خبر به روایت «فردا»

با شکوه‌تر از همیشه/ تراژدی ژینا / پایان انزوا

کد خبر: 1175223

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

با شکوه‌تر از همیشه/ تراژدی ژینا / پایان انزوا

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ مرگ مظلومانه‌ مهسا امینی

«اعتماد» عکس یک امروز خود را به «مرگ مظلومانه‌ مهسا امینی» اختصاص داده و به نقل از حمیدرضا جلایی‌پور نوشته: «این اتفاقات تاثیر خود را بر جامعه گذاشته و می‌‌گذارد. یکی از اثراتش دو قطبی شدن جامعه است. یک طرف حکومت و پانزده در صد جامعه هست که با امکانات عمومی دنبال مهندسی فرهنگی جامعه هستند و در سیاست خارجی هم دنبال سیاست خارجی امریکاستیز و پرهزینه هستند. طرف دیگر جامعه بقیه مردم هستند که جوانان‌شان نسبت به آینده بی‌افق و ناامیدند، نخبگان به دنبال مهاجرت هستند و مردم به خاطر تحریم‌ها در حال فقیر شدن هستند، زیرساخت‌های کشور در حال فرسودگی و محیط‌زیست ایران در حال تخریب است.» 

صدیقه شکوری‌راد نیز گفته که حجاب در ایران به یک امر سیاسی بدل شده است و این رویکرد سلبی هیچ نسبتی با آموزه‌های دینی و مذهبی اسلام ندارد. او با اشاره به اینکه هرچه سریع‌تر باید تصمیمات عاجلی برای پایان دادن به گشت‌های ارشاد (یا هر نامی که دارند) اتخاذ شود از ضرورت محاکمه علنی همه مقصران آشکار و پنهان این فاجعه سخن می‌گوید.

اعتماد

جوان/ دست خدا در جلوه عظیم اربعین

«جوان» عکس یک خود را به مراسم اربعین اختصاص داده و با تیتر «نمایش شور حسینی در راهپیمایی میلیونی جاماندگان» سخنان رهبر انقلاب در دیدار هیئت‌های عزاداری دانشجویان حادثه اربعین را پوشش داده و به نقل از ایشان نوشت: «این پیاده‌روی، این حضور همگانی مردم مسلمان یک پدیده معجزه‌گون و معجزه‌آسا است. این یک چیز طبیعی نیست. با هیچ ترتیبی، با هیچ تدبیری، با هیچ دستی با هیچ سیاستی امکان نداشت یک چنین حادثه‌ای پیش بیاید، این فقط دست خداست.

این روزنامه اصولگرا همچنین نوشته: «علاوه‌بر تهران در تمام نقاط کشور اعم از شهر‌ها و روستا‌ها راهپیمایی جاماندگان اربعین با شوری وصف‌ناپذیر برگزار شد؛ آنچنان که با دیدن تصاویر و فیلم‌های این حضور پرشور احساس می‌کردید هیچ‌کس از طی طریق در مسیر حسینی در آستانه اربعین جانمانده‌است و کشتی نجات حسین (ع) به وسعت تمامی بشریت جا دارد.»

روزنامه جوان اتفاقی که برای مهسا امینی افتاد را نیز در یکی از تیترهای کناری و عنوان « ابراز تأثر عمومی از مرگ غم‌انگیز مهسا امینی» پوشش داده است. این روزنامه اصولگرا نوشته: « دختری که در کلاس‌های پلیس امنیت اخلاقی دچار عارضه قلبی شده بود، موجب تأثر عموم مردم و ابراز همدردی سران قوا شد.»

جوان

شرق/ اندوه شاپرکم ...!

«شرق» مهسا امینی را «دردانه‌از میهن» خوانده و تصویری از او را عکس یک کرده است. همچنین طی یادداشت و گفت‌وگوهایی به اتفاق دردناک و تاسف آوری که برای او رخ داد پرداخته است؛ از وعده پیگیری مسئولان نوشته و همدردی ورزشکاران و واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی  و ... .

این روزنامه اصلاح‌طلب به نقل از خانواده مهسا نوشته: «از کسی نمی‌ترسیم؛ شکایت می‌کنیم».

شرق به نقل از علیرضا غریب‌دوست، دبیر انجمن حقوق‌شناسی با عنوان «پیشنهادی برای غلبه بر خشونت» نوشته: «ساده است، خیلی ساده، نیروی انتظامی فقط حق دارد فردی را که با معیارهای مد‌نظر او حجاب شرعی را رعایت نکرده، در خیابان و معابر عمومی فراخوانده، بدون هیچ‌گونه برخورد و کشمکشی، موارد را متذکر شده و در صورت عدم تمکین فرد از تذکرات قانونی، از شخص مد‌نظر عکس تهیه کرده و با درج نام و شماره ملی و آدرس و تلفن، مراتب را به مرجع قضائی گزارش کند. حتی حق ندارد که فردی را که فرامی‌خواند دنبال یا تعقیب کند‌. صرف حضور پلیس و ایفای وظیفه‌ قانونی در همین حد کافی و بازدارنده است.»

شرق

کیهان/ باشکوه‌ترین اربعین تاریخ

«کیهان» غیر از ستون سمت راست همه صفحه یک خود را به عکس اختصاص داده تا مراسم اربعین را به بهترین نحو پوشش داده باشد. این روزنامه اصولگرا با عنوان «باشکوه‌ترین اربعین تاریخ این حرکت با هیچ سیاست و تدبیر بشری قابل تحقق نیست» سخنان رهبری در مراسم عزاداری هیئت‌های دانشجویی را پوشش داده است.

این روزنامه اصولگرا در گزارش به عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای پرداخته و با تیتر « ایران بدون برجام و FATF به عضویت رسمی پیمان شانگهای درآمد» نوشته: « رخلاف تبلیغات سیاسی غرب که سعی دارد جمهوری اسلامی ایران را کشوری منزوی شده نشان دهد که هیچ کشوری تمایلی برای همکاری با آن ندارد اما بیست و دومین اجلاس سازمان شانگهای که در سمرقند ازبکستان برگزار شد برای ایران دستاورد مهمی به همراه داشت که می‌توان آن را نقطه عطفی در روابط خارجی ایران طی 4 دهه گذشته به حساب آورد.»

کیهان برای پوشش ماجرای مرگ مهسا امینی هم تیتر زده: «انتشار فیلم از صحنه بیهوشی« مهسا امینی» دروغ‌‌پردازان را رسوا کرد».

کیهان

آرمان ملی/ درباره مهسا

«آرمان ملی» عکس یک امروز خود را به « پرواز جاماندگان اربعین تا کربلا» اختصاص داده است. همچنین ماجرای مهسا امینی را در گزارشی که عکس دو کرده، دیده و با عنوان «درباره مهسا» نوشته: « خبر درگذشت مهسا امینی، واکنش‌های بسیار زیادی را از سوی چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و به اصطلاح سلبریتی‌ها و فوتبالیست‌ها و سایر ورزشکاران و سینماگران به‌همراه داشت و البته واکنش‌ها به مرزهای ایران محدود نماند. اما شاید مهم‌ترین واکنشی که باید روی آن بحث کرد و دقیق شد، واکنش مردم کشور بود. مردمی که حتی بخشی از آن‌ها پس از شنیدن خبر درگذشت مهسا، مقابل بیمارستان کسری تهران جمع شدند؛ مردمی که روز جمعه به مراسم تشییع مهسا رفتند مثل همان جوی که مقابل بیمارستان کسری وجود داشت. اخباری که در جامعه دست‌به‌دست می‌شد از ضرب و شتم خانم امینی ادعا داشت و اینکه به کما رفتن او ناشی از ضرباتی بوده که به سر او وارد شده. مطالبات و خواسته‌های مردم برای روشن شدن قضیه بیشتر و بیشتر شد. تا جایی که ابراهیم رئیسی از نشست شانگهای در سمرقند، به وزیر کشور دستور رسیدگی داد.»

آرمان ملی

ایران/ شکست پروژه انزوای ایران

«ایران» عکس یک امروز خود را به عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگاهای اختصاص داده و با عنوان «شکست پروژه انزوای ایران» نوشته: «عضویت جمهوری اسلامی ایران در اجلاس شانگهای نهایی شد». این روزنامه دولتی در شرح سفر رئیسی به سمرقند آورده است: «رئیسی طی حضور سه روزه خود در سمرقند با مقامات 10 کشور روسیه، چین، هند، ترکیه، پاکستان، ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان، بلاروس و قزاقستان دیدار کرد»، «سران کشورهای چین، پاکستان، هند و دیگر کشورها به شکل رسمی از رئیسی برای سفر به کشورهای خود دعوت کردند»، «رئیس جمهور روسیه در دیدار با رئیسی اعلام کرد یک هیأت از  روسیه با حضور نمایندگان ۸۰ شرکت بزرگ روسی هفته آینده عازم ایران خواهند شد»، «رئیس جمهور چین در ملاقات با رئیس جمهور کشورمان روابط ایران و چین را روابطی راهبردی توصیف کرد و از عضویت ایران در سازمان بریکس حمایت کرد».

این روزنامه همچنینی در گزارشی به بررسی صادرات بیش از 2 برابری به اعضای شانگهای در دولت سیزدهم پرداخته است.

ایران

هم میهن/ جانی به مویی 

«هم میهن» جلد امروز خود را به مرگ مهسا امینی اختصاص داده و طرح که هادی حیدری در این باره کشیده را عکس یک کرده است. 

هم میهن در سرمقاله امروز نیز به گشت‌های ارشاد و رویه‌شان پرداخته و با عنوان «اصلاح نه عقب نشینی» نوشته: «برخی دوست دارند، اصلاح سیاست را عقب نشینی معرفی کنند و دولت‌ها نیز علاقه‌ای ندارند که متهم به عقب نشینی  شوند. به مظر می‌رسد که این تعبیر نادرست است. عقب نشینی جایی معنا دارد که ایستادگی در آن موضع حق باشد و آن مطلوب نیز باشد مثلا در جنگ و حقوق فردی می‌گوییم از مرزها یا تمامیت ارضی خود عقب نشینی نمی‌کنیم. ولی اگر جایی که قرار داریم از اساس بی‌نتیجه باشد تغییر سیاست به معنای عقب نشینی نیست. بلکه به معنای اصلاح سیاست است. حتی اگر هیچ فشاری هم روی آن نباشد، مورد گشت ارشاد دقیقا چنین است. این راه برای مقابله با رفتارهایی که ماهیت فرهنگی دارد، مثمر ثمر نبوده و نیست. حتی اثرات منفی هم دارد».

هم میهن

صبح نو/ مجعزه آسا و باشکوه

«صبح نو» جلد امروز خود به سخنان رهبری درباره مراسم اربعین امسال اختصاص داده و با اشاره به اینکه ایشان راهپیمایی امسال را باشکوه‌تر از هر دوره‌ای توصیف کردند، تیتر زده «معجزه آسا و با شکوه».

این روزنامه اصولگرا در نوار پایینی صفحه یک خود نیز به موضوعات متعددی پرداخته است. مثلا اینکه رئیسی گفته آمریکا باید تصمیم نهایی را درباره توافق هسته‌ای بگیرد را با تیتر «منتظر برجام نمی‌مانیم» پوشش داده است. 

صبح نو همچنین با تاکید بر «مسئولان کشور بر پی‌گیری موضوع درگذشت مهسا امینی تاکید کردند» تیتر زده: «تلخ و دردآور» و نوشته: «رئیس کل دادگستری تهران از نماینده ویژه وزیر کشور و پزشکی قانونی خواست هرچه سریعتر گزارش‌های خود را به قوه قضاییه ارسال کنند تا روند بررسی پرونده خانم مهسا امینی تسریع شود».

صبح نو

سازندگی/ ارشاد شد؟

«سازندگی» تحلیل دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران از «ضایعه مرگ هولناک مهسا امینی دختری که توسط گشت ارشاد بازداشت شده بود» را روی جلد امروز آورده و پرسیده «ارشا شد؟»

حسین مرعشی در این باره نوشته: «آزمون اول برای نظام جمهوری اسلامی است که مشخص شود آیا پیرو و شیعه امام علی‌بن ابوطالب هست یا خیر. ... ملت ایران و ناظران منطقه‌ای و بین‌المللی، عملکرد نظام جمهوری اسلامی در برخورد با انسان، به خصوص یک دختر جوان را با برخورد امام علی (ع) مقایسه خواهند کرد. نمی‌توان در ادعا گوش فلک را از عدالت علی (ع) و تعلق جمهوری اسلامی به «علی‌بن ابی‌طالب» پر کرد و در عمل شاهد شکاف و فاصله نجومی با رفتار و کردار آن امام همام باشیم. ... دومین آزمون متوجه شخص رئیس جمهور و مسئولیت ناشی از قانون اساسی، وزیر کشور و پلیس تحت فرمان ایشان است. جناب آقای رئیسی باید روشن کنند و نشان دهند که آیا با این حادثه مشابه حوادث دیگری که اتفاق افتاده رفتار خواهند کرد یا خیر. آیا این ضایعه به اندازه ضایعه زورگیری در اتوبان نیایش برای نظام حائز اهمیت است یا خیر».

سازندگی

وطن امروز/ پرچم‌ برافراشته‌ اسلام

«وطن امروز» تمام صفحه یک امروز را به عکس‌های مراسم اربعین اختصاص داده و تیتر زده «پرچم برافراشته اسلام». این روزنامه اصولگرا در ستون سمت راست اما به سایر موضوعات داغ روز پرداخته و با اشاره به اینکه «عضویت کامل ایران در بیست‌ودومین اجلاس سران شانگهای در سمرقندتکمیل و نهایی شد» تیتر زده «دست پر دیپلماسی».

این روزنامه اصولگرا اتفاقی که برای مهسا (ژینا) امینی افتاد را نیز در گزارشی با عنوان «تراژدی ژینا» پوشش داده و نوشته: «مهسا امینی به دنبال ایست قلبی توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شد و پس از احیا در فاصله ۲ ساعت، ۲ مرتبه دیگر نیز ایست قلبی کرده که مجددا احیا شده بود. در سی‌تی‌اسکن مغزی علائمی مبنی بر هیدروسفال بودن (عارضه قبلی) گزارش شده است. وی در 5 سالگی هم تومور مغزی عمل کرده و مبتلا به بیماری صرع و دیابت نوع یک بوده است. خانم امینی مجددا بعدازظهر روز جمعه ایست قلبی می‌کند و در نهایت پس از ۴۵ دقیقه عملیات احیای قلبی CPR، به علت ایست قلبی ریوی فوت می‌کند. پیش از این رسانه‌های ضدانقلاب علت فوت را ضرب و جرح توسط پلیس اعلام کرده بودند اما پلیس ویدئویی از دوربین مداربسته در لحظه از حال رفتن وی منتشر کرد که نشان می‌دهد هیچ برخورد فیزیکی با او انجام نشده است.»

وطن امروز

دنیای اقتصاد/ فرصت تجاری باشگاه شانگهای

«دنیای اقتصاد» با اشاره به عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای در تیتر یک امروز خود از « فرصت تجاری باشگاه شانگهای» نوشته است. در این گزارش آمده است: « فرصت‌هایی که به گفته فعالان اقتصادی اگر سایه سیاست بر آن سنگینی نکند، می‌تواند تجارت ایران را متحول کند. هرچند پیش‌نیازهایی نیز برای توسعه روابط اقتصادی با این کشورها وجود دارد. دولت ابراهیم رئیسی، اندیشه تجارت آزاد با اعضای شانگهای را در سر دارد. تجارتی که ایران در آن تجربه چندانی ندارد. اما بررسی اقتصاد کشورهای عضو پیمان شانگهای می‌تواند فرصت‌ تجاری پیش روی ایران را ترسیم کند. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد عمده این کشورها مواد خام صادر می‌کنند و اقتصاد متنوعی ندارند. از این‌رو در صورت برقراری تجارت آزاد با کشورهای عضو، ایران می‌تواند به برخی از اعضا، کالاهایی با ضریب پیچیدگی بالاتر صادر کند. فعالان اقتصادی می‌گویند ابزارهای سیاسی می‌تواند به توسعه اقتصادی کمک کند و این پیمان، ابزاری است برای تحول در تجارت ایران.»

دنیای اقتصاد

جام‌جم/ معجزه راهپیمایی اربعین

«جام‌جم» رهبری و توصیفی که از راهپیمایی امسال اربعین کردند را عکس یک کرده است. بخشی از سخنان ایشان در جمع هیات‌های دانشجویی را نیز بازنشر کرده است، مثلا اینکه «هیات‌ها باید مرکز و پایگاه تبیین حقایق باشند»، «اربعین امسال باشکوه‌تر و معظم‌تر از هر دوره دیگری در تاریخ برگزار شد»، «تواصی به حق و تواصی به صبر دستورالعمل اساسی برای همیشه ما است»، «این دست خداست که با این جلوه عظیم بشارت می‌دهد راه پیش روی ما روشن و پیمودنی است».

روزنامه صداوسیما ماجرای مهسا امینی را هم در صفحه یک خود دیده اما خیلی مختصر و آن را به «یک حادثه» تقلیل داده است! 

این روزنامه اصولگرا عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای را نیز در گزارشی مورد توجه قرار داده که تیتر آن «هندسه جدید مقابله با تحریم‌ها است». به اضافه اینکه در گزارش دیگیه وضعیت اقتصادی عضویت ایران را در این سازمان را مورد بررسی و توجه قرار داده و تیتر زده «تجارت 9 میلیارد دلاری در 5 ماه». 

جام جم

 

 

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها