منطق ارتباط با شرق از دیدگاه ولایتی

کد خبر: 1163767

علی اکبر ولایتی با تشریح اهداف مشترک روسیه،ایران و چین گفت: کمپانی های غربی که با مسئولان ساده دل گذشته صرفاً یک عکس یادگاری گرفتند چه نفعی برای ایران دارند؟

منطق ارتباط با شرق از دیدگاه ولایتی

در هفته‌ای که گذشت رؤسای‌جمهور روسیه و ترکیه با رهبر انقلاب  دیدار و گفت‌وگو کردند. این دیدارها همزمان با اجلاس سه‌جانبه‌ موسوم به آستانه برگزار شد و محتوای آن بازتاب‌های مختلفی در رسانه‌های بین‌المللی و افکار عمومی داشت.رسانه KHAMENEI.IR  در گفت‌وگویی تفصیلی با علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل، به بررسی محورهای مهم و متنوع که در این دیدارها درباره آن ها بحث و تبادل نظر شد، پرداخته است‌ که بخش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید.

ولایتی: نگاه به شرق نگاهی است که هم امام فرمودند، هم رهبر انقلاب

  مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل درباره سیاست نگاه به شرق اظهار کرد: نگاه به شرق نگاهی است که هم امام فرمودند، هم رهبر انقلاب؛ یعنی این که ما نگاه‌مان به ‌سمتی باشد که در حال طلوع است. هم اکنون، مشخصا شاهدیم شرق در حوزه‌های مختلف به پا خاسته است؛ هند یک‌جور، چین یک‌جور، روسیه یک‌جور و دیگر کشورهای منطقه هم جور دیگر. ولایتی تاکید کرد: خب! چه اشکال دارد ما با کشورهایی مثل روسیه، چین و هند رابطه داشته باشیم؟! این کشورها صاحب فناوری هستند و بارها برخلاف غرب درخواست‌های ما را اجابت کرده‌اند و توانایی‌های خودشان را در اختیار ما گذاشته‌اند. خب! ما از یک کشور هم‌پیمان دیگر چه می‌خواهیم؟وی با اشاره به ابعاد همکاری‌های تجاری با روسیه و چین تصریح کرد: طی سال‌های تحریم بهترین مشتری‌ ما چین بود و ما در بعضی سال‌ها حدود ۵۲ میلیارد دلار معامله تجاری با چین انجام می‌دادیم. این حرکت بین ما و چین نشان می‌دهد طی سال‌های بعد از جنگ تحمیلی، رابطه اقتصادی و تجاری ایران و چین به‌رغم مخالفت آمریکا و متحدان غربی‌اش رشد کرده است. این بهترین پاسخ به کسانی است که رابطه ایران و چین را زیر سوال می‌برند. وی سپس ادامه داد: روسیه در بسیاری از موارد در فناوری‌های پیشرفته به کمک ایران آمد. عقل چه می‌گوید؟ آیا ما به ‌سمتی برویم که همواره با این مردم و کشور دشمنی کرده یا به‌طرفی برویم که تا آن جا که توانسته کمک کرده است؟ البته این را بگویم که چین و روسیه با ما عقد اخوت نخوانده‌اند، بلکه آنان نیز بر اساس مصالح خود عمل می‌کنند، ولی عاقلانه‌تر از غربی‌ها!  چگونه بعضی از افراد با ساده‌لوحی می‌گویند به‌سمت غرب برویم؟! متأسفانه کشورهای اروپایی به‌لحاظ تبعیت از سیاست‌های آمریکا و پذیرش بی‌قیدوشرط تحمیل‌های آن‌ها در سیاست خارجی آن‌قدر تنزل کرده‌اند که در تاریخ اروپا سابقه ندارد. در چنین شرایطی چگونه بعضی از افراد با ساده‌لوحی می‌گویند به‌سمت غرب برویم؟! کدام غرب؟! غربی که تحت فشار آمریکا و تلقینات سراسر دروغ دوره‌گردهای صهیونیست همواره علیه جمهوری اسلامی ایران تبلیغات دروغ می‌کنند، فشار سیاسی می‌آورند و در جهت تضعیف جمهوری اسلامی از هیچ‌کاری فروگذار نمی‌کنند؛ غربی که در حد یک شرکت نفتی فرانسوی بعضی از مسئولان گذشته ساده‌دل ما را تشویق می‌کردند که همکاری با چین را در حوزه نفت و گاز متوقف کنید و این توصیه مورد قبول قرار می‌گیرد و خود آن شرکت در ایران می‌آید و یک عکس یادگاری با مسئولان وزارت نفت گرفته و خداحافظی می‌کند و می‌رود، چه نفعی برای جمهوری اسلامی ایران دارد؟ در حالی که بیشترین خرید نفت و انتقال فناوری توسط چین با وجود ناآگاهی و اقدامات ساده‌لوحانه بعضی از مسئولان وزارت نفت در گذشته نادیده گرفته می‌شود. نمونه دیگر در خصوص حوزه فناوری است. آلمان‌ها به‌محض وقوع انقلاب با فشار آمریکا ساخت راکتور هسته‌ای را در بوشهر که پنجاه درصد آن به اتمام رسیده بود، رها کردند و رفتند و سال‌ها مجموعه نیمه‌ساز معطل ماند تا روس‌ها آمدند و آن را به اتمام رساندند. این جانب سال‌ها مذاکره کردم، ولی آن‌ها حاضر نشدند یک‌قدم خلاف نظر آمریکایی‌ها به نفع ایران بردارند؛ یعنی در طول چهل و چهار سال انقلاب اسلامی ایران، یک جنگ تمام‌عیار از سوی آمریکا و متحدانش علیه ایران صورت گرفته است.

  اهداف مشترک روسیه ایران و چین

طی ماه‌های اخیر، آمریکا، استرالیا و انگلیس علیه چین در اقیانوس هند مانور نظامی برگزار کردند و متقابلاً با فاصله کوتاهی جمهوری اسلامی ایران و چین و روسیه در شمال اقیانوس هند مانور برگزار کردند. بعدها متأسفانه هند، ژاپن و امارات نیز به آن جمع اول پیوستند. آن چه مسلم است این که علت گرایش جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با چین و روسیه تعامل دو طرف در همکاری و معاضدت با یکدیگر است. هر سه این کشورها (ایران، روسیه و چین) حول این اهداف مشترک با یکدیگر همکاری می‌کنند:

۱. مقابله با توسعه‌طلبی و هژمونی آمریکا و غرب علیه شرق مستقل .۲. هر سه کشور مستقل‌اند و هیچ‌یک از آن‌ها به هیچ قدرت بیگانه‌ای متصل نیستند و باج نمی‌دهند. ۳. هر سه کشور مورد حمایت ملت‌های خود هستند. ۴. ایران و چین حافظ فرهنگ و تمدن شرق هستند و روسیه هم ذوجنبتین است؛ از کوه‌های اورال به‌سمت غرب اروپایی و از اورال به‌سمت شرق آسیایی. به هر حال، تعارضی با پیشرفت فرهنگ شرقی ندارد، ضمن این که دومین قومیت در روسیه بعد اسلاوهای ارتدوکس مسلمانان هستند.

منبع: خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها