تحلیل فلاحت‌پیشه درباره سفر بایدن

کد خبر: 1161972

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: شاید خیلی‌ها سفر بایدن به منطقه را به معنای پایان دیپلماسی با ایران تلقی کنند اما معتقدم این سفر رییس جمهور آمریکا را از نزدیک با مشکلات منطقه و عمق استراتژیک ایران بیشتر آشنا می‌کند.

تحلیل فلاحت‌پیشه درباره سفر بایدن

حشمت‌الله فلاحت پیشه با بیان اینکه سفر جو بایدن به منطقه برنامه "ب" آمریکا برای خاورمیانه و با رویکردی انفعالی انجام می‌شود گفت: وقتی بایدن روی کار آمد، گفت سیاست تنش زدایی با ایران را پیش می‌گیرد و برخی متحدانش را به حاشیه راند اما وقتی برجام به نتیجه نرسید برنامه ب در سیاست خارجی‌اش را فعال کرده است و سعی دارد وارد حوزه تنشی با ایران شود که متحدان عرب و رژیم اسراییل سعی داشته و دارند علیه ایران همواره زنده نگه دارند.

وی گفت: سفر بایدن به منطقه با توجه به بحران انرژی تحت تاثیر بحران اوکراین نشان دهنده انفعال این کشور و از موضع ضعف است چرا که به دنبال تامین انرژی به منطقه آمده است.

این کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: به چند دلیل سیاست آمریکا در انجام این سفر در این مقطع اشتباه است؛ اول اینکه الان کشورهایی مثل عربستان و امارات به خاطر مقتضیات بازار، تولید و صادرات نفت خود را به حداکثر رسانده‌اند و نمی توانند بیشتر از این تولید کنند. دوم اینکه بکرترین حوزه نفت که می توان آن را در این راستا استفاده کرد مورد تحریم آمریکا و هم‌پیمانانش است. موضوع فعال کردن ایران در بازار انرژی آنقدر مهم و حیاتی است که حتی امانوئل مکرون در نشست گروه 7 گفت که بدون پیش شرط نفت ایران را به بازار وارد کنیم اما مورد پذیرش قرار نگرفت. از این رو معتقدم راهبرد اقتصادی بایدن در این چارچوب اشتباه است.

فلاحت‌پیشه گفت: مساله دیگر تقریبا همزمانی سفر بایدن با سفر پوتین به تهران است. سفر پوتین به ایران طی هفته آینده از معدود سفرهای پوتین بعد از حمله به اوکراین است و هرگونه اقدام تحریک آمیز آمریکا ممکن است به شکل گیری یک بلوک متفابل منجر شود و این شاید حق کشورهای همسو با روسیه است که این بلوک را شکل دهند. اگر روسیه نگاهش به رابطه با ایران راهبردی باشد، نه خاکریزی در ایران می تواند طرفدار زیاد داشته باشد و سفر پوتین به ایران نشان می دهد، روسیه هم به شکل گیری رابطه راهبردی در منطقه علاقه‌مند است.

وی ادامه داد: معقتدم به هر میزانی که سفر بایدن به شکل گیری فضای تقابلی در منطقه علیه ایران و روسیه منجر شود، به همان نسبت هم سفر پوتین می‌تواند به این سمت حرکت کند. باید دید دولت بایدن برای این تقابل آمادگی دارد یا خیر. اگر بایدن سعی کند به سیاق اوباما تنش زدایی را تبلیغ و ترویج کند، این سفر می‌تواند برای منافع ملی آمریکا موثر باشد اما اگر در دام نوعی ایران هراسی بیفتد، شاید بیشترین آسیب را آمریکا ببیند چون به تفرقه‌ای دامن می زند که با راهبرد آمریکا متضاد است.

این کارشناس مسایل بین‌الملل درباره نزدیکی عربستان و روسیه به یکدیگر بعد از بحران اوکراین تصریح کرد: من ناتوانی عربستان در تزریق انرژی به دنیا بیش از آنچه الان در حال تولید و صادرات است را مهم‌تر از توافقش با روسیه می‌دانم. سقف تولید نفت عربستان اجازه نمی‌دهد بیش از این صادر کند؛ الان با حداکثر ظرفیت دارند کار می کنند. معتقدم همه کشورهای بازار انرژی به جز ایران که تحریم است با حداکثر ظرفیت خود دارند انرژی را تزریق می کنند و مقتضیات بازار انرژی هم قاعده خود را دارد.

وی گفت: معتقدم اگر راهبرد انرژی مدنظر آمریکا در سفر به منطقه است که مهم‌ترین تکانه بایدن برای سفر به منطقه بوده است، در تعامل با عربستان نمی‌تواند به جایی در این بحث برسد.

منبع: ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها