امریکا همچنان در «نقش‌بازی» ناراضی مذاکره!

کد خبر: 1172525

ایران در شرایطی به متن پیش‌نویس برجام پاسخ داده است که طرف امریکایی و اروپایی همچنان تمایل ندارند حتی برای حفظ ظاهر هم که شده به این پیشنهاد روی خوش نشان دهند. اگرچه پکن و مسکو این پاسخ را قابل قبول دانسته‌اند، اما نماینده امریکایی مذاکره‌کننده با ایران، نشستی محرمانه را با سناتور‌های کشورش تدارک دیده است.

امریکا همچنان در «نقش‌بازی» ناراضی مذاکره!

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد جمعه اعلام کرد تهران نظرات خود را در مورد پاسخ امریکا در خصوص متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها برای هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا ارسال کرده است. امریکایی‌ها و شرکای اروپایی پس از دریافت پاسخ ایران، هیچ فرصتی را برای پالس منفی از دست ندادند و یک بار دیگر سعی کردند چرخه معیوب مقصر‌سازی ایران را به جریان بیندازند. وِدانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا ساعاتی پس از انتقال پیام، مدعی شده که پاسخ تهران سازنده نبود. باراک راوید، خبرنگار وبگاه خبری آکسیوس در پیامی توئیتری به نقل از «آدرین واتسون» سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا نوشت: «این مذاکراتی با کشمکش‌های متداول است. ما در حال مطالعه پاسخ ایران بوده و در حال هماهنگی با متحدان تروئیکای اروپایی هستیم.»‌این مقام امریکایی افزود: «ما به‌طور علنی مذاکره نمی‌کنیم. طی هفته‌های اخیر برخی شکاف‌ها بسته شده‌اند، اما برخی دیگر باقی مانده‌اند.»

اتهام‌زنی اروپایی‌ها

یک مقام ارشد اروپایی که مستقیماً در مذاکرات با ایران دخیل است، گفت که پاسخ ایران موضوع تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مجدداً روی میز آورد، درحالی که ایالات متحده و سه کشور اروپایی (بریتانیا، فرانسه و آلمان) فکر می‌کردند قبلاً حل شده است. این مقام اروپایی افزود: «واکنش ایران کاملاً غیرمنطقی بود. تهران می‌خواهد متن هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا را در مورد پادمان‌های هسته‌ای مجدداً تغییر دهد که قبلاً هم در خارج از چارچوب انعطاف ما بود و ایرانی‌ها به طور ضمنی در پاسخ ۱۵ آگوست خود پذیرفته بودند.»‌این مقام اروپایی تأکید کرد: «پاسخ ایران را فقط می‌توان اینطور دید که آن‌ها نمی‌خواهند این توافق را به سرانجام برسانند، آن هم زمانی که ما خیلی به توافق نزدیک بودیم.»‌امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز در ادامه تلاش کشور‌های غربی برای افزایش فشار افکار عمومی علیه ایران جهت پذیرش توافق در مذاکرات وین، ابراز امیدواری کرد که طی روز‌های آتی، توافقی با ایران بر سر مذاکرات رفع تحریم‌ها و توافق هسته‌ای حاصل شود.

نگاه مثبت پکن و مسکو

این در حالی است که یک سخنگوی وزارت خارجه چین بامداد دیروز با اعلام اینکه پکن در حال بررسی پاسخ برجامی اخیر ایران به امریکا است، گفت: «داریم به صورت جدی پاسخ اخیر ایران را بررسی می‌کنیم. در نگاه اول، پاسخ طرف ایرانی فراتر از مواضع دائمی‌اش در خصوص مسائل مربوطه نیست.»‌وی اضافه کرد: «امیدواریم همه طرف‌ها بتوانند فعالانه نگرانی‌های مشروع ایران را برطرف کرده و برای جمع‌بندی زودهنگام توافق تلاش کنند.»‌میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش هم در توئیتر نوشت: «ایران پاسخ خود را به پیشنهاد‌های اخیر امریکا درباره پیش‌نویس احیای برجام ارائه داد.»‌اولیانوف اضافه کرد: «به نظر می‌رسد که پیشنهادات ایران بیش از حد بلندپروازانه نبوده و در صورت وجود اراده سیاسی لازم برای تکمیل گفتگو‌های وین، می‌تواند قابل قبول باشد.»

گذشته نباید تکرار شود

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنج شنبه در رایزنی تلفنی با همتای اماراتی گفته بود که تهران برای رسیدن به توافق قوی و پایدار، حسن‌نیت و جدیت خود را نشان داده و همکاران او با دقت و سرعت در حال بررسی متن و آماده‌سازی پاسخ هستند. جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعا‌های پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع حریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای را که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد، منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد. محمد مرندی، تحلیلگر حوزه بین‌الملل در همین راستا در توئیتر نوشت: «ایران مطابق با وعده خود پاسخ داد. حال وقت آن رسیده که تیم بایدن تصمیمی جدی بگیرد. برای امریکا سازنده به معنای این است که ایران شرایط امریکا را بپذیرد. برای ایران نیز سازنده به معنای رسیدن به توافق متعادل و ضمانت‌دار است. اگر امریکا تصمیم درست بگیرد، توافق به سرعت به نتیجه می‌رسد.»‌وی همچنین در این مورد به شبکه الجزیره گفت: «امریکا باید به ایران اطمینان دهد که تاریخ گذشته خود را تکرار نخواهد کرد، زیرا این واشنگتن بود که با نقض تعهدات خود، برجام را پاره کرد. بایدن هم سیاست ترامپ را ادامه می‌دهد و ما اجازه نمی‌دهیم گذشته تکرار شود.»

مرندی خاطرنشان کرد: «هرچند کشور‌های اروپایی به صورت علنی با امریکا مخالفت نمی‌کنند، اما روشن است که آن‌ها به دنبال آن هستند که موضوع پرونده هسته‌ای ایران هرچه سریع‌تر پایان یابد و این مسئله حل شود.» وی خاطرنشان کرد که هیچ موضوع استثنایی در پاسخ ایران درباره احیای برجام، وجود ندارد و تغییر غیرمنتظره‌ای در موضع ایران رخ نداده است. این کارشناس روابط بین‌الملل در گفت وگوی اختصاصی با شبکه الجزیره قطر تصریح کرد: «مهم برای ایران این است که توافق احتمالی هیچ‌گونه نکته احتمالی، امور مبهم یا شکافی نداشته باشد که ایالات متحده بتواند در آینده برای لغو آن، از این شکاف‌ها بهره‌برداری کند.»

دولت با نهاد‌های قانونگذار مشورت کند

مجموعه این تحولات در شرایطی صورت گرفته که رابرت مالی، نماینده وزارت خارجه امریکا در امور ایران قرار است جلسه‌ای محرمانه با قانونگذاران کمیته امور خارجی مجلس سنای امریکا درباره وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها با ایران برگزار کند. پایگاه خبری پولیتیکو اعلام کرد که این جلسه قرار است روز ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریورماه) برگزار شود. همچنین، روز پنج شنبه ۵۰ قانونگذار امریکایی با نگارش نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا از توافق احتمالی با ایران در خصوص رفع تحریم‌ها ابراز نگرانی کردند. ۳۴ نماینده حزب دموکرات و ۱۶ نماینده حزب جمهوریخواه در این نامه از جو بایدن خواسته‌اند متن کامل هرگونه پیشنهاد مطرح‌شده برای بازگشت امریکا به توافق هسته‌ای در اختیار کنگره قرار داده شود. این قانونگذاران از دولت بایدن خواسته‌اند تمامی توافقات جانبی نیز در اختیار کنگره قرار داده شود و دولت قبل از ورود به برجام با نهاد قانونگذار درباره بازگشت به توافق مشورت کند. در این نامه آمده است: «ما عمیقاً درباره چندین بند که ممکن است در متن نهایی توافق با اصلی‌ترین دولت حامی تروریسم گنجانده شود، نگران هستیم.»

منبع: روزنامه جوان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها