خیمه شب بازی!

کد خبر: 1162031

شاید برای توصیف بیانیه اخیر رهبران امریکا و رژیم صهیونیستی واژه‌ای بهتر از «خیمه ‌شب‌بازی» نمی‌توانست حق مطلب را ادا کند. واژه‌ای که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه روز گذشته در اشاره به بیانیه ادعایی «جو بایدن»، رئیس جمهور امریکا و «یائیر لاپید»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به کار گرفت و از ادعاهای طرح شده در این بیانیه کذایی انتقاد کرد.

خیمه شب بازی!

رئیس جمهور امریکا که سفر به منطقه خاورمیانه را از چهارشنبه گذشته با حضور در سرزمین‌های اشغالی آغاز کرده است، در نخستین مقصد خود پس از دیدار با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه مشترکی ادعا کرد که کشورش از هرچه در توان دارد، برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته‌ای در ایران بهره می‌گیرد. «بایدن» همچنین در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی صهیونیستی مدعی شد که کشورش برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، حاضر است از نیروی نظامی به عنوان آخرین گزینه استفاده کند.

این مواضع تکراری از سوی رئیس جمهور امریکا و طرح مضحک اقدام نظامی علیه ایران که نتایج آن در مقاطع مختلف پیش‌روی مقامات این رژیم قرار دارد، با این هشدار سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور خطاب به امریکا و متحدان منطقه ای‌اش روبه‌رو شد که «هرگونه خطایی در این منطقه با پاسخ سخت و پشیمان‌کننده‌ای مواجه خواهد شد.»

متعهد به حفظ برتری اسرائیل!

«بایدن» در حالی از تلاش دولتش برای ایجاد امنیت در منطقه سخن گفته است که یکی از بندهای بیانیه مشترک امریکا و رژیم اسرائیل، تعهد امریکا برای حفظ برتری نظامی اسرائیل در منطقه است که در روند حمایت از فروش‌های تسلیحاتی این کشور به دیگر بازیگران خاورمیانه نمایان خواهد شد. در «بیانیه بیت‌المقدس» این تعهد امریکا گنجانده شده که واشنگتن برای اینکه رژیم صهیونیستی بتواند از خودش دفاع کند، این حمایت‌ها را ادامه خواهد داد. رئیس جمهور امریکا اما در بخش دیگری از گفت‌و‌گوی خود با اعتراف به اینکه خروج از توافق با ایران کار اشتباهی بوده است، بار دیگر بازگشت به این توافق را منطقی خواند و در اشاره به مذاکرات رفع تحریم‌ها مدعی شد: «ما به یک توافق رسیده‌ایم. آن را پیشنهاد داده‌ایم و الان تصمیم‌گیری به عهده ایران است.»

مصمم‌تر شدن ایران

رئیس جمهور امریکا در حالی مدعی آمادگی کشورش برای اجرای تعهدات خود در چهارچوب توافق هسته‌ای شد که امریکا در هفته‌ها و ماه‌های اخیر کمترین ابتکار عملی در روند مذاکرات رفع تحریم‌ها از خود نشان داده است. به جای آن، «بایدن» در سفر پرحرف و حدیث خود به منطقه از حمایت از امنیت رژیمی سخن می‌گوید که خود مهم‌ترین عامل ناامنی در منطقه خاورمیانه به شمار می‌آید. این چنین بود که وزیر امور خارجه به این تحولات و همچنین بیانیه رهبران امریکا و اسرائیل واکنش نشان داد و در پیامی توئیتری با اعلام اینکه جمهوری اسلامی ایران با قدرت و منطق در مسیر توسعه پایدار اقتصادی و تلاش عزتمند برای لغو تحریم‌ها به مسیر خود ادامه می‌دهد.، تأکید کرد: «هرگز از حقوق مسلم ملت بزرگ ایران کوتاه نخواهیم آمد.» امیرعبداللهیان افزود: «دستیابی به توافق خوب، قوی و پایدار هدف ماست، بی‌تردید خیمه‌ شب‌بازی کاخ سفید و صهیونیسم در منطقه، ما را مصمم‌تر می‌سازد.»

ایده جدید پیشنهادی تهران

تأکید ایران بر لزوم رسیدن به یک توافق خوب در حالی است که وزیر خارجه در گفت‌و‌گو با روزنامه ایتالیایی «لارپوبلیکا» ضمن اشاره به اینکه دولت سیزدهم مذاکرات جدی با همتایان خود در موضوع هسته‌ای انجام داده است، اعلام کرد: «ما به پیش‌نویسی رسیدیم که ۹۰ درصد آن با موافقت ۱+۴ و همچنین امریکایی‌ها همراه بوده است.»

امیرعبداللهیان افزود: «ما و امریکا از طریق اتحادیه اروپا و وزرای خارجه برخی کشورها در حال رایزنی هستیم. هم در پیش نویس و هم در ایده‌هایی که مطرح شده، پیشرفت زیادی حاصل شده است.» وزیر خارجه با اشاره به پیشنهاد تازه ایران به امریکا افزود: «ما یک ایده به امریکایی‌ها پیشنهاد کردیم، به تعویق انداختن موضوعات مرتبط با لیست سیاه. اما باید مطمئن شویم که شرکت‌های ایرانی از مزایای اقتصادی و سهم خود در برجام برخوردار می‌شوند» وی گفت: «کسب انتفاع اقتصادی در برجام ضروری است، ما چیزی فراتر از توافق هسته‌ای نمی‌خواهیم.» وزیر خارجه همچنین به خواست ایران مبنی بر دریافت ضمانت قوی از امریکا اشاره کرد و توضیح داد: «ما ضمانت‌های اقتصادی قوی می‌خواهیم. اگر یک شرکت غربی با همتای ایرانی خود قرارداد ببندد، باید مطئن شود که پروژه اجرا می‌شود و در صورت اعمال تحریم، غرامت دریافت می‌کند.» پیش از این، سفر «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران که برای نخستین‌بار در دولت سیزدهم و در پی گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان به منظور گفت‌وگو درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها صورت گرفته بود، سبب شد مذاکراتی که اسفند ماه سال گذشته در وین متوقف شده بود، در هفتم و هشتم تیرماه در دوحه از سر گرفته شود. طرفین پس از آن توافق کردند که این گفت گوها را با تعیین زمان و مکان بعدی ادامه دهند.

منبع: روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها