امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد

دولت بایدن از ادامه بلاتکیفی راضی است

کد خبر: 1168346

امیرعلی ابوالفتح آنچه این روزها رسانه‌های عمدتا غربی درباره امتیاز به ایران می‌نویسند را جدی نگرفته و معتقد است که آمریکا آماده توافق نیست.

دولت بایدن از ادامه بلاتکیفی راضی است

گروه سیاست سایت فردا - با وجود اینکه در روزهای اخیر مدام از امتیازاتی که غرب به آمریکا می‌دهد، گفته می‌شد؛ از امیدواری‌ها به احیای برجام کاسته شده است. احتمالا دلیلش اظهارات اخیر رابرت مالی است که معلوم کرد نه آنطور که پولیتکیو گزارش کرد یا اولیانوف گفت بنای لغو تحریم دارند و نه آنظور که وال استریت ژورنال مدعی شد، پرونده اختلافات با آژانس در آستانه بسته شدن است. 

در این شرایط است که برخی از کارشناسان به این نتیجه رسیده‌‌اند که نباید منتظر امضای توافق و احیای برجام بود. اینکه به نتیجه نرسیدن موجب شکست مذاکرات است یا ادامه آن البته بحث دیگری است. 

امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل بین‌المللی از جمله افرادی است که فکر می‌کند این مذاکرات حالا حالا ها ادامه دارد و به نتیجه هم نمی‌رسد. او در گفت‌وگو با «فردا» گفت: «من پیش‌بینی شکست مذاکرات را ندارم چون هیچ برنامه‌ای برای دوران بدون برجام نیست. اگر کشورها اعلام کنند که برجام مرد یعنی ایران بمب می‌سازد و آمریکا هم چاره‌ای ندارد غیراز اینکه اقدام نظامی کرده و جنگ راه اندازد. هیچ‌کس نمی‌خواهد در دوره پرآشوبی هم قرار بگیرد لذا مذاکراه ادامه می‌یابد و هر بار می‌گویند که ممکن است هفته بعد توافق شود و… این روند ادامه دارد. یک قطری می‌رود و یک اروپایی می‌آید و دوباره در یک شهر دیگر دیدار کرده یا پیش‌نویس دیگری مطرح می‌شود و این ادامه دارد.»

وی همچنین گفت: «به نظر من دولت بایدن هم بدش نمی‌آید که سیاست بلاتکلیفی را ادامه دهد. یعنی از یک طرف دیگر مایل نیست که به توافق دست یابد چون توافقی که او می‌خواهد آن چیزی نیست که ایران به آن رضایت دهد. از طرف دیگر اصلا مایل نیست که نام دولت او با بمب اتم ایران گره بخورد. به هرحال برخی از رسانه‌های غربی برای تحقیر و تخریب بایدن، او را پدر بمب اتم ایران می‌خوانند. یعنی اگر مذاکرات برجام قطع شود، از نظر آمریکایی‌ها معادل ساخت بمب است. برای همین مذاکره را ادامه می‌دهند حتی اگر بدانند که نتیجه ندارد. از نظر آنها حداقل این است که با ادامه مذاکره و چارچوب فعلی، ایران بمب نمی‌سازد. آنها نگران هستند که اگر اقدام تندی انجام دهند، ایران به سوی ساخت سلاح هسته‌ای می‌رود. بنابراین ادامه شرایط کج‌دار و مریز را بهتر می‌دانند. من نیز شکست مذاکرات را پیش‌بینی نمی‌کنم و معتقدم که مذاکرات ادامه خواهد داشت.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها