حزب ندای ایرانیان بعد از خرازی به کجا می‌رود؟

کد خبر: 1159941

با کناره گیری خرازی از حزب ندای ایرانیان، این سوال مطرح است که این حزب پس از خرازی چه مسیری را دنبال خواهد کرد، آیا همچنان فعال خواهد بود یا به یک حزب کاغذی تبدیل می‌شود.

حزب ندای ایرانیان بعد از خرازی به کجا می‌رود؟

پیروزی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فصل دوباره ای را در اردوگاه اصلاح طلبان رقم زد. آنان که خود را در به قدرت رساندن حسن روحانی سهیم می دیدند بنا داشتند تا با ساماندهی نیروهای تشکیلاتی خود به رئیس دولت تدبیر و امید در اداره امور یاری برسانند.

با گذشت چندماه از حضور روحانی در پاستور، برخی رفتارها و بی توجهی ها از سوی یاران روحانی و بزرگان جریان اصلاحات در مواجهه با جوانان اصلاح طلب، تحرکات و نشست های در سایه با محوریت فردی که خود وی نیز همواره از سوی جریان اصلاحات پس زده شده بود را رقم زد.

*ندا چگونه متولد شد؟

نشست ها و جلسات وقت و بی وقت جوانان اصلاح طلب در اسفندماه سال 92 قوت گرفت و خردادماه سال 93 همزمان با سالروز پیروزی شیخ تدبیر جدی تر از قبل دنبال شد بلاخره مردادماه سال 93 تحرکات سایه ها و پچ پچ ها پایان یافت؛ حزب ندای ایرانیان آمد!

جوانان اصلاح طلب با محوریت سیدصادق خرازی دیپلمات (نماینده پیشین ایران در سازمان ملل و سفیر اسبق ایران در فرانسه) و مشاور محمد خاتمی حزبی را تشکیل داده بودند که جرقه اولیه آن از مراسم های دهه محرم و به عبارت بهتر (روضه خانگی) آقای خرازی رقم خورد.

* هسته اولیه ندا

سید صادق خرازی (نماینده پیشین ایران در سازمان ملل و سفیر اسبق ایران در فرانسه)، سید شهاب الدین طباطبایی (رئیس شاخه جوانان حزب منحله مشارکت)، مجید فراهانی (عضو سابق شورای شهر تهران)، حسن یونسی (پسر علی یونسی وزیر اطلاعات دولت اصلاحات)، مهدی جعفری (رئیس شاخه جوانان حزب اسلامی کار)، سجاد سالک، ساعده سیما، عیسی چمبر، سعید نورمحمدی از افراد شاخص این حزب سیاسی بودند  که بعدها اعضای هیئت موسس و برخی از اعضای شورای مرکزی آن آرام آرام از فعالیت در آن کناره گیری کردند.

افرادی مثل حسن یونسی، ساعده سیما و مهدی جعفری از جمله افرادی بودند که فعالیت خود را به صورت کامل با ندا خاتمه دادند.

اولین کنگره این حزب ندای ایرانیان اسفندماه سیال 93 برگزار و این حزب رسما فعالیت خود را آغاز کرد. در کنگره نخست شخصیت هایی همچون مرحوم سیدمحمود دعایی (مدیر مسئول روزنامه اطلاعات)، سیدعبدالواحد موسوی لاری (وزیر کشور دولت اصلاحات)، الیاس حضرتی (دبیرکل حزب اعتماد ملی) مرتضی الویری (مشاو رئیس دولت اصلاحات)، محمد عطریانفر(عضو شاخص حزب کارگزاران سازندگی) رحیم عبادی، فیض الله عرب سرخی، شهربانو امانی و مهدی رحمانیان حضور داشتند.

* ندا در مسیر 8 ساله

حزب ندای ایرانیان در طول فعالیت 8 ساله خود سعی در کنش گری و حتی مطالبه گری در جریان اصلاحات و فضای سیاسی کشور داشته است و در سال 96 نیز از حسن روحانی حمایت کرد. مهمترین تحرکات سیاسی این حزب اصلاح طلب درخواست از مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تصویب لوایح " اف ای تی اف"، واکنش تند به اظهارات واعظی در نقش اصلاح طلبان در پیروزی حسن روحانی و دفاع تمام قد از برجام و محمدجواد ظریف بوده است.

حزب ندای ایرانیان در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز با کاندیدای اختصاصی خود وارد کارزار رقابت سیاسی شد اما در نهایت محمدصادق خرازی دبیرکل این حزب قبل از اعلام نتیجه بررسی شورای نگهبان طی نامه ای سرگشاده خطاب به ملت ایران از ادامه رقابت ها کنار کشید.

*کاندیداتوری پدر معنوی و انصراف از سپر سیاسی

حزب ندای ایرانیان در انتخابات 1400 از عبدالناصر همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی حمایت کرد اما پس از شکست همتی، به سیدابراهیم رئیسی به دلیل پیروزی در انتخابات تبریک گفت.

امروز با استعفا و کناره گیری خرازی از حزب ندای ایرانیان که بیشتر هویت و فلسفه وجودی این حزب مدیون او است مسیر جدیدی و نگران کننده‌ای برای این حزب رقم خورده است. امروز این سوال مطرح است که ندا پس از خرازی چه مسیری را دنبال خواهد کرد و همچنان چون گذشته فعال خواهد بود یا به یک حزب کاغذی تبدیل می‌شود.

منبع: فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها