خبر به روایت «فردا»

حماسه حضور مردم در روز قدس/ بازتاب سخنان رهبری در روزنامه‌های امروز/ از فروش نفت تا خودروسازی

کد خبر: 1143920

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

حماسه حضور مردم در روز قدس/ بازتاب سخنان رهبری در روزنامه‌های امروز/ از فروش نفت تا خودروسازی

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ پولدارهای ناشاد

«اعتماد» امروز از دو عکس استفاده کرده است. در یکی راهپیمایی دیروز روز قدس و سخنرانی تلویزیونی رهبری را پوشش داده و تیتر زده: «همه طرح‌های سازش باطل شده است». در گزارش دیگری که عکس یک شده اما به جایگاه ایران در جدول شادی جهانی پرداخته و با عنوان «پولدارهای ناشاد» نوشته: «درحالی که مقرر شده در هر کشور، ملاک سنجش سطح شادی شهروندان، مبتنی بر سرانه تولید ناخالص داخلی، حمایت اجتماعی، امید به زندگی سالم، آزادی در انتخاب مولفه‌های زندگی، میزان اخلاق و معنویات و آگاهی و اطلاع شهروندان از فساد اداری و دولتی در هر کشور باشد، طی 10 سال اخیر، شهروندان ایرانی با هر سطح از درآمد و بهره‌وری اقتصادی دولت‌ها، ناشاد بوده‌اند و در قعر جدول (حتی در ردیف پایین‌تر از عراق و لبنان و تاجیکستان و پرو) ایستاده‌اند. سوال مهم، رمزگشایی از این اتفاق است؛ چطور شهروندان ایرانی، با وجود بهره‌مندی از سرانه تولید ناخالص داخلی همچون مردم یونان (ردیف 82 جدول) پاناما (ردیف 31 جدول) و حتی شیلی (ردیف 26 جدول) ناشادتر هستند؟»

اعتماد

جوان/ ناامیدی از خودروسازان

«جوان» تیتر و عکس یک امروز خود را به روز قدس و سخنرانی رهبری و سایر مسئولان کشور اختصاص داده است. در ستون کناری اما به موضوعات دیگری هم پرداخته که یکی از آنه «ناامیدی از خودروسازان» است. این روزنامه اصولگرا نوشته: «سرانجام بعد از یک ماه کشمکش و پاسکاری مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه‌ای با حضور رئیس مجلس و چند تن از نمایندگان مجلس با واردات خودرو در سال جاری موافقت شد.» در ادامه نیز به نقل از اکبری‌تالار‌پشتی، رئیس کمیسیون صنایع آورده است: «ببینیم واردات خودرو چگونه ساماندهی می‌شود. آیا خودرو‌های اقتصادی و ارزان وارد می‌شود یا همه این دعوا‌ها و کشمکش‌ها باز هم به نفع مرفهین و پولدار‌ها تمام می‌شود و خودرو‌های میلیاردی وارد کشور می‌شود. به هر حال آزمون سختی در انتظار دولت رئیسی و خودروسازان است.»

جوان

شرق/ تفکیک جنسیتی، تصمیمی سیاسی

«شرق» مثل سایر روزنامه‌های امروز «حمایت یکپارچه ایران از مردم فلسطین» و مراسم راهپیمایی روز قدس را عکس یک کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب» در گزارشی دیگری اما با کارشناسان سیاسی گفت‌وگو و ایده‌های جداسازی زنان و مردان در سطح شهر را بررسی کرده است. شرق با تیتر «تفکیک جنسیتی، تصمیمی سیاسی» به نقل از محمدصادق کوشکی نوشته: «‌مناسب‌سازی شهر برای بانوان به­‌هیچ­‌وجه و با هیچ منطقی به­‌ معنای دیوارکشی نیست.» این فعال سیاسی اصولگرا گفته: « ‌با شناختی که از آرایش سیاسی منتخبان شورای شهر فعلی تهران دارم، اگر یک نظرسنجی به عمل آید همگی موافق این اقدام هستند» در ادامه این گزارش نیز به نقل از محمد توسلی آمده است « ‌نامه ۵۳ نهج‌البلاغه حضرت علی به مالک اشتر سندی معتبر و روشن برای نشان­‌دادن این واقعیت است که تفکیک جنسیتی پارک‌های تهران ارتباطی با مبانی دینی و تاریخ اسلام ندارد». او گفته: « ‌نمی‌توان به نام الگوکردن تهران به‌­عنوان پایتخت کشورهای اسلامی دست به دیوارکشی  زد».

شرق

کیهان/ بشارت نابودی اسرائیل

«کیهان» در تیتر یک امروز خود سخنرانی تلویزیونی دیروز رهبری را پوشش داده و تیتر زده: ««اراده‌ شکست‌ناپذیر» در فلسطین جایگزین «ارتش شکست‌ناپذیر» صهیونیست شده است». این روزنامه اصولگرا در عکس یک امروز خود اما راهپیمایی روز قدس را مورد توجه قرار داده و با تیتر «این حضور تماشایی، بشارت نابودی اسرائیل است» نوشته: «حضوری تماشایی که اضمحلال اسرائیل و رهایی قدس را بشارت می‌دهد. انگیزه آزادی قدس شریف در دلها موج می‌زند. دیروز ایران اسلامی علیه رژیم صهیونیستی خروشید و آرمان فلسطین را فریاد زد. در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان همزمان با روز جهانی قدس و ابتکار ماندگار امام راحل برای آزادی فلسطین، مردم مبارز و حق‌طلب ما در 900 شهر به میدان آمدند و در راه رهایی فلسطین و قدس شریف راهپیمایی و مجاهدت کردند. آنها که چشم به سرنوشت روشن و آینده مبارک فلسطین و مسجدالاقصی دوخته‌اند و حضور تماشایی‌شان بشارت نابودی اسرائیل و رهایی قدس شریف است.»

کیهان

آرمان ملی/ یک گام تا روابط مجدد

«آرمان ملی» در تیتر یک امروز خود به موضوع دور پنجم گفت‌وهای ایران و عربستان پرداخته و نوشته: «آنچه مسلم است ازسرگیری مذاکرات ایران- عربستان در بغداد با مشارکت هیأت‌های امنیتی بلندپایه به لطف تغییرات سریع منطقه‌ای و بین‌المللی است که در پی بحران اوکراین رخ می‌دهد. تفاوت این دور از مذاکرات نیز با چهار دور گذشته که به اذعان عده‌ای از کارشناسان و صاحبنظران چندان موفقیت‌آمیز نبوده نیز در این است که امروز بن سلمان به علل مختلف در نگرانی به سر می‌برد؛ چرا که روابط کشورش با آمریکا متشنج است و برجسته‌ترین علت این تنش عدم محکومیت حمله روسیه به اوکراین از سوی او، پافشاری بر توافق اوپک پلاس، دعوت از رئیس‌جمهوری چین برای سفر به ریاض و ابراز آمادگی برای قیمت‌گذاری نفت با استفاده از روبل و یوان چین و انعطاف او در پرونده یمن است و تمام این عوامل ازسرگیری گفت‌وگو با ایران را تسهیل کرده است؛ چرا منطقی نیست با فشارهای آمریکا در سایه ادامه دشمنی با ایران و تشدید جنگ در یمن مقابله کرد.»

آرمان ملی

ایران/ بازو به بازو تا قدس

«ایران» صفحه یک خلوتی دارد. سخنان دیروز رهبری را با تیتر «رژیم صهیونیستی از نفس افتاده است» پوشش داده و در عکس یک خود نیز راهپیمایی و حضور پرشور مردم در مراسم روز قدس را دیده است. این روزنامه دولتی با عنوان «بازو به بازو تا قدس» همه راهپیمایی‌ها، بیانیه‌ها وسخنرانی‌ها در منطقه و در حمایت از فلسطین را بازتاب داده است. 

ایران در ستون کناری خود اما عکسی ایستاده از نادرطالب‌زاده مجری و برنامه‌ساز تلویزیون منتشر کرده که دیشب درگذشت. این روزنامه دولتی با تیتر «عروج تا آوینی» نامه ابراهیم حاتمی‌کیا را منتشر کرده و نوشته: «نادر بود در چهره پرنفوذ و مهربانش. نادر بود در اصرار و ایمان به آنچه معتقد بود و با همه وجود آن را در رسانه و هنر به‌کار می بست.  نادر بود در  زیست غریبش در سرزمین غرب.  نادر بود در سلوک عارفانه و مؤمنانه. نادر بود و بعید می دانم کسی بتواند جای خالی او را پر کند.»

ایران

دنیای اقتصاد/ موتور سیاسی رشد اقتصاد

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با عنوان «موتور سیاسی رشد اقتصاد» نوشته: «یک پژوهش در جدیدترین شماره فصلنامه برنامه‌ریزی و بودجه، به بررسی رابطه سیاست با رشد و توسعه اقتصادی پرداخته است تا نشان دهد بستر سیاسی مناسب رشد اقتصادی چه ویژگی‌هایی دارد. مطابق این پژوهش، قدرت سیاسی شامل دو مولفه کلیدی «انتقال قدرت» و «توزیع قدرت» است. قدرت می‌تواند به شکل دموکراتیک یا غیردموکراتیک، از فردی به فرد دیگر منتقل شود. توزیع قدرت نیز می‌تواند به‌صورت متمرکز در اختیار یک گروه محدود باشد یا میان گروه‌های مختلف تقسیم شود. همچنین مطابق این پژوهش، «انتخاب دموکراتیک» ضامن کافی حمایت از حاکمیت قانون نیست. انتقال قدرت دموکراتیک اگرچه امکان انتخاب آزاد و رقابتی را برای مردم فراهم می‌کند، اما نمی‌تواند به تنهایی ضامن عدم سوءاستفاده از قدرت گروه منتخب در دوره استقرار باشد. در مقابل، مولفه «توزیع قدرت سیاسی» از نقش مهم‌تری در حفظ حقوق فعالان اقتصادی و استقرار حاکمیت قانون برخوردار است.»

دنیای اقتصاد

وطن امروز/ نفت علیه تحریم

«وطن امروز» بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز خود را به روز قدس و سخنرانی‌هایش اختصاص داده است. این روزنامه اصولگرا چندین عکس از راهپیمایی دیروز و حضور گسترده مردمی انتخاب کرده و تیتر زده: «قد قامت قدس». در تیتر یک امروز خود نیز سخنان دیروز رهبری که از دوربین تلویزیونی با مردم گفته شده را ذیل عنوان «کل فلسطین میدان مقاومت: مورد توجه قرار داده است.

وطن امروز البته در گزارش دیگری که در ستون کناری دیده شده، با عنوان «نفت علیه تحریم» نوشته: «با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تمرکز مدیریت صنعت نفت، برنامه‌ریزی برای برداشت حداکثری از منابع نفت و گاز و صادرات انجام شد تا با ایجاد بهره‌وری و رونق اقتصادی، در بازپس‌گیری جایگاه ایران در سبد انرژی جهان مؤثر باشد. جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن 1.2 هزار میلیارد بشکه معادل نفت خام ذخایر هیدروکربوری، جایگاه ممتازی در میان کشورهای دارنده سوخت‌های فسیلی دارد؛ جایگاهی بی‌بدیل که به تنهایی یکی از محورهای اصلی ترسیم‌کننده نقشه دیپلماسی کشور نیز هست. »

وطن امروز

سازندگی/ نیروی مقاومت

«سازندگی» صفحه یک متفاوتی دارد. از آن قالب همیشگی خارج شده و در صفحه نخست به جای آن تیترهای دو ، سه کلمه‌ای و مختصر  نقل قولی از از مقام رهبری در سخنان روز قدس را آورده و تاکید کرده که «تنها با نیروی مقاومت می توان مسائل دنیای اسلام را حل کرد». این روزنامه اصلاح‌طلب بخشی از متن سخنان رهبری را نیز در صفحه نخست آورده است. برای عکس نیز از تصویری استفاده شدکه نشانگر جمعیت راهپیمایی کنندگان است. 

سازندگی

صبح نو/ حماسه

«صبح نو» در جلد امروز خود حضور گسترده مردم در راهپیمایی روز قدس را به تصویر کشیده و آن را «حماسه» خوانده است. برخی از نکات مورد تاکید رهبری مثل اینکه «رژیم صهیونیستی از نقس افتاده است» یا «طرح‌های سازش با دشمن صهیونیست باطل شده است» را نیز در صفحه یک آورده است. 

این روزنامه اصولگرا در نوار پایینی اما مثل هرروز به سایر موضوعات مهم پرداخته است. مثلا عکسی از نادرطالب زاده که دیروز درگذشت را آورده و تیتر زده «خداحافظ حاج نادر». همچین موافقت مجمع تشخیص با مصوبه مجلس درباره واردات خودرو را دیده و در گزارشی با عنوان «بی‌تصمیمی کاخ سفید» به بررسی وضعیت فعلی مذاکرات هسته‌ای پرداخته و سعی کرده به این سوال پاسخ دهد که «مانع اصلی مذارکرات وین چیست؟»

صبح نو

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها