خبر به روایت «فردا»

روایت‌های مختلف از بده‌بستان‌های برجامی/ لزوم مرزبندی اصلاح‌طلبان با موسوی/ دولت رئیسی بعد از یک سال

کد خبر: 1170414

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

روایت‌های مختلف از بده‌بستان‌های برجامی/ لزوم مرزبندی اصلاح‌طلبان با موسوی/ دولت رئیسی بعد از یک سال

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ آغاز زودهنگام جنگ روایت‌ها

«اعتماد» رابرت مالی مذاکره کننده آمریکا و علی باقری‌کنی مذاکره کننده ارشد ایران را عکس یک کرده و با  عنوان «آغاز زودهنگام جنگ روایت‌ها» به نقل از ند پرایس نوشته که عقب‌نشینی ایران از برخی خواسته‌هایش باعث امیدواری امریکا شده است و ایران در متن ارایه کرده به اتحادیه اروپا درخواست حذف نام سپاه از لیست گروه‌های تروریستی امریکا را قرار نداده است. 

این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه اشاره کرده که «روایت مقام‌های ایرانی متفاوت است و تاکید دارند که اساسا این مطالبه ایران هیچ‌گاه در مجموعه خطوط قرمز مذاکراتی قرار نداشته است. ... به نظر می‌رسد که تهران و واشنگتن ورود زودهنگامی به مرحله جنگ روایت‌ها داشته‌اند. ... در حالی که متن توافق برای احیای برجام هنوز نهایی نشده و در چنین مذاکراتی تا زمانی که درباره همه‌ چیز توافق نشود درباره هیچ چیز توافق نشده، روایت‌های متفاوت از این متن می‌تواند به تعلل هر کدام از طرفین در اعلام پذیرش آن یا تلاش آنها برای امتحان کردن شانس خود در گرفتن امتیازی بیشتر منتهی شود.»

اعتماد

جوان/ «اسرائیلیات» گروسی

«جوان» در گزارشی که تیتر یک کرده به اظهارات اخیر گروسی و واکنش ایران و روسیه به آن، پرداخته است. «جوان» با تیتر «پاسخ شدید ایران و روسیه به «اسرائیلیات» گروسی» نوشته: «به‌رغم نگاه مثبت اروپایی‌ها به پاسخ‌های ایران و امیدواری نسبت به امضای توافق هسته‌ای، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاسه داغ‌تر از آش شده و کمافی‌السابق ادعا‌های نخ‌نماشده خود را درباره لزوم تحقیقات درباره شفاف‌سازی از برخی اماکن در ایران تکرار کرد. بلافاصله مقامات ایرانی و روسی از خجالت گروسی درآمدند و جواب دندان‌شکنی به او دادند که موضوع نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران در مذاکرات حل شده است و این اقدامات اگر قرار باشد به عنوان اهرم فشار سیاسی استفاده شود، راه به جایی نخواهد برد.»

این روزنامه اصولگرا در مطلب دیگری هم با عنوان «سکوت مقابل مواضع موسوی همسویی با اوست» به نامه‌ای که جمعی از فعالان سیاسی و رسانه‌ای جریان انقلاب خطاب به سران اصلاحات و اعتدال نوشته‌اند، اشاره کرده است. این نامه در نقد سکوت آنها مقابل مواضع اخیر میرحسین موسوی است. 

جوان

شرق/ فرار رو به جلو آمریکا

«شرق» در تیتر یک امروز خود اما با عنوان «روایتی دیگر» گزارشی از حواشی ماجرای تخلف در فولاد مبارکه و بحث و جدل‌هایی که پیرامون تعجیل در انتشار آن وجود دارد، ارائه کرده است.

شرق البته در یکی از گزارش‌های امروز خود به بررسی تعلل واشنگتن در پاسخ به نامه ایران پرداخته و نوشته: «تأخیر در ارسال پاسخ نهایی آمریکا به چند عامل گره خورده است. نخستین و شاید مهم‌ترین مانع به تلاش‌ها و تکاپوهای اسرائیل در عدم احیای برجام باز‌می‌گردد. چنان‌که ند پرایس اذعان کرد: «ما در هر قدم این روند (مذاکرات احیای برجام) با شرکای اسرائیلی‌مان در ارتباط بوده‌ایم» ... این اقرار صریح سخنگوی دستگاه سیاست خارجی آمریکا در ادامه به یک فرار رو به جلو بدل شد ... سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سؤال که آیا در‌حال‌حاضر آمریکا برای ارائه پاسخش به اتحادیه اروپا منتظر رایزنی با مشاور امنیت داخلی اسرائیل است یا نه، گفت: «ما در حال انجام‌دادن برخی رایزنی‌ها هستیم که مواردی از آنها داخلی‌اند، برخی دیگر خارجی‌اند، ... من در جایگاهی نیستم که جزئیات تمام آنها را شرح بدهم».

شرق

کیهان/ موفقیت‌های دولت

«کیهان» مثل بسیاری از روزهای گذشته به شرح «موفقیت‌های بزرگ دولت در سال اول بدون برجام و FATF» پرداخته و در تیتر یک امروز خود، گفت‌وگویی دارد با سخنگوی دولت در همین رابطه. 

بهادری‌جهرمی به کیهان می‌گوید: «آمارها نشان می‌دهد از ابتدای شروع‌به‌کار دولت سیزدهم تا اردیبهشـت 1401، نه‌تنها روند رو‌به‌رشد نرخ تورم کنترل شد، بلکه سیر نزولی هم پیدا کرد. در مواردی مانند تورم نقطه‌به‌نقطه کاهش قابل توجه بیش از ۱۸ درصد طـی ایـن مدت ثبت شد. فقط در خرداد 1401 شاهد افزایـش نرخ رشد تورم بودیـم کـه بخش عمده آن ناشی از اصلاح نظام پرداخت ارز ترجیحی و عادلانه‌‌سازی یارانه‌ها بود ... نرخ تورم که در پایان دولت دوازدهم بر اسـاس آمار بانک مرکزی بـه رکورد ۶۰ درصـد نزدیـک شـده بود، طبـق آخرین آمار در خـرداد 1401 به‌رغـم آثار گرانی‌هـای ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به 42 درصد کاهش یافته است. رشـد سالانه نقدینگی و پایـه پولـی نیز که در پایـان دولـت قبل بالای ۴۰ درصد بـود، بـه ترتیب بـه زیر ۴۰ درصد و حدود ۳۰ درصد کاهش یافت کـه آثار آن بر کاهش تـورم به‌تدریج خـود را نشان خواهد داد ان‌شاءالله.»

کیهان

آرمان ملی/ دست راست برجام بر سر مسکن

«آرمان ملی» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده با عنوان «دست راست برجام بر سر مسکن» نوشته: « گزارش‌های متعدد حاکی است که از دو هفته گذشته تاکنون معاملات مسکن متوقف شده و بسیاری از معامله‌گران منتظر نتیجه برجام هستند این درحالی است که مشاوران املاک پایتخت می‌گویند از حدود یک هفته گذشته همزمان با افت قیمت دلار و دریافت سیگنال‌هایی مبنی بر توافق احتمالی بازار مسکن با افت خریدار و فروشنده مواجه شده و خریداران امیدوارند با توافق نهایی قیمت مسکن کاهش پیدا کند و از این رو فعلا تصمیم برای خرید را متوقف کردند، در عین حال برخی فروشندگان که امیدی به توافق ندارند فایل خود را از لیست فروش فعلا خارج کردند و حاضر نیستند قیمت پیشنهادی ملک خود را کاهش دهند اما کارشناسان معتقدند که اگر توافقات به نتیجه نرسد رکود در بازار مسکن همچنان به خواب طولانی خود ادامه می‌دهد و بعید است رنگ کاهش به خود بگیرد اما درصورت نهایی شدن توافقات نیز احتمال کاهش قیمت‌ها دور از انتظار نخواهد بود.»

آرمان ملی

ایران/ پایان شوک تورمی

«ایران» به مناسب اولین روز هفته دولت یک ویژه نامه دارد که با عنوان «یک سال با مردم» منتشر شده است. 

این روزنامه دولتی در شماره امروز خود نیز با عنوان «تخلیه شوک تورمی اصلاح ارز ترجیحی» نوشته: «در خردادماه امسال به عنوان اولین ماه بعد از اصلاح ارز ترجیحی، نرخ تورم ماهانه از 3.5 درصد در اردیبهشت ماه به 12.2 درصد جهش کرد و تورم نقطه به نقطه (تغییر نسبت به ماه مشابه سال قبل) نیز از 39.3 درصد اردیبهشت ماه به 52.5 درصد رسید. ارقامی که بهانه تازه‌ای برای منتقدان دولت سیزدهم فراهم کرد. اما بلافاصله از تیرماه روند تخلیه شوک تورمی حذف ارز ترجیحی آغاز شد به طوری که تورم ماهانه 12.2 درصدی خرداد با کاهش 7.6 درصدی به 4.6 درصد در تیرماه رسید. ... تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از تورم مردادماه، تمام تحلیل‌ها و نقطه نظرات منتقدان را رد کرد. چرا که دو ماه پس از اجرای سیاست اصلاح ارز ترجیحی، تورم ماهانه بشدت کاهش یافت و به دنبال آن تورم نقطه‌ای هم به روند نزولی ماه‌های گذشته بازگشت.»

ایران

هم میهن/ دولت 57؟

«هم‌میهن» با اشاره به اینکه «ارگان تئوریک دولت از گفتمان عدالت و جمهوریت رونمایی کرد» تیتر زده «دولت پنجاه و هفت؟» و نوشته : «حتی اگر تعارضات ارزشی را کنار بگذاریم (که عملا شدنی نیست). ادعای پنجاه و هفتی بودن یک گفتمان در سال‌های 1400 و 1401 واجد ارزش خاصی نیست؛ بلکه اتفاقا می‌تواند نشانه ناهمراهی گفتمان و فقدان تناسب آن با الزامات زمانه نو و جامعه نو باشد». 

گفتی است، این روزنامه با اشاره به اینکه رئیس کمیته تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه گفته «گزارشی که در فضای مجازی نشر پیدا کرده، قابل استناد رسمی نیست» تیتر زده: «خدشه در جنجال فولادی».

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش اجتماعی که امروز دارد به بررسی دلایل اقبال جامعه به نگهداری از حیوانات خانگی و همچنین تخمین هزینه‌های این کار پرداخته است. بهانه این گزارش احتمالا اظهارات اخیر رئیس پلیس پایتخت است که گفته بود: «سگ گردانی جرم است».  

هم میهن

جام جم/ پایان« انفعال»؛ آغاز حضور در «میدان»

«جام‌جم» نگاهی به دستاوردهای دولت‌سیزدهم در یک سال گذشته دارد و در گزارشی که عکس یک کرده، با عنوان پایان «انفعال»؛ آغاز حضور در «میدان» نوشته: «عملکرد یک‌ساله دولت و تلاش‌های بی‌وقفه و مستمر برای جبران آسیب‌های وارده به کشور خود آشکار کننده پایان انفعال و خمودگی در مدیریت اجرایی کشور است.»

لازم به ذکر است که این روزنامه دارد، گزارش خود درباره عملکرد یکساله دولت را طی چند بخش منتشر کند و در بخشی که امروز منتشر کرده صرفا به موضوع مدیریت بحران بی‌برقی پرداخته و نوشته: «با توجه به کم‌کاری گسترده دولت قبل در توسعه زیرساخت‌های تامین برق، کار دولت سیزدهم برای حل بحران خاموشی‌ها و جلوگیری از تکرار آن در تابستان سال جاری بسیار سخت شده بود. با این حال دولت سیزدهم از همان ابتدای شروع به کار با پیگیری چند برنامه مختلف، توانست رکورد افزایش ظرفیت تولید برق کشور را در طول یک سال شکسته و مانع تکرار بحران خاموشی‌ در تابستان امسال شود.»

جام جم

دنیای اقتصاد/ تورم ماهانه در کف ۱۴۰۱

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با عنوان «تورم ماهانه در کف ۱۴۰۱» نوشته: «گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد تورم ماهانه در مردادماه سال جاری با ثبت رقم ۲درصد به کمترین مقدار طی‌ماه‌های گذشته از سال۱۴۰۱ رسیده است. البته کاهش تورم به معنی افت سطح قیمت‌ها نیست، بلکه به این معنی است که از سرعت افزایش قیمت‌ها(التهاب) کاسته شده است. در کنار افت تورم ماهانه، تورم نقطه به نقطه نیز روند کاهشی را آغاز کرده و در ماه میانی تابستان به سطح ۲/ ۵۲ درصد رسیده است. مردادماه می‌تواند آغاز یک رالی کاهشی برای تورم در اقتصاد ایران باشد. افت «انتظارات تورمی» به‌دلیل انتشار اخبار مثبت از لغو تحریم‌ها می‌تواند این مسیر نزولی را تسریع کند و الگوی سال۱۳۹۲ در سال۱۴۰۱ تکرار شود. در سال۱۳۹۲ تحت تاثیر انتظارات مثبت اقتصادی، تورم نقطه به نقطه از سطح بالای ۴۰درصد تا سطح زیر ۲۰درصد در پایان این سال کاهش یافت. در کنار این موضوع، توجه به اصلاح روند متغیرهای پولی در ماه‌های آتی شرایط را برای حصول تورم تک‌رقمی در سال آینده فراهم خواهد ساخت.»

دنیای اقتصاد

وطن امروز/ جهالت نمی‌میرد!

«وطن امروز» حسین مرعشی را عکس یک کرده با اشاره به این گفته او که «در دنیای امروز قدرت نظامی تعیین‌کننده روابط نیست و رقابت‌های تسلیحاتی تبدیل به رقابت‌های اقتصادی شده است» تیتر زده: «جهالت نمی‌میرد!». 

این روزنامه اصولگرا نوشته: «اصلاح‌طلبان نه توجهی به تاریخ و گذشته دارند، نه قادر به درک و فهم شرایط حاکم بر دنیا هستند. به همین دلیل نیز اغلب تحلیل‌هایی که ارائه می‌دهند، فرسنگ‌ها عقب‌تر و دورتر از واقعیت است و بیشتر بوی خیال‌پردازی می‌دهد. ... در ارتباط با اظهارات دبیرکل حزب کارگزاران، باید گفت جدای از اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ زمانی به دنبال دستیابی به سلاح اتمی و هسته‌ای نبوده، این قدرت نظامی یک کشور است که روابطش با دیگر کشورهای دنیا را تعیین می‌کند. برخلاف ادعای مرعشی که پیشرفت قدرت نظامی ایران در منطقه پراهمیتی مثل خاورمیانه را عامل افزایش رقابت تسلیحاتی در منطقه می‌داند، قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران کشورهای منطقه بویژه حکومت‌های حاشیه خلیج‌فارس را مجاب کرده تا کشورمان را به‌ عنوان قدرت برتر منطقه بپذیرند و در صدد گسترش ارتباط و همکاری با ایران باشند.»

وطن امروز

سازندگی/ حجاب عرفی یا حجاب شرعی؟

«سازندگی» جلد امروز خود را به منوچهر اسماعیلی سلطان دوبله و صداپیشه نقش‌های ماندگار در سینما تلویزیون که دیروز چشم از جهان فروبست اختصاص داده و تیتر زده «خاموشی صدا».

این روزنامه اصلاح‌طلب در سرمقاله امروز که به قلم سیدمحمود علیزاده طباطبایی عضو شورا مرکزی حزب کارگزاران است، به موضوع حجاب و گشت ارشاد پرداخته است. علیزاه با عنوان «حجاب عرفی یا حجاب شرعی» نوشته: «گشت ارشاد نباید رفتاری داشته باشد که مردم را به تقابل با جمهوری اسلامی بکشاند». او همچنین نوشته: «اگرچه حجاب فتوای همه مراجع تقلید از احکام شرعی محسوب می‌شود ولی احکامی که مورد تایید دین مبین اسلام قرار دارد با صیغه امر در قرآن کریم آمده است مثل نماز، روزه، حج، زکات، امر به معروف و نهی از منکر و ... و صراحتا عدم اجرای این احکام مورد نهی قرار گرفته و برای عدم اجرای این احکام شرعی مجازات دنیوی یا اخروی پیش بینی شده است ولی در مورد حجاب آنچه در قرآن کریم آمده است از چنان تاکیدی نظری احکام فوق‌الذکر برخوردار نیست و به نظر می‌رسد بیشتر توصیه به رعایت حجاب آن هم به بانوان مومنه است».

سازندگی

صبح نو/ در محور مقاومت باقی می‌مانیم

«صبح نو» سیدحسن نصرالله را عکس و تاکید او بر اینکه «در محور مقاومت باقی می‌مانیم» را تیتر یک کرده است. 

این روزنامه اصولگرا همچنین نامه فعالان سیاسی و رسانه‌ای اصولگرا به سران اصلاح‌طلب مبنی بر اینکه «با موسوی مرزبندی کنید» را در صفحه یک امروز خود دیده است. 

صبح نو مثل هر روز در نوار پایینی صفحه نخست خود به موضوعات مختلف سیاسی و غیر سیاسی پرداخته است. از سوکت ابدی مرد هزار صدای دوبله گرفته تا هشت گام محقق شده در طی یک سال مدیریت فرهنگ و هنر دولت سیزدهم.  همچنین از سفر آفریقایی امیرعبداللهیان و بحرانی شدن جنگ اوکراین گزارش می‌دهد. در سرمقاله اما از وحشت زمستان بی‌برجام نوشته و نیاز غربی‌ها به احیای برجام و بهرمندی از انرژی ایران را بحبوحه جنگ اوکراین زیر ذره‌بین گذاشته است.

صبح نو

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها