خبر به روایت «فردا»

آغاز صیانت؟/ بازی آژانس/ اوضاع اروپا

کد خبر: 1173201

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

آغاز صیانت؟/ بازی آژانس/ اوضاع اروپا

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ «صیانت» درجاده فرعی

«اعتماد» با اشاره به اینکه «شورای عالی فضای مجازی به ریاست ابراهیم رییسی موادی از طرح صیانت را تصویب کرد» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده، نوشته: «خبر ابلاغ و اجرای «بخش‌های کلیدی طرح صیانت» توسط شورای عالی فضای مجازی در خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. همان شورایی که ریاست آن را ابراهیم رییسی در اختیار دارد، فردی که پیش از این در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم با صراحت اعلام کرده بود، مخالف طرح صیانت و هر نوع ایجاد محدودیت برای فعالیت‌های روتین مردم در فضای مجازی و سایبری است، اما این روزها پای برگه‌ای را امضا می‌کند که اهداف کلیدی طرح صیانت را محقق می‌کند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب به نقل از نعمت احمدی، حقوق‌دان نوشته: «وقتی مجلس مصوبه ورود شورای عالی فضای مجازی به تصویب طرح صیانت را مسکوت گذاشته، یعنی نظرش را اعلام کرده است. هیچ نهادی نمی‌تواند حق قانونگذاری را از مجلس سلب کند.»

اعتماد

کیهان/ استقبال مشکوک

«کیهان» در گزارشی که امروز عکس یک کرده، به واکنش دیروز روزنامه‌های اصلاح‌طلب به نخست وزیر شدن تراس، نقد دارد. این روزنامه اصولگرا با تیتر «استقبال مشکوک مدعیان اصلاحات از دشمن سرسخت ایران و دوست نزدیک اسرائیل» نوشته: «رسانه‌های طیف مدعی اصلاحات یا همان جریان غربگرای داخلی روز گذشته در اقدامی هماهنگ در صفحه اول خود و به شکلی برجسته به استقبال «لیز تراس» نخست‌وزیر جدید انگلیس رفتند. نکته مهم اینکه وی مواضع به‌شدت ضدایرانی دارد.»

در این گزارش آمده است: «تراس بهمن سال گذشته در سخنانی غیرسازنده و متناقض با آنچه در روند مذاکرات می‌گذشت، مدعی شد که گفت‌وگوها در حال نزدیک شدن به بن‌بستی خطرناک است. او در آخرین مناظره انتخاباتی هم ضمن تکرار اتهامات علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و حمایت از رژیم صهیونیستی، ادعا کرد که در صورت پیروزی در انتخابات، اولویت نخست دولت وی جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است. «تراس» در رابطه با جمهوری اسلامی ایران با بی‌پروایی تمام، به‌صورت کورکورانه و بدون هیچ تأملی از سیاست مخرب و هرج‌ومرج‌طلب رژیم صهیونیستی تبعیت می‌کند.»

کیهان

شرق/ نت دور خورد؟

«شرق» در تیتر یک امروز خود به مصوبه شورای عالی فضای مجازی و نگرانی‌هایی که درباره آغاز رسمی محدودسازی اینترنت ایجاد شده است، پرداخته و با عنوان «نت دور خورد؟» نوشته: «شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس‌جمهور بخشی مهم از طرح صیانت را تصویب کرد. همان طرح صیانت یا بهتر بگوییم طرح محدود‌سازی اینترنت که با تلاش تندروهای مجلس نوشته شد تا با کاهش دسترسی‌ها، کاربران فضای مجازی از حق دسترسی به جامعه آزاد اطلاعات محروم شوند و با جیره‌بندی اینترنت کم‌کم کاربرد آن را به فراموشی بسپارند تا دیگر افشای فساد مدیران و مسئولان در فضای مجازی مانع آرامش خدمتگزاران مردم نشود. زیرا هنوز فراموش نکرده‌ایم که اولین طرح نمایندگان مجلس بعد از انتشار تصاویر ماجرای برخورد یک نماینده مجلس با سرباز راهور نوشته شد و در همان متن ابتدایی ضبط و انتشار ویدئو‌هایی از این دست جرم‌انگاری و مستوجب مجازات تشخیص داده شده بود .حال گویا طرحی که حداقل چهار بار تغییر شکل کلی داد تا به نسخه بهمن سال گذشته برسد بدون دردسر در شورای عالی فضای مجازی تصویب شده است.»

شرق

جوان/ حد مجاز دزد‌ی نداریم 

«جوان» در تیتر یک امروز خود به نقد سخنان اخیر سردار اشتری مبنی بر اینکه سرقت زیر 20 میلیون تومان تشکیل پرونده نمی‌شود، پرداخته و با عنوان «حد مجاز دزد‌ی نداریم» نوشته: «افزایش و کاهش دزدی نیز اگرچه با برخی شاخص‌ها مانند تورم و گرانی یا کاهش معنویت در میان مردم نسبت دارد، اما یکسره وابسته به این شاخص‌ها نیست. پارادوکسی هم در پلیس و دستگاه‌قضایی، حل‌نشدنی است. پلیس، هم سارقان را در زندان می‌پسندد و هم از اینکه زندان، آموزشگاه حرفه‌ای سرقت و قتل شود، ناخشنود است. قاضی نیز هم دنبال حبس‌زدایی و کاهش آمار زندانیان است و هم احکامی جز زندان ندارد. ... دزد‌ها معمولاً بهانه جو هستند وگرنه فقرای دست‌پاک و قانع و با زیست معنوی، صد‌ها و هزاران برابر فقرای دزدند. با این‌حال زنگ‌خطر همیشه در گوش است، چنانکه در یک‌سال گذشته نصف دزد‌های به‌دام افتاده در کشور یعنی ۴۰۰ هزار نفر، «دزد‌اولی» بوده‌اند. از بهانه اختلاس‌های میلیاردی تا بهانه فقر و نداری، همه واقعاً بهانه است.»

جوان

آرمان ملی/ نقد و تحمل 

«آرمان ملی» در تیتر یک امروز خود به دولت توصیه کرده که در مقابل انتقادات رسانه‌ها تحمل خود را بالا ببرد و نوشته: « این بسته به نگرش و رویکرد دولت‌هاست که چگونه تعاملی با رسانه‌ها داشته باشند. ... موضع‌گیری برخی نهادهای زیر مجموعه در مواجهه با رسانه‌ها چندان نشانی از بالا بودن آستانه تحمل آنها ندارد. چه اینکه اگر تحلیلی در خصوص عملکرد اقتصادی دولت، بحث تورم و آماری که مرکز آمار در خصوص این مساله داده یا... مطرح شود این نهادها یا سازمان‌های زیرمجموعه دولت به جای ارائه آمار و پاسخگویی صرفا به سراغ تکذیب مطالب و ارسال جوابیه می‌روند. در حالی که به نظر می‌رسد دولت‌‌ها و سازمان‌های تابعه باید آستانه تحمل خود را بیش از پیش بالا ببرند، نقد مشفقانه و دلسوزانه رسانه‌ها را بشنوند و آن نقدها را در جهت بهبود عملکردها و انسجام عملکردی بیشتر به کار ببندند. قدر مسلم همه رسانه‌ها خواهان موفقیت دولت هستند و اگر هم تحلیل‌هایی در این میان در خصوص عملکردهای دولت و سازمان‌های تابعه بیرون می‌آید صرفا نقد در جهت اصلاح است.»

آرمان ملی

ایران/ توافق، معطل سیاسی بازی آژانس

«ایران» در تیتر یک امروز خود توافق را معطل سیاسی بازی آژانس دانسته و نوشته: «پاسخ ایران به آخرین پیشنهادهای تبادل شده در مذاکرات وین، باید محقق کننده خواست‌های بحق تهران در چهارچوب هر توافق احتمالی باشد واین نکته‌ای است که «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که دو روز پیش نسبت به دستیابی به توافق ابراز ناامیدی کرده است، نباید فراموش کند. این مقام اروپایی در حالی گفته است که آخرین پاسخ دریافتی‌اش از ایران درباره ایده‌های پیشنهادی روی میز، کمکی به روند توافق نمی‌کند که به نظر می‌رسد پشت صحنه گفت‌و‌گوهای جاری به جای کشورهای طرف مقابل ایران در توافق توسط مقام‌های صهیونیستی بازیگردانی می‌شود.»

در ادامه این گزارش آمده است: «یکی از موضوعاتی که در پاسخ نهایی تهران به اتحادیه اروپا به محور اختلافی تبدیل شده است، حل‌ و فصل کامل موضوعات پادمانی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سپس ارائه تضمین قابل اتکا برای اطمینان یافتن از بهره‌مندی کامل ایران از منافع اقتصادی در توافق احتمالی است. حساسیت مقام‌های ایرانی بر این دو مهم ذیل تجربه‌ای به وجود آمده که از بدعهدی امریکا و انفعال اروپا در برجام شکل گرفته است.»

ایران

هم میهن/ گام‌های پنهان صیانت

«هم میهن» در صفحه یک امروز خود به دو موضوع مختلف پرداخته است. یکی مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره صیانت و دیگری هم تاج که این روزها در حوزه فوتبال حسابی خبرساز بوده است.

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی که تیتر یک شده با عنوان «گام‌های پنها صیانت» به نقل از رضا قربانی، عضو هیات مدیریه نظام صنفی رایانه‌ای نوشته: «ما نمی‌توانیم با محدود کردن دسترسی، شرایطی را بسازیم که عده‌ای در کشور سرویس داخلی مناسب را بالا بیاورند».

هم میهن در سرمقاله نیز با عنوان «سیاست اعلامی و سیاست اعمالی» نوشته: «به  نظر می‌رسد که اینترنت وضعیتی را به وجود آورده که دولت متحترم در سیاست اعلامی خود، در مقام طرفدار آزادی اینترنت و پهنای باند و رفع فیلترینگ و افزایش سرعت و ... سخن بگوید، ولی در مقابل در سیاست اعمالی ، یعنی آنچه اجرا می‌شود، مسیر معکوس را طی کرده و چراغ خاموشطرح صیاننتی که باید قانون می‌شد تا اجرایی شود را بدون قانون اجرا کند».

هم میهن

وطن امروز/ قبض روح اروپا

«وطن امروز» امروز هم به وضعیت اروپا پرداخته و با عنوان «قبض روح اروپا» از «افزایش 765 درصدی قیمت برق در آلمان همزمان با افزایش ۳۱۸ درصدی قیمت گاز در اروپا ظرف یک سال گذشته» نوشته است. 

در این گزارش آمده است: «فشارها به اروپا در حالی افزایش پیدا می‌کند که هیچ دورنمایی از جایگزین انرژی روسیه برای آنها متصور نیست.»

وطن امروز همچنین نوشته: «بر اساس گزارش بلومبرگ، زمستان امسال در سراسر قاره اروپا تلخ خواهد بود. بریتانیا که در حال حاضر بالاترین هزینه برق را در اروپا دارد، قرار است قیمت قبض‌های زمستانی مشترک برق را تا حدود 178 درصد افزایش دهد. هلند نیز همین برنامه را پیش رو دارد.  در انگلستان نیز اکثر خانوارها قیمت برق را با افزایش ۳برابری نسبت به زمستان سال گذشته از اول اکتبر پرداخت خواهند کرد. در ایتالیا به گفته مقامات انرژی، خانوارهای معمولی در سال منتهی به اکتبر با جهش خیره‌کننده 91 درصدی قیمت برق و 71 درصدی قیمت گاز در قبوض خود در مقایسه با سال قبل مواجه شدند.»

وطن امروز

سازندگی/ تاج و وزیر

«سازندگی» جلد امروز خود را به وزیر ورزش اختصاص داده و با اشاره به اینکه «قوه قضاییه سخنان وزیر ورزش را نادرست خواند و اتهامات ریز و درشت مهدی تاج را منتشر کرد» تیتر زده «تاج و وزیر».

این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته: «یک روز پیش حمید سجادی، وزیر ورزش در گفت‌وگو با یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که نهادهای نظارتی هیچ مخالفتی با کاندیداهای انتخابات ریاست فدراسیون نداشتند، اما الان قوه قضاییه با انتشار اتهامات ریز و درشت مهی تاج خبر داده آنچه وزیر ورزش در تلویزیون ایران گفته نادرست است و دادستان تهران در تاریخ دوم شهریور ماه 1401 یعنی 6 روز قبل از برگزاری انتخابات فدراسیون فوتیابل طی نامه‌ای رسمی اعلام کرده برای 3 مدیر فوتبالی در دادسرای تهران پرونده قضایی تشکیل شده است».

این روزنامه اصلاح‌طلب در تیتر یک امروز خود نیز به بحث داغ صیانت که به واسطه مصوبه شورای عالی فضای مجازی راه افتاده است، پرداخته و با عنوان «آغاز عصر صیانت» نوشته: «اخبار و اسناد منتشر شده حاکی از این است که بخش مهمی از طرح صیانت در شورای عالی فضای مجازی تصویب و برای اجرا ابلاغ شده است».

سازندگی

دنیای اقتصاد/ سرمایه‌گذاران بر لبه تیغ

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود برای بررسی حال و آینده اقتصاد ایران 12 پرسش را از 40 فعال اقتصادی پرسیده و با عنوان «سرمایه‌گذاران بر لبه تیغ» نوشته: « بر اساس این نظرسنجی ۸۷درصد سرمایه‌گذاران هیچ تصویر شفافی از آینده ندارند. بنیادی‌ترین اعتراض این فعالان اقتصادی به سیاستگذاران، «بی‌ثباتی» است؛ چراکه مسیر پیش روی فعالیت‌های اقتصادی را مه‌آلود کرده است. هرچند بنگاه‌های بزرگ کشور همچنان در شرایط کنونی فعال هستند، اما بنگاه‌های کوچک و متوسط عموما در سرمایه‌گذاری جدید ناتوان بوده‌اند. علاوه‌بر این، حدود نیمی از پاسخ‌دهندگان عنوان کرده‌اند که به خروج سرمایه خود از کشور فکر می‌کنند و بخش دیگری نیز گفته‌اند که سرمایه‌شان را از ایران خارج کرده‌اند. علاوه بر این بیش از نیمی از فعالان اقتصادی شرکت‌کننده در این نظرسنجی می‌گویند که در یک تا دو سال اخیر کسب‌وکارشان دستخوش شرایط غیر قابل کنترل شده است.»

این روزنامه اقتصادی نوشته: «سرمایه‌گذاران ایرانی بر لبه تیغ راه می‌روند. آنها تصویر روشنی از آینده اقتصاد کشور ندارند و همین امر موجب می‌شود تا در تزریق منابع جدید به کسب‌وکار خود تعلل کنند.»

دنیای اقتصاد

جام‌جم/ خشم‌ سرد در خیابان‌های‌اروپا

«جام‌جم» وضعیت انرژی و اعتراضات مردم در اروپا به قیمت سوخت را عکس روی جلد کرده و با عنوان «خشم‌ سرد در خیابان‌های‌اروپا» نوشته: «در حالی که دولت‌های عضو منطقه یورو در حال تدوین بسته‌هایی برای جلوگیری از بحران ناشی از افزایش تصاعدی قیمت سوخت در کشورهای‌شان هستند، بی اعتمادی شهروندان نسبت به سیاستمداران و استناد به تجربیاتی مانند بحران اقتصادی سال ۲۰۰۹ سبب شده اصلاحات پوشالی دولت‌ها نیز راه به جایی نبرد. افزایش تورم در کشورهای گوناگون اروپایی، منجر به اعتراضاتی شده که در آینده‌ای نزدیک می‌تواند تبدیل به اعتصاب عمومی و سراسری شود، آن هم در حالی که پاییز سرد و زمستان سخت‌تری برای اروپا در پیش است.»

این روزنامه اصولگرا همچنین نوشته: «بسیاری از تحلیلگران معتقدند آثار و تبعات ناشی از قطع گاز‌پروم به کشورهای اروپایی در آینده‌ای نزدیک به‌گونه‌ای فراگیر خواهد شد که سران اتحادیه اروپا را با گرهی کور مواجه خواهدکرد.»

جام جم

صبح نو/ پلیس بد

«صبح نو» رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «پلیس بد» خوانده و عکس روی جلد کرده است. این روزنامه اصولگرا در گزارش امروز خود به بررسی این موضوع پرداخته که چگونه گروسی، آژانس را تبدیل به یک نهاد سیاست زده کرده است؟

این روزنامه اصولگرا در نوار پایینی خود به موضوعات دگیری هم پرداخته است. مثلا در گزارشی که با  عنون «آن جمعه خونین» منتشر کرده به بررسی فرایندهای رسانه‌ای واقعه 17 شهریور پرداخته است. 

این روزنام با اشاره به اینکه «طرح تشدید مجازات تخلفات جراحی‌های زیبایی به مجلس فرستاده شد» تیتر زده «بکش و خوشگلم کن!»

صبح نو


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها