خبر به روایت «فردا»

پیچ تند مذاکرات/ صعود «خیام» / خبری از کالابرگ الکترونیکی نیست؟/

کد خبر: 1167284

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

پیچ تند مذاکرات/ صعود «خیام» / خبری از کالابرگ الکترونیکی نیست؟/

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ برجام در انتظار بلی یا خیر؟

«اعتماد» گفت‌وگویی دارد با بهروز غریب‌پور درباره مصائب مدیریت هنری که با عنوان «صورت «هنر» ما از سیلی سرخ است» تیتر یک شده. او در این مصاحبه می‌گوید: «بعد از 14 سال اجرای «اُپرای عاشورا» مجوز تازه از من خواستند». او می‌گوید: «مدیران ما بین میز مدیریت و علقه‌شان به ایران، میز را ترجیح دادند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری هم به وضعیت مذاکرات برجامی پرداخته و تیتر زده: «برجام در انتظار بلی یا خیر؟» در این گزارش آمده است: «در 24 ساعت گذشته از پایان این دور از مذاکرات وین، مقام‌های آگاه اروپایی و امریکایی فضای رسانه‌ای پیرامون آنچه در وین گذشت را در دست گرفته و این‌گونه وانمود کردند که اکنون توپ در زمین تهران است. توپی که به گفته مقام‌های اروپایی دیگر امکان پاسکاری آن وجود ندارد یا باید به دروازه توافق راه پیدا کند یا به اعلام پایان پروسه مذاکرات منتهی شود.»

اعتماد

جوان/ توهم در کوره‌های آجرپزی!

«جوان» گزارشی میدانی از وضعیت کوره‌های آچرپزی اطراف پایتخت دارد. در این گزارش آمده است: «درآمد ساکنان اینجا خیلی ناچیز است. تصور کنید خانواده‌ای که زن و شوهر و دو بچه بزرگ کار کنند. در مجموع ۵ میلیون تومان حقوق می‌گیرند، اما خانواده‌ای که زن یا مرد یا هر دو کار کنند، ۵/۱ تا ۲ میلیون تومان در ماه حقوق دارند.»

این روزنامه اصولگرا گزارش دیگر هم درباره مافیای مشاوره انتخاب رشته دارد و نوشته: «با صدور کارنامه اولیه کنکور و آغاز مهلت انتخاب رشته، این‌بار نوبت مشاوران زرد انتخاب رشته کنکور است که همچون مافیای کنکور رؤیا بفروشند! ... با صدور کارنامه اولیه کنکور سراسری، مؤسسات آموزشی و همان مافیای معروف کنکور دست به کار می‌شوند و با برگزاری وبینار و همایش و وعده‌های رنگارنگ سعی می‌کنند این‌بار به بهانه انتخاب رشته درست از این آب گل آلود ماهی بگیرد. در این میان کم نیستند داوطلبانی که با وعده پذیرفته‌شدن در رشته‌ها و دانشگاه‌های مورد نظر خود با ترفند‌های انتخاب رشته در دام «مشاوران زرد» انتخاب رشته کنکور می‌افتند و پول‌های کلانی خرج می‌کنند بی‌آنکه برایشان سودی داشته باشد.»

جوان

شرق/ چالش‌های عادی نت

«شرق» امروز کمتر سیاسی است. در گزارشی که عکس یک کرده از حال و روز تالاب گاوخونی گفته و در گزارش دیگری که تیتر یک شده نیز به چالش‌های اینترنت پرداخته است. وضعیتی که گویا از نظر مسئولان مربوطه خیلی هم عجیب با قابل توجه نیست. در این گزارش که با عنوان «چالش‌های عادی نت» منتشر شده، آمده است: «اگرچه وزیر ارتباطات سعی کرد دلیل اختلال گسترده و چندباره اینترنت در ماه جاری آن هم در تهران، تبریز، شیراز، اصفهان، هرمزگان و مشهد را به یک سهل‌انگاری ساده تقلیل دهد، اما برخی بر این باورند که ارتباط جدی میان اتفاق رخ‌داده با سفر وزیر ارتباطات به روسیه وجود دارد. حتی برخی دیگر از کاربران فضای مجازی نگرانی خود را از اجرای بی‌سروصدای طرح جنجالی موسوم به طرح «صیانت از فضای مجازی» آن‌هم بدون اطلاع و خبر مجلس و مردم ابراز می‌کنند. گروهی هم با تکیه بر موارد مشابه مانند خرابکاری در بخش‌های مختلف از جمله سایت‌های هسته‌ای، هک سیستم‌های شهرداری و...، نگرانی خود را از احتمال خرابکاری در این باره بیان می‌کنند.»

شرق

کیهان/ همکاری فضایی ایران و روسیه

«کیهان» پرتاب موفق ماهواره خیام با ماهواره‌بر سایوز سوژه گزارشی کرده که هم عکس یک شده و هم تیتر یک. این روزنامه اصولگرا با  عنوان «همکاری فضایی ایران و روسیه رصد زمین با دقت یک متر» نوشته است: «این تنها کشور ما نیست که برای پرتاب ماهواره از ماهواره‌بر سایوز استفاده می‌کند. به دلیل درصد بسیار بالای موفقیت پرتابگر سایوز، پرتاب ماهواره خیام به کشور روسیه واگذار شده است. لازم به ذکر است با توجه به ضریب اطمینان بالای این پرتابگر در پرتاب و در مدارگذاری ماهواره‌ها، بسیاری از کشورهای صاحب چرخه کامل فناوری فضایی که خود توانایی پرتاب ماهواره را دارند نیز از پرتابگرهای روسی استفاده می‌کنند.»

کیهان در یک گزارش دیگر به بیانیه اخیر میرحسین موسوی پرداخته و نوشته: «ادبیات حاکم بر بیانیه میرحسین موسوی حاکی از وجود بازیگران پشت‌صحنه‌ای است که می‌خواهند از یک‌سو از فتنه‌گران استفاده ابزاری کرده و آنها را به شیپور داعش و اسرائیل در داخل بدل کنند و از سوی دیگر با رادیکالی کردن فضای سیاسی داخل، سرخوردگی عمیقی که در بدنه تندرو اصلاح‌طلبان به وجود آمده را باز‌سازی کنند.»

کیهان

آرمان ملی/ خروج دولت از بازی مخالفان مجلسی!

«آرمان ملی» امروز در پی اختلاف افکنی بین دولت و مجلس است و در همین راستا با طرح این سوال که چه جریانی از نارضایتی مردم از دولت سود می‌برد؟ در گزارشی که با عنوان «خروج دولت از بازی مخالفان مجلسی!» تیتر یک شده، نوشته: «ظاهرا دولت دیگر تعارفی با حامیان دیروز و منتقدان امروزش ندارد. دولت به‌خوبی دریافته که نباید در بازی آنانی حضور داشته باشد که خواهان ناکارآمد نشان دادنش هستند پس صریح به آنانی می‌تازد که اقدامات و اظهاراتشان سبب انتقاد به دولت می‌شود مانند دیروز که وزیر ارتباطات گفت: «طرح صیانت وجود ندارد اما برخی با اسم آن نان می‌خورند.» در ادامه این گزارش آمده است: «هر روز که می‌گذرد اختلاف نظر میان دولت و مجلس نمایان‌تر می‌شود؛ اختلافی که در خرداد 1400 کمتر فردی تصور آن را داشت اما به تدریج این محال به ممکن تبدیل شد. هر روز خبر استیضاح یک وزیر منتشر شد. هرچند تنها در حد یک خبر بود و تا امروز عملی نشده اما به هر حال نشان پایان ماه عسل دولت و مجلس است.»

آرمان ملی

ایران/ توهین به مدافعان حرم

«ایران» صفحه یک نسبتا خلوتی دارد. از دو عکس استفاده کرده و علاوه بر پرتاب ماهواره خیام، به بیانیه میرحسین موسوی نیز پرداخته است. این روزنامه دولتی در مطلبی تحت عنوان «توهین به مدافعان حرم به سبک اسرائیل» نوشته: «نویسنده این متن چنان حمایت ایران از جبهه‌های مقاومت در راستای مبارزه با جنایات غرب و آل سعود را محکوم کرده که گویی خود یکی از حامیان این جنایات بوده است! ... نویسنده چنان دوگانه بهار عربی-بیداری اسلامی را طرح می‌‌کند، که گویی اصلاً در جریان نیست که خیزش‌های مردم در کشورهای مسلمان علیه نظام‌های سیاسی، در حقیقت خیزش مسلمانان بوده است؛ نه خیزش اعراب و هر جا این خیزش‌ها حقیقی و واقعی بوده‌اند (همچون قیام ملت مصر) به نتیجه رسیده‌اند و در عوض هرجا چنین تحرکاتی جعلی و کاذب بوده‌اند و غرب و رژیم صهیونیستی در آنجا بازیگردان واقعی بوده‌اند، نتوانسته‌اند کاری از پیش ببرند؛ همچون رویدادهای کشور سوریه ... مباحثی که نویسنده متن عنوان می‌‌کند، بیان کننده آن است که گویی وی در همان سال 1388 متوقف مانده است».

ایران

سازندگی/ قیمت‌ها به شهریور 1400 برنمی‌گردد

«سازندگی» جلد امروز خود را به دو بخش تقسیم کرده است. یک بخش عکس است و تصویرگر ارسال ماهواره خیام به فضا. یک بخش هم متن است و حاکی از اینکه «قیمت‌ها به شهریروز 1400 باز نمی‌گردد. در این گزارش با اشاره به اینکه «خبرگزاری ایرنا نوشت امکان بازگشت قیمت‌ها به گذشته وجود ندارد و برای دولت بار سنگین مالی در پی خواهد داشت» آمده است: «اصلی‌ترین محور مباحث دولت و مجلس این روزها در مسائل اقتصادی است؛ مجلس بعد از کش و قوس‌های بسیار با اصرارهای متمادی در لایحه مجزا و در دل بودجه 1401 به حذف ارز ترجیحی رضایت داد اما از ابتدا تا انتهای این پیشنهاد دو خطی تاکید شد که به شرط ثابت نگه داشتن قیمت‌ها در سطح شهریور سال 1400 و با این تعهد که اختلاف قیمت‌ها با کالابرگ الکترونیکی جبران شود، دولت می‌تواند کالاهای تحت شمول ارز 4200 تومانی را حذف کند. حالا، عمر جراحی اقتصادی دولت هنوز به شش ماه نرسیده، نه خبری از ثبات قیمت‌ها در سطح شهریور که هیچ، در حد اسفند 1400 است نه تصیمیمی برای توزیع کالابرگ الکترونیکی.»

سازندگی

وطن امروز/ چشم ایران روشن

«وطن امروز» عکسی بزرگ از پرتاب ماهواره خیام در صفحه یک امروز خود دارد با تیتر «چشم ایران روشن» از شتاب گرفتن توسعه برنامه فضایی ایران نوشته است. 

این روزنامه اصولگرا همچنین در یکی از تیترهای کناری به بیانیه اخیرا منتشر شده از میرحسین موسوی پرداخته و با عنوان «خباثت دروغگو علیه مدافعان حرم» نوشته: « فردی که می‌خواهد کلکسیون تمام ننگ‌ها را در کارنامه سیاسی خود ثبت کند؛ این شاید موجزترین و کامل‌ترین تعریف برای معرفی میرحسین موسوی باشد. بازیگر نابخرد، ساده‌لوح و آتشین‌مزاجی که پس از شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری سال88 می‌خواست انتقام عدم کسب آرای عمومی را به هر شکل و زبانی از جامعه ایران بگیرد.»

وطن امروز نوشته: «مرد شماره یک فتنه 88 ... در جدیدترین اقدام خصمانه خود به بهانه تقریر مقدمه‌ای بر مجموعه بیانیه‌های سیاسی‌اش بر ترجمه عربی(!) بیانیه‌هایی که سال‌های 88 و 89 منتشر شده بود، زبان به هتاکی علیه شهدای مدافع حرم و تکرار ادعاهای سخیف و موهوم باز کرده است. ادعاهای جدید موسوی فارغ از وجه توهین‌آمیزش نشان از عمق فاجعه‌بار و بلاهت‌آمیز درک این عنصر فتنه‌آفرین از معادلات منطقه‌ای دارد.»

وطن امروز

دنیای اقتصاد/ بازی اقتصاد در مرز رکود

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با تیتر «بازی اقتصاد در مرز رکود» نوشته: « تصویر فعالان اقتصادی از آینده منفی است. موضوعی که به جز تحریم و کاهش سرمایه‌گذاری، ناشی از اثر سوء سیاست‌های پولی-مالی انبساطی است. آخرین گزارش شاخص مدیران خرید به روشنی نشان می‌دهد چگونه سیاست‌های خطا زمینه‌ساز حجم عظیمی از نااطمینانی در اقتصاد شده و فرسایش ظرفیت‌های اقتصاد را تسریع کرده است. در گزارش شاخص مدیران خرید تیرماه۱۴۰۱، شامخ کل اقتصاد با حدود۵واحد افت، به عدد ۵۰ یا مرز رکود رسیده است. ضمن اینکه انتظارات فعالان اقتصادی از میزان فعالیت‌های آتی به یکی از کمترین مقادیر طی ۱۶ماه اخیر سقوط کرده است. بنابر آمار شامخ، سه حوزه مسکن، خدمات و کشاورزی در ماه گذشته منقبض شده‌اند؛ ضمن اینکه در شامخ صنعت، شاخص‌های تولید، فروش، دریافت سفارش، استخدام، موجودی انبار، مصرف انرژی و صادرات همگی روندی کاهشی دارند.همچنین فعالان بخش صنعت در ۱۲رشته فعالیت صنعتی تاکید دارند تقاضای داخلی و خارجی برای محصولات صنایع داخلی به‌شدت کم شده ‌است.»

دنیای اقتصاد

جام‌جم/ پیچ تند مذاکرات

«جام‌جم» عکس یک امروز خود را مثل بسیاری از روزنامه‌ها به پرتاب ماهواره خیام اختصاص داده و تیتر زده: «صعود خیام؛ سرود اقتدار». 

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری نیز به وضعیت فعلی مذاکرات هسته‌ای پرداخته و با عنوان «پیچ تند مذاکرات» نوشته است: «در پنج روز گذشته مذاکرات فشرده‌ای درخصوص چند موضوع باقیمانده برای اطمینان از تامین ملاحظات و‌ نگرانی‌های کشورمان برگزار شد ... برخی خبرنگاران مطرح غربی و مقامات سیاسی اروپا در پایان این دور از گفت‌وگوها از نهایی‌شدن متن توافق به سبک اروپایی خبر دادند ... اما ایران این متن را نهایی نمی‌داند و برای بررسی دقیق‌تر مذاکره‌کنندگان به تهران بازگشتند و ظاهرا این وضعیت هنوز ادامه دارد. آن‌طور که از برآیند این دور به نظر می‌رسد، ظاهرا آمریکا و اروپا در تلاش هستند کشورمان را بر سر یک دوراهی پذیرش یا رد متن موجود قرار دهند اما متن آخر فقط درصورتی نهایی است که مواضع ایران هم دقیقا در آن لحاظ شود و هر موضعی غیر از این متن تحمیلی خواهد بود.»

جام جم

صبح نو/ حمایت از غزه

«صبح نو» مثل دیروز صفحه یک خود را به غزه و حمایت از آن اختصاص داده است. این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری هم با عنوان «فرقه عنکبوتی» به بررسی ابعاد فعالیت‌های «فرقه دست‌ساز بهاییت» پرداخته است.

این روزنامه اصولگرا گفت‌وگویی نیز با تهیه کننده برنامه «حسینیه معلی» دارد که با تیتر «هم زیر پرچم حسین برنده‌اند» منتشر شده است.

صبح نو


 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها