خبر به روایت «فردا»

خبری از احیای برجام هست یا نیست؟ / اصرار قالیباف به بازگشت قیمت‌ها به شهریور 1400/ تسلیم مقابل رادیکال‌ها؟

کد خبر: 1168326

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

خبری از احیای برجام هست یا نیست؟ / اصرار قالیباف به بازگشت قیمت‌ها به شهریور 1400/ تسلیم مقابل رادیکال‌ها؟

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ تحریم مساوی مرگ نیست

«اعتماد» گفت‌وگویی دارد با معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه که با تیتر «تحریم مساوی مرگ نیست» عکس یک شده. مهدی صفری در این مصاحبه می‌گوید: «در این 44 سال هیچ ‌وقت نتوانستیم با یکسری کشورها کار کنیم. حتی با آلمان‌ها هم نتوانستیم. آلمان‌ها در ایران قرارداد داشتند تحریم که شد رفتند. پس آلمان هم دنبال منافع خودش است. سیاست‌های آنها با منافع ما منافات دارد. می‌گویند چرا از فلسطین حمایت می‌کنید. وقتی شما یک ایدئولوژی دارید که از اول انقلاب دنبال می‌کنید باید به فکر آن راه‌حل‌هایی برای مسائلی که برای شما پیش می‌آید، باشید.»

اعتماد در شماره امروز خود یک عکس دیگر هم دارد و آن را به تیم ملی والیبال زنان ایران اختصاص داده که فینالیست شد، این روزنامه اصلاح‌طلب تیتر زده «دختران ایران طلسم 56 ساله را شکستند».

اعتماد

جوان/ داغ خودروی داغون

«جوان» سردار هادیانفر فرمانده پلیس راهور فراجا را عکس یک کرده و با عنوان «داغ خودروی داغون» به پوشش اظهارات وی پرداخته است. این روزنامه اصولگرا نوشته: «به طور رسمی در هر ساعت دو نفر جان خود را بر اثر تصادف از دست می‌دهند و بین ۲۰ تا ۲۵ نفر هم زخمی و معلول و قطع نخاع می‌شوند. ... ۱۸ درصد از آمار آسیب‌دیدگان و جانباختگان در حوادث رانندگی افراد زیر ۱۸‌سال و به عبارتی کودکان، نوجوانان و جوانان هستند که قرار است آینده ساز مملکت باشند و چرخه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور را به حرکت در آورند که این آمار نگران‌کننده است و نیاز دارد مسئولان به صورت عاجل برای کاهش آمار کشته‌ها و زخمی‌ها در جاده‌های کشور چاره‌ای اندیشیده و به شعار بسنده نکنند و کار عملی انجام دهند. خودرو‌های داخلی حلبی و نا‌ایمن، راه‌های پر خطر و وجود نقاط حادثه‌خیز در جاده‌ها و خیابان‌ها، عامل انسانی، عدم بازدارندگی قانون و اسقاط نشدن خودرو‌های فرسوده، همه در تصادفات مرگبار نقش دارندکه این یعنی همه دستگاه‌ها در این قتل‌ها شریکند.»

جوان

شرق/ دور برگردان برجام؟

«شرق» با این سوال که «رئیسی دقیقه 90 گل می‌زند؟!» و اشاره به اینکه «مواضع سیاسی و رسانه‌ای اخیر، زمزمه حصول توافق را تقویت کرد» در تیتر یک امروز خود به برجام و روند مذاکرات احیای آن پرداخته است. 

این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته: «میخائیل اولیانوف که همواره با مواضع، سخنان و توییت‌های جنجالی‌ش درباره گفت‌وگوهای هسته‌ای شناخته می‌شود، روز گذشته نیز در مصاحبه‌ای به شائبه حصول قریب‌الوقوع توافق دامن زد. ... به موازات این اظهارنظر اولیانوف، بازار ارز در کشور نیز خود را در آستانه بازگشت به کانال 29 هزار تومانی می‌بیند. این شرایط دو سناریو را به ذهن متبادر می‌کند؛ یا کاهش قیمت دلار ناشی از سیاست ارزپاشی بانک مرکزی است که در این صورت دولت رئیسی بازار را برای عدم توافق مدیریت می‌کند یا در سناریویی قوی‌تر، این احتمال وجود دارد که فضای مثبت کنونی و در دسترس بودن توافق به کاهش قیمت دلار در بازار آزاد منجر شده است. در عین حال کابینه سیزدهم نیز از توافق می‌گوید. حتی وزیر راه و شهرسازی دولت رئیسی هم که برجام را «یزیدی» می‌دانست، در تغییر نگاهی به‌صراحت گفت: «ما مخالف توافق نیستیم».

شرق

کیهان/ تله تازه آمریکا در بازی با لغو تحریم‌ها

«کیهان» امروز اخباری که پیرامون روند مذاکرات و احتمال لغو تحریم‌ها منتشر شده را در مرکز توجه قرار داده و در گزارشی که با عنوان «تله تازه آمریکا در بازی با لغو تحریم‌ها» تیتر یک شده، نوشته: «از گوشه و کنار زمزمه توافقی نیمه نصفه به گوش می‌رسد حال ‌آنکه اولاً) اقدامات متناقض آمریکایی‌ها در بحبوبه مذاکرات به‌ویژه یکی دو ماه گذشته و حتی برخی اقدامات تبلیغی آن‌ها طی چند روز گذشته، نشان‌دهنده این واقعیت است که غربی‌ها در قبال ایران حسن نیت و ابتکار عملی از خود نشان نداده و از ابزار تحریم دست بر نداشته‌اند

ثانیاً) آنچه آمریکا به دنبال آن است فرسایشی کردن مذاکرات، شرطی کردن اقتصاد کشور به برجام و از همه مهمتر کاهش قیمت نفت است. آن‌ها در شرایطی که با بحران انرژی دست و پنجه نرم می‌کنند می‌خواهند از یکسو قیمت نفت را کنترل کرده و از سوی دیگر ابزار تحریم علیه ایران را از دست ندهند.»

کیهان

سازندگی/ نه قالیباف به رئیسی

«سازندگی» محمدباقر قالیباف رئیس مجلس را عکس کرده و با عنوان «نه قالیباف به رئیسی» بر این گفته او تاکید کرده که «طبق مصوبه مجلس، قیمت‌ها باید به شهریور 1400 بازگردد و سران قوا هیچ مصوبه دیگری نداشته‌اند».

این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته: «اخبار و شایعات درباره تصمیم دولت برای تغییراتی در روند قانونی اجرای حذف ارز ترجیحی، روز گذشته بالاخره محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس را به واکنش واداشت. او در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان مجلس درباره حذف بخشی از قانون بودجه 1401 در زمینه الزامات همراه با حذف ارز ترجیحی گفت که «درخصوص قیمت‌ها، مصوبه مجلس سبد خانوار و کالابرگ است و همین بازگشت‌ قیمت‌ها ب شهریور 1400؛  در این باره هیچ مصوبه‌ای هم در جلسه سران که بخواهد این قانون را لغو کند، تصمیم گیری نشده است. این موضوع روشن و مشخص است».

سازندگی

ایران/ اقدامات شاخص دولت

«ایران» امروز بیشتر بر تعریف و تمجید از دولت تمرکز کرده و در گزارشی که عکس یک شده از 30 اقدام شاخص اقتصادی دولت می‌گوید. البته برای این کار خیلی زحمت کشیده و با 30 اقتصاددان گفت‌وگو کرده است. این روزنامه دولتی  نوشته: «با وجود این که یک سال دوره زمانی مناسبی برای بررسی عملکرد یک دولت نیست، اما به هر روی می‌توان از اقدامات و برنامه‌های دولت درابتدای راه، آینده را پیش‌بینی کرد؛ این درحالی است که درهمین یک سال اخیر و با‌وجود تمام مشکلاتی که ازسال‌های قبل برجای مانده بود، دولت سیزدهم توانست عملکرد قابل قبولی از خود نشان دهد. موضوعی که 30 اقتصاددان و کارشناس اقتصادی برآن صحه می‌گذارند و به کارنامه دولت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی نمره قبولی می‌دهند. به اعتقاد این کارشناسان، عملکرد دولت سیزدهم در سال نخست را می‌توان در طیف وسیعی از شاخص‌ها و اقدامات بررسی کرد که اصلاح سیاست ارزترجیحی، ارتباط قوی با همسایگان، مهار نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی، ارتقای شفافیت و مبارزه با فساد و... نمونه‌هایی از آن است. کارشناسان اقتصادی معتقدند دولت رئیسی کشور را در شرایط مین‌گذاری شده و با انبوهی از بدهی‌ها تحویل گرفت،‌اما در 12 ماه اخیر اقدامات قابل توجهی انجام داد.»

ایران

آرمان ملی/ رازهای انتقال آب خلیج فارس

«آرمان ملی» در تیتر یک امروزخ ود به یک موضوع مهم محیط زیستی پرداخته و پیدا و پنهان پیامدهای انتقال آب به فلات مرکزی را بررسی کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب با عنوان «رازهای ابرپروژه انتقال آب خلیج فارس!» نوشته: «استفاده از تکنولوژی شیرین‌سازی آب دریا و انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی  یا شهرهایی مانند اصفهان و کرمان به عنوان نخستین راهکارهایی بود که از سوی مسئولان وقت مطرح شد اما این پروژه از همان ابتدا با واکنش‌های مختلفی از سوی طرفداران محیط زیست و فعالان صنعتی مواجه شد. طرفداران محیط زیست بر این باورند که این طرح برابر با برهم زدن موازنه‌های اکولوژیک طبیعت است و در برابر الزامات توسعه صنعتی در دنیای کنونی استقرار صنایع آب بَر در کنار آبِ دریاها و دیگر منابع آبی، راهکاری مناسب‌تر از انتقال آب دریا وجود دارد همچنین دیگر کارشناسان اقتصادی معتقدند که این طرح بسیار هزینه‌بر است و اعتبارات مالی زیادی را به هدر می‌دهد که تامین مالی آن از جیب بیت‌المال آن هم به بهای پرکردن جیب مافیای آب است و سود سرشاری را نصیب آنان می‌کند.»

آرمان ملی

وطن امروز/ فعلا‌خبری‌نیست!

«وطن امروز» تیتر زده «فعلا‌خبری‌نیست!» و منظورش خبر از توافق هسته‌ای و احیای برجام است. این روزنامه اصولگرا نوشته: «اخبار ضد و نقیض و گمانه‌زنی‌های فراوانی که هر روز به نقل از منابع آگاه توسط منابع غربی درباره مذاکرات وین منتشر می‌شود، در شرایطی است که آخرین اخبار از مذاکرات حاکی از تداوم سرسختی ایالات متحده برای مانع‌تراشی جهت انتفاع ایران از توافق است.» وطن امروز همچنین نوشته: «ایران می‌گوید پیشنهاد اروپا باید درباره رفع تحریم‌ها، تضمین‌ها و موضوعات پادمانی برای تهران اطمینان ایجاد کند آمریکا می‌گوید بر سر رفع تحریم‌های ایران و مختومه‌شدن مسائل باقیمانده آژانس توافقی نشده است».

گفتنی است، وطن امروز در گزارش دیگری که عکس یک شده به حال و روز سلمان رشدی پرداخته و با تیتر «از جهنم به جهنم» نوشته: «نویسنده مرتد کتاب موهن آیات شیطانی باوجود نجات از مرگ همچنان مجبور است به زندگی خود در سایه وحشت ادامه دهد».

وطن امروز

دنیای اقتصاد/ نتیجه وارونه از اوراق بدهی

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود سعی دارد به این سوال پاسخ دهد که «مدل غیرتورمی تامین کسری بودجه چگونه منحرف شد؟». این روزنامه اقتصادی نوشته: «پژوهشکده پولی و بانکی در گزارشی به تاثیر غیرمستقیم تامین مالی دولت از طریق فروش دارایی‌های مالی و تداوم سلطه مالی بر سیاست پولی پرداخت.  ... طبق این گزارش، الزام دولت به بانک‌ها برای خرید اوراق قرضه دولتی و رشد شکاف میان نرخ بهره بازار بین بانکی و بازدهی اوراق موجب شده است بانک‌ها با کسری منابع مواجه شوند و مجددا به اضافه‌برداشت از بانک مرکزی رو بیاورند. درحالی‌که تامین مالی از طریق اوراق قرضه یکی از شیوه‌های سلامت تامین مالی دولت است، اما الزام شبکه بانکی به خرید اوراق قرضه دولتی و تعیین محدودیت بر آنها موجب شده است این شیوه تامین مالی وارد مسیر انحرافی شود و نتیجه وارونه دهد.»

دنیای اقتصاد

صبح نو/ حبیب سپاه اسلام

«صبح نو» جلد امروز خود را به سردار همدانی اختصاص داده  و با اشاره به اینکه «نوشته ضد ملی موسوی موجب شد تا برعکس آن چه او می‌خواست یاد و خاطره سردار همدانی بیشتر از قبل گرامی داشته شود» تیتر زده: «حبیب سپاه اسلام».

این روزنامه اصولگرا همچنین اظهارات دیروز قالیباف در نطق پیش از دستور را در صفحه یک خود دیده و پررنگ کرده است. صبح نو بر این بخش از اظهارات قالیباف تاکید کرده که گفت: «تعرض به مدافعان حرم، جز رسوایی و بی‌اعتباری نتیجه‌ای ندارد».

صبح نو همچنین به مصاحبه اخیر غلامحسین کرباسچی واکنش نشان داده و اظهارات وی درباره بیانیه موسوی را به معنی «تسلیم مقابل رادیکال‌ها» دانسته است.

صبح نو

جام‌جم/ دولت سیزدهم از کرملین تا کرمان

«جام‌جم» به بررسی عملکرد یک‌ساله دولت پرداخته و با عنوان «دولت سیزدهم از کرملین تا کرمان» نوشته: «رسمادولت سیزدهم یکساله شده است. رئیس جمهور در سال اول فعالیت، نشاط و تحرک جدیدی در بدنه اجرایی کشور ایجاد کرد به طوری که برخی معتقدند کنش و عملکرد برخی وزرا و مدیران ارشد اجرایی، همپای رئیس جمهور نیست و برخی از آنان تا حدودی از رئیسی جا مانده‌اند، البته نباید از حق گذشت که پرکاری رئیس جمهور دلیل اصلی این اتفاق است مثلا هنوز رسانه‌های داخلی و خارجی مشغول ارائه و تحلیل اخبار سفر سید ابراهیم رئیسی به مسکو و دیدار با پوتین در کرملین بودند که رئیس‌جمهور بلافاصله پس از بازگشت به کشور به مناطق سیل زده کرمان رفت و این سفر با عنوان «از کرملین تا کرمان» به نوعی نماد تحرک دولت سیزدهم شد. 

در این یک سال، انگیزه بالا، روحیه پرکاری و تلاش رئیس جمهور آنچنان پررنگ بوده که منتقدان و طیف‌های مخالف دولت هم بر آن صحه گذاشتند».

جام جم

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها