«فردا» گزارش می‌دهد

ماجرای متن نهایی چه بود؟

کد خبر: 1167058

اتحادیه اروپا و آمریکا در پایان این دور از مذاکرات تلاش کردند که متن پیشنهادی خود را به عنوان متن نهایی جا زده و از این طریق ایران تحت فشار قرار داده و به امضا وادارند.

ماجرای متن نهایی چه بود؟

 

گروه سیاست سایت فردا- تیم مذاکره کننده از وین برگشت اما هنوز همه توجه‌ها به سیاست خارجی و اخبار این حوزه است تا معلوم شود که بلاخره برجام احیا می‌شود یا خیر. به خصص که همزمان با پایان دور اخیر گفت‌وگوهای رفع تحریم در وین، اخباری مبنی بر آماده شدن «متن نهایی» نحوه بازگشت امریکا به برجام در رسانه‌های غربی منتشر شد.

اخباری که با تاکید بر «نهایی و غیرقابل مذاکره» بودن متن مذکور، ادعا می‌کرد پیش‌نویس مذکور مبنای تصمیم‌گیری طرف‌های گفت‌وگو است. آنطور که روزنامه دولت امروز تاکید کرده اما  آنچه به عنوان متن نهایی از جانب طرف غربی در رسانه‌ها مطرح شده، چند پیشنهاد مورا است که به طرف‌های درگیر در مذاکرات ارائه شده و این پیشنهادات را به هیچ عنوان نمی‌توان متن نهایی و غیرقابل مذاکره قلمداد کرد.

در آغاز این دور از گفت‌وگوها، مواضع و دیدگاه‌های اصولی جمهوری اسلامی در خصوص موضوعات مورد اختلاف از جمله رفع پایدار تحریم، تضمین‌های لازم در حوزه رفع تحریم‌ها و مسائل مورد ادعای آژانس به هماهنگ کننده اتحادیه اروپا ارائه شد و انریکه مورا در روز دوشنبه برخی پیشنهادات خود را در مورد موضوعات اختلافی ارائه کرده است.

 یک منبع آگاه به روند مذاکرات، به خبرنگار ایرنا در این رابطه گفت که با وجود آن که هیأت مذاکره کننده ایران نقطه نظرات خود درباره پیشنهادات اخیر مورا را شفاهی به او منتقل کرده، اما همچنان با هماهنگ‌کننده در ارتباط بوده و مواضع تفصیلی خود را به صورت مکتوب به هماهنگ کننده مذاکرات ارائه خواهد کرد.  با وجود آنکه مورا متن مورد نظر خود را به عنوان «متن نهایی» توصیف کرده، اما تصمیم‌گیری درباره آن در حوزه صلاحیت طرف‌های مذاکره است و تا زمان عدم توافق روی همه چیز، نمی‌توان از حصول توافق و متن نهایی صحبت کرد.

گفتنی است، نور نیوز یعنی رسانه نزدیک به شورای امنیت نیز در واکنش به این رویکرد رسانه‌های غربی و البته اروپایی‌ها، در توییتی نوشت: «اتحادیه اروپا در پایان این دور از مذاکرات وین با هماهنگی آمریکا تلاش کرد متن مورد توافق مورا - مالی را به عنوان «متن نهایی» جا بزند تا ایران را زیر فشار، مجبور به پذیرش آن کند. حال آنکه آنها فقط هماهنگ‌کننده‌اند نه طرف مذاکرات. لذا صلاحیت تعیین تکلیف در این خصوص را ندارند».

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها