علی بیگدلی در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد

مشکلات ما با چند جلسه حل نمی‌شود

کد خبر: 1120471

علی بیگدلی تحلیلگر مسائل بین‌المللی تاکید می‌کند که باید با استفاده از سیاست پلکانی در مذاکرات پیش برویم.

مشکلات ما با چند جلسه حل نمی‌شود

گروه سیاست سایت فردا - مذکرات هسته‌ای برای احیای برجام از امروز در وین از سر گرفته خواهد شد و طبق آخرین اخبار پیشنهاد آمریکایی‌ها که از سوی سه کشور اروپایی به ایران داده‌اند لغو برخی تحریم‌ها در قبال توقف غنی‌سازی 60 درصدی است. تصمیم گیری در این باره حتما به جزئیات پیشنهاد و تصمیم تیم ایرانی بستگی دارد اما سوال اینجا است که اصل پیشنهاد یعنی این رویه اقدام در مقابل اقدام راهبرد موثری در جریان مذاکرات است؟ هیات ایرانی از این رویکرد استقبال می‌کند یا خیر؟

علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین‌المللی اسم این رویکرد را سیاست پلکانی می‌گذارد و کاملا با آن موافق است. او در گفت‌وگویی با «فردا» در این باره می‌گوید: « قطعا مشکلات ما به غرب به خصوص آمریکایی‌ها طی چند جلسه گفت‌وگو حل نخواهد شد بنابراین بهتر است که سیاست پلکانی را در پیش بگیریم. یعنی مثلا در مرحله اول ۶۰ درصد غنی‌سازی را متوقف کنیم و از آمریکا بخواهیم که اجازه فروش نفت ما را بدهد و شبکه بانکی ما را به سوی دنیا باز کند.»

او البته در این مسیر نیز از وجود مانعی به اسم FATF سخن گفته و معتقد است که تا ما عضو گروه اقدام مالی مشترک نباشیم شبکه مالی ما به دنیا وصل نخواهد شد. موضع رسمی ایران در این باره مشخص است و مدت‌ها بحث کارشناسی در این باره صورت گرفته و تصمیم گیری درباره آن نیز به عهده مجمع تشخیص مصلحت گذاشته شده است. بیگدلی به هرحال از جمله حامیان پیوستن به FATF است و عدم تصمیم گیری در این باره را ناشی از یک نگاه احساسی در سیاست خارجی و آسیب زا می‌داند. 

او با این حال معتقد است که سیاست پلکانی می‌تواند به پیشرفت مذاکرات کمک کند و می‌گوید: « اگر یک مرحله را شروع کرده و به نتیجه برسیم، فضای منجمد اقتصادی ما می‌تواند به سوی ذوب شدن حرکت کند یا فضای سخت اجتماعی ما می‌تواند آرامش بیشتری احساس کند و به مرور زمان می‌توان مشکلات را با آنها حل کرد. طبیعی است که مشکلات باقی مانده طی چهل و چند سال در چند جلسه حل نخواهد شد.»

بیگدلی در پاسخ به اینکه آیا مقامات ایران این شیوه پلکانی را پیش خواهند گرفت؟ گفت: «به نظر می‌رسد که ایران توانایی تحمل این شرایط اقتصادی و تنگنای معیشتی مردم را ندارد. تا جایی که دیدیم همه مراجع نیز به این وضعیت اعتراض کرده‌اند. بر همین اساس در دو سال گذشته طی مصاحبه‌ها گفته‌ام که راهی غیر از مذاکره و حل و فصل مسائل نیست.»

وی از سیاست و نگاه به شرق حاکم بر دولت نیز انتقاد کرد و گفت: «یک کشور را نمی‌توان نشان داد که روسیه آن را به سوی توسعه برده باشد، حتی در اروپای شرقی نیز اینطور نبوده است. بنابراین شیفتگی ما نسبت به شرق کاملا اشتباه است و به هیچ وجه روسیه و چین توان کمک به توسعه‌یافتگی اقتصاد ما را ندارند.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها