نحوه ادامه مذاکرات برجام در حال رایزنی

کد خبر: 1161734

کنعانی: مذاکرات در سطح مورا و باقری در جریان است، اعلام نشدن زمان و مکان به معنای اتمام مذاکرات نیست

نحوه ادامه مذاکرات برجام در حال رایزنی

روز گذشته، روز رونمایی از سخنگوی جدید وزارت امور خارجه بعد از حدود دو سال سخنگویی سعید خطیب زاده بود. ناصر کنعانی که برای اولین بار پشت تریبون سخنگویی وزارت امور خارجه حاضر می شد، در پاسخ به مهم ترین سوال خبرنگاران یعنی آینده مذاکرات هسته ای با بیان این‌که مذاکرات به روال گذشته از طریق تبادل پیام چه در سطح وزیر خارجه با آقای جوزف بورل و چه در سطح آقای باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان با آقای انریکه مورا در جریان است، خاطرنشان کرد: نحوه جمع بندی در خصوص ادامه مذاکرات و همچنین مکان مذاکرات در ارتباطات و پیام‌های دوطرف در حال رایزنی است و زمان و مکان مذاکرات به زودی تعیین خواهد شد. وی افزود: تعیین نشدن زمان و محل مذاکرات را به معنای پایان مذاکرات تلقی نمی‌کنیم. جمهوری اسلامی ایران در مسیر مذاکره قرار دارد و این مسیر را تا زمانی که طرف‌های مقابل به روند مذاکره و دیپلماسی چندجانبه پایبند باشند، در پیش خواهد گرفت. معتقدم این طرف‌های مقابل هستند، هم طرف اروپایی و هم به طور مشخص طرف آمریکایی که باید تصمیم سیاسی خودشان را بگیرند که آیا روند مذاکرات را در آینده نزدیک به نتیجه برسانند یا خیر.

اظهار امیدواری بابت آزادی اسدی

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین وضعیت اسدا... اسدی دیپلمات بازداشت شده ایرانی در بلژیک با بیان این‌که آزادی بی قید و شرط اسدا... اسدی درخواست جدی و موکد جمهوری اسلامی ایران است، افزود: گفت‌وگوها و مشورت‌های سیاسی با مقامات بلژیک برقرار است و امیدواریم در بستر اقدامات و پیگیری‌هایی که تاکنون انجام شده و تلاش‌هایی که تا الان داشته ایم، به زودی شاهد آزادی این دیپلمات ارزنده جمهوری اسلامی ایران باشیم و گمان می‌کنیم که دولت بلژیک هم باید به درخواست قانونی و به حق ایران توجه کند و ان‌شاءا... به زودی شاهد آزادی این دیپلمات ایرانی باشیم.

هشدار به سوئد بابت آزادی حمید نوری

کنعانی درباره وضعیت حمید نوری زندانی ایرانی در سوئد نیز گفت: بازداشت این شهروند ایرانی مبنای درست قضایی ندارد. متاسفانه فضاسازی سیاسی یک جریان معاند و تروریستی، زمینه دستگیری غیرقانونی این شهروند ایرانی را در سوئد فراهم کرده است. معتقدیم ادعاهای یک گروه تروریستی در سوئد نباید مبنای برخورد با یک شهروند قرار گیرد و باید به وضعیت سلامت و درمان ایشان توجه جدی شود. به دولت سوئد تأکید جدی کردیم و ارتباط بین وزارت خارجه با سوئد برقرار بوده و گفت‌وگوی تلفنی هفته گذشته بین امیرعبداللهیان با همتای سوئدی در این زمینه انجام شده است و وزیر خارجه تأکید ویژه‌ای در خصوص ضرورت رعایت حقوق قانونی این شهروند ایرانی و دسترسی به وکیل و پزشک برای دریافت خدمات درمانی به بهترین وجه داشت. همچنین بر دیدار و گفت‌وگو با خانواده اش به صورت جدی تاکید کردیم. انتظار داریم دولت سوئد به این موضوع از دریچه قضایی نگاه و به حقوق قانونی این شهروند ایرانی توجه کند و نگاه سیاسی را از دریچه یک جریان معاند کنار بگذارد و هر چه سریع‌تر زمینه آزادی این شهروند ایرانی را فراهم کند.

 پرونده منا هیچ گاه کنار گذاشته نشده است

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی درباره کنار گذاشتن پرونده منا و همچنین توقف بازسازی قبور ائمه بقیع از سوی ایران برای این‌که بتواند مراسم حج را داشته باشد، گفت: به عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه این نکات را رد می‌کنم و چنین موضوعاتی صحت ندارد. پرونده مرتبط با شهدای عزیز و مظلوم منا از جمله پرونده‌های مهم مفتوح در روابط ایران و عربستان است و به این پرونده به صورت جدی توجه و پیگیری شده و خواهد شد و هیچ توافقی بر مبنای مصلحت اندیشی نمی‌تواند وضعیت حقوقی قربانیان مظلوم شهدای فاجعه منا را تحت تاثیر قرار دهد.

منبع: خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها