«فردا» گزارش می‌دهد

پاسخ تهران به قطعنامه احتمالی چیست؟

کد خبر: 1152494

رسانه‌ها صدور قطعنامه علیه ایران را قطعی تلقی کرده و به مرحله ارائه راهکار به عنوان واکنش مناسب رسیده‌اند. هر یک هم نظری دارند از خروج از NPT گرفته تا تدبیر در برابر تهدید حکام.

پاسخ تهران به قطعنامه احتمالی چیست؟

گروه سیاست سایت فردا - رسانه‌ها اعم از مکتوب و غیر مکتوب گمانه زنی درباره صدور یا عدم صدور قطعنامه علیه ایران را رها کرده و با عبور از این مرحله، به گمانه زنی و یا ارائه پیشنهاد در باب واکنش ایران پرداخته‌اند.

آنطور که از مواضع و هشدارهای طرف ایرانی بر می‌آید، مقامات مسئول فکر واکنش خود را هم کرده‌‌اند. مثلا همین دیروز و در حالی که طرف‌های غربی و لابی‌های صهیونیستی سعی در گرفتن قطعنامه‌‌ای جدید علیه ایران از شورای حکام دارند وزیر خارجه تاکید کرد اگر بانیان قطعنامه ضد ایرانی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روش تهدید را دنبال کنند، مسئول همه عواقب آن هستند.

امروز نیز روزنامه دولت نوشته: تردیدی وجود ندارد در صورت صدور قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام در روزهای آتی، این واکنش ایران است که خبرساز خواهد شد. به این ترتیب اقدام جدید اعضای غربی آژانس نه پایان یک داستان که آغاز رویدادهایی دیگر پیرامون نحوه همکاری ایران با مرجع بین‌المللی نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای‌اش خواهد بود که مدت‌هاست به محلی برای امتیازگیری طرف‌های غربی و فشار به جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

این روزنامه افزوده: هیچ بعید نیست که ایران به جای پذیرش بی‌چون و چرای خواست‌های آژانس که می‌تواند به عنوان یک رویه‌ جهت طرح ادعاهای بیشتر و بازرسی‌های بدون چهارچوب باشد، اهرم‌های حیاتی بلندمدت و کوتاه مدت ویژه خود را برای تلافی‌جویی صحنه‌سازی غرب در زمین شورای حکام به کار بگیرد.

کیهان اما پیش‌تر دست به کار شده و راهکارهای مورد نظر خود را ارائه می‌کند. این روزنامه اصولگرا دیروز از توقف همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته بود و امروز هم بر خروج از NPT تاکید می‌کند.  

«خروج از NPT به‌عنوان یک اهرم فشار قوی می‌تواند پاسخی محکم به رویه‌ای باشد که آمریکا و اروپا در قبال فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته‌اند.» این توصیه روزنامه کیهان در برابر رفتار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در همراهی با لابی‌های صهیونیستی و خودداری امریکا از رفع تحریم‌ها است.

کیهان تاکید کرده: با توجه به وضعیت کنونی مذاکرات هسته‌ای وین که به بن‌بست رسیده و همچنین شکل‌گیری موج فشار علیه جمهوری اسلامی که یک سر آن فرار آمریکا از لغو تحریم‌ها، متوقف کردن مذاکرات و تلاش برای تحمیل شرایط فرابرجامی است و یک سر آن گزارش‌های واهی و جعلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به نظر می‌رسد در صورت ادامه فشارها و تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران، تصمیم به خروج از ان‌پی‌تی البته ضمن حفظ عضویت در آژانس، حداقلی‌ترین راهکار پیش روی دستگاه دیپلماسی کشورمان باشد.

روزنامه‌های اصلاح‌طلب اما نظر دیگری دارند. مثلا «اعتماد» امروز تیتر زده «ضرورت تدبیر زیر سایه تهدید حکام» و به نقل از حسن بهشتی‌پور تحلیلگر مسائل بین‌المللی نوشته که باید جلو این روند را گرفت. بهشتی‌پور ضمن تاکید بر اینکه ماجرا بیشتر سیاسی به نظر می‌رسد به مسوولان ایرانی نیز توصیه می‌کند با تدبیر مساله را تحت هر شرایطی با آژانس حل کند و اجازه ندهد مستندسازی اتهامات علیه ایران کامل شود. به گفته او، هر قطعنامه علیه ایران عملا مستندسازی ادعاها علیه ایران است و باید جلوی این روند گرفته شود.

سینا عضدی پژوهشگر روابط بین‌الملل نیز معقد است که « ورود به چرخه تشدید تنش   نتیجه‌ای جز باخت -  باخت ندارد».

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها