در عضویت هیئت ‌علمی دانشگاه‌ها مطرح و خبرساز شده بود، این برنامه به آزمون استخدامی آموزش و پرورش نیز رسید. آن‌طور که در خبرها گفته شده، به استناد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و براساس مندرجات صفحه ۵ دفترچه راهنمای ثبت‌نام نهمین دوره آزمون استخدامی و به تبع آن آزمون استخدامی اردیبهشت ۱۴۰۱ وزارت آموزش و پرورش، مقرر شده است به ازای تأهل و نیز هر فرزند دو درصد و مجموعا حداکثر تا ۱۰ درصد به امتیاز مکتسبه آزمون کتبی داوطلب اضافه شود. اختصاص این امتیاز مشروط به این مسئله است که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه داوطلب یا فرزند او بالای 2.5 درصد نباشد.»

روزنامه ها 15 تیر

کیهان/ آوار گرانی بر سر آمریکا و اروپا

«کیهان» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده به بررسی آثار جنگ اوکراین بر اقتصاد غرب پرداخته و نوشته: «این روزها اقتصادهای بزرگ جهان در اروپا و آمریکا با بحران تورم و رکود دسته و پنجه نرم می‌کنند. گفته می‌شود اصلی‌ترین عامل این وضعیت جنگ اوکراین بوده است.از 24 فوریه(5 اسفند 1400) که جنگ اوکراین آغاز شد اروپا و آمریکا و البته قدرت‌های بزرگ آسیایی مثل ژاپن و کره جنوبی شدیدترین تحریم‌ها را علیه روسیه با هدف متوقف کردن ماشین جنگی این کشور در اوکراین وضع کردند اما خیلی زود تحریم‌ها کمانه کرد و به جای روسیه این غول‌های بزرگ اقتصاد جهانی بودند که کمرشان زیر بار بحران اقتصادی ناشی از این جنگ در حال خمیده شدن است. آمریکا و اروپا در حال تجربه تورمی هستند که در 40 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. در آمریکا کارشناسان می‌گویند سال آینده اقتصاد این کشور وارد رکود می‌شود در اروپا مقامات نسبت به ورود اقتصادهای بزرگ حوزه یورو به رکود هشدار می‌دهند. همزمان نگرانی‌ها از زمستان بدون نفت و گاز روسیه در اروپا به شدت بالا رفته است. خبرها از جیره‌بندی گاز در اروپا حکایت دارد.»

روزنامه ها 15 تیر

آرمان ملی/ 11= 8 + 7

«آرمان ملی» در تیتر یک امروز خود از نخواندن دخل و خرج خانوارها گزارش داده و با تیتر متفاوت «11= 8 + 7» نوشته: «براساس آمار بانک مرکزی و به گفته رئیس کمیته امداد، نرخ خط فقر 11 میلیون تومان برای خانوار چهارنفره تعیین شده همچنین حداقل نرخ سبدغذایی خانوار بنا به اعلام شورای عالی کار 8 میلیون و 979 هزارتومان اعلام شده است، این درحالی است که بنا به گفته رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس سهم هزینه‌های مسکن در سبد خانوارهای شهری بین 60 تا 70 درصد است که با احتساب سرانگشتی خانواری که 11 میلیون درآمد دارد باید به‌طور متوسط 6 تا 7 میلیون از درآمد خود را صرف هزینه مسکن کند و مابقی چیزی نمی‌ماند که به مصرف مایحتاج خانوار برسد و مساله اصلی اینجاست که خانواده‌ها چگونه باید نیازهای ضروری خود را تامین کنند؟ گذشته از آن طبق آمار معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سال گذشته 26 میلیون نفر از جمعیت کشور زیر فقر زندگی می‌کردند.»

روزنامه ها 15 تیر

ایران/ دور زدن ۷ میلیارد دلاری تحریم

«ایران» از «دور زدن ۷ میلیارد دلاری تحریم» خبر داده و اشاره‌اش به این است که «تفاهمنامه توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان بین شرکت ملی نفت ایران، بانک‌ها و شرکت‌های اکتشاف و تولید با حضور رئیس جمهور به ارزش 7 میلیارد دلار و از طریق ویدئوکنفرانس امضا شد.» در این گزارش آمده است: «میدان نفتی آزادگان بزرگ‌ترین میدان نفتی کشور است که در دولت گذشته طرحی برای توسعه آن اجرا نشد، اما دولت سیزدهم اقدامات مهمی برای توسعه آن انجام داده که در بخش کوتاه‌مدت، تاکنون افزایش۶۰ درصدی ناوگان حفاری و به تولید رساندن ۲۰ چاه از چاه‌های حفاری‌شده قبلی انجام شده است.  در اجرای این طرح برای اولین بار به صورت همزمان از ظرفیت بانک‌های دولتی و خصوصی (بانک‌های ملی، سپه، ملت، پارسیان، تجارت، شهر ) و  صندوق توسعه ملی و شرکت‌های اکتشاف و تولید داخلی (ستاد اجرایی، بنیاد مستضعفان، قرارگاه خاتم، مپنا و پتروپارس) استفاده خواهد شد. »

روزنامه ها 15 تیر

دنیای اقتصاد/ آدرس سیاست‌پولی فعال

«دنیای اقتصاد» ابزار پولی مهار تورم را بررسی کرده و در تیتر یک امروز خود با عنوان «آدرس سیاست‌پولی فعال» نوشته: «رشد نقطه به نقطه پایه پولی با کاهشی یک واحد درصدی نسبت به ماه قبل به ۵/ ۳۰درصد رسید. از سوی دیگر نرخ رشد نقطه به نقطه نقدینگی نیز با ۹/ ۰واحد درصد کاهش در سطح ۳/ ۳۷درصد ایستاد. با وجود این روند نزولی، رشد کل‌های پولی همچنان در سطح بالایی قرار دارد و این سطح از آمارهای پولی می‌تواند ریسک‌های تورم‌زایی در خود داشته باشد. سوال اینجاست که به‌منظور اجرای سیاست‌ پولی فعال برای مهار تورم، چه راه‌هایی پیش رو وجود دارد؟ کارشناسان این راهکار‌ها را در دو دسته طبقه‌بندی می‌کنند. دسته اول به سیاست‌های متعارف پولی با تکیه بر نرخ بهره اشاره دارد که مورد استفاده بسیاری از اکثر کشورهای جهان است و راهکار دوم مبتنی بر کنترل کل‌های پولی چون نقدینگی است. اما حتی در صورت انتخاب راهکار دوم سیاستگذار باید این قید را لحاظ کند که تمرکزش را از کنترل نرخ‌های بهره‌ بردارد وگرنه کنترل نقدینگی محقق نمی‌شود.»

روزنامه ها 15 تیر

سازندگی/ آزمون محبوبیت

«سازندگی» برای جلد امروز خود طرحی از رئیسی انتخاب کرده و با عنوان «آزمون محبوبیت» و اشاره به دو نظرسنجی متفاوت اخیر از محبوبیت رئیس جمهور، نوشته: «در 11 ماهگی ریاست جمهوری سیدابراهیم رئیسی این پرسش به صورت جدی مطرح است که رئیس جمهور چه میزان محبوب است؟ مبنای این پرسش البته نتایج نظرسنجی «گروه استاسیس» میزان رضایت از عملکرد سیدابراهیم رئیسی بود که در هفته آخر خردادماه سال 1401 انجام شد و با واکنش هواداران سیدابراهیم رئسی نیز رو‌به رو شد. آنها میزان رضایت مردم از دولت رئیسی را 28 درصد اعلام کرده بودند که روزنامه ایران آن را غیرواقعی و عد 70 درصد را واقعی خواند. اکنون این پرسش مطرح است کدام رئیس جمهور پیش از یک سالگی در چنین وضعیتی قرار گرفته که محبوبیت او چنین دستخوش تغییرات شود؟» در ادامه این گزارش آمده است: «اصلاحات اقتصادی که از جانب دولت وی انجام گرفت و از دیگر سو عدم احیای برجام، وضعیت محبوبیت او را ... دستخوش تغییرات کرد».

روزنامه ها 15 تیر

صبح نو/ آغاز نظارت‌های ستادی

«صبح نو» جلد امروز خود را به سفر محمدباقر قالیباف به کهگیلویه و بویراحمد اختصاص داده و تیتر زده: «آغاز نظارت‌های ستادی».

این روزنامه اصولگرا در شماره امروز خود هشدارهایی نیز درباره شیوع دوباره کرونا دارد. در گزارشی با اشاره به بستری شدن 150 بیمار جدید از «هجوم دوباره کرونا» گفته شده و در سرمقاله نیز به این پرادخته‌اند که «زندگی خوب است اما نه با کرونا».

صبح نو همچنین اشاره‌ای به گفت‌وگوی حسام رضایی، روزنامه‌نگار با محمدجواد ظریف که در قالب کتابی با عنوان «بزنگاه» منتشر شده، دارد و با عنوان «ناگفته‌های ظریف از بهار 1400» به نقل از ظریف نوشته: «اصلاح‌طلبان سال 92 برای انتخابات 1400 به من مراجعه کردند»، «در راس دولت، شوقی برای کاندیدا شدن خودم نمی‌دیدم» و اینکه «بعد از دی ماه 96 به روحانی پیشنهاد دادم کنار بکشد».

روزنامه ها 15 تیر

وطن امروز/ غرب‌زدایی با بریکس

«وطن امروز» در تیتر یک امروز خود با عنوان «غرب‌زدایی با بریکس» نوشته: «شاید برخی تحلیلگران اقتصادی، عضویت ایران در بریکس را بر اساس مؤلفه‌های اقتصادی غیرمحتمل بدانند؛ چون شاخص‌هایی مثل ارزش و تنوع صادرات، تولید خالص یا ناخالص ملی و قدرت ارز ملی کشورمان فاصله‌ای بعید با آفریقای جنوبی، هند و برزیل دارد که در این زمینه‌ها در رتبه‌های جهانی پایین‌تری در میان اعضای بریکس هستند اما آنچه برای رهبران اتحادیه اهمیت دارد، فقط اقتصاد نیست. هر چند ایران پتانسیل‌های اقتصادی خوبی دارد و یک مخزن مهم انرژی و نیروی انسانی نیز هست اما جایگاه راهبردی کشورمان در منطقه‌ای که چهارراه شرق و غرب و شمال و جنوب کره خاکی محسوب می‌شود و همین‌طور نقش ایدئولوژیک و ژئوپلیتیک جمهوری اسلامی در مقابله با سلطه غربی، از نگاه ائتلاف جدید، اهمیتی به مراتب بیشتر دارد. بر اساس نظریه گذار قدرت ارگانسکی، ایران از مؤلفه‌هایی حیاتی برخوردار است که ظرفیت ما برای تبدیل شدن به کشوری در سطح اعضای ارشد بریکس را افزایش می‌دهد. »

روزنامه ها 15 تیر


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها