چرا نباید به ناتو اجازه پیشرفت در منطقه را داد؟

کد خبر: 1163412

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید اجازه داد پیمان نظامی ناتو که خطرناک هم هست در منطقه توسعه یابد، دلایل این موضوع را تشریح کرد.

 چرا نباید به ناتو اجازه پیشرفت در منطقه را داد؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اخیر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با تأکید بر اینکه غربی‌ها با روسیه قوی و مستقل به‌کلی مخالف هستند، ناتو را موجودی خطرناک خواندند و افزودند: اگر راه در مقابل ناتو باز باشد حد و مرزی نمی‌شناسد و اگر جلوی آن در اوکراین گرفته نمی‌شد، مدتی بعد به بهانه کریمه، همین جنگ را به راه می‌انداختند.

به همین بهانه با حسین نوش‌آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به گفت‌و گو نشستیم که مشروح آن در ادامه آمده است:

فارس: رهبر معظم انقلاب در دیدار پوتین تاکید کردند که « اگر راه مقابل ناتو باز باشد حد و مرزی نمی‌شناسد»، حال آیا ناتو در پیشروی هایش منافع سایر کشورها را نیز در نظر می‌گیرد؟

نوش آبادی: یکی از ویژگی های شوم ناتو، روحیه فزون خواهی، سلطه جویی و گسترش حوزه جغرافیایی اش است؛ به ویژه در اروپای شرقی و همچنین کشورهایی که متاسفانه اعلام آمادگی کرده اند که پذیرای ناتو باشند.

ما نباید اجاره دهیم این پیمان نظامی که خطرناک هم هست توسعه یابد و کشورهای منطقه را تهدید کند چرا که توسعه جغرافیایی و سرزمینی ناتو در راستای تامین منافع کشورهای منطقه نیست و آنها منافع خودشان را در نظر می‌گیرند.

فارس: آیا ما هم نسبت به گسترش ناتو حساسیتی داریم؟

نوش‌آبادی: بنابر دلایلی که ذکر شد طبیعی است، باید نسبت به گسترش ناتو حساسیت داشته باشیم؛ فرمایش رهبر انقلاب مبنی بر لزوم جلوگیری از توسعه ناتو به این معناست که نمی خواهیم مردم بیگناه کشته و زیر چرخ نظام سلطه له شوند‌، از این جهت آقا فرمودند اقدام روسیه در قبال اوکراین خیلی جای بحث ندارد.

برای ما  صلابت مردم اهمیت دارد از طرفی ملت های منطقه هم باید بیدار باشند که آقا هم فرمودند مردم منطقه آگاه هستند.

فارس: اعضای ناتو به منطقه ما هم چشم دارند؟

نوش آبادی: البته این مساله جزو اهداف اولیه ناتو نبوده است اما در شرایط فعلی که موج اسلام خواهی با روند تحولات منطقه ای همراه شده، ممکن است چشم طمع به کشورهای دیگر داشته باشند ولی هیچ گاه چنین اتفاقی نمیفتد چرا که جمهوری اسلامی ایران به قدری قدرتمند است که اجازه نمی دهد از جانب دشمنان مورد تهدید واقع شود.

فارس: همین قدرت اجازه نداد داعش امنیت کشور را تهدید کند...

نوش آبادی: این مساله را در زمان قدرتمند بودن داعش هم دیدیم؛ زمانی هم که این گروهک تروریستی بخشی از سوریه و عراق را هم تصرف کردند بهشان هشدار دادیم که اگر به 40 کیلومتری مرزما نزدیک شوید شما را هدف قرار می دهیم که‌ در مقطعی نیز این کار را انجام دادیم، دشمنان حتما می دانند که چنین چیزی امکان پذیر نیست و ما اجازه چنین مساله ای را نمی دهیم.

فارس: ولی در برنامه هایشان در مورد غرب آسیا چیزی دیده نمی‌شود؟

نوش آبادی: البته زمانی طولانی برای رسیدن به این هدفشان نیاز دارند، آنها در مورد ما ادعایی نمی کنند در برنامه هایشان هم چنین چیزی نگفته اند ولی اگر زمینه برایشان فراهم شود بدشان نمی آید بیایند در کشورهای غرب آسیا سرک بکشند. البته ملت های منطقه اجازه چنین اقدامی را نمی دهند،‌ چرا که مسلمان و مستقل هستند.

نظام سلطه برای منطقه ما برنامه‌هایی داشت که آمریکایی ها علنا از آن سخن گفتند که همان تجزیه منطقه بود، که در همین راستا  از خاورمیانه بزرگ حرف می‌زدند.

فارس: نقش رژیم صهیونیستی در منطقه را چگونه می‌بینید؟

نوش آبادی: نظام سلطه در منطقه ما جانشینی به نام رژیم صهیونیستی دارد که عاملشان در منطقه است و با هدف تجزیه غرب آسیا ایجاد شده است، که این مساله را می توان در شعار آنها که نیل تا فرات است مشاهده کرد که البته به اهداف خود دست نخواهند یافت، ولی با این حال باید مراقبت کرد و هوشیارانه تصمیم گرفت.

فارس: به نظر شما راه جلوگیری از پیشروی ناتو چیست؟

نوش آبادی: این پیمان نظامی است و هرجا احساس خطر کند ممکن است اجماع کنند و عکس العمل نشان دهند، آگاهی و بیداری ملت های منطقه و افزایش قدرت بازدارندگی کشورهای غرب آسیا باید افزایش پیدا کند که این افزایش قدرت صرفا در مورد مسائل نظامی نیست و شامل مولفه های اقتصادی نیز می شود.

باید قدرت بازدارندگی را در ملت‌های منطقه افزایش پیدا کند و بین کشورهای غرب آسیا پیمان های مشابه نظامی برای مقابله با تهدیدات احتمالی ناتو ایجاد شود.

به گزارش فارس، پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو پس از جنگ جهانی دوم ایجاد شد و آمریکا و کانادا به علاوه دوازده کشور اروپایی عضو هستند این پیمان اتحادی دفاعی است که در صورت حمله به یکی از کشورهای عضو به مثابه حمله به تمام کشورهای ناتو در نظر گرفته می‌شود./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها