در گفتگو با فردا مطرح شد؛

ابوالفتح: در وین نه احیای برجام اتفاق می‌افتد و نه مرگ برجام اعلام می‌شود

کد خبر: 1165751

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: ایران می خواهد در کوتاه مدت مذاکرات به نتیجه برسد و آمریکا به برجام برگردد اما به چه قیمتی؟ آمریکایی ها هم علاقه دارند ایران برنامه هسته ای اش را تحت کنترل قرار دهد اما به چه قیمتی؟ در واقع توافق ایران و آمریکا بر سر میزان پرداخت قیمت برای احیای برجام مشکل اصلی است.

ابوالفتح: در وین نه احیای برجام اتفاق می‌افتد و نه مرگ برجام اعلام می‌شود

گروه سیاسی فردا: بعد از ارائه آخرین بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام، علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان اخیرا از تدوین بسته پیشنهادی ایران برای جمع بندی گفتگوها خبر داد. حال این سئوال مطرح است که آیا مذاکرات وین با اعلام احیای برجام پایان می یابد یا از سوی همه طرف ها مرگ برجام رسما تأیید می شود.

امیرعلی ابوالفتح در گفتگو با خبرنگار فردا درباره نتیجه احتمالی آخرین دور مذاکرات برجامی گفت: مذاکرات به احتمال قریب به یقین شروع می شود اما در کوتاه مدت نتیجه بخش نخواهد بود. پیش بینی من آن است که در دور نهم، دهم و یازدهم نتیجه ای به دست نخواهد آمد، به این معنا که ایالات متحده امریکا به برجام برگردد یا ایران بپذیرد دوباره تعهدات برجامی اش را اجرا کند.

وی افزود: البته اگر دیپلمات ها به وین رفتند اما نتیجه ای حاصل نشد، این طور نخواهد بود که طرفین مرگ برجام را اعلام کنند چون هیچ کدام از طرفین علاقمند به ورود به دوران بدون برجام نیستند. از نظر غرب در وضعیت بدون برجام ایران بمب اتمش را خواهد ساخت و از نظر ایران امکان دارد آمریکا حمله نظامی انجام دهد بنابراین وارد یک دوران پرآشوبی از عدم قطعیت های امنیتی در منطقه می شویم.

این کارشناس مسائل بین الملل یادآور شد: اگر طرفین در وین حتی به توافق هم نرسند، اسم برجام را حفظ خواهند کرد و دوباره شاهد دوره های بعدی مذاکراتی خواهیم بود. در این میان هم آقای بورل یک مطلبی می نویسد، آقای رابرت مالی یک چیزی می گوید و آقای باقری جوابی به آنها می دهد؛ در واقع طرفین همین شرایط کج دار و مریض را ادامه خواهند داد.

وی درباره تأکید همه طرف ها به جمع بندی مذاکرات در کوتاه مدت اظهار کرد: بین خواستن و توانستن تفاوت است. گرچه هم ایران، هم اروپا و هم آمریکا خواستار به نتیجه رسیدن مذاکرات در کوتاه مدت هستند اما این اتفاق نمی افتد چون خیلی با هم اختلاف نظر دارند. به عبارت بهتر اگر اختلافی بین طرفین نباشد ظرف نیم ساعت امکان احیای برجام وجود دارد.

ابوالفتح توضیح داد: آقای ترامپ یک کاغذ A4 امضا کرد و از برجام خارج شد، آقای بایدن هم می تواند یک کاغذ A4 امضا کند و به برجام برگردد اما آقای بایدن این کار را انجام نمی دهد چون بحث قیمت ها مطرح است. ایران می خواهد در کوتاه مدت مذاکرات به نتیجه برسد و آمریکا به برجام برگردد اما به چه قیمتی؟ آمریکایی ها هم علاقه دارند ایران برنامه هسته ای اش را تحت کنترل قرار دهد اما به چه قیمتی؟ در واقع توافق ایران و آمریکا بر سر میزان پرداخت قیمت برای احیای برجام مشکل اصلی است.

وی افزود: مذاکرات ادامه خواهد یافت چون مذاکرات پیش رو نه به گونه ای است که مرگ برجام اعلام شود و نه به گونه ای است که توافق حاصل شود. دولت بایدن حدفاصل دولت اوباما و دولت ترامپ است. از یک طرف نمی خواهد مثل دولت اوباما به یک توافق مکتوب با ایران برسد، از طرف دیگر هم نمی تواند سیاست فشار حداکثری بر ایران را مثل دولت ترامپ به اجرا درآورد بنابراین یک سیاست بینابینی را پیش گرفته است.

این کارشناس مسائل بین الملل تأکید کرد: دولت بایدن در 17 ماه گذشته همین سیاست بینابینی را در قبال ایران پیش گرفت و احتمالا نیز تا پایان دولتش نیز همین رویکرد را ادامه خواهد داد، مگر آنکه یک اتفاق غیرمنتظره رخ دهد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها