گروسی: از برنامه هسته‌ای ایران اطلاعی نداریم

کد خبر: 1164234

ایران در حال راه‌اندازی سانتریفیوژهای نسل جدید است که برای غنی‌سازی ضروری هستند. اما آژانس هیچ اطلاعاتی درباره اینکه آنها مشغول تولید سلاح اتمی هستند، ندارد.

گروسی: از برنامه هسته‌ای ایران اطلاعی نداریم

مدیر کل آژانس اتمی با تاکید بر لزوم احیای تمام بازرسی‌های هسته‌ای در ایران، اما تایید کرد که آژانس هیچ اطلاعاتی درباره اینکه ایران بر روی سلاح اتمی کار می‌کند، به‌دست نیاورده است.

 «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با شبکه «سی‌‌اِن‌اِن» گزارش‌های ادعایی درباره فعالیت ایران روی تسلیحات اتمی را رد کرد.

«سارا سیدنر» مجری شبکه با اشاره به اظهارات گروسی در مصاحبه با نشریه «اِل پایس» مبنی بر اینکه برنامه هسته‌ای ایران با سرعت به پیش می‌رود، پرسید: «می‌توانید دقیقا بگویید که ایران چقدر به ساخت بالقوه سلاح اتمی نزدیک است، چون دهه‌هاست که می‌شنویم که آنها نزدیک شده‌اند، نزدیک شده‌اند، نزدیک شده‌اند؛ اما واقعا چقد نزدیک هستند؟»

گروسی پاسخ داد: «باید بگویم که آژانس اتمی که هیچوقت چنین تخمین‌ها و ارزیابی‌هایی انجام نداده است. این [تخمین‌ها] برای تحلیلگران و خبرنگاران است. چیزی که ما گزارش می‌کنیم درباره فعالیت‌های هسته‌ای در یک کشور و اینکه به چه نحوی پیش می‌رود، است».

وی با بیان اینکه ایران هم‌اکنون مشغول غنی‌سازی هرچه بیشتر اورانیوم در سطوح بالا است، گفت: «ایران در حال راه‌اندازی سانتریفیوژهای نسل جدید است که برای غنی‌سازی ضروری هستند. اما من باید تاکید کنم که هیچ اطلاعاتی درباره اینکه آنها مشغول تولید سلاح اتمی هستند، نداریم».

مدیر کل آژانس اتمی اما در اظهاراتی دوپهلو مبنی بر اینکه درجه غنی‌سازی اورانیوم در ایران اکنون بسیار بالا بوده و نزدیک به درجه خلوص تسلیحاتی است، اظهار داشت: «آنها دسترسی بازرسان ما را محدود کرده‌اند و دیدی که آژانس بر این فعالیت‌های [هسته‌ای ایران] داشت، قطع شده است؛ همانطور که خودشان گفته‌اند تعدادی از دوربین‌های نصب‌شده ما را برداشته‌اند».

گروسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایران چقد به غنی‌سازی اورانیوم با درجه تسلیحاتی نزدیک است، توضیح داد: «به‌نظرم چیزی که اینجا مهم است، این است که به حقایق همانطور که هستند نگاه کنیم و بر اساس آنها ارزیابی داشته باشیم. مواد اتمی که می‌توانند در یک سلاح اتمی استفاده شوند، اکنون در جهان بسیار زیاد هستند ولی مسئله مهم این است که نظارتی بر آنها وجود دارد یا خیر».

وی با غیر معقول خواندن چنین ارزیابی‌هایی مبنی بر اینکه ایران در حال انجام مقدمات تولید سلاح اتمی است، افزود: «اما چیزی که ما می‌گوییم این است که آنها (ایران) باید تمام بازرسی‌های ما را به حالت اول برگردانند، اگر می‌خواهند به آنها اعتماد کنیم. در حوزه اتمی، تنها را برای اعتماد داشتن نیز تحت بازرسی بودن است. صحبت‌های خوب، فایده ندارد».

مدیر کل آژانس اتمی در پاسخ به سوال دیگری درباره مذاکرات وین و اینکه چه موانعی در احیای برجام وجود دارد، تصریح کرد: «آژانس اتمی جزو مذاکره‌کنندگان نیست بلکه ضامن است. آژانس، ناظر و بازرس هرچیزی است که در آن مذاکرات مورد توافق قرار می‌گیرد... مذاکرات هنوز به نتیجه‌ای که باید می‌رسید، نرسیده و ما به زودی وارد مرحله نامشخصی می‌شویم که در آن ایران برنامه هسته‌ای خواهد داشت که به‌سرعت پیش می‌رود ولی فاقد برخی بازرسی‌ها خواهد بود».

گروسی با ادعای اینکه زمان برای رسیدن به توافق در مذاکرات وین در حال کمتر شدن است، گفت: «ما با فعالیت‌های [هسته‌ای] مواجه هستیم که به جلو می‌رود اما همزمان نظارتی بر آنها نداریم و نمی‌دانیم که چه اتفاقی رخ می‌دهد. در اینجا دو مشکل داریم؛ اول اینکه اگر توافقی حاصل شود، باید روش‌هایی را پیدا کنیم تا این پازل را دوباره کنار هم بچینیم».

وی ادامه داد: «چون هر وقتی که این اتفاق بیافتد (حاصل شدن توافق)، که احتمالا زمان زیادی نیز طول خواهد کشید؛ مواد غنی‌شده و سانتریفیوژهای بیشتری وجود خواهد داشت که آژانس باید برای آنها حد مشخصی تعیین کند».

مجری سی‌اِن‌اِن سپس با قطع کردن صحبت‌های گروسی، پرسید آیا به‌نظر شما خروج آمریکا از توافق با ایران، فاجعه‌بار بود و گروسی نیز اینگونه پاسخ داد: «به‌نظرم چیزی که اتفاق افتاد، اتفاق افتاده است... البته بله مشکلی ایجاد کرد که باید حل شود».

گروسی پیش از این نیز در مصاحبه با نشریه اسپانیایی «اِل پایس» گفته بود، فاصله گرفتن تهران از تعهدات هسته‌ای به این معنا نیست که آن‌ها در حال ساخت سلاح هسته‌ای هستند.

منبع: فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها