خبر به روایت «فردا»

توصیه‌های رهبری به دولت / بازگشت آرامش به عراق / جنجال ماندگاری تاج

کد خبر: 1171827

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

توصیه‌های رهبری به دولت / بازگشت آرامش به عراق / جنجال ماندگاری تاج

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ اولویت اقتصاد با پیوست فرهنگی

«اعتماد» دیدار دیروز و 6 توصیه رهبری به هیات دولت را عکس یک کرده و با عنوان «اولویت اقتصاد با پیوست فرهنگی» بر این گفته رهبری تاکید کرده که «اولویت اقتصاد به معنای نادیده گرفتن سرفصل های دیگر نیست».

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین گزارشی از پرحاشیه‌ترین انتخابات تاریخ فدراسیون فوتبال که با پیروزی مهدی تاج پایان یافت، دارد و با تیتر «شب طولانی فوتبال» نوشته: «انتخاب مجدد مهدی تاج به عنوان رییس فدراسیون فوتبال در حالی که هنوز تکلیف پرونده ویلموتس مشخص نشده و همچنین انتشار پرونده فولاد مبارکه که در آن نام تاج هم به چشم می‌خورد واکنش‌های متفاوتی را برانگیخت. عده زیادی با انتقاد از این اتفاق اعلام کردند چطور فردی که ضرر ۲۰۰ میلیاردی به فوتبال زده می‌تواند مجددا رییس فدراسیون شود؟ ... دقایقی بعد از اتمام انتخابات وحید شمسایی سرمربی تیم ملی فوتسال با ذکر این نکته که به میرشاد ماجدی رای داده است استعفای خود را اعلام کرد. همچنین برخی مدیران منصوب شده از سوی ماجدی در فدراسیون نیز کناره‌گیری کردند.»

اعتماد

جوان/ باج به تاج

«جوان» بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز خود را به پوشش سخنان و توصیه‌های دیروز رهبری خطاب به هیات دولت اختصاص داده و تیتر زده: «میان مردم بمانید». 

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری با عنوان «باج به تاج» به حواشی انتخابات فدراسیون فوتبال پرداخته و نوشته: «کانال برداشت پول از بیت‌المال و جیب محرومان و کارگران به جیب مفت‌خوران فوتبال دوباره باز شد. نه پرونده ویلموتس و ضرر مهلک ۲۰۰ میلیاردی به بیت‌المال توانست سد راهش شود و نه تخلف آشکاری که در بازگشت به کار مجدد او به واسطه افشای فساد فولاد مشخص شد. تاج، بی‌شک تنها گزینه‌ای بود که به دلیل پرونده سیاهی که از مدیریت در فوتبال داشت، تمامی رسانه‌ها در صف منتقدانش بودند، اما سمبه او چنان پرزور بود که نه تلاش منتقدان برای کنار زدنش جواب داد و نه تقلای ماجدی که در بسیاری موارد قانون را هم به سود خود تغییر داد و دستکاری کرد و نه حتی کودتای شبانه‌ای که دبیرکل فدراسیون صفر تا صد آن را به گردن گرفت. مهدی تاج برگشت، با باجی که فوتبال به او داد.»

جوان

شرق/ نمایش‌های یک «صدر»

«شرق» مثل سایر روزنامه‌های امروز خود عکس یک خود را به دیدار رهبری با رئیس جمهور و اعضای هیات دولت که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، اختصاص داده و در تیتر به نقل از ایشان تاکید کرده که «قاطعانه با هر عاملی که تولید را تضعیف می‌کند مقابله کنید».

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی که تیتر یک کرده اما به تحولات عراق پرداخته و با اشاره به اینکه «آشوب‌های طرفداران مقتدی صدر چندین ساعت عراق را به صحنه زد و خوردهای سیاسی تبدیل کرد» نوشته: « آشوب‌های طرفداران صدر که ساعت‌های پر التهابی را برای عراق رقم زد، تا امروز به جایی رسیده است که عقب‌نشینی صدر رخ داده است؛ اما با توجه به اینکه همواره او مرد نمایش‌ها و بازی‌های مختص به خود بوده است، می‌توان این پرسش را مطرح کرد که آیا می‌شود انزوا و عقب‌نشینی او را باور کرد یا یک ترفند تازه در راه است؟»

شرق

کیهان/ آشوب به نیابت از آمریکا 

«کیهان» برخلاف اغلب روزنامه‌های امروز که توصیه‌های رهبری به دولت را تیتر کرده‌اند، بخشی از سخنان رهبری که تعریف از دولت بود را پررنگ‌تر دیده و تیتر زده: «مهم‌ترین توفیق دولت زنده کردن امید و اعتماد در مردم است».

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری هم به تحولات عراق پرداخته و با تیتر «آشوب به نیابت از آمریکا پرده دیگری از فتنه بی‌ثبات‌‌سازی عراق» نوشته: «در پی درگیری‌های خشونت‌باری که طرفداران صدر در خطی مطابق میل آمریکا، رژیم صهیونیستی و سعودی از دوشنبه عصر در عراق آتش آن را برافروختند، تاکنون 30 تن کشته و 700 تن دیگر زخمی‌ شده‌اند؛ اما دیروز بالاخره مقتدی صدر به این غائله واکنشی هرچند دیرهنگام نشان داد و در محکومیتش سخنرانی و از مردم و مرجعیت عذرخواهی کرد.»

در ادامه این گزارش با اشاره به درخواست سفارت ایران در عراق از مردم برای عدم سفر و تردد در عراق، آمده است: «نگرانی‌ها بیشتر شد چرا که معلوم شد این فتنه می‌تواند پیاده‌روی عظیم اربعین حسینی‌(ع) را که حقیقتا باعث وحشت دشمنان اسلام شده، تحت‌الشعاع قرار دهد و خدایی ناکرده از فروغ آن بکاهد.»

کیهان

آرمان ملی/ اصولگرایان در مسیر اصلاحات

«آرمان ملی» در گزارشی که تیتر یک کرده با عنوان «اصولگرایان در مسیر اصلاحات» نوشته: «در سال‌های اخیر اما پیروزی در انتخابات بدون رقیب چندان برای اهالی سیاست غریب نیست البته بدون رقیب را نمی‌توان تایید کرد بلکه باید از واژه «رقیب رأی نیاور» یا «رقیب از پیش باخته» استفاده کرد. برگزاری چنین انتخابات‌هایی همواره مورد انتقاد سیاسیون به‌ویژه اصلاح‌طلبان است، چرا که بعضا با ردصلاحیت‌هایی که صورت می‌گیرد، کاندیداهای مطرح این جریان فرصت حضور در انتخابات را پیدا نمی‌کنند مانند انتخابات 1400 که تنها همتی به عنوان کاندیدای جریان اصلاحات لقب گرفت. ... اکنون اصولگرایان هم به انتخابات بدون رقیب معترض هستند. دیروز دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری، گفت: «وقتی استقلال در لیگ برتر اول می‌شود، افتخارش به این است که در آن لیگ پرسپولیس، سپاهان، گل‌گهر، تراکتور و... هستند و او بین چند تیم قدرتمند اول شده است. وگرنه اول شدن در دسته سوم برای استقلال افتخار و هنری نیست. کسانی هم که در انتخابات‌های مجلس و ریاست‌جمهوری برنده می‌شوند، باید در میدانی باشند که بتوانند با رقبای قدرتمندی رقابت کنند.»

آرمان ملی

ایران/ دسترسی فراپادمانی نمی‌دهیم

«ایران» که هر روز از هفته دولت را یک ویژه نامه داشته ، امروز به اقتصاد رسیده و مفصلا موفقیت‌های دولت در این زمینه پردخته است. از جمله «جهش درآمدها، کاهش هزینه‌ها» «رشد پایه پولی، 4 برابر کمتر از قبل»، «مهار تورم از اتاق کنترل بازار پول»  و ... . بگذریم از اینکه آنجه ایران در باب موفقیت‌های اقتصادی دولت می‌نویسد، بعضا مورد نقد کارشناسان قرار می‌گیرد.

این روزنامه دولت نیم‌تا نخست خود را به دیدار روز هیات دولت با رهبری اختصاص داده و به نقل از ایشان تیتر زده: «مهم‌ترین توفیق دولت احیای امید و اعتماد».

ایران در گزارش دیگری با عنوان «دسترسی فراپادمانی نمی‌دهیم» به نقل از بهروز کمالوندی نوشته: «طبق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران که مصوب مجلس شورای اسلامی است، قرار است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حداقل نظارت‌ها و در حد پادمانی باشد. البته اگر غربی‌ها تحریم‌ها را لغو کنند و به تعهدات خودشان باز گردند، ایران نیز به تعهداتی که ذیل برجام پذیرفته بود، باز خواهد گشت. ایران هیچ تعهد فرا پادمانی ندارد.»

ایران

هم‌میهن/ تحولات عراق؛ فرصت یا تهدید؟

«هم‌میهن» در سرمقاله خود اما به تحولات عراق پرداخته و نوشته: «دولت‌هایی چون افغانستان و عراق  قادر نیستند روی پای خود بایستند و نیروهای مدنی و مردمی آنان نیز واجد قدرت درون‌زا نیستند. هر کدام تابع یک دولت و کشور خارجی هستند. در نتیجه موازنه قوای داخلی میان آنان شکل نمی‌گیرد و بدبینی مردم خیلی سریع متوجه هر نیروی خارجی می‌شود و به همین علت، حضور مستقیم در یک کشور که در قدیم می‌توانست یک فرصت و نقطه قوت و منشا قدرت باشد، اکنون تبدیل به نقطه ضعف و تهدید می‌شود ... وضعیت عراق و حضور سیاسی ایران در عراق، گرچه با بسیاری از کشورهای دیگر فرق دارد ولی در نهایت مشمول این قاعده می‌شود. در چنین وضعیتی هر نیروی سیاسی به راحتی می‌تواند مشکلات خود را فرافکنی کند و علیه ایران سخن گفته و آن را نشانه بگیرد. ... تخریب و آتش زدن چند باره کنسولگری‌های ایران در شهرهای عراق و هرات در سال‌های اخیر و اتفاقات این روزهای عراق، می‌تواند شواهد آغاز این فرایند باشد. در این زمینه باید محتاط بود و در صورت لزوم تجدید نظر کرد.»

هم میهن

جام‌جم/ مرجعیت به رویای آمریکا پایان داد

«جام‌جم» مثل «کیهان» و «ایران» برای پوشش دیدار دیروز رهبری و هیات دولت بر آن بخشی که از دولت تعریف کردند، تاکید کرده و تیتر زده: «احیای امید و اعتماد مردم». جالب اینکه این روزنامه در روتیتر نیز توجهی به توصیه‌های رهبری به دولت نداشته و نوشته: «رهبر انقلاب در دیدار رئیس جمهور و اعضای کابینه از مهم‌ترین توفیق دولت گفتند».

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری به تحولات عراق پرداخته و با عنوان «مرجعیت به رویای آمریکایی پایان داد» از «شکست توطئه تجزیه عراق» نوشته است. 

در این گزارش آمده است: «رهبر جریان صدر با حضور در نشستی خبری در نجف‌اشرف، برای رویدادهای اخیر در عراق از مردم این کشور عذرخواهی و جهت خروج طرفداران خود از تحصن، ضرب‌الاجل تعیین کرد. ... وی ضمن تشکر از حشدالشعبی به‌دلیل بی‌طرفی در تنش‌‌های اخیر اعلام کرد: من از آنچه در عراق اتفاق می‌افتد بسیار ناراحتم. از ملت عراق عذرخواهی می‌کنم. تنها متضرر اتفاقاتی که در حال رخ‌دادن است، عراقی‌ها هستند. قاتل و مقتول هردو در آتش هستند.» 

جام جم

سازندگی/ پایان قشون‌کشی

«سازندگی» تحولات عراق را عکس روی جلد کرده و با عنوان «پایان قشون‌کشی» نوشته: «اگرچه مقتدی صدر عقب‌نشینی کرد اما بن‌بست سیاسی عراق همچنان برقرار است». 

در این گزارش آمده است: «همزمان با تشدید تنش‌ها در خیابان‌های عراق، مقتدی صدر از موضعش عقب‌نشین کرد و با ایراد سخنرانی از ملت عراق که به گفته او، تنها آسیب دیده‌های این ناآرامی‌ها هستند، عذرخواهی کرد ... با این همه، تنش‌ها کماکان ادامه دارد و تلاش‌ها برای پایان دادن به این بحران بی‌فایده مانده است؛ هرچند مذاکرات میان مقام‌های دولتی و رهبران جریان صدر و ائتلاف‌ چارچوب هماهنگی شیعه در حال انجام است. هم‌زمان یکی از رهبران بلوک صدر گفته که رهبر این جریان تا پایان خشونت‌ها و استفاده از سلاح، اعتصاب غذای خود را اعلام کرده است. پیش‌تر مصطفی الکاظمی گفته بود که تداوم نزاع‌های سیاسی تا حدی که به همه نهادهای دولتی آسیب وارد کند، در راستای منافع مردم عراق، آرمان‌ها، آینده و تمامیت ارضی این کشور نخواهد بود.»

سازندگی

صبح نو/ اولویت اصلی اقتصاد است

«صبح نو» رهبری را عکس روی جلد کرده و بر این گفته ایشان خطاب به هیات دولت که «اولویت اصلی اقتصاد است» تاکید کرده است. 

این روزنامه اصولگرا همچنین با اشاره به انتخابات دیروز فراکسیون اکثریت و انتخاب محمدباقر قالیباف به عنوان رئیس، تیتر زده : «اجماع حداکثری نمایندگان».

صبح نو در نوار پایینی نیز به موضوعات مختلفی پرداخته است. از جمله وضعیت عراق که با تیتر «شرمنده‌ام» مورد توجه قرار گرفته است. بر اساس این گزارش «در پی تعیین ضرب‌االاجل سید مقتدی صدر برای طرفدارانش، آرامش به خیابان‌های بغداد بازگشت». همچنین اشاره شده که تمامی مرزهای زمینی ایران و عراق بازگشایی شد.

این روزنامه اصولگرا به انتخابات فدراسیون فوتبال و انتخاب تاج نیز پرداخته است اما تیتر خنثی دارد: «تاج در فدراسیون».

صبح نو

دنیای اقتصاد/ خطر رکود در کمین جهان

«دنیای اقتصاد» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده درباره «خطر رکود در کمین جهان» هشدار داده و نوشته: « قیمت مسکن و مستغلات در چین برای یازدهمین ماه پیاپی کاهش یافت. همه چیز به قانون سه خط قرمز بازمی‌گردد. در اوت۲۰۲۰، پکن این سیاست را با هدف تخلیه حباب عظیم مسکن، اجرا کرد. این سیاست دو هدف داشت: کاهش اتکای بیش از حد اقتصاد به دارایی و کاهش سفته‌بازی. بر اساس این سیاست، شرکت‌های ساخت‌و‌ساز ملزم به رعایت شاخص‌های دقیق سلامت مالی، از جمله سقف ۱۰۰درصدی بدهی خالص به سهام برای استقراض از بانک‌ها و سایر موسسات مالی بودند. اما بسیاری از شرکت‌های ساخت‌و‌ساز خارج از این قانون قرار داشتند. این بخش که به‌طور ناگهانی بر اساس قوانین جدید قادر به وام گرفتن نبود، با بحران شدید نقدینگی مواجه شد. املاک و مستغلات ۳۰درصد از تولید ناخالص داخلی چین را تشکیل می‌دهند و از همین رو بحران در این حوزه می‌تواند اقتصاد جهانی را درمعرض خطر بزرگ قرار دهد؛ چراکه کاهش ۵/ ۸درصدی تولید ناخالص داخلی چین منجر به کاهش ۲۵/ ۳درصدی در اقتصادهای پیشرفته و کاهش نزدیک به ۶درصدی در اقتصادهای نوظهور خواهد شد.»

دنیای اقتصاد

وطن امروز/ امید و اعتماد زنده شد

«وطن امروز» تا حد زیادی شبیه دیگر روزنامه‌های اصولگرا است. دیدار دیروز رهبری با هیات دولت را عکس یک کرده و برای تیتر نیز بخش تعریفی سخنان رهبری را انتخاب کرده است. این روزنامه البته در روتیتر برای دولت سنگ تمام گذاشته و نوشته: «رهبر انقلاب در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیات دولت با اشاره به کار و تلاش و مسئولیت پذیری و نظارت میدانی دولتمردان برای حل مشکلات: امید و اعتماد زنده شد». همچنین این را ذکر کرده که «در یک سال اخیر شنیده نشد دولت فرافکنی و بهانه‌تراشی کند و بگوید اختیار نداریم یا نمی‌گذارند».

وطن امروز تحولات عراق را نیز با عنوان «مرجعیت ناجی عراق» پوشش داده و نوشته: «رهبر جریان صدر دیروز در کنفرانس خبری ضمن عذرخواهی به خاطر به وجود آمدن حوادث اخیر در عراق : مطیع اوامر آیت‌الله حائری هستم». در ادامه این نکته را هم ذکر کرده که «در پی اعلام برائت صدر از «آشوبگران» هوادارانش از منطقه سبز بغداد عقب‌نشینی کردند».

وطن امروز


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها