خرازی: خواستاز آغاز گفت‌وگوی منطقه‌ای با حضور عربستان، ترکیه، مصر و قطر هستیم

کد خبر: 1162408

رئیس شورای راهبردی سیاست خارجی ایران در مصاحبه با الجزیره:ما خواستار آغاز گفت‌وگوی منطقه‌ای با حضور کشورهای مهمی مانند عربستان، ترکیه، مصر، قطر و سایر کشورها هستیم.

خرازی: خواستاز آغاز گفت‌وگوی منطقه‌ای با حضور عربستان، ترکیه، مصر و قطر هستیم

رئیس شورای راهبردی سیاست خارجی ایران در مصاحبه‌ای تاکید کرد ایران درخصوص توان موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای خود با کسی مذاکره نمی‌کند.

کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی سیاست خارجی ایران در مصاحبه با شبکه الجزیره تایید کرد تهران از اظهارات عربستان سعودی مبنی بر دراز کردن دست دوستی استقبال می‌کند و آماده گفتگو و بازگرداندن روابط با آن به حالت عادی است.

او در خصوص ائتلاف منطقه‌ای میان کشور‌های عربی به فرماندهی آمریکا گفت: صحبت در مورد ناتو خاورمیانه یک ایده سطحی است و عربستان سعودی تایید کرد که روی میز نیست.

در همین راستا فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی پس از نشستی امنیت و توسعه جده تاکید همچنان دست عربستان به سوی ایران دراز است و ریاض مشتاق به روابط طبیعی با این کشور هستیم. همچنین در اجلاس جده به هیچ وجه در خصوص همکاری نظامی و فنی با اسرائیل بحثی صورت نگرفت. موضوع همکاری نظامی و فنی با اسرائیل نه در اجلاس جده و نه پیش از آن مطرح نشده بود.

این مقام ایرانی تایید کرد گفتگوی مستقیم با واشنگتن با توجه به دیوار ضخیم بی اعتمادی و سیاست‌های آمریکا دشوار است. هیچ تضمینی از سوی آمریکا در خصوص حفظ توافق هسته‌ای وجود ندارد و این موضوع هرگونه توافق احتمالی را به دام می‌اندازد. گر آژانس بین المللی انرژی اتمی عادلانه و مستقل بود، حل اختلافات آسان بود.

خرازی همچنین اعلام کرد تنها راه حل بحران‌های منطقه تشکیل مجتمع گفت و گوی منطقه‌ای برای حل اختلافات سیاسی و امنیتی است. قطر پیشنهادات مهمی در خصوص گفتگو‌های منطقه‌ای ارائه کرده است و ایران آمادگی کامل خود را برای آن اعلام کرده است. تهران خواستار آغاز گفت‌وگوی منطقه‌ای با حضور کشور‌های مهمی مانند عربستان، ترکیه، مصر، قطر و سایر کشور‌ها است.

او در پایان نیز تایید کرد ایران درباره برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای خود با کسی مذاکره نمی‌کند، زیرا این به معنای تسلیم است و برکسی پوشیده نیست که ایران توانایی‌های فنی ساخت بمب هسته‌ای را دارد، اما تصمیمی برای این کار ندارد با این وجود تنها در چند روز، میزان غنی‌سازی اورانیوم را از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد رساند و به سادگی می‌تواند آن را به ۹۰ درصد نیز برساند./باشگاه خبرنگاران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها