فردا گزارش می‌دهد

بدحجابی یک موضوع امنیتی است؟

کد خبر: 1164286

حواشی اخیر پیرامون نحوه برخورد با بدحجابی و ترویج حجاب دو دیدگاه را در مقابل هم قرار داده است. برخی مثل روزنامه همشهری موضوع را در حوزه‌های فردی و اجتماعی می‌بینند، برخی هم امنیتی می‌انگارند.

بدحجابی یک موضوع امنیتی است؟

گروه سیاست سایت فردا - مقابله با بدحجابی در هفته‌های اخیر چنان مطرح شده و مورد بحث قرار گرفته که انگار گشت ارشاد تازه ایجاد شده یا مساله ترویج حجاب که امر طبیعی و البته قانونی ، همچنین مبتنی بر ارزش‌ها است در نظام اسلامی تا کنون وجود نداشته است! 

در پی حواشی ایجاد شده اما یک سوال جدی و یا یک اختلاف دیدگاه جدی وجود دارد. آن هم این است که باید به موضوع به عنوان یک بحث ارزشی و اجتماعی نگریست یا یک موضوع سیاسی و حتی امنیتی؟ 

روزنامه همشهری با دیدگاه نخست موافق است و  نوشته: «حکومت باید تا آنجا که می‎تواند، حوزه‎های فردی، اجتماعی و سیاسی غیرامنیتی خود را به تناسب فعال کرده و از حوزه امنیتی خود بکاهد تا جامعه از استحکام بهتری برخوردار باشد.»

این روزنامه ادامه داده: «طبیعی است که در حوزه امنیتی از قوه قهریه استفاده می‎شود و حکومت ناچار به استفاده از این حوزه است تا بتواند ثبات و آرامش را در جامعه حکمفرما کند. آنچه امروز پلیس در بستر گشت‎های ارشاد انجام می‎دهد، لایه امنیتی در الگوی فضایی این پدیده براساس وظیفه قانونی است که برعهده‎اش نهاده شده است.»

همشهری افزوده: «تشکیل گروه‎های مشاوره در مراکز انتظامی و تلاش برای بازگشت افراد بی‎حجاب یا بد‌حجابی که دچار غفلت شده‎‌اند کجا با رفتار امنیتی داشتن سازگاری دارد، اما امروز پلیس ما این افتخار را دارد که درعین انتظار صرف از رفتار امنیتی از او، فضای رفتاری خود را روی بخش‎های هدایت، راهنمایی و مشاوره‌ دادن متمرکز کرده‎ است و حتی‎الامکان تلاش دارد از ابزار امنیتی خود کمترین استفاده را بکند.»

گفتنی است، که دیدگاه دوم یعنی امنیتی دیدن موضوع بدحجابی در جامعه نیز طرفدارانی دارد. مثلا بیژن مقدم، فعال رسانه‌ای اصولگرا به «جهان‌صنعت» گفته: «این بحث‌ها حتما ریشه خارجی دارد و برخی توجه ندارند که اپوزیسیون خارج یا حتی داخل کشور از مدت‌ها قبل روی این موضوع کار کرده‌اند. برخی دستگاه‌ها نیز بهانه و هیزم این آتش را فراهم می‌کنند.»

او معتقد است که مجموعه دولت و سایر نهادهای مربوطه باید خیلی سریع جلساتی را برای هم‌اندیشی برگزار کرده و در یک فضای غیرجنجالی و غیررسانه‌ای، پشت درهای بسته درباره این موضوع گفت‌وگو کنند. ببینند که از چه مسائلی می‌توان گذشت و بر سر چه موضوعاتی باید ایستاد.

مقدم می‌گوید: « همه چیز الزاما به دولت به عنوان قوه مجریه برنمی‌گردد و دستگاه‌های فرهنگی- تبلیغی، انتظامی و حتی اطلاعاتی در این قضیه دخیل هستند به این خاطر که بخشی از این ماجرا حتما مساله امنیتی است، نه اینکه مساله بدحجابی امنیتی باشد، اما بخشی از این موضوع حتما با ماموریت‌های مشخص است که قابل بررسی است و بارها هم گفته شده است. این بخش خیلی محدود در ترویج بی‌حجابی سازماندهی شده‌اند و رسیدگی به این بخش نیازمند کار اطلاعاتی است.»
 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها