محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد

بایدن آنقدر که تبلیغات کردند دستاورد نداشت

کد خبر: 1162073

جمالی نوبندگانی نه روابط بین رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی را موضوع تازه‌ای می‌داند و نه نگران فشارهایی است که می‌خواهند به ایران وارد کنند. او معتقد است که سفر بایدن آنقدرها که تبلیغات کردند هم دستاورد نداشت.

بایدن آنقدر که تبلیغات کردند دستاورد نداشت

گروه سیاست سایت فردا - سفر رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه به آخرین روز رسیده و بایدن هر چه که توان داشت برای رسیدن به اهداف چندگانه خود ، تلاش کرد. با این وجود کارشناسان و تحلیل‌گران معتقد هستند که او در این سفر موفقیت چشم‌گیری نداشته و آنطور که تبلیغات می‌شد، دستاورد نداشته است. 

محمدجواد جمالی‌نوبندگانی، نماینده پیشین مجلس از جمله تحلیلگرانی است، که چنین فکر می‌کند. او در گفت‌وگو با «فردا» به تشریح اهداف بایدن در این سفر پرداخت و گفت: «رژیم صهیونیستی اکنون دچار بحران مدیریتی است و از این جهت که کابینه در حال سقوط است، بسیار تحت فشار قرار گرفته است. ورود بایدن به خاطر حمایت‌های نظامی، اقتصادی و سیاسی اهمیت داشت. از نظر تبلیغاتی نیز برای رژیم صهیونیستی مهم بود و دیدیم که اعلام کردند یک معاهده مشترک امنیتی هم داشته‌اند.»

وی افزود: «ضمن اینکه، آمریکایی‌ها می‌خواهند به متحدان منطقه‌ای خود اطمینان بیشتری داده و نشان دهند که آنها را رها نخواهند کرد، چراکه به خصوص بعد از قضیه افغانستان این کشورها احساس نامطلوبی از حمایت‌های آمریکا داشتند، آمدن بایدن و مصاحبه‌هایی که انجام داد و مثلا اینکه در رژیم صهیونیستی گفت ما راه را باز نخواهیم گذاشت تا روسیه و چین در منطقه جولان دهند؛ نشان‌دهنده همین هدف اول بود.»

جمالی نوبندگانی تامین انرژی را از جمله مهم‌ترین اهداف بایدن در این سفر می‌داند و معتقد است که آمریکا به آخر تحت فشار قرار گرفتن از نظر تامین انرژی بعد از جنگ اوکراین، خواسته به عربستان فشار آورد تا تولید را افزایش داده و نیاز بازار را تامین کند. 

این نماینده پیشین مجلس درباره اینکه این سفر چقدر بر مسائل ایران اعم از برجامی و منطقه‌ای تاثیرگذار است، نیز گفت: «کشورهایی مثل عربستان، بحرین، امارات و رژیم صهیونیستی به شدت خواهان آن هستند که مسائل منطقه‌ای را نیز وارد برجام کنند. احتمالا بایدن با سفر به منطقه در این باره توضیحاتی داده و اطمینان خاطرهایی به آنها داده است. . آنها همان‌طور که خودشان هم اعلام کرده‌اند ادامه فشارهای اقتصادی و امنیتی علیه ایران را در دستور کار دارند. آنها برای راضی نگه داشتن لابی صهیونیستی در آمریکا و اثرگذاری آن بر انتخابات آتی آمریکا تلاش می‌کنند و این برای بایدن و حزب دموکرات اهمیت دارد.»

وی ادامه داد: «باید به این نکته توجه داشت که رژیم‌هایی مثل بحرین، امارات و عربستان از سال‌ها قبل با رژیم صهیونیستی ارتباطاتی داشته‌اند که به دلایل سیاسی، مذهبی و… خیلی افشا نشده است. الان این روابط افشا شده است یعنی هماهنگی‌ها علیه جمهوری اسلامی موضوع تازه‌ای نیست و از قبل وجود داشته است».

جمالی نوبندگانی گفت: «به نظر من این مساله بیش از آن که واقعی باشد، تبلیغاتی است. نباید نادیده گرفت که کشورهایی مثل امارات و عربستان همزمان به دنبال روابط بهتر با جمهوری اسلامی هستند، این مذاکرات در بغداد انجام می‌شود. حتی اردن اعلام کرده که دنبال روابط بهتر با ایران است. مصر نیز همین طور و به همین خاطر حاضر نشد با عربستان در بحث یمن همکاری کند. به نظر من کشورهایی مثل امارات و… هم دنبال این نیستند که اتحاد نظامی مشخصی علیه جمهوری اسلامی ایجاد کنند. آنها برای پیشرفت‌های اقتصادی خود خواهان افزایش تنش در منطقه یا رسیدن به نقطه بحران نیستند زیرا می‌دانند که بیشترین ضرر را خودشان خواهند کرد.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها