«فردا» گزارش می‌دهد

تاخیر غرب در پاسخگویی نشانه چیست؟

کد خبر: 1169426

برخی تاخیر آمریکا و غرب در پاسخگویی به پیش‌نویس مورد نظر ایران را نشانه عدم جدیت آنها در احیای برجام می‌دانند اما علی بیگدلی معتقد است که اگر اختلافات جدی وجود داشت تا حالا مخالف خود را اعلام کرده بودند.

تاخیر غرب در پاسخگویی نشانه چیست؟

گروه سیاست سایت فردا - ایران هفته گذشته و بعد از چند روز بررسی پیش‌نویس مورد نظر اتحادیه اروپا برای احیای برجام، نظر خود را به صورت مکتوب اعلام کرد و انتظار داشت که تا چهارشنبه شب یا پنج شنبه نظر طرف مقابل را نیز بشنود. اکنون اما شنبه رسیده و هنوز خبری نشده است!

تعلل غربی‌ها برای پاسخگویی به متن ارائه شده از سوی ایران، موجب بروز نگرانی‌هایی شده و این تصور را ایجاد کرده که از میزان خوشبینی‌ها به حصول توافق و احیای برجام کاسته شود. به خصوص که رسانه‌های غربی بر خلاف رویکردها و موضع گیری‌های اولیه اروپایی‌ها، رویکرد متناقضی را در پیش گرفتند و صحنه به یک‌باره تغییر کرده است. این رسانه ها به نقل از مقام‌های غربی، مدعی شدند که "موفقیت مذاکرات به "انعطاف" ایران بستگی دارد، در حالی که همین رسانه‌ها تا چند روز پیش پاسخ ایران را "سازنده" توصیف کرده بودند!

مساله اما فقط این نیست. نکته قابل توجه این است که مقامات اسراییلی بالاخره سکوت شان را درباره تحولات اخیر در بحث برجام شکستند و همان طور که انتظار می‌رفت برای ایجاد فضای اختلاف و دوگانگی  میان ایران و آمریکا تلاش می‌کنند. شاهد اینکه یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با ارسال پیامی به کاخ سفید گفته است که متن پیش نویس توافق با معیارها و خطوط قرمز آمریکا هم‌خوانی ندارد و آنچه در متن پیش نویس آمده است را به نوعی امتیاز دهی بیش از حد به ایران می داند.

برخی معتقدند که ادامه روند طولانی شدن پاسخ آمریکا به ایران، ورود اسراییل به فضا و دخالت در روند مذاکرات و متن پیش نویس و موضع گیری‌های متناقض، یا تلاش برای فرافکنی بر روی پیشنهادات اصلاحی ایران در متن پیش نویس، همان طور که بارها از سوی مقامات ایرانی اعلام شده است، جدیت و اراده آمریکا برای رسیدن به توافق و بازگشت به برجام را زیر سوال می‌برد و اگر آمریکا به دنبال راه یا بهانه ای برای فرار از توافق و بازگشت به برجام است، نمی تواند با این اقدامات فرار و مقصر بودنش در این فرایند را پنهان یا وارونه جلوه دهد.

علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین‌المللی اما نظر متفاوتی دارد و اتفاقا از تاخیر طرف مقابل در پاسخگویی استقبال می‌کند. او در گفت‌وگو با «جهان صنعت» گفته است: «به نظر من این تاخیر خود یک پیام ضمنی دارد. به این خاطر که اگر در موارد اعلامی اختلاف‌نظر شدیدی وجود داشت، تا این اندازه معطل نکرده و سریع‌تر مخالفت خود را اعلام می‌کردند. من شخصا این تاخیر را یک روزنه روشنایی می‌دانم. ممکن است که اشتباه کنیم اما به نظر من اینکه دارند جزء به جزء همه موارد را کارشناسانه بررسی می‌کنند؛ یعنی به حل شدن مساله علاقه‌مند هستند. این موضوع از یک سو نشان‌‌دهنده علاقه‌ آمریکایی‌ها به حل مساله است و از سوی دیگر نشان می‌دهد که پیشنهاد ایران نیز خیلی گمراه‌کننده یا زیاده‌طلبی نبوده است.

 

»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها