امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد

راهی برای خروج از بن‌بست نیست

کد خبر: 1173984

امیرعلی ابوالفتح امیدی به حصول توافق و احیای برجام ندارد. او معتقد است که فاصله خواسته‌های ایران و آمریکا بیش از آن است که به این زودی بتوان به توافق رسید

راهی برای خروج از بن‌بست نیست

گروه سیاست سایت فردا - نه تنها نشانه‌ مثبتی از حصول توافق و احیای برجام و تمام شدن این مذاکرات طولانی به چشم نمی‌خورد، بلکه شاهد افزایش نگرانی‌ها هستیم. در پیش بودن جلسه شورای حکام و احتمال صدور قطعنامه از یک سو، بیانیه اخیر اتحادیه اروپا که تا دیروز سعی داشت با پیش نویس نوشتن به احیای برجام کمک کند از سوی دیگر و مواضع تند آمریکایی‌ها مثل ادعای بلینکن درباره اینکه پاسخ ایران آنها را به عقب برده است هم از سویی؛ همه این‌ها سبب شده که از حجم خوشبینی‌ها در اظهارنظرها کارشناسی و تحلیل‌ها کاسته شود.

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا از جمله تحلیلگرانی است که به حصول توافق حداقل در آینده نزدیک امید ندارد. او عدم اراده آمریکا را دلیل این بدبینی می‌داند و معقتد است که با رصد تحولات و اخبار در ایالات متحده نمی‌تواند امیدوار بود که برجام به این زودی احیا شود.

وی در گفت‌وگو با «فردا» به فاصله بسیاری که بین خواسته‌های مطالبات دو طرف - ایران و آمریکا - وجود دارد، اشاره کرد و گفت: «چند مورد از دغدغه‌های ایران نه‌تنها برطرف نشده بلکه با رفتارهای تهدیدآمیز از طرف دولت آمریکا مواجه شده که در نتیجه آن در تهران بی‌اعتمادی را نسبت به آمریکا افزایش داده است. در چنین شرایطی به نظر نمی‌رسد که راه مشخصی برای خروج از این بن‌بست وجود داشته باشد.»

وی خواسته ایران درمورد مسائل پادمانی را کاملا منطقی ارزیابی کرد و گفت: «اگر ابتدا توافق حاصل شود و ایران به تعهدات برجامی خود عمل کند اما مساله همکاری‌های پادمانی حل نشده باشد، آنها با این ادعا که آژانس از گزارش ایران راضی نشده، می‌توانند زمینه را برای اعمال تحریم‌های جدید ایجاد کنند. بنابراین منطقی است که ابتدا موضوع پادمانی حل و فصل شود. مخالفت آمریکا با این خواسته ایران اما می‌تواند توافق را به تاخیر اندازد».

وی گذشت زمان و طولانی شدن مذاکرات را به نفع هیچ یک از طرفین ندانسته و با اشاره به نگرانی‌های طرف غربی از روند رشد برنامه هسته‌ای ایران، می‌گوید: «نه ایران و نه آمریکا تمایلی به طولانی‌تر شدن مذاکرات ندارند ولی شرایطی که ۲ طرف مطرح می‌کنند متفاوت است. هم موضوعات باقی‌مانده برای ایران حیاتی است که نمی‌شود به دلیل زمان آنها را نادیده گرفت، در مقابل نیز آمریکایی‌ها معتقدند که به دلیل گذشت زمان و صرفه‌جویی در وقت حاضر به کوتاه آمدن از مواضع خود نیستند.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها